Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Tabaluga12 schreef:Ik denk dat straffen vooral voortkomt uit onduidelijke / inconsequente regels.
Kostolany schreef:Mijn paard geeft zijn mening nog weleens maar is veel rustiger nu en bereid sneller mee te denken dan eerder. En ik wist het eigenlijk wel op gevoel maar wist niet hoe te handelen naar mijn paard.
Brainless schreef:Tabaluga12 schreef:Ik denk dat straffen vooral voortkomt uit onduidelijke / inconsequente regels.
Ok, hoe maak je regels duidelijk zonder te straffen.
En dan bedoel ik niet gelijk slaan oid, maar bv het paard blokkeren/terug zetten enz.
Want dat is ook straffen.
Mijn Fjord bv denderde gelijk haar stal uit als je de deur alleen nog maar van de schuif haalde... hoe zou jij dat oplossen?
Kelly_ann schreef:Maar waarom komt een paard in de wei naar zijn baasje toe gegaloppeerd? Dan heeft ie het waarschijnlijk niet echt naar zijn zin in zijn weitje....
En hoe krijg je je paard zover dat hij los stilstaat bij het poetsen?
Kelly_ann schreef:Maar positief bekrachtigen is toch trainen? is toch grenzen bepalen en gedrag dat juist is belonen? Ik zie dat nog niet als vorm van samenwerken. Jij blijft in dit scenario leidend.
Kelly_ann schreef:Maar waarom komt een paard in de wei naar zijn baasje toe gegaloppeerd? Dan heeft ie het waarschijnlijk niet echt naar zijn zin in zijn weitje....
En hoe krijg je je paard zover dat hij los stilstaat bij het poetsen?
Tabaluga12 schreef:Onder straffen versta ik niet het paard een paard stapjes achteruit zetten/vragen. Ik denk dat het vooral gaat op de manier waarop. Zo zacht mogelijk zo hard als nodig.
Dit is lastig zonder de situatie of het paard te kennen. Terugkoppelend naar mijn paard, (die dit probleem niet heeft en in de lente en zomer een schuilstal heeft) zij denderde na losmaken de poetsplaats af en dit is met een paar keer clickeren naar buiten opgelost ze loopt nu rustig weg.

Kostolany schreef:Maar met het woordje leiderschap heb ik nog al moeite..als of je de directeur van een bedrijf bent en het bedrijf altijd naar jou moet luisteren. Je legt jou wil op omdat het zo hoort in jou ogen.
maralyn schreef:.....
Er zijn paarden, die pas na een aantal keren een tik op de borst pas doorhebben, okeey, ik moet daar blijven staan. Terwijl andere paarden helemaal over de zeik zouden raken van diezelfde gebeurtenis.
.......
....
Als het paard continue pijn van het corrigeren ondervind en hij laat dit opzichterlijk merken, ja, dan is het geen leiderschap meer, maar lijden...