Ik zit met een "probleempje" en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ga m'n best doen het zo goed mogelijk uit te leggen, maar het komt erop neer dat mijn paard al een paard dagen compleet overstuur is en niemand weet waardoor...
[naam] en ik zijn halverwege maart verhuist. Ze staat nu bij iemand aan huis waar ze heerlijk de hele dag in de wei komt. De eerste 2 weken is ze hier wat gestresst van geweest, maar nu is ze wel helemaal gewend en weer zichzelf.
Nu wou ik de paarden afgelopen vrijdag uit de wei halen, en toen ik aankwam was [naam] al aan het rennen. (Dat vond ik op zich al bijzonder, want ze rent vrijwel nooit door de wei) Eenmaal dichterbij bleek ze helemaal over d'r toeren te zijn. Ze had een 0-grams regendeken op die compleet doorweekt was van het zweet. Mega neusgaten, was zelf ook doorweekt van het zweet en d'r ogen vielen nog net niet uit d'r hoofd.
Ik heb d'r op stal gezet, deken eraf en ben toen even in de buitenbak gaan wandelen. [naam] is aan de hand redelijk "streng" opgevoed omdat ze nog wel is door je heen wilt denderen, maar hierdoor liep ze nu wel braaf naast me, maar wel als een wandelende tijdbom. Toen d'r ademhaling weer normaal was heb ik d'r weer op stal gezet. Ook hier bleef ze draaien, onrustig en "schreeuwen". (Het was geen hinniken meer te noemen)
Zaterdagochtend leek ze redelijk gekalmeerd, vooral uitgeput. Inmiddels had de bewoonster van het huis de buren (die ook 3 paarden hebben) een berichtje gestuurd. "Onze" weilanden grenzen aan elkaar, en hun paarden bleken ook vrijdag erg overstuur geweest te zijn, maar ook hun hebben geen idee waardoor...
Zaterdagochtend de paarden dus gewoon weer lekker naar buiten gedaan. 's Middags kreeg ik een berichtje van de buren dat ze 'de schimmel wel weer erg onrustig vonden'. Ik dus weer die kant op, en weer was ze in paniek door de wei aan het rennen, terwijl de andere 4 paarden nu gewoon rustig stonden. Dit keer had ze een vliegendeken op, en zelfs deze was doorweekt.
Ik ben er even bij gebleven en heb gekeken naar wat ze nou deed, en daar een filmpje van: View My Video
Ze schijnt wel erger tekeer te gaan als ik er niet ben. T'is een redelijk eenkennig paard, dus van mij "kalmeert" ze altijd meer om zo maar te zeggen.
(Even ter vergelijking, zo staat ze normaal in de wei: View My Video )
Paarden daarna weer naar binnen, en op stal hetzelfde verhaal als vrijdag. Wou beide dagen ook niet eten, maar 's ochtends was d'r voer en hooi wel op, dus uiteindelijk eet ze wel.
Zondag hebben ze door de erge bui alleen 's ochtends buiten gestaan. Toen was ze redelijk rustig, en ook op stal leek het over te zijn. Ze keek ook ontzettend moe uit d'r ogen dus zal zichzelf wel uitgeput hebben. 's Avonds hebben we nog even gereden, en behalve het feit dat ze (snel) moe maar wel wat opgefokt was deed ze dit eigenlijk prima, liep niet anders dan anders.
Maandag dacht ik dus dat het wel over zou zijn, maar niets was minder waard. Kreeg rond een uur of 5 een appje van de bewoonster van het huis dat het 'weer feest was en ze helemaal gek was'. Ik dus weer die kant op, en jahoor, paard weer compleet overstuur en weer een doorweekte deken. Even op stal gezet, en wederom opgezadeld om te gaan rijden. Dit keer was ze echt een bommetje en alles vond ze eng, was niet meer met een normaal tempo door de bak te sturen. Afgesloten op het moment dat het dichtst in de buurt kwam van ontspanning en toen maar buiten uit gaan stappen. (Dit deed ze overigens wel braaf, maar ze was dan ook behoorlijk moe)
Ze maakt zich fysiek maar ook mentaal zo druk dat ze compleet uitgeput is. [naam] is van zichzelf al een extreem gevoelig paard wat vrij heftig op dingen kan reageren, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Er is die vrijdag dus iets gebeurt waar [naam] nogsteeds overstuur door is. Ze staat ook steeds naar de buren te kijken en langs die kant van de wei te slenteren. Af en toe staat ze wel te grazen, maar niet lang, en je ziet aan alles dat ze niet rustig en ontspannen is...
Ik weet niet zo goed meer wat ik ermee moet, vooral omdat ik niks kan. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en theorieën hierachter, want ik heb echt geen idee meer. Hengstigheid hebben we het al over gehad, maar het lijkt meer angst dan hengstigheid (oa slappe mest in de wei). Pijn ook al overwogen, maar omdat ze met rijden gewoon alles doet, nergens gevoelig op is en niet kreupel loopt denk ik ook niet dat dat het is. (vooral omdat ze na die vrijdag dus zo doet, en er toen iets gebeurt is) En het is een vrij kleinzerig paard omdat ze zo sensibel is, als ze echt ergens last van heeft geeft ze dat tot nu toe elke keer duidelijk aan.
Qua voer is niks veranderd, qua wei/stal en training ook niet.
Ik hoop dat ik alles zo duidelijk mogelijk beschreven heb, als er nog vragen zijn mogen die uiteraard gesteld worden!
Ik denk dat ik vandaag maar de hele dag in de wei ga zitten om te kijken of ik zo kan zien waardoor ze zo overstuur raakt, 's ochtends schijnt za namelijk wel redelijk rustig te staan.
...Al die beesten af en toe is konden praten...

) om werkelijk onverklaarbare redenen precies hetzelfde gedrag als jouw paard. We hebben werkelijk alles onderzocht maar nooit echt iets kunnen aanwijzen. Het duurt ongeveer 5 dagen gemiddeld en dan graast ze weer doodnormaal.
Ik heb inderdaad haar brok ook al verminderderd... Ik merk ook dat ze wel wat kalmeerde als ik met d'r bezig ben, alsof ze even d'r gedachten op iets anders kan zetten. Jij ook succes, hoop dat ze snel weer normaal gaan doen...