muildier veulen gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Darkless

muildier veulen gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 19:21

Hallo

ik heb 2 shet merries waarvan 1 een muildier aan de voet heeft. Het veulen muffin is erg lief. maar zodra 1 van de merries aandacht krijgen, komt hij naar je toe en duwt zijn lichaam tegen je aan en gaat duwen. draaien schoppen en ook steigeren.

nu vraag ik mij af hoe kan je het beste hier mee omgaan. zodat hij stopt met dit gedrag. vind het ook gevaarlijk wegens dat de buurmeisjes graag de weide in willen en ik bang ben dat als ze gaan onder hem terecht komen.

zelf heb ik al eerdere veulens opgevoed. maar dit nog nooit gehad. ook heb ik geen ervaring met ezels. muilezels of muildieren.

De eigenaar zei dat de Shetlander gedekt was Door een appaloosa.
Dus dit was verassing.

overigens hij is nu 10 weken.

alvast bedankt!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:28

Tja, misschien krijg ik nu flink commentaar. Maar wij hadden een veulen op stal toen hij twee weken oud al naar je toen rende en naar je toe trapte. Ik heb die keer erop een zweepje meegenomen om en een tik te geven. Een veulen wordt ook in de kudde door andere paarden terecht gewezen.

Hoeft geen snoeiharde lel te zijn natuurlijk. Veulens zijn nog gevoelig en schrikken al snel van een klein tikje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:31

oei dat is wel een lastig probleem ja ik denk toch inderdaad deze aanpak. Dit moet je in de kiem smoren , zou ook wat over het gedrag van ezels lezen ze laten zich niet zomaar wat vertellen uit eigen ervaring

Geryon

Re: muildier veulen gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:34

Ook ik denk dat een tik (niet echt hard inderdaad) je gaat helpen. En dan op het moment dat ie iets wilt flikken. En dat zo vaak als nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:39

Gewoon een flinke beuk verkopen, op de paardenmanier aanpakken. Klinkt lomp, maar ik kan t niet minder brengen :P Ik zou juist niet gaan slaan met een zweep, dat vind ik dan weer niks.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:42

Muildieren kunnen bloedlink zijn, ik ben het met franka eens.

De onberekenbaarheid van muildieren was vroeger trouwens in legers waar ze gebruikt werden als lastdier berucht: ze stonden erom bekend zónder waarschuwing naar mensen te trappen/bijten, vergeet daarbij niet dat in die tijd, mensen meer gewend waren dan nu, met paarden om te gaan, dus dat zegt wel iets... (Al waren er ook recruten die geen paarden gewend waren van huis uit, en die hadden het vaak extra zwaar in de omgang met zulke "lieverdjes"...)

Een vriendin van me heeft meegemaakt dat een muildier vanuit het niet een 5 jarig kind greep, ja dus ècht greep. En niet meer los wilde laten.

Echt belangrijk dus om ongewenst gedrag direct de kop in te drukken, anders heb je kans op grote ellende, ook bij kleine muildieren. Kun je het niet zelf, haal een deskundige erbij.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:45

Ik vind inderdaad dat lomp gedrag niet als porselein behandeld hoeft te worden.
Diertje moet gewoon leren dat hij dat absoluut niet moet flikken bij mensen, en ik denk dat er maar een manier is waarop je dit echt goed duidelijk maakt!
Inderdaad duidelijk grenzen aangeven. of je dit liever doet met een flinke beuk, of met een tikje van een zweep, maakt mij niet uit. Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van de zweep, maar dan inderdaad om aan te wijzen en evt tikje, niet om mee te slaan.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:47

en streng zijn.. gewoon jouw ruimte aanduiden, ieder paar heeft zijn eigen ruimte en een mens ook :-)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:51

Even nuanceren...
Ik gebruikte een zweep omdat het veulen in kwestie op me af kwam rennen sloeg en weer doorrende. Daar kon ik dus net niet bij met arm of been. In het bericht van TS las ik ook dat veulen duwde...maar dan wegdraaide om te schoppen en te steigeren. Dan kun je als mens niet meer zo heel veel. Vandaar mijn keuze voor een zweepje in dit geval.

In eerste instantie is het ook niet mijn eerste keus om met zweep de wei op te gaan. Maar dit gedrag mag gewoon echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:55

Heike schreef:
Even nuanceren...
Ik gebruikte een zweep omdat het veulen in kwestie op me af kwam rennen sloeg en weer doorrende. Daar kon ik dus net niet bij met arm of been. In het bericht van TS las ik ook dat veulen duwde...maar dan wegdraaide om te schoppen en te steigeren. Dan kun je als mens niet meer zo heel veel. Vandaar mijn keuze voor een zweepje in dit geval.

In eerste instantie is het ook niet mijn eerste keus om met zweep de wei op te gaan. Maar dit gedrag mag gewoon echt niet.

Ja dna snap ik t ook wel hoor. Meer als bescherming zeg maar.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:57

Zeker ook als correctie...

Darkless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:49

Bedankt voor de antwoorden. ik ben zelf ook niet voor de zweep. Vooral omdat ik een paard heb die er bang voor is. maar dat elk geval beter dan je laten trappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:50

Ezels zijn geen vlichtdieren maar vechten.
Wees dus op je hoede dat hij terug kan gaan vechten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:58

Je kunt eventueel een leadrope gebruiken met een stukje leer als uiteinde. Zelfde effect, maar is flexibeler.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:13

Sizzle schreef:

Daarom zou ik dit niet zelf gaan uitproberen! Wat ga je doen als hij na de correctie nog een lel uitdeelt? Als je dan wegrent ben je nog verder van huis. Maar als je blijft staan en je breekt wat ben je ook verder van huis. Tenzij je volwassen bent met een berg ervaring zou ik even niet bij de dieren komen..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:38

Buurmeisjes (en alle andere kids...) Hebben zonder begeleiding niks te zoeken bij paarden in de wei...
Gaat 100 x goed en dan opeens gaat het mis... En is het goh doet ie anders nooit... 3x raden wie aan het kortste eind trekt... Juist ja het kind...

Een muildier is geen paard... En heeft zoals hierboven al meerdere malen aangegeven ook ander gedrag... Bij een muildier heeft al helemaal niemand iets in de wei te zoeken... Je geeft zelf al aan dat het dier gevaarlijk gedrag richting jou vertoont (en jij komt er neem ik aan regelmatig om te verzorgen) en dan nog vertoont het dier dit gedrag... Kinderen in de wei moet je dus echt niet willen...

Op bokt loopt nog iemand rond met een jong muildier, beestje heet Tika als ik me niet vergis, wellicht heeft zij bruikbare tips voor je ok dit op te lossen...

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:43

Neon schreef:
Buurmeisjes (en alle andere kids...) Hebben zonder begeleiding niks te zoeken bij paarden in de wei...
Gaat 100 x goed en dan opeens gaat het mis... En is het goh doet ie anders nooit... 3x raden wie aan het kortste eind trekt... Juist ja het kind...

Een muildier is geen paard... En heeft zoals hierboven al meerdere malen aangegeven ook ander gedrag... Bij een muildier heeft al helemaal niemand iets in de wei te zoeken... Je geeft zelf al aan dat het dier gevaarlijk gedrag richting jou vertoont (en jij komt er neem ik aan regelmatig om te verzorgen) en dan nog vertoont het dier dit gedrag... Kinderen in de wei moet je dus echt niet willen...

Op bokt loopt nog iemand rond met een jong muildier, beestje heet Tika als ik me niet vergis, wellicht heeft zij bruikbare tips voor je ok dit op te lossen...

Dat is spatter. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:44

Dit is een filmpje tussen gevecht van een pitbull en een muildier. Het is heftig, maar het laat ook heel duidelijk zien dat het dier dus niet vlucht maar vol het gevecht aan gaan. De pitbull is dood aan het einde:
http://www.dailymotion.com/video/xy0dts ... le_animals

Een paard zou gevlucht zijn.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:48

Mizora schreef:
Dit is een filmpje tussen gevecht van een pitbull en een muildier. Het is heftig, maar het laat ook heel duidelijk zien dat het dier dus niet vlucht maar vol het gevecht aan gaan. De pitbull is dood aan het einde:

Oefff wat een naar filmpje -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:50

Mizora schreef:

Idd heftig. Pfff! Wat een agressief dier :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:52

Mizora schreef:

Wow bizar! Ik zou dit niet zelf gaan uitvechten in dit geval...

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:58

Mizora schreef:

Getver wat naar, zielig voor hond én muildier |(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:12

Sizzle schreef:

Er is geen ezel aan te pas gekomen. TS heeft het over appaloosa x shetlander. Gewoon een pony dus lijkt me.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:15

Ze heeft het toch over een muildier?
Zonder ezel geen muildier.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:15

Goof schreef:
Sizzle schreef:

Er is geen ezel aan te pas gekomen. TS heeft het over appaloosa x shetlander. Gewoon een pony dus lijkt me.

Citaat:
De eigenaar zei dat de Shetlander gedekt was Door een appaloosa.
Dus dit was verassing.

dus het kan prima een muildier zijn? "dit was een verassing"

gerekend op wat anders, maar uiteindelijk kwam er een muildier uit, dus zou t zijn dat de dekking niet klopte, maar dat die door een ezel gedekt is en niet oor een appa
Laatst bijgewerkt door Mioux op 31-07-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt