Paard is niet op haar plek in de groep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Paard is niet op haar plek in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:51

Voor ik het hele verhaal uiteen ga zetten, het gaat om deze pony:
[OPG] Bij vlagen extreem angstig paard...

Het extreem angstige gedrag is nu aardig onder controle. Ze heeft een tijdje magnesium gehad en dat heeft enorm goed geholpen. Aan de hand en in de omgang is ze braaf en makkelijk te kalmeren en te controleren. Alleen in de groep gaat het niet zo goed.

Vandaag heb ik een redelijk confronterend gesprek met mijn stalhoudster gehad, en zij vertelde me wat ik zelf eigenlijk ook al had gezien. Mijn pony is niet gelukkig in de groep. Ze probeert de leiding te nemen terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet kan en durft. Ze jaagt alle andere paarden van zich weg. Hierdoor heeft ze eigenlijk helemaal geen aansluiting meer, omdat ze allemaal bang voor haar zijn. Ze lopen allemaal voor haar weg. Ze probeert alles maar te controleren, wat haar weer heel veel stres oplevert. Ze lijkt geen rust te kunnen vinden.

Ze staat nu in een groep van 5 merries 24/7 buiten. Ze staat met een leeftijdsgenoot, twee wat oudere merries en een shet. Ivy en het andere jonge paard zijn eigenlijk de dominantste van de groep. De andere merries zijn redelijk onderdanig en vinden alles wel best.
Het gestreste gedrag van Ivy veroorzaakt veel onrust in de groep, en het is eigenlijk een kwestie van tijd tot het een keer mis gaat. Voorlopig gaat Ivy 's nachts op stal om te kijken of dat verschil maakt. Als ze apart staat lijkt ze namelijk wel rust te kunnen vinden.

Als dit niet werkt heb ik eigenlijk niet echt andere opties en zal ik een ander plekje voor haar moeten zoeken, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet... Mijn pony staat verder helemaal super, en ik heb het er zelf geweldig naar mijn zin. Maar als mijn paard er niet gelukkig is zal ik wel moeten.

Heeft er verder nog iemand ideetjes wat dit gedrag kan veroorzaken en of er iets aan te doen is? Ik wil zo graag dat ze gewoon lekker in de groep kan staan...

max66

Re: Paard is niet op haar plek in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:53

kan de groep niet gesplitst worden in een tweetal en een drietal. Misschien gaat het beter als ze met maar 1 maatje staat?!
De wei dus opdelen in twee stukken...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:59

Is er de mogelijkheid om er een zeer dominante merrie bij te zetten? Voor een onzeker dominant paard kan het heel prettig zijn om heel duidelijk niet de dominante te zijn. Dat geeft rust en veiligheid.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 22:06

Het gaat hier om een heel klein stalletje bij mensen aan huis. De boel splitsten kunnen we met wat kunst en vliegwerk wel proberen, maar en paard erbij gaat niet passen denk ik. 5 is echt wel de max op deze oppervlakte.

Ik ben inderdaad bang dat haar gedrag veroorzaakt word doordat er geen sterke, stabiele leider in de groep is... maar dat betekend dus dat ik echt een andere stal op moet gaan zoeken met haar.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:44

de verhoudingen kunnen heel anders komen te liggen als je ze splitst

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 23:13

Maar laat je ze dan apart staan, of breng je later de groep weer bij elkaar? want apart laten staan s bijna geen doen hier.

Ik heb net en appje gestuurd naar de stalhoudster van mijn vorige stal of ze me weer op de wachtlijst wil zetten. Dat is op zich een hele goede optie, maar als het kan blijf ik liever hier.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:20

Hoe ging de introductie met jouw paard en de groep? En hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik zou proberen om ze tijdelijk met 1 paard uit de groep samen te zetten. Degene waar ze het beste mee zal matchen. Als je merkt dat ze goed met elkaar overweg gaan en ze een maatje gevonden heeft ze weer terug in de groep plaatsen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 23:30

Ze staat er nu anderhalf jaar. Ze is met twee paarden van de oude stal mee verhuisd. Ze kenden elkaar dus al. Ze hebben een tijdje met drie gestaan, en later zijn de andere twee erbij gegaan. Heel rustig aan, eerst een paar dagen apart en daarna pas erbij.

Apart kan ze eigenlijk met alle paarden aardig overweg, maar ze heeft geen aansluiting. Ze matcht eigenlijk met geen enkel paard. Ze staat nooit te kroelen met een ander en jaagt ze alleen maar weg.

Als het 's nachts op stal niet werkt, ga ik wel voorstellen om ze tijdelijk even te splitsen. Kijken of dat werkt.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:48

Je kan natuurlijk gaan verhuizen maar wie zegt dat je dan niet weer tegen hetzelfde probleem aanloopt? Mijn merrie had op haar vorige stal geen klik met 1 vd paarden en nu op haar nieuwe stal (sta ik al weer bijna een jaar) ook niet. Is blijkbaar gewoon vrij op zichzelf. Loopt in een groep van 8 waarvan er maar 2 écht gek op elkaar zijn. 's Nachts op stal is een goed idee en overdag zullen ze op een gegeven moment echt wel een soort van 'overeenkomst' sluiten maar, kost tijd

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 00:10

Op de vorige stal paste ze wel heel goed in de groep. Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen :D. Daar had ze echt een maatje waar ze heel gek mee was en kon ze met de rest ook heel aardig uit de voeten. Ze was toen wel pas 2 jaar oud en echt het guppie van de groep.

En tijd... tja. De groep is nu al bijna een jaar in deze samenstelling. Hoeveel tijd moet je zoiets nog geven?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:35

Mm, dan is het wel anders ja. Meestal klitten ze dan aan degene waar ze mee mee verhuisd zijn! Vervelend want je wil toch graag dat ze het naar het zin hebben. Hopelijk brengt de nacht op stal wat rust. Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:41

Staat ze alleen met merries?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:55

Anderhalf jaar is al een lange tijd. Ik vrees toch dat er dan niet meer zoveel aan te veranderen is. Als het niet klikt met de groep houd het wel op. Je kan wel het een en ander sturen maar ik denk dat het dan in het anderhalf jaar al wel had moeten gebeuren. Zonde dat het niet klikt.
Je zou inderdaad even kunnen proberen te splitsen. Je weet maar nooit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:15

Misschien klinkt dit raar, maar probeer anders eens hoe ze op regumate reageert. Vaak geeft dat merries wat meer rust omdat de hormonen meer balans hebben.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:06

Lastig probleem, op de stal waar mijn verzorgpaard staat hadden we hetzelfde probleem. 1 merrie paste gewoon niet in de kudde. Momenteel staat ze dus ook alleen. Wel met een draadje in de paddock zodat ze wel contact heeft met de andere paarden maar niet echt in de kudde zelf omdat dit teveel gedoe gaf. Als je al anderhalf jaar bezig bent dan is er ben ik bang geen oplossing. Is er geen andere kudde waar ze bij kan op stal? En anders splitsen inderdaad.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 18:35

@Princesj: Ze staat inderdaad met alleen maar merries.

@smurffie: Ze krijgt nu een ander supplement voor de hengstigheid omdat ze inderdaad wat heftiger kan zijn door de hormonen. Het maakt haar wat meer handelbaar, maar in de groep werkt het nog steeds niet.

Ik ben ook een beetje bang dat dit niet meer op te lossen is... Een andere groep op stal gaat niet, want er is er maar een. Zelfs splitsen word heel erg moeilijk met de ruimte die er is. Ik sta op mijn oude stal op de wachtlijst en dat gaat waarschijnlijk wel even duren, dus tot ze daar plek hebben ga ik wel alles uitproberen wat er in me op komt. Maar dat is niet zo heel veel op het moment. Ik denk zelf dat ze een leider mist. Er is niet echt en stabiele factor in de groep en daarom probeert ze de leiding te nemen op de verkeerde manier.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 23:12

Ivy is vannacht heel rustig geweest op stal en had vanmorgen geen haast om eruit te komen. Ze had het best aardig naar haar zin daar binnen :D. Ik vond haar nu ook redelijk kalm naar de rest toe, maar ik ben niet heel lang op stal geweest.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 15:43

Nog even een kleine vraag hier, het viel me vandaag op dat er vrij weinig samenhang in de groep is. De paarden staan wel samen, maar er is weinig interactie met elkaar. Er word niet gekroeld of gespeeld met elkaar, en er staan regelmatig paarden alleen. Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:03

Hoe vaak zie je de groep?
Om echt groepsgedrag te zien zal je er heel vaak heel lang bij moeten zijn.

Ik zag de groep van mijn ruin dagelijks 5 minuutjes en 9 van de 10 keer stonden ze apart te grazen, soms in tweetallen. Soms kwam ik en lag de hele groep bij elkaar in het zand te slapen maar merendeel van de tijd stonden ze gewoon verspreidt door het land hun ding te doen. Ik heb ze nog nooit zien kroelen maar wie weet deden ze dat wel als ik er niet was. Ik merkte wel dat er een bepaalde rust vanuit de groep ging. Dus dan is het goed (denk ik).

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 23:41

Ik krijg net een berichtje van mijn stalhoudster, ze word steeds lastiger in de groep en moet nu echt weg...
Baal er echt van. De enige stal waar ik nu heen kan is niet ideaal, en tij om iets anders te zoeken krijg ik niet. En ben zo bang dat ze zich daar net zo gaat gedragen. En wat ik dan moet doen weet ik echt niet... Ziezo heb ik daar de eerste maanden weer een enorme streskip waar ik niks mee kan, en dan is het nog maar de vraag hoe ze het daar in de groep doet.
Zit er echt even doorheen nu.
Geen idee of iemand dit nog leest, maar ik moest het even kwijt...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:47

Nou zeg, ook niet fijn dat zij je op dit tijdstip daar nog een berichtje over stuurt. Ga je niet echt lekker de nacht in.
Wat vervelend voor je dat er nu druk op gezet wordt. Hoe lang krijg je tijd om iets anders te vinden?
Anders via bokt iets proberen te vinden? Hier zijn zoveel mensen, er is vast iemand die wel een plekje weet. Succes en probeer het nu even los te laten, op dit moment kun je er even niks aan veranderen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:48

Wat een vervelende situatie!
Is er geen mogelijkheid dat ze apart kan staan tot je op je oude stal terecht kan? 2 x verhuizen als je paard er zo heftig op reageert is ook niet fijn..

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:50

Wel erg bot dat je direct moet vertrekken! Erg jammer voor jou en je paardje. Kan je niet naar een stal waar de paarden niet in groep leven? Zodat je even allebei tot jezelf kan komen en daarna eventueel naar je oude stal kan?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:56

Jammer dat je nu zo plots moet gaan terwijl het probleem er al een tijdje is.
Ik hoop dat je een oplossing vindt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 00:19

Ze heeft me vorige maand al voorzichtig gevraagd om rond te kijken... berichtje was van eerder op de avond.
Ze heeft me geen ultimatum gesteld, maar wel gezegd dat het nu zo snel mogelijk moet. Op mijn oude stal is een flinke wachtlijst en dat duurt gewoon veel te lang. Ik heb al een advertentie en een topic op bokt, maar dit is gewoon een hele lastige regio. Alles is duur, ver weg, of alleen maar binnen staan in de winter. Als iemand nog iets weet omgeving Alphen hoor ik het graag...
Stal die ik heb gevonden is op zich prima, maar de ruimte buiten is heel klein, e ze staat dus dicht op de andere paarden. Ben een beetje bang dat dat ook weer mis gaat.