Veel schudden met hoofd --> pollenallergie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Veel schudden met hoofd --> pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:53

Hallo.
de lente, zomer maanden komen er weer aan.
Mijn pony schud dan enorm met zijn hoofd! Dit doet hij alleen als de lente en zomer maanden eraan komen. Ik rij hier door niet meee fijn in de bak en heb geregeld een kopstoot gekregen. Hij doet dit puur met in de bak rijden. In het bos is dit minder en in de wei is het zelden. Hij heeft ook stofallergie. Weet niet of dit in verband staat met dit. Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Mvg
Yenniffer. :)

Yenni

Re: Veel schudden met hoofd --> pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:19

Niemand??? :)

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:21

Mijn paard doet dat ook en ik heb bij agradi een neusnetje gekocht dat je met klittenband aan de neusriem kunt bevestigen. Prima oplossing! end van de zomer is het over en dan kan het netje weer in de kast.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:22

Oke dankjewel! Zit er nog verschil in maten in?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:27

dat is denk ik geen pollenallergie,want dan doen ze het in bos en wei eigenlijk vaker omdat dat meer pollen zijn.
zou je pony goed medisch laten nakijken,het zou kunnen komen door het stof in de bak,dan is goed natsproeien een goed idee.
verder kan er van alles mis zijn waardoor een dier met het hoofd gaat schudden.
tuig kan niet goed zitten, je rijstijl, de tanden en kiezen van het paard, paarde kunnen vastzitten in de rug.etc...etc..
laat je dier dus in elk geval goed coor de veearts nakijken, en je zou inderdaad het rijden met een neusnetje kunnen proberen

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:29

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:31

Cas123 schreef:
Oke dankjewel! Zit er nog verschil in maten in?

Bij de netjes van Divoza koop je een netje en een stuk klittenband met lusjes eraan die je om de neusriem heen doet. Tussen het klittenband in stop je het netje wat voor een pony waarschijnlijk te groot maar je kunt het dubbelvouwen of afknippen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:38

Dankje!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:30

Ook ik denk niet aan pollenallergie, dan zou het in het bos en op de wei juist erger zijn. Neusnetje kan je wel proberen, baat t niet dan schaadt het niet.
Zit idd meer te denken aan last van stof. Rijd je in n buitenbak? Is het minder als deze net gesproeid is of als het heeft geregend?
Wie weet helpt n neusnetje ook wel tegen stof :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:32

De bak is idd heek stoffig. Hij doet het ook in een natte bak. Maar dan wel minder. Maar blijft het doen. Ik heb er veel last van met rijden.....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:34

Mocht het neusnetje niet werken kun je neusspray proberen (nostrilvet) of vaseline in de neus smeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:35

Ons paard had ook pollenallergie. Wij gaven stuifmeel korrels hiervoor, halen bij de lokale imker.
Zo'n netje werd ons paard alleen maar gek van. In de wei had hij er weinig last van ook. :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:41

Hier een paard met pollenallergie, maar als ik hoor dat die van jou het in de bossen en wei niet doet. Vraag ik me af of die wel pollenallergie heeft.

Die van mij staat dan in een open wei, zonder bomen of bloemen enz. in de buurt. Daar heeft hij het niet. Maar in bermen met meerdere plantsoorten of bos heeft hij het wel. Net als in de buitenbak, maar in de binnenbak weer niet.

Je zou kunnen kijken of het beter wordt met een pollennetje, die zijn niet zo heel duur. En als het daarmee opgelost is, is dat alleen maar fijn. Is volgens mij maar 1 maat van.

Is je paard wel eens gecontroleerd op blokkades. Ik weet namelijk nog wel dat ik een paar jaar terug het met mijn paard ook in de binnenbak heb gehad. Waar hij heel erg met zijn hoofd schudde. Bleek dat hij vast zat in zijn hals, en boven op zijn kont. Mocht het pollennetje geen verschil maken, is het misschien een optie om daar ook naar te laten kijken ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:49

Osteopaat komt ergens dit jaar. Voor meer info graag pb

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:51

In het bos doet hij het wel maar zodanig minder dat het veel minder opvalt. Hij staat op een kale wei zonder bomen of struiken of wat dan ook :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:53

Ik zou denk ik even zn bloed laten natrekken!
Misschien is ie allergisch voor iets anders?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:54

De da heeft alleen kunnen vinden in zijn bloed dat hij stofallergie heeft. Is een jaartje geleden getest toem hij dus verkouden werd. Toen is dat naar boven gekomen

brazil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:25

Ga dit toch even volgen. Mijn paard heeft hier nu sinds enige tijd last van en de ene keer veel erger als de andere, heb al verschillende dingen getest maar niets dat het echt doet. Foenegriek geven hielp wel maar ook geen 100% dus volgende week komt de DA toch nog maar eens langs.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:58

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:08

Zodra mijn pony rond maart/april met rijden begint te schudden met haar hoofd dan weet ik dat het neusnetje weer tevoorschijn moet komen. Rijd ik daar niet mee dan wil ze constant met haar been naar haar neus slaan door de jeuk. Zonder netje hoef ik niet eens te gaan rijden, zielig voor de pony en vervelend/gevaarlijk voor mij, omdat ze er helemaal gek van wordt. Rond september/oktober gaat het netje weer in de kast.

Ik ben het netje ook wel ns af gelaten in het bos en de ene keer had ze ontzettend last en moest ie weer om en de andere keer was er niets aan de hand. Ligt misschien aan de hoeveelheid pollen in de lucht...? Ze loopt dit jaar ook met netje op in de wei, maar ik heb nog geen verschil gemerkt ten opzichte van vorig jaar. Blijkbaar is het in de wei dan toch minder erg ofzo.

Mijn pony heeft overigens ook stofallergie, maar geen idee of het met elkaar in verband staat. In de zomer heeft ze het daardoor wel iets zwaarder dan in de winter door een meer stoffige bak enz. Door die allergie hebben we haar op zaagsel gezet wat erg helpt, verder goed kuil ipv van hooi (want daarvan gaat ze ontzettend hoesten) en natuurlijk zoveel mogelijk naar buiten.

De meeste ruitersportwinkels verkopen wel zo'n neusnetje trouwens. Het is 1 maat en die van mij was 7 euro dacht ik.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:25

Oke dankje voor alle fijne uitleg!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:04

mijn paard heeft pollen allergie.

Hoe ik erachter kwam:

een potje 'puur pollen' kopen en 15 druppels gegeven aan mijn paard en hij had nergens meer last van.

De kliniek adviseerde mij ook neusnetje en vaseline e.d. maar dit vond ik onhandig. Die druppels kunnen niks kwaad dus je kunt het altijd proberen. Als hij daarna niet meer schud, weet je dat het pollen allergie is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 13:30

Oke dankjwel!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:48

lissie_zigor schreef:
mijn paard heeft pollen allergie.

Hoe ik erachter kwam:

een potje 'puur pollen' kopen en 15 druppels gegeven aan mijn paard en hij had nergens meer last van.

De kliniek adviseerde mij ook neusnetje en vaseline e.d. maar dit vond ik onhandig. Die druppels kunnen niks kwaad dus je kunt het altijd proberen. Als hij daarna niet meer schud, weet je dat het pollen allergie is.

Hoe weet je dat die druppels niets kwaad kunnen? Van n netje kan je dat zeggen, zit aan de buiten kant, doet niets in het lichaam.
Ts heb je al n netje geprobeerd? Merkte je verschil?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 09:08

Nee ben nog niet bij de paardenwinkel geweest. Mijn instructrice vermoed dat het verzet is. Maar in een natte bak doet hij het minder dan in een stoffige bak. Ga er zo wie zo eentje halen