jaarling schopt stalwanden als hij alleen gelaten word

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke

jaarling schopt stalwanden als hij alleen gelaten word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 14:27

Hallo,

ik heb een Lusitano jaarling die sinds kort heek hard met zn achterbenen tegen de wanden slaat als 1 van de andere paarden uit stal gehaald word om te rijden oid, zodra ze uit het zicht zijn slaat hij helemaal door , steigeren, schoppen. Eerder deed hij dit gedrag ook wel een klein beetje maar kalmeerde dan heel snel. nu hij groter en sterker word slaat hij soms deuken in de stalmuren! we hebben hier nu al rubbermatten opgedaan om schade aan zijn benen te proberen te voorkomen. nu probeer ik elke dag even de andere 2 paarden even de stal uit te halen zodat hij hier aan went maar het blijft elke keer nog panniek en hard slaan. ik zet de andere 2 pas weer bij hem als hij niet meer schopt. wie heeft nog andere tips? ik zat zelf nog aan confidence te denken om dit een paar keer te gebruiken dat hij dan wat rustiger word misschien en leert dat het niet eng is? of zou hij dit dan altijd nodig zijn? zit er niet op te wachten om elke keer als iemand gaat rijden hem dat te moeten geven.
verder staan ze overdag veel buiten in de winter meestal van 9uursmorgens tot savonds een uur of 6.
als de andere paarden op stal staan is hij gewoon braaf en vertoond verder geen stalondeugden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:30

Jaarlingen hoor je gewoon helemaal niet alleen te laten zonder soortgenoten.
Daar zijn ze kwa ontwikkeling helemaal niet aan toe en zo'n dier raakt dan echt in paniek. Dat is zo ontzettend onnatuurlijk voor een jong vluchtdier.
Met alleen laten beschadig je het karakter (zelfvertrouwen) en bovendien ontwikkelen ze zo heel snel stalondeugden. Geloof me, daar krijg je spijt van.
Als het niet anders kan bij jouw thuis, is het nu het meest eerlijk om hem naar een opfokgroep te brengen.

DianXX

Re: jaarling schopt stalwanden als hij alleen gelaten word

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:36

Ik sluit me bij Dees aan.
Je hoeft hem nu nog niet te leren om alleen te zijn, en vooral niet op deze manier.
Hij raakt nu elke keer in paniek en dat heeft alleen negatief effect.
Oefen pas wanneer hij er klaar voor is, en zorg dan dat het positief werkt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:40

Ik denk wat hierboven ook gezegd is je te vroeg er mee bent. Een jaarling kan je beter bij soortgenoten houden, die zorgen voor de opvoeding, bescherming en normen en waarde. Het lijkt meer paniek dan opzettelijk de stal slopen. Hij wil eruit, bij andere zijn, wat logisch is met zijn leeftijd.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:44

Dees schreef:
Daar zijn ze kwa ontwikkeling helemaal niet aan toe en zo'n dier raakt dan echt in paniek. Dat is zo ontzettend onnatuurlijk voor een jong vluchtdier.
Met alleen laten beschadig je het karakter (zelfvertrouwen) en bovendien ontwikkelen ze zo heel snel stalondeugden. Geloof me, daar krijg je spijt van.
Als het niet anders kan bij jouw thuis, is het nu het meest eerlijk om hem naar een opfokgroep te brengen.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden...

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 20:49

Hij is nooit hele dagen alleen er is altijd sowieso 1 paard naast hem. Ze staan zomers van 8 uur smorgens tot het donker word buiten. In de winter ook overdag buiten. Maar als ze op stal staan en ik wil 1 van de paarden rijden slaat hij door...welke van de 2 ik pak maakt niet uit. Alleen is hij dus zeker niet! En opfok begin ik nooit meer aan.

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 20:51

Hij staat buiten altijd samen met mijn 2 merries en op stal blijft hij ook nooit alleen achter.

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 20:53

Hij heeft 24/7 gezelschap van of paard naast hem of samen in de paddock/land. Hij is dus nooit alleen! Maar als ik ga rijden en hij +/- 30 minuten met maar 1 merrie meer staat ipv met 2 is het paniek...het maakt niet uit welke van de 2 ik meeneem...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:58

Kun je hem niet in de bak laten lopen terwijl je rijdt? Mijn merrie (absoluut geen jaarling meer) was altijd compleet de weg kwijt als ik mijn ruin ging rijden en hij uit het zicht was. Ik heb haar lange tijd meegenomen naar de bak als ik ging rijden; ze scharrelde dan rustig door de bak terwijl ik trainde. Werkte prima. In de tussentijd heb ik wel geoefend met scheiden (maar het ging hier wel om een volwassen pony).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:22

Nou onze jaarlingen konden alfijd prima alleen staan in de stal zonder andere paarden.
Misschien voer geven als afleiding,dan heeft hij wat te doen.

En verder gaan oefenen, andere paarden er uit, en heel kort.
Hij moet weten dat ze terug komen.

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 08:31

ellepel schreef:
Nou onze jaarlingen konden alfijd prima alleen staan in de stal zonder andere paarden.
Misschien voer geven als afleiding,dan heeft hij wat te doen.

En verder gaan oefenen, andere paarden er uit, en heel kort.
Hij moet weten dat ze terug komen.

Dat ben ik nu het oefenen met hem. Maar.vind hij nog niet echt leuk. Ze hebben onbeperkt hooi zowel in de stal als in de paddock. Brokken hij gewoon staan als 1 van e andere weg is.als hij schopt negeer ik hem maar als hij rustig wordt beloon ik hem en haal ik het andere paard wet in stal en daarna gaan ze met z'n alle naar buiten.

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 08:33

Hilary schreef:
Kun je hem niet in de bak laten lopen terwijl je rijdt? Mijn merrie (absoluut geen jaarling meer) was altijd compleet de weg kwijt als ik mijn ruin ging rijden en hij uit het zicht was. Ik heb haar lange tijd meegenomen naar de bak als ik ging rijden; ze scharrelde dan rustig door de bak terwijl ik trainde. Werkte prima. In de tussentijd heb ik wel geoefend met scheiden (maar het ging hier wel om een volwassen pony).

Heb ik geprobeerd dat is helaas niet te doen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:47

Als hij zich geen pijn kan doen zou ik zeggen dat je vol moet houden. Hij kwartje moet toch een keer gaan vallen dat die drukte niks oplevert en dat het paard echt terug komt.
Sommige hebben daar even tijd voor nodig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:55

WendyLotte schreef:
Als hij zich geen pijn kan doen zou ik zeggen dat je vol moet houden. Hij kwartje moet toch een keer gaan vallen dat die drukte niks oplevert en dat het paard echt terug komt.
Sommige hebben daar even tijd voor nodig.

Ik vraag het me af of het altijd op gaat, dat het kwartje altijd valt. Bij ons gaan al jarenlang de paarden in dezelfde volgorde naar buiten, eentje begint structureel te weven vanaf dat we beginnen met alle paarden buiten zetten. En die komt ook gewoon elke dag buiten, alleen niet als eerste.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:18

Mijn welsh van toch al weer 18 doet dit ook, mevrouw wenst niet in een stal te staan en zeker niet alleen gelaten te worden. Alleen op paddock gaat wel en op het weiland interesseert het haar al helemaal niet. Blijft hij op de wei wel rustig?

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:34

Gypsy schreef:
Mijn welsh van toch al weer 18 doet dit ook, mevrouw wenst niet in een stal te staan en zeker niet alleen gelaten te worden. Alleen op paddock gaat wel en op het weiland interesseert het haar al helemaal niet. Blijft hij op de wei wel rustig?
in de paddock 9f wei kan ik rustig de oudste merrie meenemen, dan is het niet erg maar als ik de jongste merrie mee neem wordt ie gek. Terwijl als ik hem samen met de oudste erin zet en dan de jonge merrie in de bak ga logeren is het niet erg...maar als ik haar bij hem weg haal is het wel drama

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:41

Een paard naast hem is niet echt te vergelijken met gezelschap bij hem... Dan is hij nog "apart" en "alleen".

Ik zou het ook meer opbouwen, bv 5 minuten dan 10 dan 15 etc.

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 13:12

Vanmorgen hem wat confidence eq gegeven 3 kwartIer gewacht en toen de dames 1 voor 1 naar buiten.hij heeft ongeveer 10 minuten gehinniked 2 x geschopt en paar keer omhoog gekomen maar dit was al een stuk minder als wat hij eerst deed. Na 10 minuten was hij volledig kalm. 5 minuten gewacht en hem toen zijn ontbijt gegeven die at hij ook op. Daarna nog 5 minuten rustig laten staan en de dames naar binnen gehaald. Daarna hele spul weer met z'n alle naar buiten gedaan.
Laatst bijgewerkt door tjarda_auke op 04-12-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:15

Als je daar een vaste routine in houd en elke keer 5 min ofzo uitbreid denk ik dat je er nog best kan komen, zolang hij geen uren alleen staat nog.

tjarda_auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 13:18

Mioux schreef:
Als je daar een vaste routine in houd en elke keer 5 min ofzo uitbreid denk ik dat je er nog best kan komen, zolang hij geen uren alleen staat nog.

Het is ook niet de bedoeling om hem uren alleen te zetten dat doe ik bij geen 1 van de 3. Paarden horen in gezelschap maar wil hem zo graag leren dat het ok is en dat ze echt weer terug komen. Vind het anders zielig en gevaarlijk als hij zichzelf pijn doet in paniek. Het is puur hem te wennen dat hij rustig kan blijven als werkgever gaan rijden met 1 van de paarden. Denk dat we het zo maar beetje gaan oefenen. Ik doe het nu express in de ochtend en blijf in de buurt. Pas als het goed gaat ga ik weer 1 rijde .

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:35

Dees schreef:

100% mee eens!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:48

Wat een onzin.ik ben zeker niet voor paarden alleen te zetten.maar deze loopt dus buiten en s,avonds op stal is hij ook braf.maar als ze uit de wei of uit de stal een paard pakt flipt hij uit,nou sorry maar dat moet hij dan zelf weten.hij is niet alleen.ik vind dit ook wel vreemd gedrag.als ik bij onze kudde er een uit haal zijn onze veulens of jaarlingen rustig en geeft geen problemen.zelfs niet als ik de moeder van veulen er uit haal of anders om.ik zou als ik jou was gewoon je ding doen.en hem negeren.want geloof me die lusitano,s zijn slimmerike,we hebben zelf een 4jr.en iedereen met hun opfok,ik ben daar ook niet voor een fijne stabiele kudde veel beter dan alleen jong grut dat leert niks van elkaar

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:02

Hier een jonge jazz. Die wilde zelfs door de staldeur springen. Nooit gedacht dat het in het dier opkwam om door zo'n kleine v opening te willen springen ondanks haar Friese leeftijdgenoot die bij haar in een 6x5 stal stond.

Ik heb mijn lessen (elders) Tot nader order opgezegd en ben het dier gaan trainen. Door het volwassen dier uit beeld te zetten. Wat begon met 20 seconden resulteerde in 3 à 4 uur. Hier is een flinke tijd overheen gegaan, maar vond dat niet erg.

Ze moeten alleen door hebben hoe het spel werkt en dat Alles goed komt. Uiteraard telt belonen voor goed gedrag en bruut gedrag niet afstraffen. Ze mogen zich best uiten, aan jou hoe hiermee om te gaan.

Al mijn jonge spul kon uiteindelijk Zelfs helemaal alleen zijn. Zonder een deuk te hebben in hun emotionele groei. Alles is te trainen zolang men er de tijd voor neemt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:05

Je paard staat 15uur per dag alleen opgesloten in een stal, ik zou dan ook tegen deuren gaan schoppen als mijn enige vermaak weg gaat.

TS, ik zou een plekje zoeken waar hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:22

MarlindeRooz schreef:
Je paard staat 15uur per dag alleen opgesloten in een stal, ik zou dan ook tegen deuren gaan schoppen als mijn enige vermaak weg gaat.

TS, ik zou een plekje zoeken waar hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten.

Snap niet zo goed wat ts hier aan heft,ik ben zelf ook voor 24/7 buiten maar helaas is dat niet haalbaar voor iedereen helaas.gelukkig staan haar paarden niet alleen en komen ze in de winter buiten,en in zomer hele dag.

Ts trek je van zulke opmerkingen niks aan en kijk naar tips waar je wat mee kan.net als de 2de post boven mij