Dominant paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliettex

Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:28

Hoi,

Mijn paard is erg dominant, loopt voor mij uit of gewoon dwars door mij heen en sleurt mij alle kanten op.
Hoe krijg ik hem hierover de baas?
Hij is overigens 3 jaar oud.

Evelijn

Re: Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:29

Zelf les nemen in grondwerk... en je paard laten opvoeden door iemand met meer ervaring.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:29

Klinkt als een onopgevoed paard en niet zozeer een dominant paard. Ik zou als ik jouw was wat grondwerk lessen nemen met de focus op leiden en volgen, halt houden en achterwaarts gaan. Dus echt de basis in de omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:31

Basisgrondles nemen, leren hoe je een paard aan de hand moet nemen, wat de stappen zijn. Hoe je een paard grenzen kunt stellen.

Verder kan het zijn dat een 3-jarige nog niet weet wat de bedoeling is, dus zo gauw zou ik m niet dominant noemen.
Wat is de reden dat je een 3-jarige hebt, want daarvoor moet je soms stevig in je schoenen staan hoor.

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:35

Het klinkt alsof je paard geen respect voor jou en je persoonlijke ruimte heeft. Ik zou als ik jou was grenzen stellen, dat doe ik ook met mijn paard. Als je paard het probeert zou ik eerst een waarschuwing geven. Reageert hij hier niet op ben ik wat duidelijker. Hij moet weten dat jij de baas bent en niet andersom. :j

Natuurlijk kan het er ook aan liggen dat hij nog zo jong is. Hoe lang heb je hem al in handen en wordt hij onderhand al wat getraind?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:38

Heel veel grondwerk doen. Veel met hem lopen. Wanneer jij stil gaat staan moet hij ook stil staan. Ik heb dit heel veel geoefend. Ook zet ik Sammetje los met poetsen bijvoorbeeld en dan moet ie blijven staan wanneer ik klaar ben. Wanneer hij naar voren stapt, meteen een stap terug laten zetten. Heel veel geduld hebben! Ook veel longeren! Ik doe het zonder touw in de paddock en laat hem ook omdraaien wanneer ik het zeg, draven wanneer ik het zeg en galopperen wanneer ik het zeg. Je moet heel consequent zijn maar uiteindelijk krijgen ze wel respect voor je. Straks als je gaat inrijden heb je de basis ieder geval al.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:52

Dank voor de reacties! @lisa jij weet wel hoe ik met paarden ben ik ben niet bang en eis heuswel mijn persoonlijke ruimte op.
Het is natuurlijk wel nieuw voor hem de stal etc.
Grondwerk lessen zat ik zelf ook aan te denken maar zou me god niet weten bij wie ik dan zou moeten zijn..

Tips omgeving Arnhem/Elst zijn daarom ook zeker welkom!

@ Joolien

Hij kwam op mijn pad en het klikt overigens wel heel goed!
Ik heb hem nu wel zover dat hij op mijn stemcommando achteruit loopt, en redelijk gehoorzaam achter mij aanloopt. Ik heb hem nog niet lang daar zou het ook aan kunnen liggen.
Maar ik hem hem eigenlijk niet alleen de stal uit halen omdat hij dan gewoon alles veel intressanter vindt en gerust er naartoe loopt en mij praktisch vergeet :+

@Esther_x_

Ik wil hem binnenkort wel gaan beleren, hij staat sinds zaterdag op deze stalling en wil hem dus nog even wat tijd gunnen hem te laten wennen.
Maar ik wil hem op de grond ook goed voor elkaar hebben voordat ik uberhaupt aan rijden/kar beleren denk.
Laatst bijgewerkt door Juliettex op 20-01-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:58

Wat kende het paard al voordat je hem kreeg? Ik weet zo niemand in jouw buurt, voor mij is t te ver :)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:00

Joolien schreef:
Wat kende het paard al voordat je hem kreeg? Ik weet zo niemand in jouw buurt, voor mij is t te ver :)

Nou eigenlijk alleen naar de wei lopen en terug naar stal.
Hoefsmid is hij 1x geweest pas geleden en moest daarvoor platgespoten worden omdat hij het gewoon niet kende. Best sneu, hoefjes geven etc en krabben en tikken erop gaat overigens nu wel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:09

Juliettex schreef:
Joolien schreef:

Nou eigenlijk alleen naar de wei lopen en terug naar stal.
Hoefsmid is hij 1x geweest pas geleden en moest daarvoor platgespoten worden omdat hij het gewoon niet kende. Best sneu, hoefjes geven etc en krabben en tikken erop gaat overigens nu wel erg goed.

Ah ok, paard moet dus gewoon leren netjes mee te lopen aan de hand. Veel in de bak oefenen, elke dag even 10 minuten. Je houdt het paard vast met je rechterhand, in je linkerhand neem je het uiteinde van het touw. Als je gaat stilstaan en je paard loopt door heb je je linkerhand om de deur dicht te doen, dus om je arm voor het hoofd van je paard te doen. Deze beweging mag je zo groot maken als nodig.
Wanneer sleurt ze je mee?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:11

Ja klopt weet dat je niet bang ben met paarden! En op stal kan niemand je helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:11

Er is een verschil tussen bang zijn en geen leider zijn, of paarden iets kunnen leren.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:15

LisaFaded schreef:
Ja klopt weet dat je niet bang ben met paarden! En op stal kan niemand je helpen?

Ja er is een nieuwe mevrouw met een 2,5 jarige ruin ze wilde me ook helpen.
Maar ik wil niet mensen onnodig last op de schouders brengen haha!

Wat Joolien zegt ga ik is proberen vanavond als ik op stal ben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:17

Hulp vragen is niet lastig doen... wat pas echt lastig is is een onopgevoed paard... dus gewoon afspraak met die mevrouw gaan maken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:29

Ik weet natuurlijk niet hoe ervaren je bent in het beleren van jonge paarden ? Maar dit is echt een vak apart En het is belangrijk dat dit goed gebeurd Het is al een voordeel dat je niet bang bent Maar met lef alleen ga je er niet komen met beleren

Wees verstandig en zoek een kundig ervaren iemand die voor jou al het begin kan maken met beleren Dan zal je paard aan de hand ook beter opgevoed worden Investeer liever even 2 mnd in een goede ruiter zodat de basis goed bevestigd is

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:33

dresjoepie schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe ervaren je bent in het beleren van jonge paarden ? Maar dit is echt een vak apart En het is belangrijk dat dit goed gebeurd Het is al een voordeel dat je niet bang bent Maar met lef alleen ga je er niet komen met beleren

Wees verstandig en zoek een kundig ervaren iemand die voor jou al het begin kan maken met beleren Dan zal je paard aan de hand ook beter opgevoed worden Investeer liever even 2 mnd in een goede ruiter zodat de basis goed bevestigd is

qua beleren ben ik niet groen en heb ik ook wel ervaring.
En ga er natuurlijk niet aan beginnen zonder les :)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:33

Als ze voorbij je loopt kun je ook een zweepje ervoor steken.
Het wil niet perse zeggen dat het paard dominant is, maar ze ziet jou (nog) niet als leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:39

DianXX schreef:
Als ze voorbij je loopt kun je ook een zweepje ervoor steken.
Het wil niet perse zeggen dat het paard dominant is, maar ze ziet jou (nog) niet als leider.

Zweepje is niet nodig, je kunt prima je eigen lichaam gebruiken, je moet alleen weten hoe.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:42

Bij sommige paarden is dat alleen niet voldoende, als je zelf niet genoeg overmacht hebt moet je jezelf toch kunnen beschermen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het paard is.
Wanneer hij meer respect voor je heeft kun je het zweepje uiteraard weg laten, of als het vanaf het begin niet nodig is natuurlijk.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:44

Hij is best gevoelig op lichaamstaal dat scheelt!
Het is ook niet dat hij het gemeen bedoeld mij van de ene stal naar de andere stal sleuren.
Ik verhef mn stem dan en zet hem op zn plek en dan kijkt hij ook echt zovan ow ik ben stout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:45

DianXX schreef:
Bij sommige paarden is dat alleen niet voldoende, als je zelf niet genoeg overmacht hebt moet je jezelf toch kunnen beschermen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het paard is.
Wanneer hij meer respect voor je heeft kun je het zweepje uiteraard weg laten, of als het vanaf het begin niet nodig is natuurlijk.

Kijk is t nou een bulldozer die echt vuil door je heen loopt zeg ik ala, maar dit paard is nog groen en onwetend, dus dan lijkt dat me niet nodig. Tenzij hij uit paniek bovenop je springt of idd gevaarlijke fratsen uithaalt vind ik dat weer een ander excuus. Maar gewoon een jong paard vind ik een zweepje onnodig.

Juliette, probeer het niet met je stem te doen, maar met je lichaam. Stem begrijpt een paard niet, zo is een paard niet opgevoed. Als hij door je heen loopt, of je mee sleurt, op lichaamstaal terugzetten. Kijk maar eens naar dit filmpje, hoe ik een paard terug zet. Groot maken en overtuigen. https://www.youtube.com/watch?v=NvmYclVsoPE

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:48

Wanneer je daar niet voldoende aan hebt zou ik gewoon een zweepje gebruiken. Niet om te slaan maar om voor hem te steken. Of het nu een jong of oud paard is.
Als hij op je lichaamstaal voldoende reageert dan is een zweepje inderdaad overbodig, daar ben ik het uiteraard mee eens.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:50

Dit klinkt niet als een dominant paard, maar als een paard dat geen duidelijke regels krijgt. Kinderen en dieren vinden het fijn om regels na te moeten leven, dat is veilig voor hen. Nu gaat jouw paard zelf dingen bedenken die hij denkt dat goed is (dus geheel niet expres of met kwade bedoeling, maar gewoon omdat het onduidelijk en "onveilig" voor hem is). In dit geval zou mijn advies zijn om deskundige begeleiding te vragen. Alles wat je nu "verkeerd" aanleert, krijg je er heel moeilijk weer uit. ;)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 14:00

Bedankt Joolien hier heb ik echt heel erg veel aan!
Al zou ik nu niet direct zo met hem gaan rennen in de bak omdat ik dan een beete een overenthousiast paard naast me krijg hahha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:01

Juliettex schreef:
Bedankt Joolien hier heb ik echt heel erg veel aan!
Al zou ik nu niet direct zo met hem gaan rennen in de bak omdat ik dan een beete een overenthousiast paard naast me krijg hahha

Nee dat moet je pas doen als t vertrouwen goed zit hoor. Het gewoon meelopen en netjes stilstaan is belangrijk. Ook het feit dat je het touwtje vrijwel niet nodig hebt.