ruin en en hengt en merrie bij elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

ruin en en hengt en merrie bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 12:09

Zoals de titel zegt staan in onze paddock, ruin van 3 jaar zijn volle broertje van ruim een jaar nog in tact als hengst en een drachtig merrietje. De rangorde was duidelijk, hengst als jongste onderaan en de enigzins dominante ruin boven de 10 jarige mini merrie. Maar ik zie nu dat de hengst wat ruwer en uitdagender wordt in zijn spelletjes, en was alles voorheen heel overzichtelijk, hengstje gaat als laatste aan het einde van de dag naar zijn stal, ruin als eerste, nu daagt het hengstje uit steigert naar mijn ruin om aan te geven dat het geen vanzelfsprekenheid is dat ie voor hem opzij gaat! Hij daagt hem telkens uit bijt in zijn benen, alles aandacht te krijgen van mijn ruin. Die hem nog steeds de baas is , maar voor hoe lang nog.
Zou het kunnen dat in de toekomst dit tot problemen leidt bij ruin en hengst? Dat is voor de duidelijkheid nu niet het geval hoor ze zijn erg verknocht aan elkaar eten samen uit de slowfeeder en zijn erg op elkaar gericht. Het merrietje gaat haar eigen gang, is de hengst te opdringerig geeft ze een paar meppen en zet em weer op zijn plek.
In de omgang nooit een lievere hengst gehad, geen hengstenstreken bijt niet, rustig echt een heel lief beestje. Naar andere paarden was ie een beetje onderdanig maar hij gaat naar de anderhalf toe en is zich meer bewust van zijn hengst zijn denk ik

Kan de titel niet meer aanpassen moet een s staan na de g van hengst:)

dresjoepie

Re: ruin en en hengt en merrie bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:32

Hoe ouder die word hoe meer het hengstje zal proberen de baas te worden Kijk het nog even aan van de winter anders toch maar op tijd castreren

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:33

Als je de problemen voor wil zijn dan zou ik de hengst nu castreren, zijn hormonen dwingen hem om de leider te worden en dat kan ook goed verkeerd gaan als jouw ruin dit niet ziet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:37

In de benen bijten is vaak spel, dat zie ik nog niet echt als dominant gedrag.
Ik ding dat je vooral goed moet kijken of het dominantie is of dat het gewoon spelen is. Hengsten spelen behoorlijk ruw, zoek maar eens filmpjes op yt op playing stallions, dan weet je niet wat je ziet.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:27

Bedankt voor de reacties. Ja maar is het ook niet een soort rangorde bepaling? Voor nu is het verder een stabiel groepje bij elkaar. Behalve dat het hengstje wat uitdagender is. Maar de rust zal mogelijk veranderen als de merrie het veulen heeft en hengstig wordt Hoeft niet natuurlijk maar is een mogelijkheid.

Nee hoor ik castreer hem niet als dit niet nodig is. Ik merk verder niks aan hem hij is goed opgevoed, en kan gewoon naar buiten met de anderen zou niet weten waarom ik hem zou moeten castreren. Mocht zijn gedrag dermate veranderen dat hij niet meer zo makkelijk hanteerbaar is dan is het een ander verhaal. Zijn broer was echt zoveel hengst dat ie zichzelf in de weg zat en die was ook hele vijandig naar andere paarden dus die is wel gecastreerd.Maar van deze wil ik een veulen fokken.

Was wel benieuwd of andere ook ervaring hebben met de samenstelling ruin merrie hengst?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:30

leoenpat schreef:
Bedankt voor de reacties. Ja maar is het ook niet een soort rangorde bepaling? Voor nu is het verder een stabiel groepje bij elkaar. Behalve dat het hengstje wat uitdagender is. Maar de rust zal mogelijk veranderen als de merrie het veulen heeft en hengstig wordt Hoeft niet natuurlijk maar is een mogelijkheid.

Nee hoor ik castreer hem niet als dit niet nodig is. Ik merk verder niks aan hem hij is goed opgevoed, en kan gewoon naar buiten met de anderen zou niet weten waarom ik hem zou moeten castreren. Mocht zijn gedrag dermate veranderen dat hij niet meer zo makkelijk hanteerbaar is dan is het een ander verhaal. Zijn broer was echt zoveel hengst dat ie zichzelf in de weg zat en die was ook hele vijandig naar andere paarden dus die is wel gecastreerd.Maar van deze wil ik een veulen fokken.

Was wel benieuwd of andere ook ervaring hebben met de samenstelling ruin merrie hengst?

Wrm van deze hengst een veulen fokken ??? Ik zou dan toch voor een ggk hengst gaan ivm erfelijkheden ed Je weet niet hoe die fokt En er is weinig markt voor bij eventuele verkoop

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:32

Dit is weer de aloude discussie en is volgens mij behoorlijk offtopic

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:34

Als de merrie het veulen krijgt en hengstig word is het idd gedaan met de rust...

Voor nu klinkt het mij idd als spelen in de oren maar kan er moeilijk over oordelen zo van achter de computer...

Ik heb jarenlang een hengst en ruin samen gehad ( deelden een stal)
De ruin was een jaar ouder en de baas ( was een Welsh a en de hengst en d pony)
Stonden al samen vanaf dat de hengst 1 was en de ruin 2 en is altijd goed gegaan, ze deelden de wei/paddock met 2 andere ruinen en dat ging ook goed maar de hengst kon niet goed met onderdanige paarden..
En als ze merries langsliepen had hij alleen oog voor de meiden..
Wilde je ze ook bij elkaar houden als de merrie bevallen is ? Want de hengst wil haar dan natuurlijk gaan dekken...

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:42

Dus bij jou ging dat prima Cocochanel. Ja dat kijken naar de merries is wat je vaak hoort dat is heel erg hengst eigen, dan laten ze zich graag zien en horen. Hier is het ook geen probleem tot nu toe, ze eten met zn drietjes uit een slowfeeder, ze zijn behoorlijk verdraagzaam naar elkaar , mijn ruin is de baas en zal dat ook laten merken als ik nieuw hooi in de slowfeeder doe dan bepaalt hij wie er wanneer weer bij mag staan en meestal is dat zijn broer als eerste.

Ja dan hou ik ze bij elkaar tenminste dat is wel de bedoeling, ik wil in elk geval een veulen fokken.Hij is best luxe gebouwd en ook een mooi formaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:52

Het kan wle zijn dat hij agressief naar de ruin wordt als hij de merrie wilt dekken. Hij wilt natuurlijk zijn dame opeisen. Dat kan wel voor de nodige onrust zorgen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:55

Ja dat is een mogelijkheid Joolien daar heb ik ook aan gedacht. Nu is mijn ruin niet echt geïnteresseerd in de merrie, dus zou ook zomaar kunnen dat ie het zo laat en de hengst zijn gang laat gaan.
Mijn hengstje heeft elke morgen hetzelfde ritueel, kijken of ze al zin heeft in zijn avances. Dat doet niks met het ruintje die kijkt en reageert daar niet op. Het merrietje maakt hem heel duidelijk dat er geen lol te beleven valt met haar. Een paar ferme slagen naar achteren brengen hem dan al snel weer met de hoefjes op aarde moet ik zeggen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:17

leoenpat schreef:
Ja dat is een mogelijkheid Joolien daar heb ik ook aan gedacht. Nu is mijn ruin niet echt geïnteresseerd in de merrie, dus zou ook zomaar kunnen dat ie het zo laat en de hengst zijn gang laat gaan.
Mijn hengstje heeft elke morgen hetzelfde ritueel, kijken of ze al zin heeft in zijn avances. Dat doet niks met het ruintje die kijkt en reageert daar niet op. Het merrietje maakt hem heel duidelijk dat er geen lol te beleven valt met haar. Een paar ferme slagen naar achteren brengen hem dan al snel weer met de hoefjes op aarde moet ik zeggen:)

Mja moet je dat elke dag willen bij hem. Dat kan hem best veel stress opleveren. Als je er 1 veulen van wilt, zou ik hem gewoon laten dekken en daarna de alle neraf, maakt het voor iedereen makkelijk.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:55

Welnee Joolien, alles bij elkaar nog geen 10 seconden, daarna gaat ieder zijn en haar eigen gang . Hij is buitengewoon relaxed en totaal niet gestressed. Het is bijna een spelletje voor hem geworden en alleen als hij haar na een nacht op stal weer ziet. Een soort begroetings ritueel:) Nee ik castreer hem niet als daar geen echte aanleiding voor is. Dat is in Nederland zo tegen het zere been aanschoppen volgens mij , maar vooralsnog heb ik geen haast en wacht ik af hoe hij zich gaat ontwikkelen, hij is nu een jaarling en nu voor mij nog geen enkele noodzaak om hem zijn mannelijkheid te ontnemen.

Hier de twee broertjes . De lichte manen is de ruin van 3 jaar, hengstje is bijna net zo groot ondanks twee jaar verschil.

http://www.mijnalbum.nl/Album=UPUBT4DE#3YTSJ464

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:08

Het is niet tegen het zere been schoppen, een hengst houden is nu eenmaal niet makkelijk, zo simpel is het :) Het kan stress oproepen bij de hengst zelf maar ook bij andere paarden. Een hengst kan zichzelf kapot lopen, ook op stal. Een hengst kan gevaarlijk worden, naar andere paarden maar ook naar mensen en een hengst kan onhandelbaar worden. En zelfs van die kleine drommels kunnen problemen geven ;)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:14

Zeker wel tegen het zere been schoppen..want het is zo ''not done'' hier in Nederland om een hengst hengst te laten.

Maar dat is niet mijn insteek.

En ik had eerder een hengst ben daar niet onbekend mee weet hoe het gedrag kan omslaan . Maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde. Hij gedraagt zich nu nog voorbeeldig. Sowieso wil ik eerst een veulen van hem met mijn NMPRS merrietje

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:37

Hoi ,
Ik heb veel gewerkt met jonge hengsten. Het is voor je zelf belangrijk wat wil je er mee gaan doen. wil je hem hengst laten of wil je het ruinen.
Nu gaat het nog goed maar ik denk niet dat het echt verstandig is om hem bij je merrie te laten. Dat zou ik persoonlijk niet meer doen. Als hij straks 2,5 / 3 is dan gaat hij toch langzamerhand zijn krachten gaan ontdekken . Dan is het wel belangrijk dat je zelf goed de baas over hem blijft. Maar als hij hengst blijf moet je wel rekening houden dat hij straks niet meer met ander paarden los kan en altijd moet toch een beetje in zijn eentje is .
Dus bedenk goed wat je wilt en neem op tijd een beslising.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:45

Hengst moet je niet bij de merrie laten.
Geeft de merrie en de hengste stress. Zeker als straks het veulen er is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:01

Merrie voedt je toekomstige dekhengst netjes op. Nee is nee en dat is wel zo fijn voor de veiligheid van de merrie als je hem hengst wil laten. Of je hem er bij moet laten als veulen geboren is hangt af van gedrag naar veulen toe, hoe hij en de ruin dan samen gaan en of je hem volgend voorjaar al wil laten dekken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:22

Mijn hengst nu 3 was op die leeftijd ook erg speels, wat uitproberen zoals in de benen bijten en wat uitdagen, kon heerlijk spelen met zijn broertje en die stonden soms ook tegenover elkaar omhoog.
Hij staat nu samen met een merrie daar word hij goed door opgevoed en pal naast een hengst, de merrie is drachtig daar probeert hij nu niets bij hun relatie met elkaar kan je vergelijken met als er 2 merries samen staan, ik kan de merrie ook zonder problemen bij hem weg halen om wat te gaan doen.
Op het hengstje reageert hij ook niet.
Ik merk aan die van mij nu niet eens dat het een hengst is, van de lente heeft ook hij een merrie van buitenaf gedekt en ik moet zeggen dat hij heel wat braver was dan de merrie in kwestie. :+ hij dekt gewoon met een halster om met leadrope er aan, wachten is wachten en als ik zeg dat er niet gedekt gaat worden dan word er ook niet gedekt en lopen we weer rustig weg <3
Ik denk dat jou hengstje straks best wil gaan dekken als ze bevallen is en hoe hij dan op dat ruintje reageert weet je niet van te voren.
Kan hij het aan een hengstige merrie om hem heen en is hij dan nog handelbaar, tja dat is afwachten zou ik zeggen. :)
Die van mij was 3 toen hij mocht dekken en daarvoor liep ik ook gewoon langs met merries en soms ook hengstig nooit problemen gehad hij bleef keurig achter zijn draadje.
Als er mensen hier in de wei lopen dan komt hij naar ze toe is heel vriendelijk en beleeft, gek op aandacht en altijd in voor een kroel en als ik dan even later zeg dat ze met een hengst staan dan kijken ze vaak toch wel heel raar op := hij is gewoon schijtbraaf, heel makkelijk te houden staat achter een draadje van amper 80 cm.
Maar nu heb je het over je hengst, weet je wel dat je ruin ook hengstengedrag kan gaan vertonen als je merrie weer vruchtbaar is zeker omdat er een hengst bij staat, misschien gaat hij de boel wel verdedigen oid maak jij je nu ''druk'' om je hengst en is het straks je ruin waar je je druk om kan maken. ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:31

NatasjavE schreef:
Hengst moet je niet bij de merrie laten.
Geeft de merrie en de hengste stress. Zeker als straks het veulen er is.

Dat is onzin.

Mijn (dek) hengst staat tussen 3 drachtige merries en 1 merrie veulen. Dit gaat waanzinnig goed.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8010_o.jpg

Echter met ruinen is het anders. Het is immers zijn kudde dus rest is bedreiging. Ernaast in andere weide en of paddock kan wel, maar echt niet erbij in.

Ik zal er wel mee oppassen. Het kan best dat je ruin het idd straks niet leuk meer vind :j

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 10:26

Bedankt voor de reacties, er zitten nu ook praktijkvoorbeelden bij, leuk om te lezen. Eigenlijk kun je misschien niet voorspellen wat de hormonen gaan doen, zo makkelijk als hij nu is, knuffleig, rustig in de omgang nooit bijten of ander vervelend gedrag zo zou dat kunnen veranderen als de hormonen hem overnemen als het ware. Maar stel hij dekt de merrie de eerste hengstigheid, dan is de spanning weer uit de lucht volgens mij, dan is ze als het goed is drachtig en de rust hersteld. Op dit moment tonen de broers geen jaloezie naar elkaar, als het om het merrietje gaat, de ruin heeft eigenlijk geen enkele belangstelling voor haar behalve kriebelen. Het is nu afwachten wat er straks gebeurt wanneer hij ouder is. Ik denk dat deze samenstelling voor hetzelfde geld wel goed zou kunnen gaan, zeker als ik bovenstaande berichten lees. Ik heb eerder een hengstige rijpaard merrie gehad in de paddock die stond met het ruintje, hengstje aan de andere kant van het draad, mijn ruin deed het niks die eigende de merrie niet toe. Dus als ik geluk heb zou het goed kunnen gaan we zullen zien. Hoe de hengst de ruin zal zien is de vraag , of hij de ruin zal willen weghebben bij de merrie dat is afwachten. Maar dat zal in een dracht geen probleem zijn maar vooral met hengstigheid. Leuk om te lezen dat jou hengst zo braaf is Amber..het kan wel dus he, hensgten die zich prima gedragen met behoud van hun mannelijkheid:)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:37

ook ruinen kunnen veranderen in hun gedrag naar merries toe,

zo had mijn ruin nooit interesse in merries ook niet wanneer ze hengstig waren,
maar ineens sloeg dat om en probeerde hij er zelfs bovenop te kruipen. :? . jammere voor hem was dat hij niet wist hoe het moest, :') maar ik bedoel maar, ineens was er een omslag...

ook hengsten kunnen veranderen in gedrag en ik heb altijd geleerd met een hengst ... blijf op je hoede

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:02

Ze kunnen omslaan maar dat hoeft niet. Ik had eerder een hengstje die werkelijk kuikenmak was en dat ook bleef zolang ik hem had. Ik ga gewoon kijken hoe het gaat, mijn hengst zal het merrietje vast dekken als ze hengstig is daarna zal de rust denk ik terugkeren want dan spelen er geen hormonen verder op. Het blijft lastig te voorspellen hoe het zich ontwikkelt maar vooralsnog zie ik het positief in hoor! De ruin is ook vrij laat gecastreerd, maar die had echt compleet ander gedrag, en joeg KWPNer door draad heen als het nodig was. Hij zwom door sloten maanden na zijn castratie om zich vrijwillig te melden bij een kudde grazende Kwpn merries aan de andere kant van de sloot. En dan hebben we het niet over een smal slootje dat was een behoorlijk brede sloot, best gevaarlijk dus. Daar waren ze iets minder gecharmeerd van hem, maar na verloop van tijd , stond ie er gewoon tussen te grazen haha gelukkig namen de hormonen toch af na een half jaar maar het duurde vrij lang nog, ik heb hem wel als een torpedo zien afvliegen op een grote ruin. Daarom was er geen keuze eigenlijk bij hem.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:22

ik zou hem erbij laten lopen, leert hij goed sociaal gedrag aan. enige waar ik op zou hopen is dat de hengst juist langzaam de baas wordt voordat de merrie gaat bevallen. Hij zal idd de merrie interessanter gaan vinden wanneer ze weer hengstig wordt. zou fijn zijn als de discussie dan al bepaald is. garantie heb je nooit natuurlijk. maar ik zou meer zorgen hebben om de relatie met de ruin dan met de merrie. Zij geeft wel aan wat ze wil een een wel gemanierde hengst (dat lijkt hij nu) zal haar vragen wat de bedoeling is ivp het haar afdwingen.
Bij de ruin komt het verhaal van afdwingen wel naar voren.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:50

Ja dat is ook een overweging natuurlijk, hoewel hij het gezag van de ruin nu al wat lijkt uit te testen nu, laat zich niet meer wegjagen zo makkelijk. Komt aan het einde van de dag als ze op stal gaan vooraan staan dat durfde hij een maand geleden echt niet dan werd ie gelijk weggejaagd. Dus de verhoudingen lijken al wat te veranderen , best interessant om dat zo te observeren trouwens. Maar alles gaat nog heel geleidelijk en respectvol. De ruin heeft geen enkele belangstelling voor het merrietje, en toen mijn dressuurmerrie hengstig was en zij liepen samen toendertijd, ging dat prima hij werd er niet warm of koud van Ook toen het hengstje er net bij instond boeide het hem niets dat het hengstje er wel op wilde springen hij keek maar greep niet in. Dus als die trend zich voortzet dan is er geen probleem. Ik was wel benieuwd naar mensen die ook een dergelijke samenstelling hebben lopen en wat hun ervaringen zijn.