Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
MayDayParade schreef:Wij hadden er hier een die compleet doordraaide op de wasplaats. Die hebben we er opgezet en gewoon wat andere dingen gaan doen. (wel in de buurt gebleven) Na een uurtje was ze rustig en hebben we haar er af gehaald.
Paard moet zich niet aanstellen en leren dat moeilijk doen geen effect heeft. Is hij braaf en rustig mag hij er af maar gaat hij weer door het lint zodra je er bij komt laat je hem gewoon langer staan. Totdat hij rustig is als je hem los maakt en terug naar de weide begeleid.
Met deze merrie hebben we trouwens hetzelfde gedaan met lopend water totdat we haar gewoon fatsoenlijk konden afspuiten.
kimberly1995 schreef:MayDayParade schreef:Wij hadden er hier een die compleet doordraaide op de wasplaats. Die hebben we er opgezet en gewoon wat andere dingen gaan doen. (wel in de buurt gebleven) Na een uurtje was ze rustig en hebben we haar er af gehaald.
Paard moet zich niet aanstellen en leren dat moeilijk doen geen effect heeft. Is hij braaf en rustig mag hij er af maar gaat hij weer door het lint zodra je er bij komt laat je hem gewoon langer staan. Totdat hij rustig is als je hem los maakt en terug naar de weide begeleid.
Met deze merrie hebben we trouwens hetzelfde gedaan met lopend water totdat we haar gewoon fatsoenlijk konden afspuiten.
Hebben jullie je ook afgevraagd waarom ze dit gedrag vertoonde?
Jong sensibel paard + kraan met raar geluid. Dan krijg je dat weleens. kimberly1995 schreef:MayDayParade schreef:Wij hadden er hier een die compleet doordraaide op de wasplaats. Die hebben we er opgezet en gewoon wat andere dingen gaan doen. (wel in de buurt gebleven) Na een uurtje was ze rustig en hebben we haar er af gehaald.
Utixo schreef:kimberly1995 schreef:
Er zijn zat paarden die dit gedrag vertonen omdat ze niet alleen achter willen blijven.
Hebben ze maar gewoon te leren, niet alles heeft altijd een dieper liggende reden.
Ik zou hem ook gewoon vast zetten en even in zijn sop gaar laten koken. Wel als het lukt even zo vast zetten dat hangen geen optie is (plekje met een muur erachter). Daarna gewoon verder gaan met de dagelijkse bezigheden.
Hoe meer je meegaat in het gedrag, hoe heftiger het wordt. Ze heeft zichzelf aangeleerd dat alleen staan zogenaamd eng is, dan kam ze het ook weer afleren.
kimberly1995 schreef:Utixo schreef:
Er zijn zat paarden die dit gedrag vertonen omdat ze niet alleen achter willen blijven.
Hebben ze maar gewoon te leren, niet alles heeft altijd een dieper liggende reden.
Ik zou hem ook gewoon vast zetten en even in zijn sop gaar laten koken. Wel als het lukt even zo vast zetten dat hangen geen optie is (plekje met een muur erachter). Daarna gewoon verder gaan met de dagelijkse bezigheden.
Hoe meer je meegaat in het gedrag, hoe heftiger het wordt. Ze heeft zichzelf aangeleerd dat alleen staan zogenaamd eng is, dan kam ze het ook weer afleren.
Gigantisch kortzichtig.. Geen andere woorden voor.
MayDayParade schreef:kimberly1995 schreef:
Gigantisch kortzichtig.. Geen andere woorden voor.
Wat vind je hier kortzichtig aan?
kimberly1995 schreef:MayDayParade schreef:
Wat vind je hier kortzichtig aan?
Niet na willen denken over waarom een paard bepaald gedrag vertoond, omdat ze maar gewoon moeten leren wat wij van ze willen... Ik vind het wél belangrijk om te snappen waarom een paard iets doet, want dan kan ik hem ook makkelijker leren hoe het beter kan als het geen medisch mankement is.
terpentijn schreef:@ ninne1: deze post van jou vind ik ook niet kloppen in de context van het onderwerp: je schrijft dat je he paard probeert te negeren, maar haar dan wél steeds terug op d'r plek zet: dat is dus NIET negeren.
Vervolgens schrijf je "als het te gek wordt en ze me gaat pletten" (hetgeen NIETS met al dan niet alleen vast kunnen staan te maken heeft, maar alles met disrespect voor jouw ruimte), dan kom je met de briljante oplossing van een knietje in haar buik. Opgelost?
Uitermate verwarrende signalen waar beslist het vertrouwen van het paard niet mee gewonnen zal worden, laat staan dat er duurzaam iets mee wordt "opgelost".
Waarom moet er toch altijd naar botte maatregelen worden gegrepen als een paard niet meteen "doet" waar de begeleider/eigenaar van uit gaat? Proberen het paard te begrijpen in diens situatie lijkt me meer zin hebben dan er maar een ongeduldige remedie tegenin te zetten.
MayDayParade schreef:kimberly1995 schreef:
Niet na willen denken over waarom een paard bepaald gedrag vertoond, omdat ze maar gewoon moeten leren wat wij van ze willen... Ik vind het wél belangrijk om te snappen waarom een paard iets doet, want dan kan ik hem ook makkelijker leren hoe het beter kan als het geen medisch mankement is.
Maar in dit geval was het gewoon duidelijk. Kraan maakt raar geluid, paard schrikt en wil er niet meer staan. Geen diep verstopt trauma, geen verleden van zware mishandeling, gewoon paard dat in de kudde opgegroeid is en nu aan alles moet wennen.
Wat vind jij er dan zielig aan om hem er te laten staan? Want weghalen is belonen, voer geven is belonen en er een beetje koetjie koetjie bij gaan staan helpt echt niet. "in zijn sop gaat laten koken" Is hierin een prima methode, op het moment dat hij zich gedraagt beloon je dat gedrag door hem weg te halen. Zo leert het dier dat er op die plek niks aan de hand is en hoe sneller hij braaf is hoe sneller hij er weg mag.
Tegenwoordig lijkt het wel mode om een paard te hebben wat een trauma heeft of mishandeld is. Een paard mag niet meer een keertje iets eng vinden zonder dat daar een diepe onderliggende reden achter zit.