vorig jaar eind augustus heb ik mijn paard gekocht, hij werd bij de laatste eigenaar bitloos getraind en er werd dagelijks NH gedaan.
Ik was op zoek naar een paard waar ik mee buiten kan, cool in het hoofd.
Heb daar een Hemelse testrit gedaan met hem en ik was meteen verkocht. Zijn uiterlijke was speciaal en ik vond hem gewoon fantastisch, ik hou wel van dieren met karakter en ik had ook wel gezien dat er wat in zat.
Door omstandigheden (operatie schouder) heb ik de ganse winter niet kunnen werken met hem, langs de ene kant gaf ik hem de rust om zijn nieuwe thuis gewoon te worden en vooral ook zijn leeftijd mocht dat wel hebben. Hij was toen 5,5 jaar. Op zijn laatste verkoopplek heeft hij geen weidegenootjes gehad, gewoon een uitloopstal en andere verkooppaarden links en rechts van hem.
Hier staat hij in een kudde van 4 merries, hij gedraagt zich heel dominant naar andere ruinen toe. bv de paarden vd buren mogen niet met onze merries flikflooien of hij komt er tussen.
In maart ben ik dus met grondwerk gestart en daar ben ik nu dus nog steeds mee bezig, onze relatie is allesbehalve optimaal te noemen. Als ik te dicht in de buurt van zijn hoofd of voorboeg kom, gaat hij mij bijten. Aan de longe is hij bang, rent in paniek weg bij het minste dat ik een richting aanwijs of druk geef met mijn lichaam.
Ik kan hem tot kalmte brengen maar bij het minste is hij weer weg. Hij tilt zijn hoofd, komt soms rakelings voorbij en probeert dan te bijten.
Ik ben nu enorm aan't letten op mijn eigen ruimte om ongevallen te vermijden.
Mijn lesgeeftser weet het niet meer, ik doe alles zoals zij het zou aanpakken zegt ze.
Ben nu een dik half jaar bezig en ik kom niet meer vooruit.
Ik heb nu contact gezocht met iemand die fotolezing doet en mijn vraag gesteld. Waarom ben je zo boos en nerveus?
Ik denk dus meer en meer dat het een weerspiegeling is van iets waar ikzelf mee zit? Iets uit mijn verleden? Ik ben zelf introvert en nooit een leiderstype geweest, komt dit goed met ons?
Ik heb jaren ervaring basis NH, gewoon de meest noodzakelijke basisoefeningen waar ik weg mee kan.
Het lukt me niet om een ontspannen paard te krijgen, ik kan hem amper opzadelen, laat staan opstijgen. Hij bijt zelfs in het zadel als ik dat laat ruiken.
Gewoon borstelen lukt als ik niet aan zijn borst kom, stampen doet hij gelukkig niet.
Het rare is dat er vorige zomer kinderkampen mee gedaan zijn en lange wandelingen...ik begrijp er niets van.
Alle hulp is welkom van jullie