paard blokkeert met wandelen en rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneC

paard blokkeert met wandelen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 16:19

hoi,

mijn verzorgpony blokkeert als ik ga wandelen, uit de wei halen en met het rijden. ze staat gewoon stil en verzet geen voet meer.... graag zou ik tips willen zodat ik hier langzaam mee aan de slag kan. met het inrijden had ze hier geen last van, ze is nu ongeveer 4 jaar! graag hoor ik van jullie en hebben jullie vragen, stel ze gerust!!

Sammert

Re: paard blokkeert met wandelen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:51

Misschien heeft ze pijn ? Mijne blokkeerde ook. Ze stond saggerijnig in de wei en met rijden verzette ze geen stap en leek ze wel bevroren ook als ik naar buiten ging. Achteraf bleek dat ze het zadel niet meer goed lag en ze daardoor pijn kreeg. Nu ligt dat zadel er al 2 weken niet meer op en rij ik met een passend zadel en nu blokkeert ze niet meer en staat ze weer vrolijk in de weide.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:54

DaphneC schreef:
hoi,

mijn verzorgpony blokkeert als ik ga wandelen, uit de wei halen en met het rijden. ze staat gewoon stil en verzet geen voet meer.... graag zou ik tips willen zodat ik hier langzaam mee aan de slag kan. met het inrijden had ze hier geen last van, ze is nu ongeveer 4 jaar! graag hoor ik van jullie en hebben jullie vragen, stel ze gerust!!

Je pony wilt niet bij de kudde weg. Je zegt met inrijden had ze hier geen last van. Hoe lang is dat geleden en wat heb je in de tussentijd met haar gedaan? Is er iets veranderd? (van stal naar 24/7 weidegang, verhuizing, voer etc.)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:56

Dit had mijn merrie ook toen ik haar net had.. ze wilde gewoon in de wei blijven en haar zin doen..
ik kreeg dr ook echt geen stap vooruit.. soms doet ze ook net of ze moet poepen :+
een aantal keren goed vooruit gedreven bij het uit de wei halen en gelukkig werd het steeds een beetje minder..

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:35

Sammert schreef:
Misschien heeft ze pijn ? Mijne blokkeerde ook. Ze stond saggerijnig in de wei en met rijden verzette ze geen stap en leek ze wel bevroren ook als ik naar buiten ging. Achteraf bleek dat ze het zadel niet meer goed lag en ze daardoor pijn kreeg. Nu ligt dat zadel er al 2 weken niet meer op en rij ik met een passend zadel en nu blokkeert ze niet meer en staat ze weer vrolijk in de weide.

met wandelen zonder zadel heeft ze het ook... en ze heeft als zadel een boomlooszadel/pad dus kan me haast niet voorstellen dat dat het is...

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:39

Sassol schreef:
DaphneC schreef:
hoi,

Je pony wilt niet bij de kudde weg. Je zegt met inrijden had ze hier geen last van. Hoe lang is dat geleden en wat heb je in de tussentijd met haar gedaan? Is er iets veranderd? (van stal naar 24/7 weidegang, verhuizing, voer etc.)

ik ken haar nog niet zo lang, ik denk dat het inrijden ongeveer 1,5 jaar geleden is. sinds die tijd is er alleen 1 pony weg gegaan en is een andere erbij gekomen maar voordat de 'wisseling' was had ze al last van blokkeren. dit is hierna wel erger geworden. in de tussentijd is er vrij weinig gedaan. daarom zocht ze een verzorger en kwam ik. ik heb ongeveer 3 keer buiten gereden voor zover dat ging maar in de bak ging helemaal niet. ook heb ik meerdere keren gewoon aan de hand gewandeld maar zelfs dit gaat nu niet meer ze loopt ongeveer 2 minuten en blokkeert dan volledig. op zweep e.d. reageert ze dan ook helemaal niet meer. hierna heb ik een paar keer grondwerk gedaan en wat vrijheidsdressuur dit vond ze wel erg leuk maar verder lukt niets meer:(

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:40

sadekeshia schreef:
Dit had mijn merrie ook toen ik haar net had.. ze wilde gewoon in de wei blijven en haar zin doen..
ik kreeg dr ook echt geen stap vooruit.. soms doet ze ook net of ze moet poepen :+
een aantal keren goed vooruit gedreven bij het uit de wei halen en gelukkig werd het steeds een beetje minder..

hoe heb je haar vooruit gedreven want ze reageert echt nergens meer op, soms ben ik wel een kwartier bezig om haar weer vooruit te krijgen (d.m.v. lokken met eten, zweep, druk op het touw en noem maar op!)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:42

Juist wel, boomloze zadels (en rijden zonder zadel) verdelen de druk juist minder dan een boomzadel, dus kan heel goed zijn dat dit het is.

Wat doe je als ze niet vooruit wil? Als je haar dan gewoon terug op de wei zet, zal ze het natuurlijk blijven doen, dan krijgt ze haar zin. Ik zou er een lesgever of zo bij halen, die eerst kan checken of het aan het zadel ligt, en anders een tik geven zodra ze staakt (en een ferme tik als ze niet reageert), en goed belonen zodra ze vooruit gaat, en op tijd stoppen (desnoods al na een paar rondjes in de piste).

Edit: ik lees net dat ze grondwerk en VD wel doet (dit is denk ik zonder zadel) dus zou zeker het zadel en de rug laten nakijken. Maar eerst en vooral de eigenaar aanspreken natuurlijk, die is hiervoor tenslotte verantwoordelijk.

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:50

hwn schreef:
Juist wel, boomloze zadels (en rijden zonder zadel) verdelen de druk juist minder dan een boomzadel, dus kan heel goed zijn dat dit het is.

Wat doe je als ze niet vooruit wil? Als je haar dan gewoon terug op de wei zet, zal ze het natuurlijk blijven doen, dan krijgt ze haar zin. Ik zou er een lesgever of zo bij halen, die eerst kan checken of het aan het zadel ligt, en anders een tik geven zodra ze staakt (en een ferme tik als ze niet reageert), en goed belonen zodra ze vooruit gaat, en op tijd stoppen (desnoods al na een paar rondjes in de piste).

Edit: ik lees net dat ze grondwerk en VD wel doet (dit is denk ik zonder zadel) dus zou zeker het zadel en de rug laten nakijken. Maar eerst en vooral de eigenaar aanspreken natuurlijk, die is hiervoor tenslotte verantwoordelijk.

dat tikken heb ik al geprobeerd maar ze geeft geen kik, omdat ik meestal buiten rij is het zeker niet dat als ze niets doet dat ze meteen terug in de wei gaat en in de bak heb ik het 1 keer geprobeerd en haar terug gezet nadat ze even had gestapt. ik ben nu inderdaad opzoek naar een lesgever en iemand die naar haar rug kan kijken, helaas groeit het geld niet op mijn rug dus vandaar dat ik het eerst hier wilde proberen!:) bedankt voor de tips in ieder geval!

ps. ze is erg dik... dus een boomlooszadel is het enige wat ze op kan hebben.... daarom kwam ik ook om met haar bezig te zijn zodat ze zou afvallen! dit is al iets gelukt maar het blokkeren is nu wel heel erg dat het gewoon niet meer leuk is...

edit: klopt vd en grondwerk doet ze wel maar gewoon buiten wandelen zonder zadel en hoofdstel, alleen halster is echt een drama....

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:54

Is het misschien niet hoefbevangen? Als ze niet meer wilt lopen en je zegt dat ze heel dik is

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:12

Je wordt geringeloord door je beest... Je zult iets moeten verzinnen wat ze niet verwacht. Misschien iemand er met een zweepje achter laten lopen om het patroon te doorbreken..

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:06

Jamiejoyce schreef:
Is het misschien niet hoefbevangen? Als ze niet meer wilt lopen en je zegt dat ze heel dik is

er is laatst nog een hoefsmid geweest dacht ik, lijkt me dat die het dan wel had gezien maar ik zal het doorgeven aan de eigenaar! dankjewel voor de tip

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:08

mrie schreef:
Je wordt geringeloord door je beest... Je zult iets moeten verzinnen wat ze niet verwacht. Misschien iemand er met een zweepje achter laten lopen om het patroon te doorbreken..

we hebben al heel veel onverwachte dingen geprobeerd en hier reageert ze dan twee dagen op maar dan ook niet meer... ik heb echt al zoveel geprobeerd en dan denk je 'yes dit werkt' maar naar een paar dagen geeft ze geen kik meer...

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:13

Waarom ga je niet door met het grond werk als ze dit leuk vind? hierbij kan je haar toch ook laten lopen, of wat doe je dan precies??

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:41

@miesnaom ja klopt hierbij loopt ze wel maar ik zou graag willen weten waarom ze blokkeert met rijden en wandelen want dat is natuurlijk niet normaal.... en ik ben ook nog steeds met haar bezig met grondwerk en VD :)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:10

Ohh, sorry verkeerd begrepen, ja een osteopaat erbij halen?? kijkt alle wervels ed na, misschien zit er wel een zenuw niet helemaal lekker, of heeft ze er in het weiland geen last van? ( als ze alleen los in de kudde staat)

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:29

@miesnaom osteopaat o.i.d. was ik inderdaad van plan! in het weiland heeft ze nergens last van, speelt vrolijk met de twee andere paarden en komt ook naar me toe draven/stappen als ik eraan kom... het is echt alleen met uit de wei halen, wandelen en rijden... en als ze even wacht of druk zet op het touw loopt ze soms zo weer paar minuten verder. het is heel erg wisselend wanneer ze blokkeert maar het wordt de laatste tijd wel steeds erger. het is gewoon niet leuk meer...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:32

En als je eens begint met haar in de wei te rijden. Kan ze in haar vertrouwde omgeving vertrouwen in je krijgen, afvallen etc. Ik rijd mijn paard ook regelmatig in de wei als de ruin erbij is en dat gaat goed. Ik rijd haar ook vaak alleen hoor. Maakt hier allemaal niet zo veel uit wat ik doe.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:40

Waarschijnlijk heeft ze dan geen last van iets, anders zou ze dit ook niet in de wei doen? En nee snap ik, heb een verzorg paardje gehad, die was al ouder maar had dan zoiets oke tot hier en niet verder , ik kon doen wat ik wilde (boos, lief, snoep, niks veel) hij deeeeeed NIKS meer, hij beet mezelfs.... maar dit was bij hem puur dominantie, weetniet hoe ze jou ziet? Denk niet als leider, misschien kan je in je oefeningen daarop de basis/focus leggen, stopt ze direct belonen en stoppen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:42

Xander doet dit ook met rijden. :?
Meestal krijgt hij een tikje met de zweep en dan is het over.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:51

DaphneC schreef:
@miesnaom osteopaat o.i.d. was ik inderdaad van plan! in het weiland heeft ze nergens last van, speelt vrolijk met de twee andere paarden en komt ook naar me toe draven/stappen als ik eraan kom... het is echt alleen met uit de wei halen, wandelen en rijden... en als ze even wacht of druk zet op het touw loopt ze soms zo weer paar minuten verder. het is heel erg wisselend wanneer ze blokkeert maar het wordt de laatste tijd wel steeds erger. het is gewoon niet leuk meer...

Eerst controleren of het niet iets lichamelijks is. Als het daarna blijft kan het zijn dat je haar meer reden moet gaan geven om met je mee te gaan. Dat met jou meegaan leuk is en ze dat graag gaat doen.
Omgekeerde psychologie toepassen en dat kun je op heel veel verschillende manieren doen, of haar iets te doen geven, maak er een spelletje van of beloon haar met iets lekkers als ze wel meeloopt.
En dan bouw je de stappen steeds verder uit zodat ze steeds langer me je mee wilt lopen.

Ik herken het van mijn verzorgpaard van een paar jaar geleden en bij haar moest ik het echt leuk voor d'r maken. Zij mocht dan een eindje verderop grazen.

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:23

pien_2010 schreef:
En als je eens begint met haar in de wei te rijden. Kan ze in haar vertrouwde omgeving vertrouwen in je krijgen, afvallen etc. Ik rijd mijn paard ook regelmatig in de wei als de ruin erbij is en dat gaat goed. Ik rijd haar ook vaak alleen hoor. Maakt hier allemaal niet zo veel uit wat ik doe.

het andere paard is erg jaloers dus rijden in de wei met haar erbij werkt denk ik niet... de bak ligt wel naast de wei en kan ze overdag ook gewoon in lopen dus opzich is dat wel vertrouwd maar als ik daar opstap en weg wil rijden blijft ze gewoon stokstijf staan...

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:24

miesnaom schreef:
Waarschijnlijk heeft ze dan geen last van iets, anders zou ze dit ook niet in de wei doen? En nee snap ik, heb een verzorg paardje gehad, die was al ouder maar had dan zoiets oke tot hier en niet verder , ik kon doen wat ik wilde (boos, lief, snoep, niks veel) hij deeeeeed NIKS meer, hij beet mezelfs.... maar dit was bij hem puur dominantie, weetniet hoe ze jou ziet? Denk niet als leider, misschien kan je in je oefeningen daarop de basis/focus leggen, stopt ze direct belonen en stoppen.

klopt ze doet niets meer, hoe je het ook doet. ik en de eigenaar zijn inderdaad heel erg de focus aan het leggen op het belonen. maar ik heb niet het idee dat het dominantie is, meer dat ze het gewoon niet snapt ofzo...

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:27

Freya6 schreef:
DaphneC schreef:

Eerst controleren of het niet iets lichamelijks is. Als het daarna blijft kan het zijn dat je haar meer reden moet gaan geven om met je mee te gaan. Dat met jou meegaan leuk is en ze dat graag gaat doen.
Omgekeerde psychologie toepassen en dat kun je op heel veel verschillende manieren doen, of haar iets te doen geven, maak er een spelletje van of beloon haar met iets lekkers als ze wel meeloopt.
En dan bouw je de stappen steeds verder uit zodat ze steeds langer me je mee wilt lopen.

Ik herken het van mijn verzorgpaard van een paar jaar geleden en bij haar moest ik het echt leuk voor d'r maken. Zij mocht dan een eindje verderop grazen.

ja klopt ik ben ook zeker van plan om te gaan controleren of ze geen pijn heeft. ik doe nu inderdaad alleen nog maar dingen die ze leuk vindt en dat wil ik steeds verder gaan uitbreiden en natuurlijk belonen als ze dit doet. op het moment hebben we er iemand bij gehaald die ook les gaf aan de eigenaar en die is weer bij het begin begonnen, nu maar hopen dat dat werkt!

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:27

ik wil iedereen super bedanken voor het meedenken!! als iemand nog nieuwe tips heeft hoor ik het graag!!!