Zomaar bij dreigend paard de stal in lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Zomaar bij dreigend paard de stal in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 23:00

Hoi! ik had geen idee waar dit topic moet dus sorry als het fout staat!

Ik heb op verschillende manege's gereden met "gevaarlijke" en ook echt serieus gevaarlijke paarden op stal als het ging op opzadelen, poetsen ect. De een dreigde alleen wat en hield op als je je groot maakte en de ander heeft al meerdere mensen een flinke trap verkocht...

De vraag is dus... Wat doen jullie als jullie bij een vreemd dreigend paard de stal in moeten? (voor wat dan ook) Wachten jullie voorzichtig af of wandelen jullie zelfverzekerd de box in?
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 18-11-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Re: Zomaar bij elk paard de stal in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:02

Iemand erbij vragen, no way dat ik bij een paard wat ik niet vertrouw de stal in ga, dat beest is 10x sterker dan ik en kan veel harder trappen.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:02

ik snap niet dat erop manages gevaarlijke paarden zijn…

De manege waar ik gereden heb stonden alle paarden buiten in een soort van vak, waar je gewoon bij kon en de paarden stonden vast , maar gingen elke avond weer de wei in

JudithGigi

Re: Zomaar bij elk paard de stal in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 23:05

Snapte het ook niet zo... zwaar mishandeld geweest, trapt alles de stal uit en dan kleine meisjes zelf op laten zadelen..

bente_sat

Re: Zomaar bij dreigend paard de stal in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:15

Ik werk op zaterdag op een pension stal en daar staat een volbloed die zodra je zijn stal open doet begint te dreigen en zijn kont wel eens naar je toe draait. Met opstrooien doe ik nooit de deur dicht en ik strooi alleen de voorkant op. Echt niet dat ik me achter zijn kont plaats. Dus ja ik ga bij elk paard de stap in maar als er aanleiding is voor gevaarlijk gedrag zorg ik dat er altijd een snelle weg uit is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:22

Bij mij op stal staat een "angstbijter" (al slaat ze ook wel eens).
Een lief dier, Arabisch bloed - maar geen ideaal manegepaard.

Ik doe de box open en praat zachtjes.
Daarna blaas ik zachtjes in een neusgat.
Dan richt ik mijn blik op haar schoudergewricht (= niet aankijken) en ga ik naast haar staan. Dan het halster om, touw vastmaken en rustig verder gaan.
Belangrijk blijft dat ze ten alle tijde kan zien wat ik doe - en dat mijn lichaamstaal rust uitstraalt.
Het beste is haar buiten de stal poetsen en opzadelen - ze is waarschijnlijk in haar stal mishandeld.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:36

Ik probeer er altijd voor te zorgen dat het paard met zijn hoofd naar mij staat. Als hij dan gaan draaien en doen pak ik hem altijd vast aan de manen en doe het halster om. Ik doe dit gewoon op de manege zonder angst, maar ik weet niet of ik het bij een vreemd paard zou durven..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:41

Dat hangt er vanaf.... Is het mijn paard? Zoja, staldeur open, paard naar buiten. Mijn paarden hoeven niet in een stal te staan.

Zo nee... Moet ik echt persé die stal in? Is het erg belangrijk? Kan de eigenaar het niet zelf doen?
Als het niet belangrijk is of de eigenaar kan het zelf doen, dan loop ik er lekker aan voorbij. De tijd dat ik zoiets stoer vond is over.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:05

Om te kunnen antwoorden op je vraag moet je eerst weten van waaruit het dreigend gedrag komt : vanuit woede, angst, dominantie, onzekerheid, enz.

Als je de oorzaak van het gedrag hebt bepaald kan je op de juiste manier het paard bepalen, een angstig paard moet je op een andere wijze benaderen dan een dominant paard.

Wat het belangrijkst is in zo een situatie is dat er iets aan de oorzaak van het gedrag wordt gedaan.
Bepaal de oorzaak, verzamel de nodige kennis en kunde om deze oorzaak aan te pakken en ga het paard opvoeden zodat het een normaal gedrag vertoont, dit kan met elk paard.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:24

Bij toeval ben ik op het moment ook bezig met zo'n paard dit is geen angstig paard maar dominant.
Als zijn staldeur open gaat dan gaan de oren plat en als hij zijn dag niet heeft dan maakt hij zich groot, hoofd omhoog en laat dreigend zijn tanden zien.
Ik kom zijn ruimte in en hij heeft geen respect het is dus noodzaak om respect te verdienen.
wat ik doe is rustig zijn deur openen recht op lopen kijken naar de schoft nooit naar zijn hoofd nooit recht naar hem toe lopen maar rustig zonder aarzeling richting de schoft dan aanraken niet kloppen maar aaien.
Dan via die zijkant het halster omdoen.
Als ik het zo doe dan heb ik helemaal geen last maar zorg wel dat hij niet met zijn achterkant op zij komt want dan moet je eerst zorgen dat hij die van je wegdraait doordat hij met zijn hoofd jou kant op kijkt.
Wat je absoluut niet moet doen is slaan hij moet respect voor je krijgen en dat kun je alleen bereiken door te proberen op een vriendelijke manier het vertrouwen te herstellen.
Als het angst is dan doe je het op een andere manier.
Dus is het angst of dominantie?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:51

Manege waar ik werkte stond ook een "gevaarlijk" paard....
Nou ja, niet te benaderen af en toe, draaide zich om en je kon hem dan niet zadelen....eenmaal hoofstel in was hij superbraaf.
We lieten klanten dat gwoon niet doen, wij zadeleden hem altijd op , hij liep zijn uurtjes en dan was het ok.
Voor de lessen was hij geweldig, lief, braaf en deed alles!!!
Daarom mocht hij ook gwoon blijven, die ene keer dat ook wij hem niet konden pakken had hij gewoon vrij!!! De eigenaresse vond dat hij zo hard werkte en 99% BRAAF was dus vond het prima.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:01

Bij mijn manege was er ook zo'n beest dat altijd dreigde als je als beginner de stal inliep.
Er was altijd een stalmedewerker in de buurt om dan te helpen.

En na een jaar had je door dat als je met zelfvertrouwen binnenliep en iets zei als " kijk even normaal, jij" het paard haar oren naar voren deed en rustig haar hoofd boog voor het hoofdstel :D

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:10

ElCamino schreef:
Manege waar ik werkte stond ook een "gevaarlijk" paard....
Nou ja, niet te benaderen af en toe, draaide zich om en je kon hem dan niet zadelen....eenmaal hoofstel in was hij superbraaf.
We lieten klanten dat gwoon niet doen, wij zadeleden hem altijd op , hij liep zijn uurtjes en dan was het ok.
Voor de lessen was hij geweldig, lief, braaf en deed alles!!!
Daarom mocht hij ook gwoon blijven, die ene keer dat ook wij hem niet konden pakken had hij gewoon vrij!!! De eigenaresse vond dat hij zo hard werkte en 99% BRAAF was dus vond het prima.

Welke manege is dat?
Want wij hebben ook zoeentje op stal staan...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:11

PP -> OPG

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:21

Handje bix erbij.
Flink paard wat omgekeerd blijft staan. Voer is over het algemeen toch alles voor dieren.
En dan komt hij bij je, krijgt een beloning en hopelijk gaat hij dat associëren met naar je toe komen en gaat het probleem vanzelf over.
Vaak is het een teken van wantrouwen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:23

Op de manege waar ik vroeger reed, was een paard dat bij de spijlen omhoog vloog, met oren plat en tanden bloot. Maar zodra de deur open was, was het nare gedrag afgelopen. Ook was er een pony, die als je de staldeur opende meteen haar kont naar de deur draaide. Daar was gewoon in 1 keer doorlopen naar het hoofd en het halster omdoen, de beste remedie. Aarzelde je, dan had ze je, liep je stoïcijns door, was er niks aan de hand. Deze paarden waren overigens geen van beide ooit mishandeld, ook een ietwat voorbarige conclusie om te trekken; Paard bijt, schopt of dreigt, dus is ooit mishandeld...

Ik loop zéker niet bij elk paard de stal in. Er is ook geen enkele reden waarom ik uberhaupt bij een vreemd paard in zou moeten stappen. Wordt mij gevraagd om het te doen, maar ik vertrouw het niet, dan ga je maar lekker zelf. :)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:23

Wij hebben ook een erg leuke pony op stal -_- nou ja, zodra ze de stal uit is, is ze een schatje maar in die stal... _-:(
Ik help de kleintjes altijd en pak die pony altijd uit de stal. Als je haar stal ingaat trapt ze echt maar ik wacht gewoon bij de deur tot ze zich zelf omdraait. Dan probeer ik haar te pakken. Draait ze weer weg dan wacht ik wel, net zolang tot ik haar heb. Dan krijgt ze wat lekkers als beloning.
De kleintjes mogen haar stal niet in, dat is te gevaarlijk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:35

Als het een serieus gevaarlijk paard is dan snap ik niet dat dit paard gebruikt wordt voor manegelessen. En al helemaal niet dat iedereen het paard op kan zadelen.
Dat ik vragen om problemen en ongelukken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:42

Sommige paarden zijn aan de hand wat gevaarlijker/nukkiger dan wanneer je er op zit. Het hangt voor mij er echt van wat wàt het paard nu precies doet of ik naar binnen stap of niet. Als hij alleen nukkig is dan stap ik er wel in en zet ik het paard gewoon vast, hoef ik alleen maar te letten op rondvliegende hoeven en zorg ik dat ik er niet achterlangs ga. Hoeven uitkrabben laat ik misschien wel als het paard bekend staat om te trappen o.i.d.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:50

Naast de paarden die ik eerder noemde hadden wij idd 1 pony waar je niet achter mocht komen en waar je geen hoeven bij mocht krabben, 1 pony die voor je gezadeld werd omdat ze beet en schopte door singeldwang, en 1 die je probeerde te pletten door al zijn gewicht tegen je aan te gooien. Maar onder het zadel waren het prima dieren en je kreeg gewoon wat hulp met opzadelen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:55

Ik sta er versteld van hoeveel maneges zulke paarden aanhouden en er ook gewoon de lesklanten bij laten. Maar ik weet uit mijn eigen manegetijd helaas dat het inderdaad gebeurt. (Al hadden de paarden daar achteraf bezien ook alle redenen om chagerijnig te worden.) -O-

Zelf zou ik ook niet snel een box binnen gaan als ik het niet vertrouwde. Nog een reden waarom ik niet graag op maneges kom. Interessant genoeg zijn er bij ons op de pensionstal helemaal geen paarden die agressief of zelfs maar dreigend naar mensen zijn. Daar is het grootste gevaar dat je er tussen zit wanneer twee paarden onderling met elkaar in de clinch geraken.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:04

De vraag is ook wel, wat is gevaarlijk en wat niet...
Menig manegepaard leert dat lesklant afschrikken betekent dat hij nog even rust gelaten wordt. Dat zijn geen gevaarlijke paarden, maar slimme paarden die leren dat hun kont naar je toedraaien, misschien zelfs een been optillen, voordeel oplevert.

Een vreemd paard kan natuurlijk altijd onbetrouwbaar zijn, als je het niet vertrouwt en het paard niet kent kun je er altijd even iemand bij vragen. Maar een zwaai met een halstertouw en een zelfverzekerde houding doet soms ook al wonderen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:08

Daar zeg je inderdaad wat. Onbetrouwbaar = gevaarlijk. Daar zou ik inderdaad ook niet naar binnenstappen. Maar gevaarlijk = slim weer wel. En dan zo uitgelegd als jij dat deed (been optillen = voordeel).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:13

Ik ga er de stal niet bij in. Heb een tijdje de staleigenaresse geholpen op mijn toenmalige pensionstal. Zij reed ook paarden voor pensionklanten en daar stond een merrie die was echt eng. Die deed echt lelijk en het was zo'n paard dat alleen maar bozer werd na correctie. Alleen de eigenaren konden er iets mee, maar ook met mate.

Maar het gekke... had ze een bit in, dan was ze wel te handelen!

Dus ik ging die stal echt niet in, maar deed de deur open, gaf het dier een handje muesli en deed dan in 1 moeite door het bit in en hoofdstel aan en dan pas haalde ik haar de stal uit. Dan met bit in poetsen en opzadelen ed.

Nu zou ik denken: 'toedeloe'. Ik zie geen enkele reden om bij een onbetrouwbaar paard naar binnen te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:20

bente_sat schreef:
Ik werk op zaterdag op een pension stal en daar staat een volbloed die zodra je zijn stal open doet begint te dreigen en zijn kont wel eens naar je toe draait. Met opstrooien doe ik nooit de deur dicht en ik strooi alleen de voorkant op. Echt niet dat ik me achter zijn kont plaats. Dus ja ik ga bij elk paard de stap in maar als er aanleiding is voor gevaarlijk gedrag zorg ik dat er altijd een snelle weg uit is.

Dat vind ik raar; omdat jij er niet in 'durft' of omdat het gevaarlijk is strooi jij die stal maar niet goed op en staat dat paard dus op minder of op vies stro? :n -O- Laat iemand anders het dan doen of haal het paard uit de stal.

edit: Als hij echt zo gevaarlijk is als je typt kan ik me voorstellen dat je er niet bij in gaat hoor maar dan vind ik het heel slecht van de eigenaar dat hij of zij akkoord gaat, als je paard zo onhandelbaar of gevaarlijk is doe het dan zelf, dat paard mag niet de dupe worden, ook al is het maar dreigen, van een bange stalhulp. Je hebt alle recht om bang te zijn uiteraard maar dan moet daar een oplossing voor gevonden worden in plaats van halfbakken werk doen...