Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Iris82 schreef:Niet meer met m wandelen totdat zn ballen eraf zijn.
Is op zich helemaal niet nodig.
MarlindeRooz schreef:Iris82 schreef:Niet meer met m wandelen totdat zn ballen eraf zijn.
Is op zich helemaal niet nodig.
Nee je kan beter wachten tot hij een groot paard is en dat hij dan voor het eerst auto's etc ziet.![]()
Ik ben juist een voorstander van paarden jong introduceren in een vreemde omgeving.
Een keer een flinke schup verkopen, zodat hij weet dat het niet mag. Ik denk dat hij niet eens snapt dat hij het niet mag bij mensen TS.
MarlindeRooz schreef:Nee je kan beter wachten tot hij een groot paard is en dat hij dan voor het eerst auto's etc ziet.

Gabriella024 schreef:ik heb wel eens mee gemaakt met veulens die van de opfok af kwamen die echt totaal onhandelbaar waren omdat ze zowat nooit een mens of halster gezien hebben, en een jong dier heeft toch liefde en verzorging nodig,
Elegante05 schreef:Zou hem ook in de opfok zetten.
Hoe goed je het ook bedoeld.. een jong paard heeft het meeste aan z'n eigen soortgenootjes die met hem spelen en daarbij krijgt hij tussen de paarden de beste opvoeding die hij krijgen kan.
Daar kan geen mens tegenop...
mooi meegenomen en verder lekker doorkleuteren met leeftijdgenoten en opgevoed worden door de kudde. Ingrid_92 schreef:Opfok is inderdaad zo slecht nog niet voor een jong paard. Het liefst een gevarieerde kudde. Leeftijdgenoten maar ook oudere (wijze) paarden. Uiteraard wel als hij gecastreerd is als er (wenselijk) ook merries bij lopen. Alles wat hij nu kent, zoals het halster en verkeer zal hij daar niet vergeten hoormooi meegenomen en verder lekker doorkleuteren met leeftijdgenoten en opgevoed worden door de kudde.
Sizzle schreef:Je hoeft hem niet definitief in een opfok te doen.
Wat wellicht wel een goed idee is, is om hem in een hengsten zomergroep in te scharen. Daar is nu (midden mei) de tijd voor als je snel bent.
Dan kan hij de zomer door nog hengst blijven en zich flink uitleven tussen de andere hengsten zonder dat jij met hem in gevecht moet.
In het najaar (koeler weer) haal je hem dan op en brengt hem direct door naar de DA voor zijn castratie. Dan heeft hij de winter om goed te herstellen en zal hij ook rustiger worden.