ik heb al wel wat meer topics geopend over mijn verzorgshetlander, maar nu heb ik een serieus probleem
Helemaal in het begin was Caatje (shetlander) een paardje dat niks hoefde te doen, een grasmaaiertje zegmaar. Toen mocht ik haar en 2 andere shetlanders met een vriendin verzorgen. Na veel oefenen en trainen ging het steeds beter, ze liep met me mee (met en zonder touw), kon netjes achteruit als ik erom vroeg, longeren ging ook steeds beter, etc.
Maar de laatste paar keer heeft ze bijna de hele tijd haar oren in haar nek en ik merk gewoon dat ze het niet met plezier doet. Ze doet het wel, maar niet echt haar best.
Laatst stuurde ik haar achteruit (ik sta dan voor haar, ga rechtop staan en houd m'n hand omhoog) en toen steigerde ze
Niet heel hoog, maar wel met haar oren in haar nek..Of als ik haar longeer (doe ik alleen met halster + leadrope) draait ze soms met haar kont naar me toe met haar oren plat..
Er is dus duidelijk wat mis met mijn lichaamstaal, ik kan heel goed begrijpen waarom ze steigert, maar ik snap niet waarom ze vroeger er zo goed op reageerde en nu opeens niet meer. Ik wil gewoon plezier hebben met haar en iets vinden wat zij ook leuk vind om te doen.
Ik denk dat ze zich ook verveelt, dat komt omdat ik heel veel dingen herhaal om te zorgen dat ze het goed doet (tja, ik ben een perfectionist..).
Oefeningetjes die wij vooral doen:
- longeren.
- wijken.
- achterwaarts.
- als ik loop, loopt ze mee en als ik stop, stopt zij ook.
En dat was het eigenlijk wel..
Nu ik dit lijstje zo zie snap ik eigenlijk wel waarom ze soms zo reageert, het lijkt mij ook niet leuk om alleen maar dit te doen.
Maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen om te zorgen dat ze weer vrolijk wordt en weer haar best voor iets gaat doen.
Ik heb een halster met D-ringen en lange teugels aangeschaft, om te kijken of ze lange lijnen misschien leuk zou vinden, maar ook dat viel tegen

Heeft iemand een idee of oefening om te zorgen dat ze weer graag mee wilt werken ? Het hoeft niet groot te zijn, gewoon iets kleins.
Ze heeft genoeg energie maar ik weet niet wat ik ermee moet..