paard gromt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

val90

paard gromt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:46

heey,

Ik heb een leuk paardje waarmee ik rij. Fries X kwpn. Nu valt me op dat ie de laatste tijd begint te grommen tijdens het rijden. Dit gebeurt voornamelijk als ik hem meer verzameld begin te rijden het grommen gebeurd dan als ik me been aan leg. Hij loop voor de rest heel soepel licht in de had en heb niet het idee dat ie het zwaar heeft. Maar vroeg me af wat dit kon betekenen. Iemand enig idee?

Groetjes val

Eduard007

Re: paard gromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:53

Mijn paard doet het ook. Vooral bij het losrijden ... Grommen cq kreunen?
Loslaten van spieren denk ik en beetje spierpijn. Die van mij doet het vooral
Als hij lengte maakt..

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:57

Die van mij doet dat ook, en dan vooral bij oefeningen die hij wat lastig vind. Of als hij het ergens niet mee eens is. Ik moet er altijd om lachen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:57

Ik zou toch denken dat hij aangeeft dat het lastig/moeilijk is voor hem. Zou dus wat rustiger gaan opbouwen zodat hij geen spierpijn krijgt. Dus korter verzamelen en vaker wat meer laten ontspannen in andere houding zodat hij rustig aan meer spieren kan opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:59

Die van mij doet dat als er een briesje vast zit.
Niet veel later komt er dan een flinke bries en is het over.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:01

Mijn IJslander gromt vaak tijdens het buiten rijden. Inderdaad meestal gevolgd door een flinke bries. Lijkt net of hij aan het kletsen is onderweg.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:03

Bij ons gromt een paard als ie aan t werk word gezet, het is een soort motivatie van zijn kant. Een geluidje van hard werken

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 02:18

Reed een jaar of 5 geleden een merrie die ook gromde... En bij haar wist je dan; Zitten! Want binnen 10 seconden kreeg je een giga boksessie :Y)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 02:56

Mijn paard gromde toen hij voor het eerst een longeersingeltje om kreeg en hij niet kwijt gebokt kreeg. Maar dat had ik bij hem wel verwacht. Die werd zo boos en dat was precies zoals hij toen was.
Later heeft hij dat ook gedaan bij een (vrij losse) bandage om de kont als voorbode op de broek.
Na een paar minuten was het wel voorbij en ook nooit meer gedaan. En ondertussen de braafste van allen. :)

Dus ik zou bij grommen toch proberen te ontdekken wat er is, ken dat ook alleen maar bij paarden die boos zijn.
Voorbode op een bries vind ik anders klinken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 04:17

Grommen? Echt grommen zoals een hond? Of een apart geluid?
Is t een ruin? Waarschijnlijk hoor je dan de koker. Hoor je vaak als ze showen of ontspannen zijn.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 04:46

@Eileen_, Maar de merrie van KBK heeft dat ook :)

Ik vraag me eigelijk ook wel af hoe dat grommen dan klinkt :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 05:01

Nee niet bij de koker. :)
Echt de stembanden.

Leg er geluid eens uit.
Zware diepe grom bij de paarden die ik het heb horen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:19

Haha ja hoe leg je dat uit...
In het geval van mijn paard is het een mix tussen een kreun en een grom.
Het gaat ook met de passen mee, in hetzelfde ritme.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:27

Hier niet met de passen mee.
Maar die deden het ook niet als voorbode voor een proest.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:49

Hoi,
Mijn IJslander gromt/ kreunt ook mn tijdens buitenritten. Ik heb dan het idee dat ze moe is.
Ik stap dan vaak maar af en ga er naast lopen. Het gekreun/ grommen houdt dan ook meestal op.
Ze is nog jong (6).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:51

Mijn pony deed het ook toen ik nog met hem dressuurde.
Ik heb altijd begrepen dat het kwam van de inspanning,
dat ze het moeilijk,maar wel leuk vinden :j

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:54

Yep, mijn tinker deed dat ook altijd (toen ik hem nog reed), vond het meer een hoge kreun op de maat van de stap. Zo gingen we 'zingend' de buitenrit rond. Aan het werk in de bak deed hij het niet. Heb me ook altijd afgevraagd of hem iets niet lekker zat, maar oogde verder heel normaal en ontspannen.
Als we bergaf reden deed hij het erger trouwens..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:54

Zou het geen cornage zijn?

Mijn vorige ruin had dit ook en bij hem kwam het daardoor.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 07:07

Mijn paard bromt, want ik niem het brommen...als hij zij hooi krijgt en onder het eten en hij vind het heel lekker...op het gras gezet wordt en het is heel lekker gedurende een dikke minuut, onder de massage, onder her rollen, soms als we rijden in de buitenbak..

Volgens mij zijn her de relaxte levensgenieters die dat doen...de paarden die nier zo snel nerveus zijn en gewoon lekker zichzelf zijn..

TS in jouw geval denk ik protest...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:39

Eileen_ schreef:
Grommen? Echt grommen zoals een hond? Of een apart geluid?
Is t een ruin? Waarschijnlijk hoor je dan de koker. Hoor je vaak als ze showen of ontspannen zijn.

Bij de pony die ik reed klonk het een beetje als; Huh, Huh... }:0 Maar dan zwaar zegmaar...

En dat was een merrie. Ze deed verder altijd heel erg normaal, tot een paar seconden voor een boksessie, dan begon ze pas met dat geluid.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:41

Daphne__ schreef:
Bij de pony die ik reed klonk het een beetje als; Huh, Huh... }:0 Maar dan zwaar zegmaar...

En dat was een merrie. Ze deed verder altijd heel erg normaal, tot een paar seconden voor een boksessie, dan begon ze pas met dat geluid.

Ja hoor, dit geluid precies! Hier geen gebok gelukkig :D

En inderdaad vaak als ze inspannend werk doet. Gebeurd meestal alleen als ze heel geconcentreerd haar best doet :j
Maar soms ook een voorbode voor een bries inderdaad /3

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:14

Kan zijn dat het een uiting van ongenoegen is, maar ook als hij iets moeilijk vind.
Ik heb er toevallig 1 op me werk staan die het begint te doen zodra hij echt aan het werk moet.
Ik begin dan maar wat te kletsen tegen hem dat hij zich niet zo moet opwinden, en dat we zo klaar zijn :D

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:20

Ik heb er ook zo een! Hij gromt als hij het niet met me eens is, bijvoorbeeld op uitrit. Maar ook van genoegen, en dat klinkt ontspannen, hij loopt dan ook meer in schwung.

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:24

Doet mijn Welsh Cob ook, vooral buiten. Als hij bijvoorbeeld zin heeft om even te rennen, en ik hem inhoud. Dan mag ie ook graag even zijn ontevredenheid uiten :D Het klinkt dat een beetje als ''Gruhhh''. Ik wist eerst ook niet wat het was toen ik het voor het eerst hoorde :P

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:28

Die van mij doet het ook. Al lijkt het bij haar meer lucht uit blazen onder druk. Ik vergelijk het met als ik zelf iets zwaars moet tillen en dus kracht zet op mijn buikspieren en uit moet ademen. Mijn merrie doet het niet vaak en meestal gevolgt door een bries.