Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:38

Lieve Bokkers,

Ik zit met een "probleempje" en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ga m'n best doen het zo goed mogelijk uit te leggen, maar het komt erop neer dat mijn paard al een paard dagen compleet overstuur is en niemand weet waardoor...
-O-
[naam] en ik zijn halverwege maart verhuist. Ze staat nu bij iemand aan huis waar ze heerlijk de hele dag in de wei komt. De eerste 2 weken is ze hier wat gestresst van geweest, maar nu is ze wel helemaal gewend en weer zichzelf.
Nu wou ik de paarden afgelopen vrijdag uit de wei halen, en toen ik aankwam was [naam] al aan het rennen. (Dat vond ik op zich al bijzonder, want ze rent vrijwel nooit door de wei) Eenmaal dichterbij bleek ze helemaal over d'r toeren te zijn. Ze had een 0-grams regendeken op die compleet doorweekt was van het zweet. Mega neusgaten, was zelf ook doorweekt van het zweet en d'r ogen vielen nog net niet uit d'r hoofd.
Ik heb d'r op stal gezet, deken eraf en ben toen even in de buitenbak gaan wandelen. [naam] is aan de hand redelijk "streng" opgevoed omdat ze nog wel is door je heen wilt denderen, maar hierdoor liep ze nu wel braaf naast me, maar wel als een wandelende tijdbom. Toen d'r ademhaling weer normaal was heb ik d'r weer op stal gezet. Ook hier bleef ze draaien, onrustig en "schreeuwen". (Het was geen hinniken meer te noemen)

Zaterdagochtend leek ze redelijk gekalmeerd, vooral uitgeput. Inmiddels had de bewoonster van het huis de buren (die ook 3 paarden hebben) een berichtje gestuurd. "Onze" weilanden grenzen aan elkaar, en hun paarden bleken ook vrijdag erg overstuur geweest te zijn, maar ook hun hebben geen idee waardoor...
Zaterdagochtend de paarden dus gewoon weer lekker naar buiten gedaan. 's Middags kreeg ik een berichtje van de buren dat ze 'de schimmel wel weer erg onrustig vonden'. Ik dus weer die kant op, en weer was ze in paniek door de wei aan het rennen, terwijl de andere 4 paarden nu gewoon rustig stonden. Dit keer had ze een vliegendeken op, en zelfs deze was doorweekt.
Ik ben er even bij gebleven en heb gekeken naar wat ze nou deed, en daar een filmpje van: View My Video
Ze schijnt wel erger tekeer te gaan als ik er niet ben. T'is een redelijk eenkennig paard, dus van mij "kalmeert" ze altijd meer om zo maar te zeggen.

(Even ter vergelijking, zo staat ze normaal in de wei: View My Video )

Paarden daarna weer naar binnen, en op stal hetzelfde verhaal als vrijdag. Wou beide dagen ook niet eten, maar 's ochtends was d'r voer en hooi wel op, dus uiteindelijk eet ze wel.

Zondag hebben ze door de erge bui alleen 's ochtends buiten gestaan. Toen was ze redelijk rustig, en ook op stal leek het over te zijn. Ze keek ook ontzettend moe uit d'r ogen dus zal zichzelf wel uitgeput hebben. 's Avonds hebben we nog even gereden, en behalve het feit dat ze (snel) moe maar wel wat opgefokt was deed ze dit eigenlijk prima, liep niet anders dan anders.

Maandag dacht ik dus dat het wel over zou zijn, maar niets was minder waard. Kreeg rond een uur of 5 een appje van de bewoonster van het huis dat het 'weer feest was en ze helemaal gek was'. Ik dus weer die kant op, en jahoor, paard weer compleet overstuur en weer een doorweekte deken. Even op stal gezet, en wederom opgezadeld om te gaan rijden. Dit keer was ze echt een bommetje en alles vond ze eng, was niet meer met een normaal tempo door de bak te sturen. Afgesloten op het moment dat het dichtst in de buurt kwam van ontspanning en toen maar buiten uit gaan stappen. (Dit deed ze overigens wel braaf, maar ze was dan ook behoorlijk moe)

Ze maakt zich fysiek maar ook mentaal zo druk dat ze compleet uitgeput is. [naam] is van zichzelf al een extreem gevoelig paard wat vrij heftig op dingen kan reageren, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Er is die vrijdag dus iets gebeurt waar [naam] nogsteeds overstuur door is. Ze staat ook steeds naar de buren te kijken en langs die kant van de wei te slenteren. Af en toe staat ze wel te grazen, maar niet lang, en je ziet aan alles dat ze niet rustig en ontspannen is...

Ik weet niet zo goed meer wat ik ermee moet, vooral omdat ik niks kan. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en theorieën hierachter, want ik heb echt geen idee meer. Hengstigheid hebben we het al over gehad, maar het lijkt meer angst dan hengstigheid (oa slappe mest in de wei). Pijn ook al overwogen, maar omdat ze met rijden gewoon alles doet, nergens gevoelig op is en niet kreupel loopt denk ik ook niet dat dat het is. (vooral omdat ze na die vrijdag dus zo doet, en er toen iets gebeurt is) En het is een vrij kleinzerig paard omdat ze zo sensibel is, als ze echt ergens last van heeft geeft ze dat tot nu toe elke keer duidelijk aan.
Qua voer is niks veranderd, qua wei/stal en training ook niet.

Ik hoop dat ik alles zo duidelijk mogelijk beschreven heb, als er nog vragen zijn mogen die uiteraard gesteld worden!
Ik denk dat ik vandaag maar de hele dag in de wei ga zitten om te kijken of ik zo kan zien waardoor ze zo overstuur raakt, 's ochtends schijnt za namelijk wel redelijk rustig te staan.

...Al die beesten af en toe is konden praten... ;)

Science90

Re: Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:41

Niet op reageren en gewoon je ding doen. Van op stal zetten wordt hij ook niet vrolijk en als je erbij blijft geef je aan dat er iets niet klopt. Het zal wel wennen.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:46

Een probleem is dat je dit gedrag nu al drie keer beloond hebt met op stal zetten / aandacht geven.
Je wil natuurlijk niet dat ze zich stuk loopt, maar nu weet ze dat als ze gek doet, dat ze daar weggehaald wordt. Ze vindt het daar niet prettig op de een of andere manier, maar je mag haar dus eigenlijk pas weghalen als ze weer rustig is, anders bevestig je dit gedrag.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:46

Hmm.. wat een gek verhaal. Heb je al eens vanaf het begin van de dag bij haar in de wei gezeten om te zien wat ervoor zorgt dat ze het ene moment staat te grazen en het andere volledig in paniek is?
Zo niet, dan zou ik dat eens proberen.

En als er een andere bak/paddock/wei is waar je haar kunt zetten zou ik dat ook eens proberen, en dan elke dag even rustig wandelen door de wei waar ze zo in paniek raakt.
Kan dat niet, dan zou ik toch overwegen bij haar te blijven en haar aan een touw te houden totdat ze goed heeft kunnen kijken naar de buren en ze een poos helemaal rustig blijft.

edit: Ik vind bovenstaande reacties niet helemaal logisch. Waarom zou een paard dat in de wei staat met voldoende eten en soortgenoten graag aandacht willen van de mens of zelfs op stal gezet willen worden?
Nee, het lijkt me niet dat ze zichzelf helemaal over de zeik jaagt om die reden.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 05-05-15 08:49, in het totaal 3 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:47

Ik heb dit ook al een paar dagen gehad. Zal het weer wel zijn, er komt een storm dus niet zo gek.
Hier is het meestal met een dandag of 3 tot 4 wel overgewaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:52

Ik beloon d'r niet door op stal te zetten, ze gaan altijd eind vd dag naar binnen en blijven 's nachts op stal. Dat zie ik dus niet als beloning, is gewoon de dagelijkse routine.

@Martine Dat ga ik vandaag dus doen! Gewoon een hele dag in de wei zitten en kijken wanneer ze begint met rennen :)
Andere wei heb ik niet, en verder kan ze altijd de bak in want die staat open. Ik heb zaterdag al met d'r door de wei gewandeld, dan loopt ze dus braaf achter me aan, kijkt wel steeds naar de buren maar met een rukje aan het touw loopt ze dan weer braaf mee...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:54

Jeetje TS, wat vervelend zeg. Vooral ook omdat je geen oorzaak kan vinden. Misschien een schrale troost dat wij dat ook wel eens meemaken. Wij hebben zo'n 9 heel grote weilanden (1 ha. per stuk) met groepjes paarden van 3 a 4. Soms heeft eentje (wel een Jazz nazaat :o ) om werkelijk onverklaarbare redenen precies hetzelfde gedrag als jouw paard. We hebben werkelijk alles onderzocht maar nooit echt iets kunnen aanwijzen. Het duurt ongeveer 5 dagen gemiddeld en dan graast ze weer doodnormaal.
(Eén keer werd ze hysterisch omdat het stroomdraad een tikje gaf, dat duurde meer dan een week, een andere keer dachten wij dat het door een nieuwe tuinbank in het aangrenzende bos kwam) Verder echt niks kunnen vinden. Maar ja, ze horen ook nog eens veel beter dan wij natuurlijk.

Denk idd dat het het beste is om haar gewoon maar te laten staan, ze zal er mee moeten leren dealen...Succes in elk geval!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:58

In de verdere omgeving niks veranderd?
Hier zijn de paarden ook wel eens een paar dagen onrustig,
meestal veroorzaakt door schapen die in eens een heel stuk verderop zijn komen te staan,
of andere paarden waar iets mee aan de hand is.
Zo ver weg dat ik het nauwelijks zie, maar mijn paarden voelen, horen of zien het dan wel.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:02

hengstig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:25

@Ineke ben ik dus niet de enige die zo'n raar paard heeft ;) Ze zal er inderdaad maar mee moeten leren dealen, daarom doe ik ook niks anders dan normaal. Ze gaat nogsteeds even vrolijk mee naar d'r wei en ook even vrolijk weer mee naar de stal, maar ik vind het zo vervelend dat ik niet weet wat er aan de hand is.

@Just_Natural in de directe omgeving is er niks veranderd voor zover wij kunnen zien, maar dat neemt inderdaad niet weg dat paard niet iets ziet/hoort wat wij niet zien. Vooral omdat ze steeds gericht is op de buren, maar hun hebben ook niks anders gedaan...

@Pillow ook al over nagedacht, dus mocht ze vandaag beginnen met rennen als de paarden van de buren naar binnen gaan zal dat het ongetwijfeld zijn

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:36

misschien de deken en de hoofdkap waren die nieuw het getik van het stroom apparaat. Ik denk met je mee hoor. Konden ze maar praten.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:43

misschien rare gedachte maar zijn dat fruitbomen naast de wei? zo ja zijn deze toevallig besproeit afgelopen dagen ivm de nachtvorst?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:47

Ik heb sinds vrijdag ook zo'n verschrikkelijk onrustige merrie staan.
Ze ijsbeert in de weide, ijsbeert in stal, alle mest steekt tegen de kanten omhoog en in het midden is er dan alleen beton.
Niks veranderd, vriendjes staan ernaast.
Ze kalmeert als ik met haar aan het werk ga, maar een paar uur later is het weer van dat.

Begrijp er ook niks van... Heb het eten al wat geminderd maar weet anders ook niet wat te doen..

Hoop dat het zichzelf oplost of dat er duidelijkheid komt. Dus ik volg even mee!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:01

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk maar aan één ding. Vliegjes. Insecten. Helemaal omdat ze in iets wat lijkt op een boomgaard staat (ik herken de plek), zullen er wat meer insecten rondvliegen.
Bij mijn merrie ook wel gehad en die krengen kruipen tussen de achterbenen of op de buik. Daar waar geen vliegen/0-grams zit.

Dat is echt het enige waar ik aan kan denken...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:04

He bah, wat machteloos voel je je dan hé.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, na het vuurwerk met oud en nieuw was er 1 paard dat nog dagen hyper en onrustig bleef. Ook toen de paarden even de rangorde opnieuw gingen bepalen en er veel gevochten werd was er 1 paard zo overstuur de hele tijd dat ie uiteindelijk door het draad ging! We hebben De kuddes opnieuw ingedeeld en toen was het over. Paard werd letterlijk weg gepest.

Ik denk dus dat je paard ergens van geschrokken is, of dat er structureel iets vervelends in die wei is. Staat je paard alleen? Misschien is dat het probleem?
Instecten is ook een hele logische verklaring. Probeer hem eens snachts buiten te ztten en overdag binnen.

Zit alles goed met het stroomdraad? Zijn er rare geluiden, is de watertoevoer in orde, staat die niet per ongelukkig onder stroom? Of is een sluisje dat op gekke tijden ineens open gaat bijvoorbeeld? Als ze uit de sloot drinken, laat het water dan eens nakijken op zware metalen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:09

@mabellean beide dekens en kap waren niet nieuw, had ze zelfs vorig jaar al. Getik van het stroomdraad is ze gewend, staat hier altijd aan en ook op onze vorige stal hadden we dat al

@Hobbelheks er zitten inderdaad aan beide kanten fruitbomen. De kant van de buren is open en aan de andere kant staan ze in kassen. Maandagavond met rijden werden ze inderdaad besproeit, maar heb dat nog niet eerder gezien, vanwaarde vraag? :)

@Kirr wat vervelend ook zeg :(:) Ik heb inderdaad haar brok ook al verminderderd... Ik merk ook dat ze wel wat kalmeerde als ik met d'r bezig ben, alsof ze even d'r gedachten op iets anders kan zetten. Jij ook succes, hoop dat ze snel weer normaal gaan doen...

@Agossie daar hebben we zeker ook al aan gedacht! Zitten hier inderdaad behoorlijk wat van die vliegjes. Paarden worden helemaal ingesprayt voordat ze de wei in gaan, maar helemaal hou je dat toch niet tegen... Maar die vliegjes zitten er al vanaf de eerste dag dat we hier staan, dus dan zou ik niet begrijpen waarom ze daar na 1,5 maand nou ineens helemaal panisch van wordt?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:11

Er zitten nu andere vliegjes omdat de bloesem meer gaat groeien. Omdat het weer warmer aan het worden is, worden andere vliegjes en insecten actief, dus misschien nu daar meer last van. Sprayen is leuk, maar helpt lang niet altijd. Misschien is er iets in het gras waar ze allergisch voor is. Dat kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:15

@waves dat er iets gebeurd is is wel zeker, vooral omdat vrijdag alle paarden onrustig waren, wat er was alleen geen idee... En dan even antwoord geven op al je vragen :)
Ze staat niet alleen. Staat samen met de haflinger van mijn instructrice en kan de paarden van de buren zien. Zelf is ze ook groot genoeg om met hun te snuffelen, maar hun paarden komen niet over het hek uit dus dat wil niet echt lukken ;)
's Nachts buiten er overdag binnen zal ik in over nadenken, maar als ze dan zo in paniek raakt is er niemand die het ziet, dus dat zit mij niet echt lekker...
Of er iets van rare geluiden of bewegingen zijn ga ik vandaag achter komen aangezien ik de hele dag hier blijf. Paarden kunnen niet bij de sloot, die zit met stroomdraad afgesloten omdat de haflinger anders gaat zwemmen ;) Waterbakken worden dus ook gevuld met water uit de kraan.

@Agossie daar heb je een punt, maar dan nog vind ik die "angstmest" dan weer heel apart. Ze staat nu trouwens al 3 kwartier rustig te grazen zonder ook maar enkele teken van onrustigheid te vertonen... Wel kijkt ze nogsteeds naar de buren (en dan echt naar waar de paarden staan, niet naar de kassen)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:17

Ik zie in de video 'hoe ze normaal is' dat ze lekker relaxed achter in het land bij de akker loopt/staat. In de video 'hoe ze nu is' komt ze daar al helemaal niet in de buurt. Misschien is er iets in de sloot/greppel bij die akker? Misschien een roofdier(tje) of iets dat in ieder geval aan die kant gebeurd is of waar ze bang van is (een stuk landbouwplastic o.i.d. wat er sinds kort ligt)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:19

@Juli72 dat was mezelf nog niets eens opgevallen... Ze zijn inderdaad een tijdje bij die akker bezig geweest, zo'n 1,5 wee geleden. Ben er even naartoe gelopen, en behalve dat ie omgeploegd is zie ik er niks anders...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:20

Het doet mij denken aan wat wij Spaanse vliegjes noemde, paarden werden helemaal gek, zelfs de liefste kinderponys gingen ls Tornados door de bak heen. Het zijn een soort platte harde vliegjes die je niet zomaar dood krijgt. Ze zitten vooral tussen de billen.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:29

Anoniem schreef:
@Juli72 dat was mezelf nog niets eens opgevallen... Ze zijn inderdaad een tijdje bij die akker bezig geweest, zo'n 1,5 wee geleden. Ben er even naartoe gelopen, en behalve dat ie omgeploegd is zie ik er niks anders...

Misschien dat hetgeen er toen was, er nu niet meer is... dat kan natuurlijk.
Misschien eens gezellig samen met je merrie heen/langs wandelen, al keuvelend?
Er zal daar íets gebeurd zijn en ze zal het misschien alleen niet aandurven om over die angst heen te komen? Het is maar een idee... (een soort van grondwerk bij het 'grondwerk'). Die groene (?) kassen rechts vindt ze niet eng... daar loopt ze juist heen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:30

Ze voelt zich inderdaad niet prettig op de wei om iets ja en wat dat dan is is heel lastig. Negeren is vaak het beste maar ja ik snap ook moeilijk je bent toch bang dat ze zich op blessures. Misschien is het wat op haar niet zo lang buiten te zetten eerst twee uurtjes en dat dan per dag het uitbreiden met een uurtje erbij.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:36

Ik kan ook maar aan 1 ding denken.
Vliegjes/insecten.
Mijn pony kreeg er vorig jaar ook ineens last van, in eens heel onrustig, rennen, niet eten etc. In de ochtend niks aan de hand maar tegen midden/einde middag begon de ellende.
Ik heb haar een exceemdeken op gegooid en daarna was er niks meer aan de hand. Zo'n deken kostte me €50 dus zeker het proberen waard!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:42

Misschien is ze ergens vreselijk van geschrokken, kan iets onbenulligs zijn.
Onze paarden hebben het ook wel eens gehad, dagen allemaal van slag en ze bleven zover mogelijk weg van de achterkant van de paddock. Ik ben er nooit achter gekomen wat het was, misschien een vos of een raar geluid. Het heeft wel een week geduurd en veel lekkers bij de 'enge plek' voor ze weer normaal deden.
Jouw paard is net verhuisd en voelt zich misschien nog niet zo veilig in de groep. Dat helpt ook niet mee. Overigens vind ik het ook geen verkeerd idee om haar een goede vliegendeken te geven.