Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Werkt heel goed! stijntilla schreef:Negerzoen: voor zover ik weet wel, Gisteren een soort oogtestje gedaan en daar reageerde ze duidelijk op..
Daarbij is het niet echt schampen van de heup, maar serieus een flinke beuk.. Ik ga er over na denken.. Ze zal voorlopig echt nog even naar stal moeten s avonds...
) zijn stal in.
) ilaan schreef:Achterwaarts in stal zetten. Dan kan ze er niet inrennen/bocht te kort maken en haar heup niet stoten.
Een keer een paard gehad wat ook te vlug de stal in ging en daardoor zijn heup stootte en dit zo opgelost. Na een tijdje zijn ze dit gewend en gaat het prima.
Ken zelfs een verhaal dat een paard wat een aantal jaar zo de stal in werd gezet en er vandoor ging en achterwaarts de stal inliep op een rustige manier omdat hij dit zo gewend was. Die was het dus ook uit zichzelf gaan doen.
canisia schreef:Een van mijn paard heeft dit ook in lichte maten gehad. Een korte bocht rechts af leidde vaak tot het schampen van de deurpost, waardoor hij altijd met veel paniek en angst zijn stal in ging. Hij is zeker geen lomp type, maar wist gewoon niet hoe hij zijn slungelige lichaam rechtsom die stal in moest krijgen. Hij wilde er vaak niet in en ging dan uiteindelijk met een soort mega jump (ala *ogen dicht en springen maar*) zijn stal in.
Als ik het zo hoor lijkt het echt een probleem van buiging. Bij die van mij kwam het vooral vanuit zijn achterhand, deze draaide hij niet goed mee. Door vaak te doen, idd met rust, aan een halstertje is het er geleidelijk uit gegroeid. Hebben ook zeker terug vallen gehad en als hij zelf naar zijn box mag lopen, loopt hij er nog steeds vaak eerst voorbij, draait om in de gang en loopt vervolgens terug erin met de bocht linksom (best slim vind ik haha)
Nu kan hij zelfs met een breed western zadel op de stal rechtsom in lopen, maar heeft dan wel even zijn momentje nodig, hoofd en voorkant erin, dan draait hij zelf rustig zijn achterhand een stapje opzij zodat hij er rechter voor staat en loopt dan erin.
Nu ik het zo bedenkt, wellicht een optie om hem t/m zijn voorbenen de stal in te zetten en dan iemand anders vragen om zijn achterhand een stapje bij te draaien, maar zonder dat hij al naar voren gaat. Dan komt hij recht te staan en dan kan hij erin. Deze handeling moet hij uiteindelijk zelf gaan doen en dan natuurlijk vloeiend tijdens het lopen. Voor de bocht linksom betekend het dat hij zijn linker achterbeen goed moet onderzetten, om zijn kont recht voor de deur te krijgen.
Linksachter trainen voor het onder zetten kan je ook in de bak trainen aan de hand. Voorhand op de plek houden, of op kleine cirkel laten lopen en dan de achterhand proberen uit de cirkel te verplaatsen. Hierdoor zal links achter meer onder de buik treden.
In de western doen we ook veel turns om de voorhand, dus voorhand stilstaan, achterhand rondje eromheen lopen, komt redelijk op het zelfde neer.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes ermee iig!
Ik krijg haar alleen niet zover dat ze al met haar voorbenen in de stal staat, daarvoor stopt ze al en wil ze het liefst een sprintje trekken. Ik ga de oefening in de bak wel meenemen! Dat lijkt me een nuttige oefening, het lijkt er inderdaad op dat ze wat moeite heeft met haar achterhand.Joolien schreef:Wat je ook kunt doen is stapje voor stapje. Na elke pas stilstaan en ontspannen. Desnoods even met neerwaartse druk ontspannen(zie filmpjes in onderschrift).
ilaan schreef:Haha ja vertelde een leraar op school. Pony was de trailer uitgerend richting stal. Draaide zich voor stal na een noodstop en liep achterwaarts de stal in. Vond het wel geniaal.
Maar ontopic. Is er geen mogelijkheid van de andere kant de stal een paar in te lopen? Dat hij in ieder geval van die angst af komt. Lastig als er angst hij komt kijken..