Hengst dreigt met voorhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chaperal

Hengst dreigt met voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:20

Mijn hengst is nog jong en alles moet hij nog aangeleerd krijgen.
Ondertussen is hij gewend aan het halster, halstertouw en borstelen.
Hij is een zeer lieve hengst die veel geduld en liefde nodig heeft.
Toch heeft hij de neiging om heel af en toe met zijn voorhand te dreigen.
In het boek wordt deze beweging als dreigen omschreven, maar in samenhang met het platleggen van de oren en dit doet hij wel niet.
Ik merk wel dat hij het niet slecht bedoeld en mij geen pijn wilt doen, maar een ongelukje zit in de kleinste hoekjes.

Volgens mijn boek wordt deze handeling vooral gebruikt door opgewonden of geïrriteerde hengsten en dit trekt de rangorde en omgangsmethode in de relatie tussen mens en paard in twijfel.
Toch vertoont de hengst duidelijk geen leidersignalen en heeft hij een leider nodig.

Wie kan mij helpen om hem beter te begrijpen en hoe kan ik hem dit afleren?
Alvast bedankt!

Groetjes!

Tamara_089

Re: Hengst dreigt met voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:24

Ik lees heel even mee. Heb nu een jaarling staan die dit dus de laatste tijd ook doet. Heb dus helaas geen tips voor je.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:25

Hoe oud is het paard? Hoe is hij gehuisvestigd? En wat is jouw ervaring met hengsten of die in de omgeving?

Dreigen mag nooit, zou ik van merries, ruinen of hengsten niet pikken, het is namelijk te gevaarlijk voor jou, maar ook voor anderen die eens je paard moeten vast houden.
Dat gezegd hebbende, het paard moet wel leren dat het niet mag. Snel en duidelijk corrigeren, belonen wanneer die wel braaf is. Wij liepen altijd met een zweepje bij hengsten, zelfs de braafste want je weet nooit wanneer je moet corrigeren, want je hebt de omgeving niet in de hand.
Zelf zou ik niet te veel vanuit boekenwijsheid handelen, eerder een zeer ervaren iemand inschakelen. Boeken moet je naslaan, een persoon kan ingrijpen op het juiste moment.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:27

Interessant. Wat mij het eerst te binnen schiet is onzekerheid die hij op die manier uit, juist omdat je zegt dat hij een duidelijke leider nodig heeft. Maar ik heb weinig ervaring met hengsten en jaarlingen, dus geloof me niet op m'n woord. Ik lees even mee. :j

Doet hij het altijd in dezelfde situatie? Of is het onverwachts?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:36

Overigens, wat bedoel je met dreigen? Slaan met het voorbeen? Zich heel groot maken voor? Beetje omhoog komen?

Het kan van alles zijn en die oren naar achter vind ik persoonlijk niet typisch voor slaan met het voorbeen bijvoorbeeld. Het kan uit jongigheid komen, grenzen opzoeken, onbegrip, protest of zelfs het overnemen van leiderschap ondanks dat ie zo jong is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:37

chaperal schreef:
In het boek wordt deze beweging als dreigen omschreven, maar in samenhang met het platleggen van de oren en dit doet hij wel niet.

Doet hij het nou wel of niet? :?

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:52

Mijn excuses voor het 'wel niet', dit is een manier van praten bij ons :)
Hij legt zijn oren niet plat, maar de stand van zijn oren staan onzeker, zoals sokje_6 zegt, denk ik ook onzekerheid.
Dit gedrag doet hij enkel in de stal. En hij staat tussen twee andere, rustige paarden.
Hij maakt zich niet groot, het enige wat hij doet is zijn voorbeen hoog naar voren brengen, zoals ik andere hengsten wel eens zie doen.
Ook doet hij het enkel als ik niet voor hem sta.

En ik hoop tips te krijgen om dit op een goede manier te kunnen afleren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:56

Ben je zelf zwart-wit genoeg in je communicatie? :)

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:01

JudArthos schreef:
Ben je zelf zwart-wit genoeg in je communicatie? :)

Ja hoor, daarom dat dit het enige struikelpuntje is. En ik wil enkel tips om het op een paardvriendelijke manier op te lossen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:02

Dat heeft die van mij één keer gedaan, en toen heb ik hem meteen duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is ;)

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:03

_Reneee schreef:
Dat heeft die van mij één keer gedaan, en toen heb ik hem meteen duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is ;)

Mag ik vragen hoe u dit gedaan hebt? Misschien dat ik het ook eens kan proberen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:03

dit mag hij bij jou niet doen,gewoon corrigeren.Tik op zijn boeg en een flinke vloek.
Belonen als hij gewoon met zijn vier benen op de grond staat.
Jonge hengsten moet je echt opvoeden,dan heb je er later geen problemen mee.Doe je dat niet kunnen ze gevaarlijk worden.(ik heb zelf drie hengsten waaronder een van drie jaar)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:04

dit lossen paarden onderling ook niet vriendelijk op :Y) . Als hij dit bij een paard hoger in rang doet krijg hij ook een dreun. Beter nu een keer goed corrigeren dan straks gebakken peren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:06

vencedor schreef:
dit lossen paarden onderling ook niet vriendelijk op :Y) . Als hij dit bij een paard hoger in rang doet krijg hij ook een dreun. Beter nu een keer goed corrigeren dan straks gebakken peren

inderdaad...als hij pech heeft ligt zijn gebit eruit.Dan zijn wij mensen nog vriendelijk met een flinke tik :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:07

Ik snap nog niet zo goed wanneer die het doet? Je zegt niet als je ervoor staat, dus als je ernaast staat?

Al corrigeren voordat hij zijn been zo hoog heeft, dus bij de eerste gewichtsverplaatsing. Hangt wat af van het type paard hoe zwaar je moet corrigeren, soms is hem van het idee afbrengen voldoende, soms moet je wat duidelijker doorkomen.

Ben het niet eens met direct een dreun geven, hoewel ik niet bang ben omdat eens uit te moeten delen bij een paard. Maar ook in een kudde wordt er al gecorrigeerd als het nodig is bij een eerste signaal, dat kan je zelf nu ook doen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:07

Goede correctie is inderdaad het slimste.
Wel zorgen dat je zelf 100% zeker bent, met een onzekere correctie ben je alleen verder van huis naar mijn ervaring :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:09

RianneH schreef:
Ik snap nog niet zo goed wanneer die het doet? Je zegt niet als je ervoor staat, dus als je ernaast staat?

Al corrigeren voordat hij zijn been zo hoog heeft, dus bij de eerste gewichtsverplaatsing. Hangt wat af van het type paard hoe zwaar je moet corrigeren, soms is hem van het idee afbrengen voldoende, soms moet je wat duidelijker doorkomen.

Ben het niet eens met direct een dreun geven, hoewel ik niet bang ben omdat eens uit te moeten delen bij een paard. Maar ook in een kudde wordt er al gecorrigeerd als het nodig is bij een eerste signaal, dat kan je zelf nu ook doen.

ligt heel erg aan het paard/temperament,bij sommige paarden is een vloek genoeg,anderen zijn zo hard dat je ze een knal met een bezem moet geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:09

Jou hengsten ervaring en begeleiding is een boek?
Aub castreer hem en zoek echte hulp.

Geerke geeft verder goed aan hoe te corrigeren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:11

Gelijk castreren is wel erg dramatisch, beestje heeft waarschijnlijk alleen zekerheid en opvoeding nodig :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:12

JudArthos schreef:
Gelijk castreren is wel erg dramatisch, beestje heeft waarschijnlijk alleen zekerheid en opvoeding nodig :)

Wat ts niet kan geven als ze alles uit de boek haalt. En met zoiets kleins al geen raad weet.

Bij ervaren eigenaar zou het inderdaad anders zijn.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:12

idd wat Geerke zegt

Misschien wel leuk en intressant voor je om je wat verder te verdiepen in het kudde gedrag van paarden Zo kun je zien hoe paarden met elkaar omgaan en hoe en wanneer ze elkaar terecht wijzen

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:13

Inderdaad, onderling zijn ze ook niet mals voor elkaar.
Hij doet het enkel als ik naast hem sta en bijvoorbeeld bezig met het borstelen.
Als ik zijn gewichtverplaatsing zie om zijn been naar voor te brengen, dan reageer ik voordat hij het kan doen en dit lukt wel. Maar als ik heel even bezig ben met zijn vacht, dan doet hij het voordat ik het zie.
Het is al veel verminderd met in het begin, nu doet hij het maar heel af en toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:14

sommige mensen weten niet dat hengsten totaal iets anders zijn dan ruinen en merries.
Je moet er mee om kunnen gaan en erg konsekwent zijn,als je dat niet kunt is dat niet erg maar dan is castreren veiliger.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:15

geerke schreef:
RianneH schreef:

ligt heel erg aan het paard/temperament,bij sommige paarden is een vloek genoeg,anderen zijn zo hard dat je ze een knal met een bezem moet geven.

Eens, maar dan nog zie ik liever een kleine correctie bij een eerste signaal dan een grote correctie omdat je te laat bent en het paard al slaat. Neemt niet weg dat ie dat überhaupt niet mag en ze daar zeker op gecorrigeerd moeten worden. Hoeveel correctie is idd paard afhankelijk, te weinig kan een onzekere hand en een te stoer paard behoorlijk in de problemen helpen. Ik hoop daarom ook dat ts begeleiding heeft of kan krijgen, want enkel uit een boek redt je het niet...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:18

bruintje123 schreef:
JudArthos schreef:

Wat ts niet kan geven als ze alles uit de boek haalt. En met zoiets kleins al geen raad weet.

Bij ervaren eigenaar zou het inderdaad anders zijn.

Nou dat is op te lossen. Grondwerkinstructeur erbij halen die kan leren hoe je consequent zo'n paard opvoed.
Je leert niet hoe je een hengst opleid door snel te castreren of te verkopen zodat je maar van het probleem af bent. Als het zo zou werken hebben we over 50 jaar niemand meer die een paard kan opleiden ;)