Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:22

Hoi!
Ik krijg vaak te horen dat ik een paard echt een mep moet geven enzo.
Maar ten eerste ben ik ertegen, ik verhef mijn stem meestal al, en dat lijkt te werken voor mij.
Ten tweede durf ik eigenlijk ook gewoon geen paard te slaan, geen idee waarom maar ik kan het gewoon echt niet. Dan doen sommige mensen wel van; geef hem een dreun! Of denken ze dat ik een beginner ben om het zo maar even te noemen, maar ik voel me er echt gewoon niet goed bij.

Wat vinden jullie?

Sorry als het hier verkeerd staat :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:22

Wat ik vind?

Zo zacht als kan, zo hard als nodig. (want andersom is ook weer zo iets he :+ )
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 08-05-15 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:23

andersom mag ik hopen :+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:23

Ligt helemaal een de situatie, zodra het ook gevaarlijk voor mij word ( paard neigt mij te bijten of te trappen ) kan ik best eens een dreun geven van ' doe is even normaal '

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:24

Rocamor schreef:
Wat ik vind?

Zo zacht als nodig, zo hard als kan.

:D Hoop oprecht dat dit een verhaspelde uitdrukking is in plaats van jouw mening :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:25

turtlelito schreef:
Rocamor schreef:
Wat ik vind?

Zo zacht als nodig, zo hard als kan.

:D Hoop oprecht dat dit een verhaspelde uitdrukking is in plaats van jouw mening :D

8)7 <-- naar mezelf

Laten we het er maar op houden dat het tijd wordt om te eten. Inderdaad verhaspeld.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 08-05-15 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:26

SindyKaya schreef:
Ligt helemaal een de situatie, zodra het ook gevaarlijk voor mij word ( paard neigt mij te bijten of te trappen ) kan ik best eens een dreun geven van ' doe is even normaal '

Hier ben ik het mee eens!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:28

Een klap geven is in de meeste gevallen een reflex denk ik.
Een reactie op een actie.

Ik ben ook niet zo van het slaan, maar reken maar dat ik een lel kan uitdelen als ik me bedreigd/overdonderd voel.

Angeliquee18

Ik kan het ook niet. Bij mijn pony's is stem verheffen ook al meer dan genoeg :)

06tess04

Ligt aan de situatie, ik geef alleen een dreun als het echt niet anders kan. Meestal is stem verheffen of achteruit zetten genoeg.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:29

Hangt van de situatie af. Mijn paard wil nog wel eens happen. Niet uit bozigheid maar 'even kijken of jij wat lekkers hebt' *hap*. Mijn paard weet precies wat er in de jaszakken zit. Mensen die er niet op verdacht zijn zullen zich kapot schrikken als dat gebeurd. Ze bijt niet hard echt op je jas gericht maar af en toe gaat dat wel eens mis. Bij mij doet ze het niet meer en als ze het waagt krijgt ze een tik tegen haar neus. Hard genoeg zo dat ze het niet weer doet maar niet veel te hard zodat ze echt pijn heeft. Merk wel dat als ik dat tegen mensen zeg dat ze haar een tik op de neus moeten geven als ze probeert te happen, ze me scheef aan kijken en knikken maar als het paard het doet het gewoon niet doen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:29

Er zitten exemplaren tussen die je ongelofelijk kunnen uittesten en over je heen proberen te denderen. Dan liever één goedgetimede schop dan naar de ehbo met verwondingen. :j

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:30

Ik rij wel met een zweepje om mijn pony tijdens het rijden te corrigeren: ik heb in mijn rechterbeen weinig kracht (als ze niet voor mijn been is krijg ik haar er ander niet doorheen).

Als ik ernaast sta, sla ik niet. Ik zou niet weten waarom ik dat wel zou moeten doen. Er zijn andere dingen die beter helpen: in het begin stond ze niet stil op de poetsplaats: halstertouw om de hals en hier even een kort rukje aan en ze stond na drie keer keurig stil. Maar ik heb wel geluk dat ze verder niet veel streken uithaalt, kan me voorstellen dat als je zelf anders gewond raakt of zo, er dan wel een tik gegeven moet worden.

Ik heb veel geleerd van mijn vorige pony: als je die een tik gaf ging ze helemaal door het lint en dan laat je het de volgende keer wel uit je hoofd.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:31

Ik probeer het meestal met mijn stem, maar dit werkt eenmaal niet altijd. Zodra een paard mij probeert te schoppen, kan hij wel een klap verwachten. Niet keihard natuurlijk, maar wel zodat hij weet dat hij fout zat.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:33

Vroeger werkte ik ook met mijn st3m en dat hielp voor even.
Tot je korrel moest gaan geven en dan 10paarden op je afkomen dat werd gevaarlijk.
En toen ben ik stage gaan doen bij een dekstation deze hengste hadden d1t echt wel nodig een dreun hoor.
Nu werk ik ook terug met mijn stem maar heb er ook tussen staan die er dan een spelletje van maken.

Maar denk nog steeds ik kan nooit een hardere klap geven als dat de paarden ondereen doen hoor.

M_maxx

bij bijvoorbeeld bijtende pony's,
eerst stem verheffen,
laten merken dat je echt boos bent.
als hij zich daar niks van aantrekt een tik geven.

Tamadine

Ligt aan de situatie. 99% van de keren is het inderdaad absoluut niet nodig om haar even op haar plek te zetten. Maar als ze buiten gaat lopen klieren of in een oneindige stress modus gaat lopen waar ze niet uitkomt, ja dan kan ze wel eens een tik krijgen. Puur om gevaarlijke situaties te kunnen vermijden. Maar zoals ik zei, dit gebeurd zelden... Alleen als een situatie gevaarlijk dreigt te worden.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:34

Helaas is het wel eens nodig dat je een paard een tik moet geven.
Dat doet de moeder bij haar veulen ook als haar veulen zich niet gedraagt.
Blijf in je achterhoofd houden dat je met een enorm dier te maken hebt en indien hij/zij zich niet gedraagt wel eens een opvoedend tikje moet geven om niet over je heen te laten lopen.

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen als je dat op het juiste moment doet.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:34

Helaas heb ik er eentje die regelmatig een handje heeft van het optillen van de achterbenen en naar voren slaan onder de buik door terwijl ik bezig ben met bijvoorbeeld schroeven draaien, uitkrabben of peesbeschermers aandoen.

Stem verheffen doe ik meestal de eerste keer. Maar ik blijf niet waarschuwen, dus flikt ze het nogmaals nadat ik mijn stem heb gebruikt kan ze me toch een knal krijgen.

Mijn veiligheid gaat voor, zit er niet op te wachten dat ik dadelijk een keer dat achterbeen tegen mijn hoofd aankrijg. Zeker niet nu er ijzers onder zitten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:39

Even een vraagje:
waar geven jullie je paard een tik/klap als hij schopt? Op de kont? Of op een andere plek?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:41

Danielleeee_ schreef:
Even een vraagje:
waar geven jullie je paard een tik/klap als hij schopt? Op de kont? Of op een andere plek?

Mits "verdiend"; waar ik m raken kan :')
Ik probeer enkel het hoofd te vermijden.

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:50

Met mijn eigen paard is het eigenlijk niet nodig, daar zit geen kwaad in. Maar een paard in de kudde wil nog wel eens verschrikkelijk brutaal zijn, en dan geef ik hem wel eens óf een slaande beweging in zijn richting (soms is de dreiging al genoeg) en als hij echt te ver gaat mag hij een tik op zijn neus verwachten (zijn eigenaren hebben ook tegen mij gezegd dat ik dat vooral moet doen, omdat hij nog geen grenzen kent en anders ook maar door blijft gaan en steeds verder gaat.) Verder probeer ik het normaal gesproken op te lossen met een schreeuw.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:52

Hier hetzelfde als liesje1611 :P
Ligt er ook aan waar je staat..
Maar ze zal nooit een tik tegen haar hoofd krijgen van mij.
Kunnen ze ook erg kopschuw en paniekerig van worden. #)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:57

Ligt er een beetje aan, laatst stond er een paard met zijn achtervoetje tegen mijn bovenbeen aan te porren als waarschuwing dat hij ging schoppen. Tsja.. ik geef dan niet een keiharde klap of schop, maar doe het wel.

Ik vermijd hoofd, hals, benen en flank.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:20

Oja hoor, als het nodig is heb er echt geen problemen mee om m een tik of schop te geven. Als hij mij bijt ben ik echt niet bang om hem pijn te doen hoor. Tik kandie krijgen ;) kopschuw of niet, bijten mag gewoon echt niet. Wil je mij schoppen? Schop terug kan je krijgen. Onder de buik met mn wreef zegmaar. Dan richt je geen schade aan en doet ook niet persee pijn, maar je hebt wel een schrikreactie.
Heel toevallig had ik eergisteren nof zon geval waar het nodig was. Is een paard die een heel duidelijke leider nodig heeft, zoniet neemt hij de leiding over en gaatie zn eigen gangetje. Nou zat er een nieuwe bijrijdster op die echt super goed kan met m en ook echt wel duidelijk is, maar ze kent m nog nier zo lang dus ze liet m iets te veel gaan. Ook omdat hij hele stomme trucjes heeft wat gewoon gevaarlijk is. (Het draad inlopen omdattie wil eten bijvoorbeeld). Hij werd echt heel vervelend. Steigeren, bokken, door haar heen lopen, gericht trappem (!) (Ze stapte af). Echt gevaarlijk dus.
Ik er op gegaan en eens flink aangepakt. En ja dan geef ik echt wel eens een tik, schop, ruk in zn bek. Issie helemaal gek geworden!? Paar bokjes en een steiger gehad en daarna was t ook meteen klaar. Was weer een een mak lammetje :') Konden gerust weer met lang teugeltje rond rijden.
Dus ja, soms is het echt nodig. Heb je gezien hoe paarden onderling met elkaar om gaan?