paard wil de box niet in :o

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaukjeEV

paard wil de box niet in :o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:36

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen weer een lief paard. Zijn naam is Nishanta.
De eerste keer dat hij bij ons kwam ging hij met gemak zijn nieuwe box in.
Later ging hij de wei in en kon hij in alle rust wennen aan zijn nieuwe thuis.
De avond zou ik hem weer naar binnen brengen.
Dit was een hele klus. Hij bleef voor de deur staan (eerst een deur en een paar meter verder is de box).
Ik had iets van ach, kan gebeuren.
De volgende ochtend weer naar buiten, hier was niets aan de hand.
Later op de dag zou ik even lekker borstelen en het erf bekennen met hem dus eerst de box.
Dit ging niet soepel. Het duurde weer een hele tijd voordat hij de box in wilde.
Nu een paar dagen later vergt het nog steeds een lange tijd en veel geduld om Nishanta binnen te krijgen.

Wat moet ik doen? Ik ben bang dat dit gedrag zo zal blijven. Heeft iemand tips????

Alvast bedankt!

Elco

Re: paard wil de box niet in :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:40

Haha mijn oude paard doet precies hetzelfde..Moet eerst zijn vriendin naar binnen, als ze nog buiten staat gaat hij echt niet.
Mijn andere paard gaat wel eens zijn stal niet in, of de trailer niet op als hij nog niet uitgekeken is..
Moet ik eerst nog een paar rondjes met hem gaan lopen.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:44

Elco schreef:
Haha mijn oude paard doet precies hetzelfde..Moet eerst zijn vriendin naar binnen, als ze nog buiten staat gaat hij echt niet.
Mijn andere paard gaat wel eens zijn stal niet in, of de trailer niet op als hij nog niet uitgekeken is..
Moet ik eerst nog een paar rondjes met hem gaan lopen.

Ik heb echt alles al geprobeert. Rondjes lopen, gewoon wachten, lokken met een wortel, zweepje, het is elke keer weer een strijd. Hij is dan ook niet bang, hij doet het gewoon niet. Heb je ook tips?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:46

Meteen voeren zodra hij binnen is.
En daar een gewoonte van maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:48

Zou inderdaad zorgen dat er direct eten is als hij binnen komt.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:50

Ik doe van te voren al wat biks in zijn bak en hooi in de box. Ik doe het ook zo dat hij ziet dat ik het doe

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:51

Aha. En binnen staat je paard daar alleen? Of meerdere? En hoe stond het paard voor die bij jouw kwam?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:52

En als er iemand achter hem gaat staan.?

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:54

Tigra_ schreef:
Aha. En binnen staat je paard daar alleen? Of meerdere? En hoe stond het paard voor die bij jouw kwam?

Hij staat nog alleen (ben al aam het rondkijken voor een shetlander). Bij de vorige eigenaar stond hij bij een pension. Het is een erg gevoelig paard. Ik weet niet meer wat ik moet doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:55

Is de ruimte groot en licht genoeg?
Heeft hij zich eens ergens aan gestoten of dergelijke?
Moet hij vriendjes achterlaten?

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:56

Elco schreef:
En als er iemand achter hem gaat staan.?

Hoe meer ik trek of als er iemand achter staat, hoe onrustiger hij wordt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:57

Kan best zijn dat het paard zich niet echt veilig voelt zo alleen op stal. Merk je er verder wat aan als je hem binnen hebt staan dat die wat onrustig is of lijkt die dan wel tevreden als die eenmaal binnen staat?

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:57

Mi_Amore schreef:
Is de ruimte groot en licht genoeg?
Heeft hij zich eens ergens aan gestoten of dergelijke?
Moet hij vriendjes achterlaten?

De box is even groot dan hij gewend is. De ruimte is redelijk licht en heeft zich nergens aan gestoten.
Hij heeft wel vriendjes achter moeten laten

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:59

Tigra_ schreef:
Kan best zijn dat het paard zich niet echt veilig voelt zo alleen op stal. Merk je er verder wat aan als je hem binnen hebt staan dat die wat onrustig is of lijkt die dan wel tevreden als die eenmaal binnen staat?

Als ie eenmaal binnen staat is het meestal goed. Alsik rustig ben is hij ook rustig. Hij oogt dan ook relaxt en geniet van de aandacht (ik ben vaak bij hem en er komen ook veel andere mensen om te kijken)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:02

BaukjeEV schreef:
Tigra_ schreef:

Als ie eenmaal binnen staat is het meestal goed. Alsik rustig ben is hij ook rustig. Hij oogt dan ook relaxt en geniet van de aandacht (ik ben vaak bij hem en er komen ook veel andere mensen om te kijken)

Maar als er niemand is. Is die dan ook rustig. Kan je hem stiekem in de gaten houden?

Denk dat je toch moet door zetten en blijven oefenen. Je hebt het paard immers nog maar een paar dagen. Zal vast wel beter en als je een shet hebt gaat het wellicht een heel stuk beter. En anders kan je het paard altijd nog tijdelijk 24/7 buiten laten als je de strijd niet wil aangaan. En als je de shet hebt probeer je weer gewoon opnieuw.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:07

Waarschijnlijk is het probleem dat je een kudde dier gekocht hebt en die alleen wil zetten. Dan voelen ze zich niet veilig in een kleine ruimte.

Sowieso geen paarden alleen houden :n ... Ongelooflijk dat mensen dat nog doen..

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:08

Zoals sommige zeggen. Zorgen voor voer gelijk in stal. Dan weten ze dat er te eten halen valt en gaan ze vaak gewilliger naar binnen. Bij mij Is ritme erg belangrijk eerder dan half 5 wil ze echt niet mee. En doorzetten. Als die van mij 24/7 buiten gestaan heeft en tegen de winter weer op stal gaat heb ik dit probleem ook na een weekje in dit over.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 00:13

Meestal is hij wel rustig. Hij slaap of eet dan. Hij kijkt ook helder ook de ogen. Ik weet niet wanneer er een shet komt aangezien ikzelf in een depressie zit en alles met kleine stapjes doe.

Ik heb voorheen ook een paard gehad. Die stond ook alleen en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Hij is jammer genoeg aan acute koliek gestorven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:18

Wauw je gaat het alleen huisvesten van een paard toch niet goed praten omdat je geen probleem hebt ondervonden.... Vergaar wat kennis, dit kan écht niet

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:30

Dus omdat jij in een depressie zit moet je paard maar alleen blijven staan terwijl hij aangeeft zich niet fijn te voelen?
Geloof me, ik weet hoe het is om een depressie te hebben, maar daar zou mijn paard niet onder lijden.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:41

Ivy_ schreef:
Dus omdat jij in een depressie zit moet je paard maar alleen blijven staan terwijl hij aangeeft zich niet fijn te voelen?
Geloof me, ik weet hoe het is om een depressie te hebben, maar daar zou mijn paard niet onder lijden.

Ik wilde net hetzelfde typen. Als je je paard niet kan bieden wat hij nodig heeft, neem dan alsjeblieft geen paard.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:47

marindexo schreef:
Ik wilde net hetzelfde typen. Als je je paard niet kan bieden wat hij nodig heeft, neem dan alsjeblieft geen paard.

Blij dat ik niet de enige ben. Als ik jou was TS, zou ik toch snel naar een maatje gaan zoeken.
Als je in een depressie zit en je paard zit ook lekker in zijn vel dan zul je jezelf misschien ook weer sneller beter gaan voelen!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:51

Voor een paard is het echt heel ongezond om alleen te leven. Het is een kuddedier dat gemaakt is om te leven in sociale verbanden met soortgenoten. Paarden hebben ook een enorm aanpassingsvermogen: als ze geen sociaal contact met soortgenoten hebben hoeft dat niet te betekenen dat ze per se probleemgedrag gaan vertonen. Dus het kan best zijn dat je met je vorige paard geen problemem hebt gehad. Echter, een paard dat zonder soortgenoten leeft is gewoon ongelukkig, in feite is het dier depressief. Daarnaast is een paard gewend te leven op open vlaktes. Daar voelt hij zich het meest veilig. Helemaal alleen in een kleine ruimte is erg bedreigend voor een paard. Zorg dat je paard zo snel mogelijk een vriendje krijgt, dan zal hij zeer waarschijnlijk ook het boxprobleem snel opgelost zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:01

Als je zelf al niet lekker in je vel steekt en je paard dan ook nog eens moeilijk doet dan zou ik toch maar wat sneller die shet er bij zetten.
Er worden veel huisjes gezocht voor shetters dus die kan je in no time bij je thuis hebben.
Voordeel daarvan is dat je paard je hoogst waarschijnlijk geen strobreed meer in de weg legt.
Hij zal gewoon met de shet naar binnen willen.....dan heb je juist een kopzorg minder.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 05:32

Ja als het paard alleen staat,vind ik het ook geen wonder dat hij niet wil. Jij in een depressie paard een depressie, zo snel mogelijk die shet gaan halen..Dat je dit goed praat.. ;(