Liggende paarden die snel opstaan wanneer je erbij komt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astwice

Liggende paarden die snel opstaan wanneer je erbij komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 00:00

Goede avond :)

Wat gebeurt er:

- Paard ligt in de wei, ik nader en paard staat op.
- Paard ligt in stal, ik doe de staldeur open, kan er met geluk een minuutje bijzitten en staat op.

Heeft dit te maken met kuddegedrag, vluchtgedrag, dominantie, 'zich' veilig voelen?

Evelijn

Re: Liggende paarden die snel opstaan wanneer je erbij komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:04

Nou dat hij iig weg kan of met je mee kan als jullie iets gaan doen... daarvoor moet een paard toch in de benen zijn. Paard is een vluchtdier dus als ze liggen zijn ze erg kwetsbaar.
Vind trouwens al heel veel dat je een minuutje bij paard kan zitten als hij ligt in de stal. Denk eerder dat die van mij denkt "goh zal maar opstaan want we gaan wat doen"

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:04

Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen per se bij hun liggende paard willen zitten/liggen..

Doen paarden in de kudde bij elkaar ook niet echt, dus is geen natuurlijk gedrag voor ze :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:05

Nee dan zou je eerder als mens moeten gaan staan waken :)

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:07

Hangt ook af van paard tot paard. Het ene paard springt al recht als je 100 meter verder bent en de andere daar kan je rond springen en dansen terwijl die nog niet opkijkt :')

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:08

Die van mij lag nog wel s lekker in de paddock, maar bleef gerust liggen als ik bij m ging zitten... Kon er zo 5 minuten bij zitten... :-)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:13

kwestie van vertrouwen.

omdat paarden vluchtdieren zijn staan ze snel op als er 'gevaar' dreigd.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:17

Mijn ene paard blijft altijd liggen, daar kan ik makkelijk een uur bij zitten. De andere staat altijd meteen op als ik eraan komt.
Ik denk ook dat het ene paard er wel van houdt en de ander heeft het liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:20

Als jij zijn leider bent en jij gaat ernaast zitten, dan vertel je eigenlijk: he hoor eens, ik wil nu liggen, ga jij maar op wacht nu.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:21

Denk, in veel gevallen, niet echt een vertrouwenskwestie, vooral gewoonte.
Als ik 's ochtends bij stal kom, weet m'n pony dat ze in de paddock mag zo.
Dat kan ik er ook een halve minuut bijzitten, maar dan staat ze op, want dr dag gaat beginnen.

En idd is het ook niet echt natuurlijk. Van uit ons oogpunt gezien, is het geweldig lief/schattig/leuk als je paard heerlijk blijft liggen en jij daar dan bij kan zitten. Vanuit paard gezien is dat denk anders.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:26

De mijne blijft dan graag liggen :+ en verwacht dan een snoepje :D

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 00:29

Citaat:
Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen per se bij hun liggende paard willen zitten/liggen..
Doen paarden in de kudde bij elkaar ook niet echt, dus is geen natuurlijk gedrag voor ze :)

Het gaat niet om willen, het is dat ik me afvraag waarom ze opstaan wanneer ik nader.

Danique schreef:
Als jij zijn leider bent en jij gaat ernaast zitten, dan vertel je eigenlijk: he hoor eens, ik wil nu liggen, ga jij maar op wacht nu.

Dit vind ik een goede uitleg. Zou leeftijd van een paard hierin een rol kunnen spelen?

xbesthorsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:31

De mijne denkt ik sta op kan ik eerst werke en dannn ETENNN

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:33

bij mij verschilt het enorm. mijn haflingerruin die staat eigenlijk altijd al op voor ik er überhaupt bij ben. mijn hengstveulen van 6 mnd nu staat echt niet op... daar zou je volgens mij rustig boven op kunnen gaan liggen. mn merrieveulen blijft ook wel liggen maar staat uiteindelijk toch maar op en mn ezel komt het liefste bij je liggen, als je bij hem gaan zitten komt hij bij je liggen en gebruikt je gewoon als kussentje.

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:44

Mijn vorige pony stond ook altijd gelijk op zodra ze mij zag, maar dat was volgensmij meer omdat ze graag iets wilde doen. De pony die ik nu hebt blijft liggen, maar die heeft er een gruwelijke hekel aan als je dan bij dr komt. Dan gaat ze gillen naar me. -O-

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:45

Mijn merrie blijft eigenlijk altijd liggen, maar dat is ook echt een extreme luilak, dus kan zo een kwartier naast haar zitten, opstaan doet ze toch niet eerder dan dat ze zelf wil. Bij andere mensen staat ze wel altijd direct op. Denk dat het bij haar dus wel een vertrouwenskwestie is.. Of baas pesten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:49

Als ik 's ochtends ga voeren ligt mijn ruin meestal op de grond. Hij ligt graag, en ik vind 'm meestal op 1 plek in de paddock, op z'n pens. Maar omdat hij weet dat ik kom voeren staat hij toch maar op. Een beetje slaapdronken begroet hij mij dan en hobbelt achter z'n hooi aan :P

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:00

Ik laat mijn merrie lekker slapen in de wei.Kijk wel eens met de verrekijker of ze nog leeft.Ze is 32 en kan heel dood liggen. :D

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:02

Mijne blijft vaak wel liggen. Laatst wilde hij ook niet opstaan, had t halster liggend omgedaan en moest m even goed aanmoedigen met stem om op te staan :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:03

Onze Shetlander is echt een gevoelige, liggen doet hij niet snel met mensen erbij.. rollen ook liever niet. We hebben hem nu ruim 5 jaar en vorig jaar viel me op dat hij steeds meer overdag ook lag en ook wat langer bleef liggen als je dan bezig ging. Heeft bij hem dus een stuk langer geduurd. Nu moet ik zeggen dat er veel gebeurd is en hij niet meer onderaan staat, en zich daarin misschien ook veiliger voelt. Maar het verschilt dus heel erg, voelt het paard zich thuis, veilig genoeg etc.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 03:42

Afbeelding

Hier een aantoonbare luilak.
In de buurt komen is geen enkel probleem en je kan er zo bij zitten.
Maar ze staat wel gelijk weer op wanneer er een onbekende persoon in de buurt loopt of bijvoorbeeld een paard die naast de stalling loopt.

Met commando staat ze ook gewoon weer op:).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 04:32

Die van mij is zo lui en ligt gewoon hooi te eten als ik kom om te rijden kijk ik meestal eerst even of ze ligt. Als ze ligt en ik dr even ga kriebelen legt ze gewoon haar hoofd bovenop me :') dan hoeft ze doe tenminste niet zelf omhoog te houden.

Er zijn ook wel eens mensen die denken dat ze dood is... Hoe dat toch komt? :')

Afbeelding

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:05

ja bij ons op stal is een luie tinker en die blijft gwn liggen bij iedereen en staat pas weer op als het haar uitkomt, mijn eigen pony blijft even liggen als ik erbij ga zitten maar na een tijdje denkt ze wel val nouja nu ga ik naar buiten hoor

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:19

haha, marjan b, moest even lachen om jouw verhaal. Paarden verschillen daar toch echt wel in. De eerdere uitleg over dat paarden vluchtdieren zijn en dus opstaan bij "gevaar" klinkt me wel logisch, net als plaats maken voor de "leider".........

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:23

Afbeelding
Beweegt nog geen oortje. _O-