Vragenlijst onderzoek gedrag paarden t.o.v. bonte paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesBon

Vragenlijst onderzoek gedrag paarden t.o.v. bonte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:56

Hallo allemaal. Voor mijn eindopdracht voor de opleiding gedragstherapeut voor paarden heb ik een vragenlijst gemaakt. Het gaat over het gedrag van paarden tegenover (andere) bonte paarden. Als je mij wilt helpen om zoveel mogelijk informatie te krijgen kun je via de link de lijst invullen. Als je persoonlijk contact met mij wilt kun je natuurlijk ook dit bericht beantwoorden. Ik hoop op veel respons!

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=200961

Caira

Re: Vragenlijst onderzoek gedrag paarden t.o.v. bonte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:01

ik ben halverwege afgehaakt, ik heb nog nooit op zoveel manieren dezelfde vraag gesteld zien worden...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:04

En het is ook een zinloze enquete. Bonte paarden en effen paarden gaan gewoon met elkaar om. Ik heb nog nooit anders gezien. En ik ben toch behoorlijk ervaringsdeskundige :D

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:04

Hier hetzelfde, heb een bont paard, maar nooit problemen met andere paarden gehad en kon dus 100 keer "nee" invullen :).

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:11

ik heb hem voor je ingevuld, succes met je eindopdracht!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:14

Ik merk wel degelijk verschil.
Mijn paard trekt als een gek naar bonte en "anders gekleurde" paarden.
En ik ken ook paarden die schrikken en bang zijn voor bonte paarden.

LiesBon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:22

Bedankt allemaal voor jullie reactie. De vragen zijn met een bepaald doel gesteld ook al lijken ze op elkaar. En "nee" is ook een antwoord dus net zo belangrijk als de mensen die wel verschil merken. Dus alle reacties blijven welkom!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:23

Leuk. Ik heb hem ingevuld. Ik merk altijd veel verschil. Ook naar haar eigen kleurtje toe.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:27

Een mooiere enquete was geweest (al past het niet in je studie) reageert de jury op wedstrijd anders als je met een bonte komt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:31

Ik weet dat er vroeger wel eens van een bepaalde hengst (welke ben ik vergeten) werd beweerd dat hij niets van witte merries moest hebben en die weigerde te dekken. Tja, misschien ontwikkelen sommige paarden een voorkeur, of juist een afkeer, door ervaringen met paarden van een afwijkende kleur.
Zo moeten sommige honden niets meer hebben van soortgenoten met een bepaalde kleur, als ze daar eens door zijn aangevallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:32

janderegelaa schreef:
En het is ook een zinloze enquete. Bonte paarden en effen paarden gaan gewoon met elkaar om. Ik heb nog nooit anders gezien. En ik ben toch behoorlijk ervaringsdeskundige :D

Mijn Fjord is/was bang voor koeien en als een bont paard op haar af kwam vond ze dat super eng; totdat ze goed kon zien/ruiken dat het een paard betrof.
Dan was er niets meer aan de hand, maar nog steeds als ik een bonte tegen kom, staat ze altijd even stil om goed te kijken of het geen koe is.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:20

janderegelaa schreef:

Daar ben ik het niet mee eens
Mijn merrie reageert duidelijk anders op bonte paarden.
Ze vind ze erg interessant maar ook heel spannend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:45

Ik ga de enquete niet invullen maar weet wel dat toen onze bonte werd geintroduceerd in de kudde (die toen uit ruim 20 dieren bestond) die in volle blinde paniek naar de andere kant van de wei vlogen. Alleen onze eigen niet bonte kudde leidster was zo dapper om halverwege met grote neusgaten te gaan staren. Pas na dagen was de rust weer gekeerd maar werd de bonte nog best angstig bekeken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:09

Mijn ervaring is toch wel dat op concours sommige paarden bang zijn voor mijn bonte. ik durf alleen niet te zeggen of dit door de kleur komt of zijn uitstraling.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:14

De mijne heeft er iig geen schrik van, zijn moeder, oma en de generaties daarvoor allemaal bont :D (Stam van Samber)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:34

Ik heb zowel bonte als effen gekleurde paarden gehad en nog nooit gemerkt dat hij anders reageert op een kleur vacht. Ze reageren alleen op geslacht, leeftijd en hoe ze zich presenteren in mijn ervaring. Nog nooit gezien van jij bent wit ik vind jou niet zo leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:41

Ik heb toch echt een oude merrie gekend (zelf schimmel) die behoorlijk 'angstig' reageerde op een bont paard wat op dat moment gereden werd in de binnenbak. Het was echt alsof ze door de kleur niet de link legte met 'dat is ook maar een paard'. Daarnaast heb ik ook weer andere ervaringen dan alice0cullen, die zegt dat kleur vacht niets uitmaakt. Ik heb het idee dat schimmels vaak meer 'de pineut' zijn in veel kuddes (wat ook weer te verklaren zou kunnen zijn omdat die meer opvallen, maar dat blijft gissen?).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:44

Die van mij heeft echt iets tegen bont en bepaalde niet standaard kleuren. Hij is er niet zo zeer bang voor, maar wil met ze op de vuist.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:52

Daarom slaan sommige "wandel ezels" hier in de buurt op hol.
Die denken dat ik op een of andere woeste stier rond rijd. :')

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:01

Ik heb hem ook voor je ingevuld ;)

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:34

Ingevuld, ben benieuwd naar wat er uitkomt. Succes!

kimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:34

heb hem ook ingevuld. zelf merk ik ook geen verschil in de omgang met kleur.
Wist ook niet dat sommige dieren dit wel hadden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:52

Er is wel een verschil, heb eens ergens gelezen dat een kudde paarden geobserveerd werd. Zowel bonte als effenkleurige. Bij een bepaalde gevaarsituatie gingen de bonte samen staan weg van de effen gekleurde die op zich ook een aparte groep vormden. Blijkbaar zouden effenkleurige paarden een makkelijkere prooi zijn voor jachtdieren. (Dacht toch dat het zoiets was)
Dit zou duidelijker kunnen worden als je onderstaande tekst leest.

I knew of a Morgan stallion who would never breed mares who were lighter in color than bay.  He would only fall in love with black, brown or bay mares.  He actually would not do his job on lighter colored mares.  Now, you could say that he had a color preference.  And, maybe he did.  But I say he had a scent issue.  In my opinion, darker horses smell more horsey than lighter horses.  So, I’m thinking that he just preferred that scent.  Or, maybe he just like the color, dunno.  But, when I thought about this stallion, I thought that I might go around and actually smell test my darker vs lighter horses.  And, in my humble opinion, the darker horses smell more horsey, whatever that is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:38

Als je een reacties op bonte paarden betrouwbaar en valide wilt meten, zal je echt anders onderzoek moeten doen hoor. :+

Ten eerste: Het is de vraag wat je hier meet. De reacties van paarden op andere paarden, of wat mensen denken dat hun paard doet als ze een ander paard zien. Dat zijn twee verschillende dingen. In mijn beleving kan mijn paard anders reageren op een bont paard. Maar dat is mijn beleving, geen feit. Als ik zou willen weten of hij echt anders reageert, moet ik hem met 20 bonte en 20 effen paarden confronteren en dan objectief naar zijn gedrag kijken.

Bovendien zijn heel veel vragen waarschijnlijk niet van toepassing op de meeste respondenten. Lang niet iedereen heeft een poetsplaats waar paarden naast elkaar staan. Of ervaring met een bont paard in een naastgelegen stal. Of ervaring met een bont paard in de wei bij het eigen paard. de meeste respons zal dus komen van mensen die op pensionstallen en maneges staan. en die omstandigheden kunnen van invloed zijn op gedrag van een dier en dus op je onderzoeksresultaten.

Je kunt de antwoorden ook niet met elkaar vergelijken. Want wat is bijvoorbeeld "anders reageren"? Misschien noem ik wel: "ja, hij snuift dan" en noemt mijn buurvrouw "hij zwaait met zijn staart". Dat hoeft niet te betekenen dat haar paard niet snuift en dat mijn paard niet met zijn staart zwaait. Het zegt enkel wat over wat ons als individu opvalt, waar mijn buurvrouw op let en waar ik op let.

En wat is "een andere kleur"? En wat is bont? Is dat helder voor je respondenten? Paard met eeen witte vlek op de buik bijvoorbeeld? Of een appaloosa? Een gestippelde knapstupper? Bont-schimmel? Vier hoge witte benen en een brede bles? Is voor iedereen duidelijk wat bont en wat "een andere kleur" is?

De vraag of de respondent het idee heeft dat je paard vachtkleur herkent snap ik niet. Een paard heeft staafjes en kegeltjes op het netvlies en hersenen die de informatie die ze daarmee opnemen kunnen verwerken. Met andere woorden: een paard kan (in bepaalde mate) kleuren en verschil in licht en donker waarnemen en onderscheiden. En een paard zal dus ook verschillen in vachtkleur waarnemen. Waarom stel je die vraag? Dat kan je toch opzoeken in literatuur?

Als je echt betrouwbaar wilt meten (en écht leuk onderzoek wilt doen, dat echt info oplevert), zou ik je willen aanraden om interactie tussen paarden te observeren. Moet je wel eerst een goed meetinstrument maken.

Maar misschien kan je wat ik schrijf in ieder geval gebruiken voor je reflectie / evaluatieverslag.

Succes!

LiesBon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:10

Inmiddels heb ik voldoende respons om mijn opdracht verder uit te werken. Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.