vast staan een groot probleem, oplossing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

vast staan een groot probleem, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:34

Hallo

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niks gevonden. (Of heb niet goed gezocht).

Mijn 19 jarige ruin kan niet vast staan enkel aan een halstertouw aan bijvoorbeeld de muur.
Tussen 2 touwen kent hij wel maar een enkel touw wil maar niet lukken.

We hebben het met veel rust en beleid geprobeerd maar toch elke keer weet hij hoe hij de boel moet slopen.

Hij dreigt ook van te voren door kleine rukjes aan touw te geven en vervolgens zo'n harde ruk dat de knip weer knapt of zijn halster.

Hoe is dit op een verantwoorde manier op te lossen?

Mochten jullie tips voor hulp weten in Friesland hoor ik dat ook graag.

Het is een erg vervelend probleem vooral omdat nu de weide periode is en iedereen buiten zadelt.

(Ohja hij doet het zowel met paard ernaast als alleen.. )

Femek2902

Re: vast staan een groot probleem, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:37

Leer hem om gewoon los stil te blijven staan :) Dus gewoon helemaal niet vastknopen :o

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:39

Dat zou ik heel graag willen maar met zijn 19 jaar kan het echt een pietje ongeduld zijn.. :o

Touw hang ik ook wel los door de ring en dan uiteinde vasthouden maar dat is ook niet erg handig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:44

Is je paard in paniek of is het een 'dingetje' wat hij uitgevonden heeft. Dat zou nogal wat uitmaken met hoe ik er mee om zou gaan :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:45

ruitje schreef:
Is je paard in paniek of is het een 'dingetje' wat hij uitgevonden heeft. Dat zou nogal wat uitmaken met hoe ik er mee om zou gaan :)

Het is echt een "dingetje" zeg maar.
Hij is de rust zelve namelijk verder.
Maar zet wel echt flink kracht na een paar keer gecheckt te hebben of hij echt vaststaat, dus kan wel gaan hangen als het touw/halster niet meteen knapt.

Als het wel knapt blijft hij ook gewoon dom staan kijken :')

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:49

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:50

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:51

staat hij vast aan stang of ring? bij een stang 2 à 3 keer het touw er omheen draaien. paard staat "vast" maar bij klooien direct los.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:56

Aan een ring. Hier hou ik het touw ook wel eens vast en dat gaat goed omdat ik mee veer natuurlijk als hij even checkt hoe vast hij staat.

Stang buiten hebben we helaas niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:59

Ik vind gewoon dat een paard tegen de druk van het vast staan hoort te kunnen, vind het een gemis in de opvoeding als dat niet zo is.

Hoe reageerd je paard verder op druk? En dan bedoel ik zowel druk van het halster als druk van bijv een carrot stick?

Duhelo

in dergelijk geval zet ik ze vast met een koeienband en stevig touw geknoopt. kunnen ze trekken wat ze willen.dat knapt niet. miet je wel zeker eijn dat het geen paniek wordt

Eilatan

maja al die oplossingen dat het paard dan maar meteen los is.... Is dat een oplossing? Vind ik niet namelijk, enige wat het paard leert is dat hij dus inderdaad los komt.

Zet hem maar eens ergens mee vast waar die niet los komt........ Maarja, moet het geen paniek vogel zijn of je moet een erg goede failsafe hebben die je, als het na minuten lang hangen alleen maar erger wordt, kan toepassen.

Mijn merrie vroeger rukte ook alles kapot. Zo uit het verhaal een beetje wat jij beschrijft. Ze kon best vast staan maar als ze dan wou omkijken oid en het vaststaan belemmerde haar (of vriendje loopt langs en ze wil er achter aan, of ze kan net niet bij de grond...) dan rukte ze zich los.

Maar geen angst ofzo, dus heb haar met touwhalster vast gezet. Ze probeerde het nog 1x, heeft even kort gehangen (echt 10 seconden, alleen dat halster knapt dus niet, en halstertouw zat ook stevig) en daarna NOOIT meer gedaan.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:03

Mijn paard heeft dit ook een hele tijd gedaan, de kunst bij paarden die hiermee niet perse angst hebben is om er voor te zorgen dat ze niet los kunnen komen. Dit is alleen vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Bij die van mij werkte het heel goed om het touw om een stang, buis of aan je stal een paar keer rondom heen te slaan, hij ervaart dan wel de druk alsof hij vaststaat maar je hebt naar mijn idee iets meer tijd om te proberen dit te corrigeren of voorkomen. Ik heb hierbij vaak mijn stem gebruikt (met een duidelijke maar rustige stem verheffing) en ook wel eens met een zweepje ( ik leg hierbij de nadruk op ZACHTJES) aangetikt om te attenderen dat hij niet mag gaan hangen. Na veel herhalen en belonen bij goed gedrag heeft ie het uiteindelijk grotendeels afgeleerd.
Ook bovengenoemde halsband werkt perfect maar dat kun je echt alleen doen als je geen paniekpaard hebt.
Succes en ik hoop dat je hier een manier voor vind.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:04

Halsriem om en sterk touw wel vastzetten met paardenknoop. Dan wachten tot ie hangt, tik met zweep om uit het hangen te halen.
Is ruwe methode maar zoals ik t lees lijkt hij het als een spel te zien.
Als het een zenuwpees is dan liever leren los te blijven staan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:05

Bedankt voor de reacties.
Ik vind het persoonlijk ook best een groot gebrek aan opvoeding en loop er nu steeds meer tegenaan.

(Heb hem sinds september vorig jaar)

De winterperiode op stal ging wel maar vind het nu steeds vervelender worden.

Mijn hoefsmid adviseerde mij ook een koeienband idd maar ben beetje huiverig voor stel dat er wel paniek uitbreekt omdat het hem nu altijd lukt zeg maar...

Hij kan overigens prima tegen druk op welke manier dan ook hoor.
Mijn dochter hangt hem zelfs aan de hals een eind in de lucht en hij vindt het allemaal dikke prima.

Maar dat vast staan aan 1 touw lijkt echt een ding van hem te zijn.
1 test rukje, nog maar eens een 2e en dan net of weet hij hoe kort en krachtig hij een ruk moet geven dan knapt er wel weer iets.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:05

Ouderwetse oplossing:
Koeienhalster, goed stevig touw en niet aan de clip vast zetten maar alleen touw voor het vast maken. Is even ruk om te zien, doch erg effectief.
Of iemand met een bezem bij de billen later staan, als hij naar achteren loopt met de bezem tegen houden.
Nieuwerwetse oplossing:
Goed gedrag belonen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:07

een dubbel touwtje kan ook werken.als hij de eerste los krijgt hij nog altijd niet los is (en dus niet beloond wordt voor zijn gedrag)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:16

Ik heb het bij een pony die de 'truc' kende ook wel eens opgelost met een koeienband er bij om.
Vastgezet, zowel aan halster als aan koeienband. Zodra hij ging hangen met de zweep flinke tik tegen zijn kont, zodat hij weer naar voren sprong. Klinkt misschien hard, maar mijn ervaring is dat paarden soms niet meer zelf stoppen met hangen wanneer ze eenmaal gaan... dan mep ik 'm liever naar voren dan dat 'ie zichzelf ophangt. (ik ben niet voor het slaan van dieren, maar vind wel dat je beter goed getimed in 1x duidelijk kunt maken dat sommige dingen écht niet getolereerd worden)

Daarnaast zet ik pony's die het niet kennen, graag vast met een binnenband van een fiets er tussen. Paar keer dubbel, en dan rekt het nog wel mee, maar gaat niet extra snel los :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:18

Niet vastzetten aan een touw maar een longe aan de halster doen en door de ring halen; je hebt dan veel meer lengte. Draag handschoenen als je een nylon longe hebt! Gewoon gaan borstelen of wat dan ook. Of neem afstand, maar houd de longe vast. Geef mee als hij gaat hangen en zet hem weer terug door hem naar voren te leiden. Onze pony was ook heel bang om vast te staan. Deze methode heeft heel goed gewerkt en vaststaan is geen enkel probleem meer.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:24

Safiera schreef:
Daarnaast zet ik pony's die het niet kennen, graag vast met een binnenband van een fiets er tussen. Paar keer dubbel, en dan rekt het nog wel mee, maar gaat niet extra snel los :)

Dit vind ik wel een leuke, misschien brengt de 'rek' hem genoeg ruimte of verwarring om toch te blijven staan.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:25

Ik ben ook wel benieuwd naar de tips.

Mijn pony kan niet stilstaan door trauma, maar als ik haar naar voren zou meppen dan zou het toch echt helemaal over zijn tussen ons en dat realiseer ik me maar al te best. Daarentegen is jouw paard niet bang, maar gewoon zijn nieuwe truucje aan het doen. In zo'n geval zou ik zeggen: Ja, een goed getimede mep naar voren is zoveel maal effectiever dan telkens zijn truucje. Natuurlijk zijn er ook manieren om hem te 'tricken' door bijvoorbeeld hem vast te zetten aan twee touwen, of aan elastiek, of opeens een paniekhaak losmaken bijvoorbeeld. Dan gaat het niet volgens zijn plan en heb jij alsnog 'het heft in eigen hand'. En eventueel kijken of je dit met bepaalde grondwerk-oefeningen op kunt lossen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:49

FelineNanet: onze merrie hoef ik ook niet aan te raken. Dat is een totaal ander karakter, ook wat trauma van vroeger en verder echt een dame; zou op z'n minst diep beledigd zijn.
Waarschijnlijk zou ze ook trappen en nog waarschijnlijker blijft ze daarna nooit meer rustig staan.

Maar zeker de pony waar ik het over had (eigenzinnige shet) en ook de mijne... dan maken zachte heelmeesters onhandelbare en brutale paarden.

Zo wil de mijne nooit stil staan als we zijn manen willen bijknippen. Een 'mep' (losse hand, als bij een daas) tegen zijn borst en hij denkt ''oh, ze meent het, laat ik toch maar stilstaan'' terwijl je anders kunt blijven mopperen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:00

Hij geeft dus tig waarschuwingen en toch laat je hem doorgaan? Meteen bij de eerste aanzet al corrigeren. Niet wachten tot hij geheel in die modus zit en het sloopt. En zet hem als je geen andere optie hebt aan de zijring van de neus vast ipv onder de kin, dan kan hij veel minder kracht zetten, wat lostrekken ook moeilijker maakt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:48

Bedankt voor alle tips! Fietsband en 2 touwen vind ik ook wel interessant om te proberen.
Werkt dit niet dan ga ik met een koeienband aan de slag.

Hij staat niet meer op ijzers dus dat scheelt een glijpartij denk ik.

Kijken of die "ouwe" nog wat bij te brengen valt :')

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:56