Zeer ongeduldig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sasje456

Zeer ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 12:55

Hoi allemaal,

Ik weet niet of dat hier goed staat maar ik heb nog niet veel ervaring op Bokt.nl.
Wij hebben thuis stallen waar de paarden zeg maar met hun hoofden uit de deur kunnen hangen. Mijn paard is zo vreselijk ongeduldig en stampt met het voeren zo hard tegen de deur aan (en hangt dan met zijn hoofd uit de deur) en maakt zoveel herrie. Dit doet hij ontzettend vaak ook als ik bezig ben in de stal of met andere paarden. Ik word er gek van en hij is zo vreselijk ongeduldig. Nou hebben mensen mij gewoon gezegt dat ik hem gewoon een keer een (goeie) tik moet geven en hem moet straffen anders gaat het nooit over.
Maar het probleem is, ik heb hem gisteren een keer een tik gegeven en hij hield er een tijdje mee op. Maar dan vervolgens als hij even uit de deur hangt met zijn hoofd en niet stampt, dan is die bang voor mij als ik langsloop en hem wil aaien. Dan gaat hij gelijk naar achter terug zijn stal in.. en dat wil ik ook niet... Wat moet ik doen? Want hij stampt nog steeds...

Bedankt alvast.
Groetjes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:58

Dit is heel moeilijk om af te leren. Verveelt je paard zich niet gewoon op stal? En als hij tijdens het voeren stampt, krijgt hij dan toch gewoon voer? Want dan wordt hij beloond voor het stampen. Dit geldt ook voor aandacht geven, zowel positief als negatief. Een tik geven gaat niet werken. Heeft je paard de beschikking over onbeperkt ruwvoer?

Sasje456

Re: Zeer ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:09

dorientjuh, ik kan me niet voorstellen dat mijn paard zich verveeld. Hij heeft zo'n jollybal in zijn stal, hij kan in de gang kijken en uit de deur hangen én heeft ook een luik waar hij altijd naar buiten kan kijken en daar is altijd wat te zien. Ze gaan overdag naar buiten als het goed weer is en als het geen goed weer is krijgen ze regelmatig kuil. De andere paarden staan gewoon 'rustig' op stal ook als ik bezig ben of wat dan ook. Maar mijn paard stampt zodra hij iemand ziet en met voeren gaat die helemaal 'los' en dan stampt die echt keihard. De andere paarden zijn ook wel rumoerig met voeren maar die van mij komt er boven uit. Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik het moet oplossen..gisteren heb ik hem een goeie tik gegeven met voeren en hield hij op maar daarna was die bang als ik langsliep of hem wilde aaien en daar baal ik van..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:30

Je paard heeft gewoon de link gelegd: stampen = aandacht / voer. Dus eigenlijk denkt jouw paard dat het hem iets oplevert als hij stampt - en dat is ook zo.

Iets aangeleerds afleren is heel moeilijk, maar je moet voor jezelf bedenken hoe je deze link bij je paard kunt laten verdwijnen. Dus niet voeren / aandacht geven als hij stampt. Dit wil dan ook zeggen: niet op het vaste moment voeren, maar juist op onverwachte momenten als je paard niet stampt. Dit kan lang duren.

In de tussentijd kun je de box bekleden met rubber, zodat je paard zich niet blesseert en het minder geluid maakt. Maar dit lost het probleem natuurlijk niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:33

Een tik geven heeft alleen nut als je het geeft op het moment dat hij iets fouts doet en daar ook mee doorgaat tot hij ermee stopt.
Maar ik denk persoonlijk niet dat hij zelf doorheeft dat het fout is wat hij doet en zou hem dus ook geen tik geven.
Dit komt echt ontzettend vaak voor en is inderdaad heel erg moeilijk af te leren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:36

Jij vind dat jou paard zich niet vervelend.
Kan hij wel heel anders over denken. Paarden zijn dieren die van nature veel bewegen.
Wat doet hij als hij buiten is ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:39

Sasje456 schreef:
Hoi allemaal,

Ik weet niet of dat hier goed staat maar ik heb nog niet veel ervaring op Bokt.nl.
Wij hebben thuis stallen waar de paarden zeg maar met hun hoofden uit de deur kunnen hangen. Mijn paard is zo vreselijk ongeduldig en stampt met het voeren zo hard tegen de deur aan (en hangt dan met zijn hoofd uit de deur) en maakt zoveel herrie. Dit doet hij ontzettend vaak ook als ik bezig ben in de stal of met andere paarden. Ik word er gek van en hij is zo vreselijk ongeduldig. Nou hebben mensen mij gewoon gezegt dat ik hem gewoon een keer een (goeie) tik moet geven en hem moet straffen anders gaat het nooit over.
Maar het probleem is, ik heb hem gisteren een keer een tik gegeven en hij hield er een tijdje mee op. Maar dan vervolgens als hij even uit de deur hangt met zijn hoofd en niet stampt, dan is die bang voor mij als ik langsloop en hem wil aaien. Dan gaat hij gelijk naar achter terug zijn stal in.. en dat wil ik ook niet... Wat moet ik doen? Want hij stampt nog steeds...

Bedankt alvast.
Groetjes!

Natuurlijk kan hij even 'bang' zijn voor je hand..

maar hij leert snel genoeg wanneer die slaat en wanneer die aait..

als je een paard altijd aait met een zweep en ineens een tik geeft terwijl hij dat niet kent, is hij eerst ook even bang voor de zweep.. hij leert daarna weer dat hij op twee manieren gebruikt kan worden..

gewoon doorgaan met corrigeren... hard 'HE' roepen wil ook wel werken.. het gaat erom dat het hem duidelijk is dat stampen tegen het schot, of je hoef de grond instampen op een poetsplaats gewoon zeer ongewenst gedrag is.. Hij doet bot en grof, dat mag je best een beetje 'grof' beantwoorden..

gewoon als hij rustig is blijven aaien.. en als hij de boel op stelten zet corrigeren.. Dit is een leerproces.

de box zoals gezegd kun je met rubber bekleden, maar dit gedrag kan hij feitelijk overal gaan vertonen als je het niet recht zet (de trailer, de poetsplaats een bakrand).. niet alleen is het hinderlijk, maar hij kan zich ook behoorlijk blesseren natuurlijk als het eens misgaat..

je zit op de goede weg, gewoon volhouden.. hij leert het verschil tussen goed en fout, een lieve en een strenge hand vanzelf.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:45

KoudbloedKim schreef:
Een tik geven heeft alleen nut als je het geeft op het moment dat hij iets fouts doet en daar ook mee doorgaat tot hij ermee stopt.
Maar ik denk persoonlijk niet dat hij zelf doorheeft dat het fout is wat hij doet en zou hem dus ook geen tik geven.
Dit komt echt ontzettend vaak voor en is inderdaad heel erg moeilijk af te leren.

maar je moet hem toch leren dat het voor jou ongewenst gedrag is?

ik bedoel straks denkt hij ook dat het niet fout is om over je heen te walsen en dat niet doorheeft dat dat niet mag.. dat zul je toch ook corrigeren hoop ik?

en natuurlijk corrigeer je een paard alleen op het moment dat het verkeerd gaat..
ik roep daarom vaak ook heel duidelijk 'HE'.. immers 90% zeker sta je niet voor de box als het festijn begint. HE, en richting de box lopen zodra hij doorzet. Als hij het letterlijk nog steeds durft te doen als je voor zijn neus staat en streng kijkt mag een gematigde, getimde tik echt wel... Op den duur is het HE vanuit de verte wel voldoende om te dimmen, want het is duidelijk wat er gebeurd als je doorgaat.

als een paard niet doorheeft dat het ongewenst gedrag is, dan moet je hem dat als eigenaar leren toch? ik bedoel een veulen leert ook in de kudde wat gewenst en ongewenst wordt door correctie en beloning, en die heeft in beginsel ook geen flauw benul dat hij iets doet wat niet mag.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:47

Stampen en dat soort dingen kan je het beste negeren.
Hij wil aandacht, hij gaat stampen, zij zegt "Foei" of geeft hem een tik en hij heeft (negatieve) aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:49

ElenaMM77, dat zijn 2 hele verschillende situaties die je niet met elkaar kunt vergelijken.
Noemt het kortzichtig van me, maar zet je paard buiten en je hebt er geen last van.
Nu weet ik heus wel dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, maar ik zou hier persoonlijk niet op gaan afstraffen door middel van slaan/tikken, maar inderdaad negeren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:53

Rubber mat tegen de boxdeur hangen? Als het geen geluid maakt is het vaak snel afgelopen.

Verder alleen aandacht/voer geven als hij niet stampt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:55

Wat is het ras en gelslacht van je paard en wat doe je met je paard?

Sasje456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 19:25

Bedankt allemaal voor de tips. Ik roep gewoon hard HE en als hij doorgaat (wat hij wel deed), heb ik hem een tik gegeven en nu weet die al wat er gebeurd als ik HE roep en als hij doorgaat. Ik heb een ruin een KWPNer, ik rijd er dressuur mee (M2). Hij komt elke dag buiten in de paddock of in de wei en daarnaast rijd ik hem ook 5x in de week dus er word genoeg mee gedaan in die zin. Het is misschien slecht wat ik nu zeg maar eerst als hij elke keer begon te stampen gaf ik hem gauw wat te vreten een handje kuil ofzo want dan hield hij ff op. Maar vandaag heb ik dat gedrag proberen te negeren ondanks dat ik hem 1 tik heb gegeven. Het is al minder mits ik hem maar consequent corrigeer. Hij leert hopelijk wel dat dat stampgedrag fout is en dat ik hem 'aanpak' als hij ermee doorgaat, dus hij zal vanzelf wel minder bang worden voor mijn hand etc. met de tijd omdat hij wel weet of hij goed of fout bezig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:29

Gedrag negeren, elke reactie is bevestiging van het ongewenste gedrag.
Voor de rest kun je de benen van het paard beschermen door rubberen matten aan de binnenkant van de boxdeur te bevestigen.
Is er een mogelijkheid om een tralie voor de bovenkant van de box te maken, zodat hij wel naar buiten kan kijken maar niet met zijn voorbenen bij de deur kan?

Waar je ook aan kunt denken is het aanleggen van kluisters om de voorbenen van je paard. Dat behoort hem wel aangeleerd te worden, zodat hij niet in paniek kan raken. En dan op momenten dat jij op stal bezig bent, kluisters om, kan hij niet rammen.

En als je er echt, echt, echt vanaf wilt, zijn er ook oplossingen die op het eerste gezicht niet diervriendelijk ogen, maar wel het behoud zijn van je paard en van je nachtrust/gemoedsrust. Ik zou het zelf niet gebruiken, maar ik weet niet hoe desperate jij bent. Ik kan me namelijk voorstellen dat huisgenootjes of buren niet blij zijn als je paard steeds eerder tegen de boxdeur loopt de rammen omdat hij eerder zijn voer wil hebben bijv.

http://www.youtube.com/watch?v=DHyDWFI5fpw

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:47

RT-V --> OPG

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:50

Het arme dier verveelt zich gewoon, en jij wil het afstraffen. Een paard hoort niet in een stal, dat is wat hij je probeerd te vertellen als hij stampt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:01

Een bokker heeft in het verleden weleens een waterslang geïnstaleerd boven de box. Haar paard begon s'ochtends vroeg steeds eerder te schoppen om voer.
Toen heeft ze van een afstandje zodat het paard haar niet zag de waterslang aangezet. Paard schrok zich rot van de straal water en heeft niet meer midden in de nacht staan schoppen.

Lijkt mij iets diervriendelijker nog dan een elektrische schok en ook makkelijker.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:16

Negeren, negeren, negeren

Mijn paard doet/deed precies hetzelfde, ben bijna zo ver dat ze het niet meer doet.
Timing in dit geval is alles. Zodra het schoppen begint weglopen en/of negeren. Zodra je paard even stopt meteen belonen. Hierdoor ontstaat de associatie dat als er rust is er ook aandacht komt in de vorm van een knuffel of voer.
Je zal merken dat het moment van stilte en rust steeds langer wordt en dat het gedrag minder wordt.

Verveling kan het door komen, maar ook door onvrede of onrust. Een jollybal gaat dat niet voor je oplossen. Voldoende tijd om te spelen op de wei of in de paddock wel. Heeft je paard een maatje om mee te spelen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:33

Wij hadden ook een hengst op stal die dit deed. Ik heb mezelf aangeleerd om elke keer als hij tegen de boxdeur stampte naar buiten te lopen. Hij legde snel de link en zo stopte het gedrag. Alleen moet je dan niet hebben dat het paard van anderen alsnog aandacht of voer krijgt voor het stampen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:40

Ik werk en woon op stal en als ik last heb van onrustige paarden met voeren, sla ik ze over. Dan krijgen ze als ze stil zijn pas hun voer. Gaan ze een uur door? Uur geen eten. Klinkt hard, maar ze zijn slim genoeg deze link te leggen en met twee dagen staan ze keurig stil te wachten.

En als ze gewoon om niks op stal staan te trappen, gooi ik af en toe een handje biks in de richting. Doet geen pijn, maakt enkel een schrikreactie en ze weten niet dat het van mij komt. Ze linken dus niks negatiefs aan mij, linken wel iets negatiefs aan het ongewenste gedrag en dat laat het ook stoppen/flink verminderen.

Dit doe ik trouwens pas nadat ik negeren heb geprobeerd, wat ook vaak al een uitkomst bied.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:42

What? Kluisteren? Of elektrische schokken geven? :x

TS luister daar aub niet naar! Dit paard verveelt zich rot. Hoe lang gaat ie per dag naar buiten? En hoeveel vriendjes heeft hij?

Dit gedrag is vragen om aandacht. En negatieve aandacht is ook aandacht! Dus, negeren die boel en hem eten en aandacht geven als hij niet staat te stampen. En nog belangrijker: de wei op met vrienden. Wat voor weer het ook is!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:26

Oh god, die reactie had ik nog niet eens gelezen. Maar echt. Hoe kun je dat als tip geven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:42

Gypsy schreef:
Het arme dier verveelt zich gewoon, en jij wil het afstraffen. Een paard hoort niet in een stal, dat is wat hij je probeerd te vertellen als hij stampt.

Idd! Hij wil gewoon naar buiten!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:19

Boxdeur open en een touwtje voorlangs knopen. Dan kan hij niet stampen en voelt hij zich toch speciaal omdat de box open staat. Hij is gewoon jaloers dat je ook aandacht hebt voor andere paarden.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:23

Heel leuk altijd om te lezen dat andere mensen precies weten hoe jou paard zich voelt.
Ik werk op een stal en daar slaan een aantal paarden ook tegen de deur het werkt ook aanstekelijk daar.
Maar bij 1 paard hebben we het luik in de deur dicht gedaan zij schopt nu ook niet meer.
Misschien kun je ook eens proberen heel stil voer te pakken rn het hem te geven voor die begint met schoppen, denk niet dat dit lukt eerlijk gezegd haha
Maar verder idd geen aandacht geven en zeker niet slaan word die alleen maar kopschuw van en dat krijg je er moeilijk uit