Mijn paard "groomt" "poetst mij..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie83

Mijn paard "groomt" "poetst mij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 00:01

Hoi hier een vraagje.

Ik heb sinds een jaar een 16jarige merrie. Die waar ik naderhand achter ben gekomen zo iedere 2 jaar een ander baasje heeft gehad.

Nu de laatste 3 maanden begint ze echt open te worden en aanhankelijk. Hinnikt als ze me ziet en te genieten van poetsen, kriebelen enz enz

Mijn vraag heeft betrekking op het kriebelen. Als ik haar op haar fijne plekjes kriebel (gedeelte hals en schoft) begint ze met haar lippen ( bovenlip, beweegt ze heen en weer) dit ook bij mij te doen. ( wat paarden normaal bij elkaar doen, doet zij bij mij maar zonder tanden) als ik aangeef dat ik dit niet wil (soms komt het even niet uit) dan begint ze hetzelfde te doen in de lucht of tegen de muur. Kan ik toelaten dat ze dit bij mij doet? Heeft dit te maken met dominantie. Of kan het totaal geen kwaad zolang ze voorzichtig blijft doen? Graag hoor ik van jullie, kan er namelijk niets over vinden.

Dreamy

Re: Mijn paard "groomt" "poetst mij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:03

Zelf laat ik het toe, maar alleen zolang er geen tanden bij komen kijken. Volgensmij kan het geen kwaad.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:06

Ik laat het ook toe. Zolang het niet met de tanden is, vind ik het prima :) Ik denk ook niet dat het met dominantie te maken heeft...
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 04-10-14 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:06

Dreamy schreef:
Zelf laat ik het toe, maar alleen zolang er geen tanden bij komen kijken. Volgensmij kan het geen kwaad.

Ik ga hierin mee. "Vriendjes" doen dit toch ook bij elkaar?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:07

Ik laat het ook gewoon toe. Maar vaak duw ik het hoofd ook richting een ander paard en dan gaan ze die gewoon lastigvallen :+

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:18

De echte naam hiervoor is 'vlooien'. Dat ze het bij jou wil doen is een teken dat ze je kent en ziet als 'vriend'... zolang ze niet echt bijt laat ik het toe, vind het zelf erg leuk als mijn paard zo op mijn rug kriebelt, dus waarom niet...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:19

chimello schreef:
Ik laat het ook gewoon toe. Maar vaak duw ik het hoofd ook richting een ander paard en dan gaan ze die gewoon lastigvallen :+

Haha, dat is ook een methode ja. :')

Tja het is een hele normale reactie voor een paard om iets terug willen doen. Heel sociaal, alleen voor mensen soms pijnlijk als er tanden aan te pas komen. :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:27

volgens mij is het zelfs een automatische reactie. Een ingebouwde socializer. Mijn paard mag het bij mij doen zolang ze maar "beseft" dat ze geen tanden mag gebruiken. (scheelt ook weer dat mijn andere paard niet zo van grof kriebelen is, dus die vind het zachte ook beter dus die kriebelt nu ook vaker :+ )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 07:50

Je kan het zien als een beetje van beide. In eerste plaats is het een sociale reactie op dat wat je aan het doen bent. Anderzijds is het wel zo dat een lager paard in rang een paard opzoekt die hoger staat. De hoogste in rang bepaalt dan of het groomen wordt toegestaan. In die zin speelt er dus zeker een stukje dominantie mee.

Olifanter: Hier in Nederland wordt het woord 'groomen' tegenwoordig heel veel gebruikt. Taal is niet statisch dus je kunt niet stellen dat 'de echte naam' voor dit gedrag 'vlooien' is.

Sophie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 07:59

Iedereen bedankt voor de reactie! Maakte me een beetje zorgen hierover. Eerste paard en zo bang dat ik wat verknal.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:01

Mijn merriw doet het ook boj mij.

Ik sta het toe, zolang ik de gene ben die het start.

Het moet dus niet zo zijn dat ze naar me toe komt en gelijk begind te groomen. Dat zou namelijk inhouden dat ze mij lager in rang ziet. Dus zodra ik begin met kriebelen en zij mij terug kriebeld, no problem.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:03

Ik laat het niet toe, een vergissing van het paard en de tanden staat erin. Perongeluk doet ook zeer

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:11

Dat is bij mij nog nooit gebeurd. Zodra ik ook maar het idee heb dat ze met haar tanden wil gaan groomen straf ik het af. Dat Is eigenlijk nog nooit echt gebeurd, misschien 1x toen ik haar net Had (8jaar geleden).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:16

Hier ook nooit met zijn tanden.
Irritante is altijd hij doet in mijn nek of op gezicht en zit dan nog weleens onder de zwarte vegen. Dus laat het dan niet toe.
Als hij het doet als ik Bv hem aan het poetsen ben op mijn bovenarm of rug vind ik niet zo erg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:20

Image doet het al jaren. Ze mag niet haar tanden in mij zetten, maar schurken mag. Mijn schapen doen het troywens ook. Maar met 4 tegelijk is teveel, zoveel schapenmassage hahaha

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:24

Mijn merrie doet het ook.. Vind het wel schattig :-) maar ze mag niet te fanatiek worden... Met haar tanden dus

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:45

Hier ook een paar van die knuffelkonten, niets verkeerds aan, doen ze bij elkaar ook, het is natuurlijk gedrag en zorgt voor een betere onderlinge band.
Alleen inderdaad waken voor de tanden, maar dit valt meestal wel mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:08

De hengsten hier mogen het sowieso niet terug doen. De merrie en ik zijn niet zulke vriendjes dat we op dit punt komen. De ruin stelt zich tevreden met zijn hoofd tegen mijn rug leggen en zachjes "schuren" met de zijkant van zijn hoofd (niet duwend.)
Maar met zijn tanden mag hij ook niet in de buurt van mijn rug komen. De hengsten doen net als de ruin, hun hoofd gewoon tegen mijn rug leggen of ze draaien en keren zo dat ik mijn arm om hun neus heb liggen. :') de witte wil zijn hoofd ook wel eens op mijn schouder leggen.

Sophie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 09:13

Peelie schreef:
Mijn merriw doet het ook boj mij.

Ik sta het toe, zolang ik de gene ben die het start.

Het moet dus niet zo zijn dat ze naar me toe komt en gelijk begind te groomen. Dat zou namelijk inhouden dat ze mij lager in rang ziet. Dus zodra ik begin met kriebelen en zij mij terug kriebeld, no problem.

Goed om te weten! Thx.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:22

Als je goed kijkt naar paarden die elkaar groomen, zie je dat het lang niet altijd de hogere in rang is die bepaalt. Als een lagere in rang erge jeuk heeft, zal ze vragen aan een hogere en die gaat er nogal eens op in. Andersom kan het ook gebeuren dat een hogere in rang bij verschillende paarden moet vragen om gekrabd te worden als het net even niet uitkomt.
Dominantie speel helemaal niet zo'n grote rol bij paarden in een kudde als er voldoende ruimte, voer en veiligheid aanwezig is.
Dus ja, ik ga in op hun vraag en krabbel ze en en laat me terug kriebelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:11

Eigenlijk zou degene die het 'groomen' start juist "lager in rang" zijn, bij paarden onderling, voor zover ik heb gehoord. Dus Peelie, je zou dan juist níet degene moeten zijn die begint met kriebelen. (In praktijk lijkt het echter geen donder uit te maken bij paarden onderling en is het een dynamisch gebeuren, als je naar de kudde kijkt. En misschien is dit alles ook direct een aanwijzing dat al dat hoger/langer in rang gebeuren niet zo zwart wit is: anders zou je altijd een probleem hebben zodra je begon je paard te poetsen).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:54

Ik heb altijd geleerd dat de hoger in rang geplaatsde bepaald of er gevlooid word of niet. Zo zie je maar weer hoe verschillend opvattingen kunnen zijn.

Ach, TS, zo zie je maar weer in dit geval kan je het niet fout of goed doen :)

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:57

Ik laat het ook toe, maar niet bij mijn verzorgpony (van 1,5 jaar oud) want die snapt niet dat ze haar tanden niet moet gebruiken als ze me kriebelt :Y)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:28

hier wordt er wisselend bepaald wie er mag kroelen... dus hoger in de rang is onzin.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:06

Het is geen rangorde bevestigend gedrag, wel sociaal gedrag. Hier proberen ze allemaal elkaar uit te nodigen, soms gaat het andere paard daar op in. De rangorde ligt al tamelijk vast, die hoeft niet bij iedere kriebel op de rug weer compleet bevestigd te worden.

Maar paarden hebben soms wel 'maatjes' met wie ze vaker groomen (wie verzint het trouwens om zoiets vlooien te noemen, ben je niet in de war met apen? :P ), vaak ook de dieren met wie ze vaak heel close samen staan of grazen.

Ik heb een merrie die altijd fanatiek teruggroomt, maar weet dat ze haar tanden niet mag gebruiken. Soms gaat ze ook likken, het is ook een beetje een reflex.
Grappig is dat ze wel mijn 'schoft' opzoekt, maar dat mag dan van mij ook niet, dat vind ik een te gevaarlijke plek (weinig zin in een hersenschudding als ze ineens schrikt.)

Je kan het natuurlijk zelf niet prettig vinden dat je paard aan je zit te frummelen, maar kwaad kan het niet.