Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
maar zelf verzekerd de wei in lopen met continu in je hoofd 'ik wijk niet voor jou, jij wijkt voor mij!' jij bent de leider. Vergeet ook niet om te ontspannen; je wilt immers paard je laten naderen ipv afstoten. Dus diep ademhalen en blijf rustig; schouders laag. Laat je frustratie thuis op het moment dat je de wei in stapt.
.beatje schreef:Fout of niet,maar die lok ik toch met eten.Zie dat je hem een halster aan kan laten houden op de wei en dan emmertje eten en gris je heb hem.Al dat gedoe over leiderschap is leuk,maar het risico dat je overlopen word of toch gericht een trap krijgt zit er in.Je bent denk ik niet zelfzeker genoeg en waarschijnlijk heeft je paard altijd zijn gangetje kunnen gaan .Ik zou iemand in je omgeving zoeken die wat bezig is met horsemanship en je op een veilige manier kan begeleiden.
ZoZenn schreef:Maak het voor je pony leuk dat je de wei in komt!
Sommige pony's hebben veel verschillende eigenaren gehad, zijn het vertrouwen in de mens wat verloren of zijn zo gewend aan dit gedrag, dat het niet eens meer gemeen bedoeld is.
Ga gewoon voor de lol eens de wei in, geef het dier een wortel en ga weer weg. Dit een aantal keer herhalen. Gewoon leuk de wei in, wortel, aaitje, weg. Al doe je het elke dag, die wortels kunnen geen kwaad. Zo associeert jouw pony je op den duur met iets leuks. 'Ja, daar is ze weer!'. Wordt de associatie dan, en dan zul je haar misschien zelfs gewoon kunnen roepen en dan komt ze.
Let op: Je koopt haar niet om! Je geeft haar een positieve associatie. Je vormt haar gedrag om tot gedrag dat jij wilt, zonder meteen geweld te gebruiken!
marionblo schreef:beatje schreef:Fout of niet,maar die lok ik toch met eten.Zie dat je hem een halster aan kan laten houden op de wei en dan emmertje eten en gris je heb hem.Al dat gedoe over leiderschap is leuk,maar het risico dat je overlopen word of toch gericht een trap krijgt zit er in.Je bent denk ik niet zelfzeker genoeg en waarschijnlijk heeft je paard altijd zijn gangetje kunnen gaan .Ik zou iemand in je omgeving zoeken die wat bezig is met horsemanship en je op een veilige manier kan begeleiden.
Ik denk dat je juist bij zo'n pony moet leren hoe je je als een leider opstelt. Zolang die pony jou zo niet ziet, loop je risico op een trap oid. Overhalen met eten kan best werken, maar feit blijft dat als hij eenmaal geleerd heeft te schoppen, hij dat ook kan doen als jij daar met je brokjes staat. En grissen, daar trapt hij hooguit 1 x in, daarna niet meer. Ik schat in dat dit een slimme pony is.
Hulp inschakelen, van iemand die weet wat hij doet, is het beste wat je nu kan doen.