Paard springt over hek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard springt over hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:38

Hoihoi!

Gisteren is er voor mij een nieuw paard gekomen, ik heb zelf velen pony's gehad en wat er nu is gebeurd heb ik nog nooit meegemaakt :+ .

Vanmiddag was mijn vriendin haar paard(staat bij mij) aan het longeren in de paddock, en mijn Shetlanders stonden samen met mijn nieuwe paard in de wei(ze had het hek dicht).

Toen mijn vriendin geklop hoorde en toen ineens stond mijn paard naast de hare. Nu is mijn paard onwijs gehecht geraakt aan haar paard en kunnen ze vrijwel niet zonder elkaar(terwijl ze dus eigenlijk nog niet eens een volle dag bij elkaar staan, heel gek), maar dit vind ik toch niet zo leuk om eerlijk te zijn.

Het stroomdraad van het hek is kapot gegaan, mijn vriendin heeft het weer gemaakt maar alsnog.. Beetje gek dat ze na 1 dag al over een hek springt om maar bij dat andere paard te zijn?

Het paard heeft ervaring met cross en springt daarom ook regelmatig, ook heeft ze meegelopen met slipjachten en sprong ze alles(sloten enz.).

Hoe kan ik voorkomen dat ze straks over alles heenspringt en zo op de weg beland? Want een hek kapot is nog niet het ergste waar ik aan kan denken..

Het hek ophogen zou kunnen, maar daarbij denk ik dat zij zich ook aardig kan verwonden als het echt te hoog is voor haar(en ze eroverheen probeert te springen).

Gelukkig is Vera nog heel en kan ze alles nog, maar stel je voor dat het wel mis gaat.

Sanne96

Re: Paard springt over hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:43

Misschien is een stroomdraad wat hoger boven het hek een oplossing? en een hogere omheining?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:44

Bij een vriendin van mij ook van die grapjassen die rustig over 1.20m sprongen. Die hebben het opgehoogd tot 1.60m nu blijven ze er netjes achter.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:46

Sanne96 schreef:
Misschien is een stroomdraad wat hoger boven het hek een oplossing? en een hogere omheining?

Misschien inderdaad wel ja! Ik ga kijken wat we hiermee kunnen, dankjewel.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:46

maj0 schreef:
Bij een vriendin van mij ook van die grapjassen die rustig over 1.20m sprongen. Die hebben het opgehoogd tot 1.60m nu blijven ze er netjes achter.

Ben bang dat ze daar toch overheen gaat proberen te springen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:49

Ik heb ook 2 van die grapjassen gehad, haflingers.
De 1 sprong over de draad en de ander ( het veulen) liet zich vallen en gleed onder de draad door.
We hebben toen 1 stroomdraadje 15 cm van de grond gedaan en de bovenste werd een ijzeren stang,
en dat werkte goed.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:51

vrouwke schreef:
Ik heb ook 2 van die grapjassen gehad, haflingers.
De 1 sprong over de draad en de ander ( het veulen) liet zich vallen en gleed onder de draad door.
We hebben toen 1 stroomdraadje 15 cm van de grond gedaan en de bovenste werd een ijzeren stang,
en dat werkte goed.

Ik heb zelf een KWPN en het ging om de omheining naar het weiland toe zeg maar, maar evt. voor de omheining om de wei heen een goede oplossing inderdaad.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:56

Stond je paard helemaal alleen?

Die van ons springt ook het weiland uit, maar alleen als je hem in zijn eentje achterlaat.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:02

kwii schreef:
Stond je paard helemaal alleen?

Die van ons springt ook het weiland uit, maar alleen als je hem in zijn eentje achterlaat.

mijn Shetlanders stonden samen met mijn nieuwe paard in de wei(ze had het hek dicht).

Even geciteerd uit mijn beginpost haha.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:26

Gut ik zie het ja, niet goed gelezen dus. Lastig hoor, misschien is het ook gewoon nog een kwestie van wennen. Dat hij nog niet echt vriendjes is met de shetjes. Maarja, een oplossing zodat het helemaal niet meer kan gebeuren zou natuurlijk fijner zijn!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:29

kwii schreef:
Gut ik zie het ja, niet goed gelezen dus. Lastig hoor, misschien is het ook gewoon nog een kwestie van wennen. Dat hij nog niet echt vriendjes is met de shetjes. Maarja, een oplossing zodat het helemaal niet meer kan gebeuren zou natuurlijk fijner zijn!

Geeft helemaal niet hoor, haha. En ja misschien is dat het ook wel inderdaad. Nee Vera en de Draver willen de Shetlanders zo veel mogelijk buiten hebben, best wel sneu ook voor de Shetjes want ze krijgen eten in de inloopstal en als ze daar uitgejaagd worden hebben ze dus niks tot ze het terugdoen(dit lukte ze met alleen de Draver prima, maar Vera en de draver zijn een groepje en de Shetjes een andere haha). En ja klopt, maargoed ik ga het eerst maar eens aankijken.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 21:15

Jeetje.. Hebben we vorige week het hek opgehoogd springt vandaag over de verhoging(zeker 1.40) heen. :+ . En nu?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:30

Enige oplossing is voor altijd samen naar stal te gaan, te longeren, te rijden alles! :+

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:31

of het hek nog hoger maken als dat een optie is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:35

De bovenste draad een stuk naar binnen verzetten en even goed kennis laten maken met het stroom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:06

Bij een vorige stal werd er naast het verhogen van de wattage van het stroom ook een stukje ketting aan de onderzijde van het halster gehangen. Ze zijn het dan snel afgeleerd. Andere oplossing is om dit paard als eerste mee te nemen. Als je hem steeds met een ander laat zijn, dan leert hij nooit alleen te wachten, grazen of rijden. Eventueel een gedragstherapeut(e) inschakelen als het probleem blijft.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:44

Evt nog meer ophogen of wat sizzle zei!

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:37

Dit hoor je vaker bij jongere paarden die van mij heeft het ook 1 keer gedaan. Die van mij was zo gehecht geraak aan een ander paard waar ik mee wandelen samen ( ziet dit dus echt als een paard die zij kan vertrouwen ) dat toen ik haar in een paddock zetten 2 meter van de bak vandaag ze over het hek naar de bak toe sprong en ineens bij mijn vriendin die aan het rijden was in de bak stond. Ik zou wat gaan wandelen met de paarden waarbij ze in de wei staat zodat, hij aan hun gaat hangen.

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:52

(Klinkt misschien een beetje wreed :') ), maar staat je stroom wel hard genoeg? Dan laten ze het namelijk wel uit hun hoofd om bij het draad in de buurt te komen. Anders kan je de omheining ophogen, op het moment dat het écht goed hoog is, springen ze er ook niet meer overheen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:57

Sizzle: Dit hebben we gedaan! Ze waagde het toch nog.
Shennalover: Mijn paard is 12 jaar. Jong is ze niet meer haha. Wat jij zegt is misschien een goed idee.
Adoremayke: Is een week geleden nog getest, toen was het heel laag en is het draad vernieuwd. Nu is het zeker hard(heb het al even gevoeld :p)

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:26

Wat lastig zeg. Ik denk dat je toch de omheining hoger moet maken, het moet een keer ophouden toch?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:32

Je paard is nog maar kort bij jullie.
Mogelijk voelt hij zich nog niet thuis in de kudde en op z'n nieuwe plek.
Misschien kun je hem eerst apart in het land zetten samen met het paard/pony waar hij zich het gemakkelijkst aan hecht.
Weet je hoe dit paard in de vorige stalling werd gehouden?

Wel fijn om te weten dat hij ruim voldoende springvermogen heeft. ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:26

senna21 schreef:
Je paard is nog maar kort bij jullie.
Mogelijk voelt hij zich nog niet thuis in de kudde en op z'n nieuwe plek.
Misschien kun je hem eerst apart in het land zetten samen met het paard/pony waar hij zich het gemakkelijkst aan hecht.
Weet je hoe dit paard in de vorige stalling werd gehouden?

Wel fijn om te weten dat hij ruim voldoende springvermogen heeft. ;)

Klopt. Dat zou zomaar kunnen. Alleen springt ze alleen over het hek wanneer haar vriendje er niet is. Ze kan niet zonder haar staan en dat vind ik eigenlijk alleen lastig. Apart zetten is helaas onmogelijk, we hebben maar 1 schuilstal(wel ruim) waar ze met z'n vieren eten. Ik heb inmiddels een goede oplossing gevonden, namelijk gaan rijden zodra mijn vriendin bijv weg is met haar paard. Dat gaan haar gedachtes aan haar vriendje weg. Alleen is dat natuurlijk niet altijd mogelijk.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:27

Sharony schreef:
Wat lastig zeg. Ik denk dat je toch de omheining hoger moet maken, het moet een keer ophouden toch?

Ik wil niet dat ze zich verwondt. Het is nu al 1.40, als ik het hoger maak en ze probeert denk ik dat ze zich wel gaat verwonden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:30

Wat ik een beetje raar vind is dat je wel stroomdraad boven het hek wilt... Maar het hek zelf niet wilt hoger wilt maker.
Hek verhoging is veel minder gevaarlijk dan stroomdraad boven het hek.
Stel je voor dat ze vast in het stroomdraad komt.. Brr