Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:18

Hallo bokkers,

Je hoort nogal vaak, en dan vooral tijdens de zoektocht naar een (eigen) paard, dat mensen dan voorkeur hebben voor een ruin/hengst of een merrie.

Nou ben ik wel benieuwd naar jullie voorkeur en waarom jullie deze voorkeur hebben. Wat is er dan volgens jullie zo verschillend tussen de omgang/rijden op een ruin/hengst of een merrie.

Ik ben benieuwd!

sorry als het niet goed staat of als er al een topic over is, verplaats het dan gerust of laat me weten waar ik het topic kan vinden!

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:35

Ruin! Gewoon no nonsense, vergeeft je een foutje en lekker stabiel

Merries word ik kriegel van; als ik bijv. in een merrie kudde loop, heb ik altijd het idee dat ik ogen in mijn rug moet hebben om zwiepende benen te onwijken, als de dames weer even een hormoonpiekje krijgen. Een merrie vind ik ook wat minder vergevingsgezind als je een foutje maakt en kunnen gewoon veranderen in regelrechte bitches.
Dit is de ervaring die ik met merries heb hoor. Andere zullen het vast heel anders ervaren.

Hengst: Valt voor mij af omdat weinig er stallingen zijn in mijn omgeving waar hengsten welkom zijn EN die voldoen aan de eisen die ik stel voor mijn paard.

Femek2902

Re: Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:41

Geef mij idd ook maar een ruin. Die zijn over het algemeen idd vaak wat vergevingsgezinder en dat is wel belangrijk aangezien ik niet altijd even handig ben :+

Merries zijn vaak gehumeurder en als ze hengstig zijn dan pissen ze van zich af, en dat vind ik nou ook niet echt smakelijk...

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:41

Wat lastig om te zeggen, omdat het natuurlijk per dier sowieso nog zal verschillen, maar om even mijn eigen algemene opvatting te geven.

Ik merk dat over hengsten sneller een vooroordeel bestaat en dat ze wat pittiger zijn. Verschilt natuurlijk per dier en kan begrijpen dat sommigen dat juist leuk vinden. Merries vind ik zelf wat te krengering. Voorkeur voor ruin dus. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:42

Ik denk zeker niet dat je een ruin en hengst samen moet pakken. Ruin of hengst of merrie.
Merries kunnen wat hormonaler en pinniger zijn. Hengsten wat sneller afgeleid en wat flegmatieker. Ruinen zijn in theorie het stabielst.

Maar dit is de grote gemene deler natuurlijk. Er zijn 101 uitzonderingen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:45

Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:

Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.

Doe mij maar een merrie :+:

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:48

Ruinen zijn hormonaal niet actief, dus stabieler.

Hensgten zijn vaak lui, en hormonaal actief, maar kunnen hun gevoel niet kwijt.

Merrie zijn in de lente zomer en herfst, elke 3 weken hengstig en dat heeft invloed op hun karakter.

Geef mij de temrpamentvolle dominante merrie maar, die zijn niet gemakkelijk, maar met respect en waardering van beide kanten, geven deze paarden je t meeste terug! Als jij alles goed doet, krijg je veel terug en leer je er ook,giga veel van. en als je foutje maakt laten ze dat merken. En als je gevoel voor paarden hebt, dan leer je daarvan. de fout voor 99,9%bij jezelf zoeken!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:14

Hengsten zijn vaak niet gewild op stallen, ruinen hebben geen last van hun hormonen net zoals merries.

Mijn hengst is en blijft de beste pony die ik gehad heb, werkt zo graag.
Mijn merries ook, maar soms kunnen ze je echt uit testen :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:21

Ruinen kunnen altijd, hoewel ik wel het liefst een laat gecastreerde (na 2,5), anders is er vaak weinig meer aan.
En geef mij 5 hengsten boven 1 merrie. Ik kan niet omgaan met dat wispelturige en ben wel erg consequent. Dus geef mij maar een hengst!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:28

Martine_R schreef:
Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:

Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.

Doe mij maar een merrie :+:

Haha heb ik geloof ik een ruin in hengstenverpakking. Hij heeft karakter, humor(en vind dit zelf vooral) en wilt onwijs graag voor je werken en is heel leergierig!

Karakter ligt niet aan het feit dat het een hengst, ruin of merrie is. Ze hebben allemaal karakter. Over het algemeen genomen is het karakter van een ruin nou eenmaal rustiger omdat de invloed van hormonen minder of weg is.
Ik ken genoeg ruinen waarvan ik inderdaad denk, zit weinig karakter in. Maar dat heb ik ook bij merries en hengsten bij ons op stal. Het is dan meer dat het karakter mij niet aan staat, dan dat ze geen karakter hebben.
Laatst bijgewerkt door liedjuh2 op 18-09-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:31

Ik heb het liefst een merrie. Waarom? Gewoon omdat ik er altijd veel beter mee over weg kan en de klik er altijd veel meer is. Ik ben gewoon een merrie mens. En ze hebben iets wat ik leuk vind. Weet niet hoe ik het omschrijf maar ik vind ruinen wat 'saaier' kwa gedrag.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:35

Heb nu een ruin en eerder een merrie gehad. Merrie was inderdaad wispelturiger. Maar ze deed dingen voor mij die ze niet voor anderen deed. Mijn ruin is een allemansvriendje.
Voor mijn gevoel typeert dit wel een beetje het verschil tussen merrie en ruin. Merrie is wat karaktervoller. Toch geef ik voorkeur aan een ruin.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:39

Qua karakter ligt mijn voorkeur bij een ruin, hoewel het weinig uitmaakt en het meer paardafhankelijk is. Maar omdat ik fokambities heb ligt mijn uiteindelijke voorkeur bij een merrie (dus hebben we thuis 3 ruinen).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:44

Mijn eerste eigen paard was een super leuke en pittige ruin. Een paard waar ik veel van heb geleerd en mijn fouten inderdaad sneller vergaf.

Daarna altijd merries, de laatste uit een merrielijn met zeer autonome paarden. Niet vergevings gezind, snel beledigd en laten zich niet dwingen. Samenwerken is het devies bij deze paarden, voordeel is dat je veel meer gaat nadenken over je rijden om fouten te voorkomen.
Heerlijke dieren die, als je ze in hun waarde laat, heel veel terug geven. Voor je door het vuur gaan.
Nu heb ik geen ervaring met hengsten/ruinen uit deze lijn dus kan wat dat betreft niet vergelijken.

Voor mijzelf het liefst een merrie, voor mijn dochter een zeer vergevingsgezinde, doch eigenzinnige ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:44

Ik heb een voorkeur voor ruinen, maar heb altijd merries :+

ruinen zijn veel stabieler vind ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:51

O.a. vanwege het veulentjes <3 effect heb en wil ik enkel ruinen (hengsten worden gecastreerd, ivm makkelijk op stap kunnen).

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:57

Absoluut ruin, en toch is mijn huidige leasepaard een merrie waar ik helemaal verliefd op ben :P
Bij merries ben ik altijd wat meer op mijn hoede dan bij ruinen, komt door ervaring met een pismerrie die als ze haar dag niet had erg moody was met rondvliegende benen en bijten :')

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:58

Mijn voorkeur gaat ook uit naar ruinen. Mijn ruin heeft wel heel veel humor en karakter, net als vele andere ruinen die ik ken :+
Ik heb ook wel eens een leuke merrie gehad, maar ik blijf toch bij ruin :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:08

Mijn eerste pony was een merrie, toen kocht ik een ruin en nu heb ik een hengst. Ik kan dus goed vergelijken :+
Hoewel ik de hengst nu nog maar een paar dagen op stal heb staan, dus echt een goed oordeel kan ik er nog niet over geven. Echter lijkt hij wel enorm relaxt te zijn. Af en toe hinnikt hij wel stevig maar totaal niet vervelend. Ik heb verder geen ervaring met hengsten en als ik het internet mag geloven is het gedoemd te mislukken als je niet al ervaring hebt met hengsten. Ik vraag me dan sterk af hoe je ervaring kunt opdoen met een hengst als amateur ruiter :+
Ik heb me gewoon voorgenomen om heel consequent te zijn en geen moeilijke situaties op te zoeken. Hij is qua karakter erg nuchter dus dat scheelt ook wel.

Mijn ruin was het meest sensibel van de drie paarden. Gevoelig voor verandering. Wel braaf te rijden hoor.
De merrie was echt bomproof. Gelukkig ook geen last van haar hengstigheid.

Ik denk dat je karakter niet vast kunt pinnen op geslacht :)

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:16

Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin.
Alle paarden waarmee ik een klik heb gehad zijn tot nu toe ruinen.
De hengsten die op stal staan waar ik help zijn ook ontzettend leuk, het nadeel is alleen dat er in mijn omgeving bijna geen stallen zijn die betaalbaar zijn en waar je een hengst mag stallen.
Met merries heb ik eigenlijk nooit een klik gehad.
Met ruinen kan ik alles wat ik wil.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:43

Wat leuk al die snelle reacties!
Het is wel echt duidelijk dat de meningen en voorkeuren sterk verschillen, maar dat toch over het algemeen de karaktertrekken van het geslacht wel sterk overeen komen!

Ben benieuwd hoe het bij mij gaat uitpakken.
Heb namelijk altijd merrie's gehad en heb nu ook weer een merrie alleen heb een leuke weidemaatje gezien en dat is een ruin, dus ben benieuwd hoe dat zal uitpakken en wat ik daar van vind.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:23

Maakt mij echt niet uit :). Ik mocht vroeger bij iemand de net ingereden paarden rijden en reed daar zo weg met ruinen, merries en (dek)hengsten van diverse maten en rassen. Ik merk geen voorkeur naar een bepaald geslacht op.
Ik heb nu een merrie omdat dat toevallig het eerste echt brave paard was dat ik tegenkwam in mijn zoektocht. Had dat een ruin geweest, was dat ook prima voor mij.
Mijn merrie is rustig, stabiel en heeft een sterke band met mij waardoor ze zich volledig geeft (al probeert ze zo soms wel eens of ik wel écht datgene van haar verlang, grapjas :') )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:58

Ik heb jaren een merrie verzorgd.
Bij het zoeken naar een pony was de enige harde eis dat het een ruin moest zijn.
In de winter werd ze dus net zo goed hengstig.
Je hoeft er als ze hengstig is eigenlijk net zo goed niet op te gaan, want dan wil het toch niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:00

Maakt me niks uit als ze maar kunnen en willen lopen :))

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:03

Ik had nooit echt een voorkeur. Maar na mijn vorige bijrijdpaard wist ik toch wel zeker dat ik geen miepende merrie wilde ;) Man wat had die een last van haar hengstigheid. Viel gewoon een week niks mee te doen. Nu dan dus ook een relaxte ruin op stal staan :D