Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:09

Hallo

Ik zit eigenlijk met een probleem van een stalgenootje.

Sinds kort staat er bij ons op stal een fjord. Eigenaresse, M, rijd recreatief met haard fjord. Ik ben pas een paar keer met haar naar buiten geweest met de paarden.

De eerste keer hadden we lekker in het bos gereden. Tot we bijna uit het bos gingen, kwam haar fjord niet meer terug in stap nadat wij hadden gedraafd. Ze trok de teugels aan maar paard draafde met open mond gewoon door. Uiteindelijk belande ze van het pad af en zichzagde door, langs de bomen,stronken en takken heen. Mijn paard en ik bleven op het pad staan toe kijken omdat ik dit totaal niet had verwacht. Ondertussen had ze de zijkant van haar bitloos hoofdstel vast gepakt en daaraan het hoofd naar haar toe getrokken. Het duurde even maar uiteindelijk kwamen ze weer het pad op en gingen ze over in stap.

De tweede keer: We gingen nu met 4 man het bos in. Telkens na het draven krijgt M haar paard niet terug in stap. Tot we gingen galopperen in het bos. We hadden een best stuk gegaloppeerd en we besloten met ons allen weer te stappen zodat onze paarden konden uitpuffen. Maar ook nu weer kreeg M haar paard niet terug. Verderop om een bocht lag er een weg dus wij hielden ons adem al in. Gelukkig kreeg ze hem op tijd af. Na een tijdje stappen wouden we weer draven maar toen ging haar western bitloos hoofdstel bijna af doordat haar paard schudde met haar hoofd en een stuk over het oor van het paard ging. Zelfs toen kreeg ze haar paard niet stil staand.
We naderde een drukke weg, en toen kreeg ze haar paard ook niet stilstaand. Ze bleef achter het groepje voltes stappen want stilstaan kon ze niet. Ook ineens links om draaien als er een auto aan komt.

Het hoofdschudden en hoofdstel bijna verliezen, niet stilstaan of door draven na het draven of galopperen is nog 2x gebeurd toen ik met haar alleen het bos in ging.

Vandaag ben ik na een ruime tijd weer met haar naar het bos gegaan. Was de planning maar zo ver kwamen we niet. Dit keer ging het paard telkens ineens links om terug. Zelfs soms dravend. Maar dit keer ging mijn paard er in mee en draafde achter haar aan. Had niks geen controle tot ik dicht bij haar paard was. Ook dreigde mijn paard met steigeren als ik hem wou tegen houden.

Dit is echt de eerste keer dat mijn paard dit doet, Al die voor gaande keren bleef hij koel in het hoofd en keek hun toe. Ik ben hier wel even van geschrokken omdat ik nu eindelijk heerlijk het bos in kan, mijn paard vond begin dit jaar veel dingen eng en ik was zelf bang met zijn galop omdat hij erg hard kan, daar heeft een ander stalgenootje mij mee geholpen en dus rij nu veel in het bos en galoppeer nu ook met hem en dat gaat super goed. Vrachtwagen, trekkers, auto's met aanhanger gaat allemaal goed. En geniet al maanden zo van het rijden en mijn angst was verdwenen. Maar vandaag dus niet.

Ik weet dus niet goed wat ik hier mee aan moet? Gister nog met mijn vriend en ik op mijn paard met zn 3e zo het bos in gegaan en toen was er ook niks aan de hand. Doet mijn paard dit door kudde gedrag omdat hij samen is met de fjord (met de rest van de meiden en paarden kunnen wij gewoon het bos in zonder rare gedrag)

(Dus voor de duidelijkheid. Ik heb dit jaar geen problemen gehad met rijden van mijn paard buiten. Een vrouw van stal heeft mij geholpen en ben haar daar heel dankbaar voor. Ik heb mijn angst op mijn paard over wonnen en zoals ik als zei rij ik dus al maanden zonder problemen buiten. )

We zijn vandaag ook een keer terug naar stal gereden en heeft zij een normaal hoofdstel in gedaan, dus met bit, maar ze heeft er ook een elastiek aan vast geknupt. Ze zei dat ze haar dan pijn kon doen en dat mensen die met bit rijden denke meer controle te hebben en dat het zonder bit ook gaat. Toen we terug waren( niet naar bos gegaan maar blokje om) toen zei ze: Snel je hoofdstel af, dan hoef je dat stomme bit niet meer in) Ze wil perse bitloos.

Dus wat moet ik doen? niet meer met haar rijden? Toen ik een keer voorstelde om gewoon eens weer met bit te rijden werd ze bijna kwaad, ze wil perse bitloos... Wat nu? En wat moet ik met mijn paard in zo situatie zoals vandaag?

Jetta

Re: Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:12

Ik denk dat je stalgenootje les moet nemen. Misschien weet jij wel iemand die kan helpen?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:13

Volgens mij is er maar 1 oplossing en dat is om niet meer met haar naar buiten te gaan. Want daar krijg je gewoon gevaarlijke situaties van.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:14

Ik zou niet meer met haar gaan rijden, als jou paard er in mee gaat wordt het voor jullie ook gevaarlijk en dat moet je niet hebben..

Ik vind het wel heel dom dat ze buiten rijd als ze helemaal geen controle heeft, heel link :n

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:15

Niet meer mee gaan rijden, en als ze vraagt waarom niet, gewoon eerlijk antwoorden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Lekker laten gaan en niet meer samen mee gaan rijden.
Ik vind het ook fijn voor paardlief als ze lekker zonder bit kan, zeker op een buitenritje waar je geen bijzondere dingen vraagt. Maar er moet wel geluisterd worden. :j

minikatje

Klinkt als slechte rem. Met of zonder bit.
Paard loopt er dwars doorheen.

Een passend hoofdstel wat niet afvliegt en het paard op een kleine volte zetten zou imo al een heel stuk schelen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:16

Lekker zonder haar het bos in en vertrouwen op je eigen paard.

Als je stalgenootje en/of haar paard niet te vertrouwen is buiten en jij en/of je paard je daardoor niet prettig voelt, deze situatie gewoon niet meer opzoeken. Het is toch zonde als jij juist lekker kunt buitenrijden maar onzeker wordt door je stalgenootje en/of haar paard.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:17

Ik zou niet meer met haar naar buiten gaan. Dit is veel te gevaarlijk. Zij brengt zichzelf en haar paard in gevaar en straks gaat jouw paard daar ook in mee, met alle gevolgen van dien!
Je bent net van je eigen angst af en het buiten rijden gaat al een jaar goed bij je.

Is zij zelf niet bang? Ziet ze zelf niet in hoe gevaarlijk het kan zijn? Ze zet niet alleen haar eigen veiligheid en die van haar paard op het spel, maar ook de veiligheid van andere verkeersdeelnemers!
Is het mogelijk een gesprekje met haar aan te knopen en uit te leggen dat dit echt gevaarlijk kan zijn? Dat je het niet aan durft om zo met haar naar buiten te gaan!?

Hoe gaat het rijden in de bak? Is het paard dan wel gehoorzaam? Ik denk inderdaad dat ze echt les en begeleiding nodig heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:18

Heel simpel: Háár probleem, niet het jouwe!!!
Dit kun jij niet oplossen voor haar aangezien jouw paard er ook op reageert.
Je paard gaat dit gedrag overnemen als jij dit niet tijdig kunt oplossen.

Laat je stalgenootje lessen nemen óf gewoon een bit in die Fjord zijn mond doen, aangezien ze het dier bitloos dus niet onder controle heeft.

Dus : nee, niet meer naar buiten met haar !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:18

Ten eerste zal ik uit eigen veiligheid eerst niet meer met die persoon en dat paard naar buiten gaan.
Wat raar dat het hoofdstel zo afglijdt, had ze wel een passend hoofdstel?
Ik vindt de tip om eerst weer een bit in te doen helemaal niet z'n slechte tip.
Wat was haar reactie daarop? Hoe gaat het in de bak met het rijden met die pony?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:18

Ik zat er zelf ook aan te denken om niet meer met haar naar buiten te gaan. Echt alleen met mijn paard naar buiten zou kunnen, maar doe het liever niet. Als ik niet meer met haar mee ga, en dat zeg ben ik bang dat ze kwaad word. Wat moet ik zeggen over het feit hoe zij het bit ziet? zij vind dat mensen die met bit rijden met pijn het paard naar hun laten luisteren. Ik kan mijn mening gewoon niet zeggen, want dat is onzin...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:19

Ik zou Niet meer met haar gaan rijden? Als zij wil verongelukken prima, maar dan niet met mij er bij.. Bovendien zou ik het niet tof vinden als mijn paard trucjes van anderen overneemt!
Wat jij kan proberen.. Kalm blijven en je paard afleiden van wat hij wil. Laat hem draaien, vraag stelling/buigingen etc en beloon hem. Hij moet weten dat jij de stabiele leider bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:21

Citroen22 schreef:
Ik zat er zelf ook aan te denken om niet meer met haar naar buiten te gaan. Echt alleen met mijn paard naar buiten zou kunnen, maar doe het liever niet. Als ik niet meer met haar mee ga, en dat zeg ben ik bang dat ze kwaad word. Wat moet ik zeggen over het feit hoe zij het bit ziet? zij vind dat mensen die met bit rijden met pijn het paard naar hun laten luisteren. Ik kan mijn mening gewoon niet zeggen, want dat is onzin...

Ik zou haar gewoon laten merken dat je dit niet fijn vindt zo, sta je zelf wel achter haar argument over het bit? Ik vindt het al raar klinken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:22

Ik zou niet meer met haar naar buiten gaan. Pech voor haar, maar ze moet eerst maar zorgen dat ze haar paard voor elkaar heeft. Of dit nu met of zonder bit is. Er hoort ten alle tijde een rem op te zitten. Wat er zo te lezen niet op zit.En haar materiaal voor elkaar is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:22

Citroen22 schreef:

Ik zou gewoon zeggen dat je het niet veilig vind om samen te rijden, omdat ze haar fjord niet onder controle heeft. Iets van: ''Sorry, maar ik vind het te gevaarlijk omdat je je fjord buiten niet onder controle hebt. Ben je zelf niet bang dan als je je fjord niet direct stil kan zetten als dat nodig is?''

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:22

@ Delphi, Nee ze is niet bang. Ze word alleen maar kwaad en trekt hard aan haar bit. Ik denk niet dat ze inziet hoe gevaarlijk het is. Hoewel ze wel zei dat het niet kon dat haar paard omdraait als er een auto aan komt. Ik kan wel proberen een gesprek met haar aan te gaan in de zin dat het gevaarlijk is, maar zodra het over het bit gaat weet zij het toch beter. In de bak gaat het goed, maar ze gaat nu al met neckrope rijden en ik denk wat is het volgende ?

Les heeft ze, maar ze heeft nu spinglessen genomen. Dat snap ik zelf ook niet. Springlessen kunnen altijd, eerst paard onder controle hebben lijkt mij.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:24

Alsof de druk die ze geeft op de neus van t paard niet pijnlijk is zeg.
Zoals jij t omschreef, is geen een manier van rijden vriendelijk.

Edit, met hoe zij rijd bedoel k dan he.
Laatst bijgewerkt door CarinaR op 20-10-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:25

Citroen22 schreef:

Je moet je er écht niet druk om maken dat zij daar weleens boos om zou kunnen worden. Als ik het zo lees wordt het hoog tijd dat deze persoon inziet dat dit soort acties levensgevaarlijk zijn. En daarbij, je geeft zelf aan dat je eigen paard ook opeens weer moeilijk begint te doen. Dat soort ellende wil je toch niet weer hebben omdat iemand anders zijn paard niet onder controle heeft? Als ze het niet begrijpt, lekker boos laten worden, gaat ze misschien eens nadenken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:26

Het gaat jou niet om het bit of bitloos maar om het feit dat ze haar paard niet voldoende onder controle heeft plus een niet goed passend hoofdstel dat onder het rijden bijna afgaat. Dit geeft daardoor voor jou ook een onveilige situatie.
Daar komt bij dat je zelf een trainingstraject hebt gedaan om prettig en veilig buiten te kunnen rijden en dat wil je niet bederven.Als zij haar paard onder controle kan houden, wil je best met haar naar buiten en anders niet.
Dit kan je gewoon zeggen, het is haar probleem als ze daar boos om wordt. Haar te vriend houden en dan ongelukken maken is ook niet fijn.

Ze moet zelf bekijken hoe ze dit aanpakt. Goede les lijkt me heel verstandig en instructie die haar leert controle te hebben binnen EN buiten de bak. Dan kan ze zelf kijken of haar dit lukt zonder bit of dat (eventueel tijdelijk) een bit verstandiger is. Instructie kan daarbij adviseren. Enne... een bit dat correct gebruikt wordt op een goed beleerd paard doet geen pijn, aanrijding met auto wel....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:26

Jij bent niet verantwoordelijk voor haar.... maar wel voor jezelf en je eigen paard... zeg dat je niet met haar het bos in wilt omdat ze haar paard niet onder controle heeft. Meer hoef jij niet te doen...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:27

Ik zou voor mezelf en mijn paard kiezen. Je wilt niet dat je paard dit gedrag aanleert en overneemt.
Of zij met of zonder bit rijdt is aan haar. In principe kun je met (afhankelijk van welk) een bitloos hoofdstel ook best wat kracht zetten/schade aanrichten, maar is compleet haar keuze.
Maar als het gevaarlijke situaties oplevert zou ik niet meer (alleen) met haar naar buiten gaan.
Met meerdere paarden kan je paard zich nog optrekken aan de andere paarden die erbij zijn en zal hij het gedrag van de fjord minder snel overnemen.

Aangezien je aangeeft net je angst te hebben overwonnen zou ik nu niet zulke situaties gaan opzoeken.
Het vertrouwen is nog zo broos, het zou zonde zijn als jij je pas verworven vertrouwen tussen jou en je paard stukmaakt door haar!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:27

Heel eerlijk? Vooral er niet jouw probleem van maken.

Jij hebt last van haar als je met haar naar buiten gaat. Dus ga je niet met haar naar buiten maar met andere stalgenoten die wél leuk naar buiten kunnen.

Daarbij denk ik niet dat het zin heeft een gesprek aan te gaan. Je zegt dat je het al een aantal keer geprobeerd hebt maar ze niet luistert. Als je het steeds opnieuw probeert dan zal ze jou eerder een zeikerd vinden dan een hulpvaardig persoon.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:28

Bedankt voor de tip wat ik dan doen met mijn paard.
Ik heb toen ik mijn paard pas ook had ook even bitloos gereden ( in de bak voor maar 1x) maar mijn paard reageert er niet goed op, dus ik ben lekker met bit verder gaan rijden, want daar doet hij het goed op.
Ik weet zelf niet wat ik er van moet vinden. Volgens mij gaan het niet om pijn maar dat het met bit duidelijker is? ik weet het niet, Ik dacht dat paarden juist met pijn in de mond harder kunnen gaan, soort van wijken voor druk?

Er zit bij haar totaal geen angst ofzo. Alleen frustratie. Boosheid.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:29

Jij moet het ook bij jezelf houden: haar vertellen dat jouw paard raar gaat doen door het gedrag van haar fjord en dat jij daardoor minder vertrouwen in jouw paard krijgt. Wat zij er van vindt is dan totaal niet interessant en je legt het probleem ook niet bij haar neer maar je houdt het bij jezelf. Daar kan ze niet boos om worden. Wellicht gaat ze wel nadenken over zichzelf en haar fjord, dat is dan mooi meegenomen.