In de weide gaan zitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

In de weide gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:45

Ik schrok van een aantal geplaatste reacties in een ander topic. Ik heb er even eentje uitgepikt:

Citaat:
Op de wei bij een paard gaan zitten of liggen vind ik levens gevaarlijk.De kudde kan vanuit het niets op hol slaan om dat ze schrikken van een klapband van een auto of iets dergelijk.Buiten het feit dat je een trap of iets kan oplopen door rangorde twisten onderling.

Ik was en ben zeer regelmatig te vinden in het weiland of paddock, rustig zittend op de grond. Nu hebben mijn pony's altijd in stabiele kuddes gestaan en heerste er altijd rust.
Ik ben nooit bang geweest voor op hol geslagen dieren en ik weet van mijn eigen dieren dat ze alleen komen kroelen (als ik al interessant genoeg ben) De andere paarden waren of nooit geïnteresseerd of ze kwamen ook even een knuffel halen.

Voorbeeld, hier zat ik op de grond foto's te maken van mijn shet

Afbeelding

Toen de andere tinker, die ik wel in de gaten hield omdat hij achter me stond, bij me kwam staan

http://i94.photobucket.com/albums/l99/N ... 095405.jpg

2 andere paarden stonden verderop achter me te grazen (hele kudde in rust behalve de 2 fjorden :x )
Deze kudde hadden meerdere keren per dag een rustuurtje en dan ging ik er lekker bij zitten en foto's maken.

Persoonlijk zou ik zoiets alleen doen als je dus een kudde hebt die structuur heeft en een bepaalde sfeer uitstraald. Dus niet zoals geschetst in het topic van de quote. ;)

En waarom ik het doe? Gewoon omdat de kudde dan zoveel rust uitstraald dat ik daar gewoon even onderdeel van wil zijn. <3
Vooral als het zo lekker weer is dat je dan ook nog kan genieten van het zonnetje.

Sure_lee

Re: In de weide gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:51

Ik doe dat ook bij mijn kudde hoor. Zijn er maar vier. Ik vind het heerlijk om bij ze in de weide te zitten of te liggen. Soms neem ik ook een boekje mee. Heb ook al eens gehad dat er 1 paardje mijn bladzijdes erg interessant vond en een ander paardje mijn elastiekje uit mijn haar zat te frunniken. Heerlijk!
Maar bij een vreemde, onrustige kudde zou ik dat ook nooit dien.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:52

ziet er heerlijk rustig uit, wat een mooi grasland ook!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:55

Ja inderdaad friemelen. Vooral als ik mn haar heb opgestoken :')

Deze kudde bestond uit 8 paarden op 2 hectare grasland. De 2 volbloeden, de schimmel en de zwarte waren vaak de eerste die gingen liggen. De anderen, koudbloeden, kwamen er daarna bijstaan/ liggen :+

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:56

Ik zit ook geregeld tussen de paarden in de wei. Het gaat altijd goed maar ik blijf ten alle tijden opletten. Wel heb ik liever dat er maar 1 paard een kriebel komt halen. Komen er meerdere sta ik ff op en kriebel ze maar ga niet tussen 12 paarden benen zitten :D! Is er flinke onrust idd doe ik het ook niet en blijf ik veilig op mijn 2 benen staan of ga aan de andere kant van het hek staan.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:01

ik doe het ook hoor in de zomer en vroeger al bij mijn verzorgshetten. daar werd ik echt in de kudde opgenomen. werd heel voorzichtig met me gedaan en heb wel eens een dutje gedaan :+ was toen een jaar of 11/12 denk ik en altijd als ik wakker werd stond de hele kudde beschermend om me heen :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:03

Ik zit vaak naast mn slapende merrie.
ik blijf wel alert.
zodra ze in beweging komt sta ik op

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:22

Het staat en valt bij de kennis van de persoon in kwestie. Ik wil niet iemand met weinig kennis van kuddeverhoudingen/paardentaal langdurig in het weiland van mijn paard. Dat is simpelweg gevaarlijk, ook al is het een erg vriendelijk dier, het blijft een dier.
Vanuit perspectief vd pensionhouder kan ik me voorstellen dat je 1 lijn wilt trekken en het dan maar verbied overigens.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:26

troi schreef:
Vanuit perspectief vd pensionhouder kan ik me voorstellen dat je 1 lijn wilt trekken en het dan maar verbied overigens.

Dit kan ik me ook voorstellen. Zeker de grotere pensionstallen. zou het ook niet fijn vinden als ze met hun 10e te gelijk gaan. En om scheve gezichten te voor Komen dan maar niemand idd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:30

Ik zit zo vaak tussen de paarden. :) Ook bij de jonge hengst. Ik zit wel altijd zo dat ik weg kan in het slechtste geval maar ben nog nooit moeten vluchten. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:34

Ik zelf ga niet echt in de wei zitten. Meestal op het hek. Maar zou geen probleem moeten zijn om in de wei te gaan zitten. Maar je moet inderdaad wel een stabiele groep hebben.
Zoals troi zei ben ik het ook weleens. Dat je als pensionstal niet toelaat. Er zou maar iets gebeuren dan voel je je daar toch wel verantwoordelijk voor als pensionhouder. Ik zou namelijk ook niet zomaar iedereen in de wei laten zitten. Je moet toch de paarden kunnen corrigeren als dat nodig is. Sommige hebben dat (nog) niet in zich. Je moet geen gevaarlijke situaties opzoeken. Je ziet het vaak al met uit de wei halen sommige kunnen hun eigen paard bijna niet uit de wei krijgen omdat andere paarden zich komen bemoeien als je dat nog niet kan dan moet je zeker ook niet in de wei gaan zitten.
Daarnaast is het natuurlijk altijd opletten.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:35

Ik doe het ook vaak! Het is heerlijk en versterkt de band met je paard enorm :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:36

Ik zit ook met regelmaat in de weide bij de "kudde". Nou is die gelukkig niet zo heel erg groot 3 stuks om precies te zijn.
Ik lig ook regelmatig op het gras en mijn paard staat dan altijd op haar gemakje naast me, af en toe met haar neus naar beneden en even aanraken. Pas wanneer de andere 2 eraan komen ga ik staan, want die vertrouw ik niet genoeg daarvoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:43

Ohja heerlijk. Vaak krijg ik dan ook nog een wasbeurt van de pony, die likt heel je hoofd af en kijkt je daarbij verliefd aan. Mijn merrie gaat soms heel resoluut op wacht staan, zo van oh baasje wil je slapen doe maar hoor ik pas wel even op.

Maar dat zijn dan ook mijn eigen paarden, die ik goed ken. Liefst ga ik ook tegen de schuilstal zitten, een foutje kan gemaakt worden, en dan zit ik liever op een plek waarvan het niet logisch is dat ze daar naar toe rennen.

Bij paarden waarmee nog niet helemaal 100 procent duidelijk is wie er nu de baas is (ik of hun) zou ik dit nooit doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:44

anoukka3 schreef:

Nou.... dat zie ik niet zo eigenlijk. Waarom zou dat de band versterken?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:45

Ik doe dat ook altijd. Grote kuddes en ook kleintjes van maar 2 paarden of een enkel paard. De paarden die ik nu verzorg daar gaat dat niet bij omdat de arabier niet instabiel Is, schrikt en dan trapt of idioot gaat doen en Sins kort bijt hij. Kortom die kun je niet de rug toe draaien. De ander Is de goedheid zelf en schrok nog niet toen een fietser tussen zn benen voel met fiets en al :) maar bij hun ga ik dan maar mn naast de wei zitten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:45

Mij niet gezien _O-
Paard staat in een kudde van 15 paarden en heb ze al aantal keer met z'n allen in galop de andere kant op zien rennen. Eén iemand met haar ijslanders werd nog net niet omver gelopen door een Shire. Nee, ik pik het paard er snel uit en dan de wei uit.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:52

ik doe het ook. onze paarden zijn heel goed opgevoed en komen hooguit even checken of je wat lekkers hebt en gaan dan gewoon weer verderop staan grazen. zeker als het zonnetje lekker schijnt vind ik het heerlijk om in het gras te liggen met hun om me heen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:58

Amaris schreef:
anoukka3 schreef:

Nou.... dat zie ik niet zo eigenlijk. Waarom zou dat de band versterken?

Hoe meer je samen bent, hoe beter je band wordt. Dat geld ook bij paarden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:03

Deed het vorig jaar ook veel. Weiland met 3 paarden.
Bij mooi weer nam ik een paardendeken mee en ging daar lekker op liggen. Heerlijk bij de paardjes. En inderdaad, als er meer dan 1 paard tegelijk even kwam buurten stond ik even op.
En bij een paard in het bijzonder stond ik sowiezo op als die even kwam, die had namelijk nog nooit iets geleerd over "persoonlijke ruimte".

Ik kijk er nu al naar uit om weer met mooi weer heerlijk in de wei te gaan liggen bij de paardjes.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:05

Ik zit ook heel veel bij mijn pony's in de wei, er gewoon "zijn"
Het versterkt inderdaad heel erg de band merk ik, ze zoeken interactie en maken vanuit een totaal ongedwongen manier contact met mij en andersom.

Ik houdt wel rekening met hun gedrag, nu zijn het hier twee shetten maar elk paard kan schrikken of wegrennen. Ik zorg dat ik ze altijd in het zicht heb, mocht er zoals iemand zei een band klappen oid, dan verschiet ik zelf ook op zo een moment moet ik toegeven... haha

Maar in sommige grondwerk teksten wordt, meen ik me te herinneren, zelfs genoemd dat het een goede oefening/start is om gewoon bij de paard te zijn in de wei/paddock.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:06

Hahaha levensgevaarlijk :')

Het is geen leeuwenkooi. Als mijn paarden op de wei een sprintje trekken, lekker aan 't klieren, rennen, ravotten zijn dan denken ze écht wel om mij hoor. Pff wat overdreven weer dit.

Ik zit regelmatig bij mijn pony's in de wei.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:07

Volledig mee eens.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:12

Echt zo plots in de weide bij je paarden gaan zitten is echt niet altijd een goed idee.
Heb zelf een stabiele kudde van 3, maar neemt niet weg dat het er soms wat ruig aan toe gaat. Zeker als de lentekriebels opspelen of als het frisser wordt. Mijn merrie heeft nogal losse hoefjes en als ze in die stemming is hou je ze gewoon beter uit je buurt. Ik kan er verder alles mee, maar paarden die aan het kibbelen zijn of omstuimig gemutst zijn, daar moet je echt niet gaan tussen staan. Een dutje doen op de grond op de weide zou ik echt niet doen. Het blijven dieren en 500kg die je vertrapt of omver loopt dat kan echt met ieder paard gebeuren ook al zijn ze nog zo braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:12

Hier 2 ervaringen. Bij de eerste zaten mijn zusje en ik in de wei. Alles goed en wel, veulentje komt snuffelen. Draait ze zich uit het niets om en geeft mijn zus een ferme trap recht in haar gezicht. Haar tanden zaten door haar lip heen. Heeft ze nu nog altijd een litteken van. Nooit geweten waarom het veulen dat deed. Er was geen aanleiding of niets.

2de ervaring is van mijzelf. Had me rustig tegen de stal gezet (grenst aan paddock) op de grond. Blijkbaar was ik in slaap gevallen. Toen ik wakker werd zag ik recht voor mij mijn oudste ruin staan. Die hield de rest van de paarden op afstand zodat ik lekker kon blijven slapen. Was echt heel erg lief en schattig om te zien :)