Paard kan niet alleen op poetsplaats

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Paard kan niet alleen op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 11:11

Sinds ik terug ben verhuisd naar m'n nu huidige stalling kan mijn paard niet meer alleen op de poetsplaats staan.

Ik ben meestal overdags op stal en dan is er niemand en alle paarden staan buiten. Als ik mijn paard dan op de poetsplaats zet wordt ie zo gestressed dat ie gaat dribbelen, mesten, zweten omdat ie alleen staat. Ik kan 'm dan nauwelijks poetsen want ik moeten oppassen dat ie mij niet plet, dat is al eens gebeurd...
Wat kan ik doen? Kalmeren werkt niet, boos worden ook niet, negeren niet.

Vind het erg lastig want zo kan ik niks met hem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:14

Hoelang geleden ben je verhuisd?
Wat ik weleens wil doen als een paard echt teveel spanning heeft is even een rondje over het erf lopen even de spanning eruit lopen zeg maar. En dan als de rust weer wat terug is terug op de poetsplaats en weer verder gaan. Kost je wel wat meer tijd. Maar naar mijn idee werkt het goed als ze even de spanning eruit kunnen lopen.

fjordjes

Re: Paard kan niet alleen op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 11:17

Eind januari dit jaar.

Komt omdat hij op de vorige stalling alleen op de wei stond etc. Daardoor issie 'angstig' geworden om zonder z'n vriendje te moeten zijn.
En ik heb al eerder op deze stal gestaan. Toen ging het wel goed.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:21

Wij hadden er hier een die compleet doordraaide op de wasplaats. Die hebben we er opgezet en gewoon wat andere dingen gaan doen. (wel in de buurt gebleven) Na een uurtje was ze rustig en hebben we haar er af gehaald.

Paard moet zich niet aanstellen en leren dat moeilijk doen geen effect heeft. Is hij braaf en rustig mag hij er af maar gaat hij weer door het lint zodra je er bij komt laat je hem gewoon langer staan. Totdat hij rustig is als je hem los maakt en terug naar de weide begeleid.

Met deze merrie hebben we trouwens hetzelfde gedaan met lopend water totdat we haar gewoon fatsoenlijk konden afspuiten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:28

MayDayParade schreef:
Wij hadden er hier een die compleet doordraaide op de wasplaats. Die hebben we er opgezet en gewoon wat andere dingen gaan doen. (wel in de buurt gebleven) Na een uurtje was ze rustig en hebben we haar er af gehaald.

Paard moet zich niet aanstellen en leren dat moeilijk doen geen effect heeft. Is hij braaf en rustig mag hij er af maar gaat hij weer door het lint zodra je er bij komt laat je hem gewoon langer staan. Totdat hij rustig is als je hem los maakt en terug naar de weide begeleid.

Met deze merrie hebben we trouwens hetzelfde gedaan met lopend water totdat we haar gewoon fatsoenlijk konden afspuiten.

Hebben jullie je ook afgevraagd waarom ze dit gedrag vertoonde?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:29

Hooizak op poetsplaats voor z'n neus hangen? Of kuip hooi voor hem neerzetten. Helpt doorgaans goed, hebben ze wat te knabbelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:33

Het is niet anders als een paard dat dom doet in de bak of op wedstrijd: bezig houden.
Ook op de wasplaatst telt jouw aanwezigheid als werk en dient hij zijn aandacht bij je te houden.
Streng, correct en geduldig blijven.
Jezelf groot opstellen en steeds het gedrag corrigeren. Halt is halt.
Dat telt bij een spannende buitenrit net zo goed als bij het poetsen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:39

kimberly1995 schreef:
MayDayParade schreef:

Omdat ze niet nat wou worden :+ Jong sensibel paard + kraan met raar geluid. Dan krijg je dat weleens.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:40

kimberly1995 schreef:
MayDayParade schreef:

Er zijn zat paarden die dit gedrag vertonen omdat ze niet alleen achter willen blijven.
Hebben ze maar gewoon te leren, niet alles heeft altijd een dieper liggende reden.

Ik zou hem ook gewoon vast zetten en even in zijn sop gaar laten koken. Wel als het lukt even zo vast zetten dat hangen geen optie is (plekje met een muur erachter). Daarna gewoon verder gaan met de dagelijkse bezigheden.

Hoe meer je meegaat in het gedrag, hoe heftiger het wordt. Ze heeft zichzelf aangeleerd dat alleen staan zogenaamd eng is, dan kam ze het ook weer afleren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:46

Zoals gezegd. Gewoon vastzetten en laat het haar maar uitzoeken. Geen aandacht aan geven, want hoe meer aandacht hoe leuker. Andere dingen gaan doen en op afstand kijken of het niet echt fout gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:50

Ja ik had er ook zo een. Afgeleerd door hooi te geven. Die was ook bang om opeens alleen te staan.

leerde hij met hooi snel af, toen was de poetsplaats natuurlijk ineens "leuk" ipv "eng". Nu heb ik een jonge redelijke groene merrie er bij die het ook heeft, maar die gaat meteen hangen. Ook de hooitruc toegepast, werkte bij haar maar minnetjes, ze werkte zichzelf in een té oversture modus om te gaan knabbelen.

Daar moest ik toch bijblijven, poetsen deed ik aan lange lijn door het vastzetoog getrokken en andere eind in hand of onder m'n laars(longelengte zelfs), zodat ik kon meegeven als ze plots steigerde en ging hangen. Ik bleef daarbij gewoon zachtjes doorpoetsen. Dat gaat nu ook 10 x beter, als ik uit beeld loop om iets te pakken ga ik steeds héél even weg, en kom dan vrij snel weer terug, dat steeds langer laten duren (heel langzaam opbouwen) hierdoor wordt ze steeds rustiger en kan ze steeds langer normaal aangebonden staan. In haar geval zou ik nooit zeggen: laat maar staan lekker in haar sop gaarkoken, want die trekt in paniek echt alles kapot en slaat achterover erbij.

Maar zo is 't met ieder paard weer een beetje individueel bekijken.

Ieder paard kan het leren, one way or another.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:59

Mijn pony doet ook zo lastig dan. Precies hetzelfde verhaal.
Zet haar nu meestal buiten maar wilde haar per se even afspuiten.

Heb haar daar gewoon neergezet en ben begonnen. Aangezien ik het per se wilde was mevrouw ineens wel rustig en kon ze normaal doen. Nu heb ik nog steeds wel problemen maar merk dat als ik haar gewoon vastzet en laat staan dat ze vanzelf rustiger wordt. Probeer het nu op te bouwen.

Ook doe ik nu wanneer alle paarden s avonds op stal staan haar daar gewoon neerzetten. Dan kan ik haar daar gewoon los neerzetten en is er niks aan de hand. Maar hierdoor wordt ze overdag wel rustiger.

Een uur vastzetten en dan wachten tot ze rustig wordt hoef ik bij haar niet te proberen. Dan trekt ze alles kapot en is ze echt niet meer te benaderen. Ik zou dat dus niet snel doen.
Ligt ook aan het paard natuurlijk maar ik zelf zou het niet snel doen.

Misschien heb je er wat aan, maar ik probeer het op deze manier op te lossen en het lijkt tot aan nu wel te werken :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:01

Het nadeel met hooi is dat zodra je een keer haast hebt, en even geen hooi ophangt, het gedrag gelijk weer de kop opsteekt. Alleen dan omdat ze hooi willen.
Bij mij werkt het bijvoorbeeld al niet omdat als ik een hooinet ophang, ik niet wil dat een paard er al plukjes vanaf hapt. Dat doet hij maar als ik de stal uit ben, uit zijn ruimte ben dus. Niet echt heel duidelijk als het dan op de poetsplaats wel in mijn ruimte mag.

We willen allemaal vriendjes zijn met ons paard, maar er is een punt waar ze gewoon moeten luisteren. Dit is er zo een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:12

Die van mij heeft jarenlang dr zin gekregen als ze tegenstribbelde + een beetje ongeduldig baasje.
Als ze de kraan maar hoorde ging de achteruitmodus aan.
Was dat een keer zo zat de ik r compleet de tent uitgegild heb met het juiste effect. oliebol, mama is boos ^)
Mevrouw was erg onder de indruk wat ik ben niet van de boze.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom een paard op de plaats in de stressmodus schiet.
Donker, geen uitzicht, ver van de gewone stalgeluiden en bezigheden.
Ook het schrapen is af te leren, paard moet leren vertrouwen te hebben dat baaslief haar niet achterlaat.
Kost even enig geduld maar de beloning is een paard wat netjes wacht tot baas terugkomt of heerlijk op drie benen gaat staan bij een wasbeurt.
Ervaring is dat je stem te horen een heleboel goed maakt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:15

Nee, nee, dat hooi bouw je natuurlijk ook wel af. In de zomer, het weideseizoen, heb ik het trouwens sowieso niet bij de hand. Met paard 1 moest je trouwens nooit haast hebben (met welk paard wel?), want dan werd-ie ook vervelend, en lip dan gewoon links of rechtsaf en KNAP halster kapot, of hele aanbindring (of buis) uit de muur getrokken. De hork.

Hij heeft 't er wel mooi mee afgeleerd, met hooi (afleiding dus).

De jonge merrie was en is een ander verhaal. Die had van kind af aan eal mega-verlatingsangst. Die werd zo nerveus dat ze 't hooi niet bekeek, derhalve de andere aanpak geprobeerd. Die durfde ik ook écht niet onbeheerd (zonder dat ik haar kon zien) op de poetsplaats aan te binden en achter te laten. Ik wilde écht niet dat ze achterover zou klappen of zich los zou trekken.

Inmiddels kan ook zij het vrijwel perfect, en kan ik wel 10 minuten een kop koffie gaan drinken bij wijze. Bij haar was 't gewoon enorme onzekerheid, niet erg, maar in haar geval kon dat zómaar in redeloze paniek omslaan. Ik hoef ook geen beschadige nek-halswervels of een omgeklapt paard, natuurlijk.

Er zijn niet altijd klip en klare standaard oplossingen voor ELK paard.

@Morgan: ja, dat werkte bij mij ook goed, je stem nog wel kunnen horen. ik zong een liedje of mompelde het een en ander als ik de stal naar binnen liep, dus buiten zichtbereik, als ze me nog wel konden horen bleef 't meestal rustig. Zo iets ging natuurlijk niet als ik helemaal naar de andere kant bijv. naar de plee moest, want dan was ik ook buiten gehoorsbereik.
Mar met wat nadenken en improviseren is er voor elk paard wel een maniertje te vinden waarop ze vertrouwensvol staan de wachten tot je weer in beeld verschijnt.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:42

Mijn paard doet dit ook, ben 2 jaar geleden naar deze stal verhuist en is nog niet verbeterd.
Buiten poetsen is geen probleem, dan maakt het niet uit of de andere paarden binnen of buiten staan.
Als ik binnen ga poetsen en paarden staan binnen gaat het meestal wel goed, maar als de rest buiten staat is het idd ook altijd draaien, mesten, schrapen, hinneken enz...
Afleiden met hooi haalt niets uit, kijkt ze niet naar om.
Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren en terug op der plek zetten, en soms als het te gek word(mij proberen te pletten) krijgt ze gewoon een van mij een knietje tegen der buik en dan is het 9 van de 10 keer over.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:59

Utixo schreef:
kimberly1995 schreef:

Er zijn zat paarden die dit gedrag vertonen omdat ze niet alleen achter willen blijven.
Hebben ze maar gewoon te leren, niet alles heeft altijd een dieper liggende reden.

Ik zou hem ook gewoon vast zetten en even in zijn sop gaar laten koken. Wel als het lukt even zo vast zetten dat hangen geen optie is (plekje met een muur erachter). Daarna gewoon verder gaan met de dagelijkse bezigheden.

Hoe meer je meegaat in het gedrag, hoe heftiger het wordt. Ze heeft zichzelf aangeleerd dat alleen staan zogenaamd eng is, dan kam ze het ook weer afleren.

Gigantisch kortzichtig.. Geen andere woorden voor.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:04

Kan je niet in het zicht van de andere paarden gaan poetsen? Dan blijft hij misschien wel rustig?

Mijn pony heeft er zelf totaal geen last van om van de groep gescheiden te worden (hoewel ze ook een jaar apart naast anderen heeft gestaan), maar ik poets met fijn weer altijd buiten, vlakbij het hek van de weide. Bij slechter weer kan ik ook in de stalgang poetsen met de deuren openen, dan hebben we ook zicht op de weide. Is zoiets bij jullie niet mogelijk?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:06

kimberly1995 schreef:
Utixo schreef:

Wat vind je hier kortzichtig aan?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:08

MayDayParade schreef:
kimberly1995 schreef:

Niet na willen denken over waarom een paard bepaald gedrag vertoond, omdat ze maar gewoon moeten leren wat wij van ze willen... Ik vind het wél belangrijk om te snappen waarom een paard iets doet, want dan kan ik hem ook makkelijker leren hoe het beter kan als het geen medisch mankement is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:09

@ ninne1: deze post van jou vind ik ook niet kloppen in de context van het onderwerp: je schrijft dat je he paard probeert te negeren, maar haar dan wél steeds terug op d'r plek zet: dat is dus NIET negeren.
Vervolgens schrijf je "als het te gek wordt en ze me gaat pletten" (hetgeen NIETS met al dan niet alleen vast kunnen staan te maken heeft, maar alles met disrespect voor jouw ruimte), dan kom je met de briljante oplossing van een knietje in haar buik. Opgelost?

Uitermate verwarrende signalen waar beslist het vertrouwen van het paard niet mee gewonnen zal worden, laat staan dat er duurzaam iets mee wordt "opgelost".

Waarom moet er toch altijd naar botte maatregelen worden gegrepen als een paard niet meteen "doet" waar de begeleider/eigenaar van uit gaat? Proberen het paard te begrijpen in diens situatie lijkt me meer zin hebben dan er maar een ongeduldige remedie tegenin te zetten.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:15

kimberly1995 schreef:
MayDayParade schreef:

Niet na willen denken over waarom een paard bepaald gedrag vertoond, omdat ze maar gewoon moeten leren wat wij van ze willen... Ik vind het wél belangrijk om te snappen waarom een paard iets doet, want dan kan ik hem ook makkelijker leren hoe het beter kan als het geen medisch mankement is.

Maar in dit geval was het gewoon duidelijk. Kraan maakt raar geluid, paard schrikt en wil er niet meer staan. Geen diep verstopt trauma, geen verleden van zware mishandeling, gewoon paard dat in de kudde opgegroeid is en nu aan alles moet wennen.

Wat vind jij er dan zielig aan om hem er te laten staan? Want weghalen is belonen, voer geven is belonen en er een beetje koetjie koetjie bij gaan staan helpt echt niet. "in zijn sop gaat laten koken" Is hierin een prima methode, op het moment dat hij zich gedraagt beloon je dat gedrag door hem weg te halen. Zo leert het dier dat er op die plek niks aan de hand is en hoe sneller hij braaf is hoe sneller hij er weg mag.

Tegenwoordig lijkt het wel mode om een paard te hebben wat een trauma heeft of mishandeld is. Een paard mag niet meer een keertje iets eng vinden zonder dat daar een diepe onderliggende reden achter zit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:19

Hoezo voer geven (bijv. een hooinet of kuip met hooi) in een dergelijke context is belonen? Dat is onzin, want het hing of stond er altijd al voordat ik met hem aankwam op de poetsplaats. Zo ging hij poetsplaats simpelweg associeren met leuk, voer, ipv met eng, en als je dat gewoon afbouwt is er niets aan de hand. De meesten zullen het geduld er wel niet voor hebben.

Het zou belonen zijn (voor ongewenst gedrag) als je het hooi zou geven OP HET MOMENT dat het wangedrag begint. Dan conditioneer je nét het verkeerde erin.

Maar dat begrijpt neem ik aan hopenlijk iedereen toch?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:21

terpentijn schreef:
@ ninne1: deze post van jou vind ik ook niet kloppen in de context van het onderwerp: je schrijft dat je he paard probeert te negeren, maar haar dan wél steeds terug op d'r plek zet: dat is dus NIET negeren.
Vervolgens schrijf je "als het te gek wordt en ze me gaat pletten" (hetgeen NIETS met al dan niet alleen vast kunnen staan te maken heeft, maar alles met disrespect voor jouw ruimte), dan kom je met de briljante oplossing van een knietje in haar buik. Opgelost?

Uitermate verwarrende signalen waar beslist het vertrouwen van het paard niet mee gewonnen zal worden, laat staan dat er duurzaam iets mee wordt "opgelost".

Waarom moet er toch altijd naar botte maatregelen worden gegrepen als een paard niet meteen "doet" waar de begeleider/eigenaar van uit gaat? Proberen het paard te begrijpen in diens situatie lijkt me meer zin hebben dan er maar een ongeduldige remedie tegenin te zetten.

Heb het misschien niet goed geformuleerd :=
Met zo veel mogelijk negeren bedoel ik eigenlijk dat ik bijna geen stemcorrectie gebruik, dat gaat op dat moment toch het ene oor in en het andere oor uit.
En het terug op der plaats zetten bedoel ik mee het omzetten om er goed bij te kunnen als ze zo staat te draaien.
Ja en dat knietje krijgt ze echt wel van mij als ze zo gefixeerd is op de ander paarden en niet in de gaten heeft dat ik er ook nog ben......

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:24

MayDayParade schreef:
kimberly1995 schreef:

Maar in dit geval was het gewoon duidelijk. Kraan maakt raar geluid, paard schrikt en wil er niet meer staan. Geen diep verstopt trauma, geen verleden van zware mishandeling, gewoon paard dat in de kudde opgegroeid is en nu aan alles moet wennen.

Wat vind jij er dan zielig aan om hem er te laten staan? Want weghalen is belonen, voer geven is belonen en er een beetje koetjie koetjie bij gaan staan helpt echt niet. "in zijn sop gaat laten koken" Is hierin een prima methode, op het moment dat hij zich gedraagt beloon je dat gedrag door hem weg te halen. Zo leert het dier dat er op die plek niks aan de hand is en hoe sneller hij braaf is hoe sneller hij er weg mag.

Tegenwoordig lijkt het wel mode om een paard te hebben wat een trauma heeft of mishandeld is. Een paard mag niet meer een keertje iets eng vinden zonder dat daar een diepe onderliggende reden achter zit.

Ik zeg nergens dat ik het zielig vind. Ik geef alleen aan dat ik zou willen weten waarom het paard het gedrag vertoond, doen ze niet zonder reden. Ik denk gewoon graag na over de waarom bij alles en ik heb het idee dat ik daar veel verder mee kom dan sommige mensen die hun paard enkel op de botte boeren manier aanpakken. :)