Nieuwe kudde.. Probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Nieuwe kudde.. Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:18

Begin deze maand zijn mijn pony en het paard van mijn zus verhuist naar een andere stal.

De andere weidegenootjes zijn nu 1 ruin en 2 merries. Eerst hebben onze paarden even apart gestaan met de ruin, dit ging redelijk goed. Alle paarden hadden wel een kleine verwonding, maar al snel was de rust gekeerd.

Toen met zn allen bij elkaar. Goed in de gaten gehouden en ook dit was in eerste instantie geen probleem. Tot een kleine week later...

Mijn pony is te grazen genomen en het hele land doorgejaagd door de ruin... Gelukkig allemaal oppervlakkige wondjes, maar toch... Mijn pony is toen op stal gezet.

Na overleg zijn de 2 ruinen 's avonds bij elkaar in de bak gezet om te kijken hoe dat ging. Ook hebben we ze samen laten lopen zodat er geen ruimte was om te gaan ruzien. Dit ging goed... Even... Na een half uur was de ruin er uit het niets klaar mee een joeg weer achter mijn paard aan. Dus ze toch maar weer uit elkaar gehaald.

Nu staat de ruin voorlopig apart. Onze paarden gaan wel goed samen met de rest van de kudde. Het gaat echt om mijn pony (ruin) en de ruin.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt en weet echt niet hoe we dit op kunnen lossen. We willen wel graag de hele kudde bij elkaar. Eind deze maand komt er nog een nieuw paard bij en uiteindelijk zal de kudde uit 9 paarden gaan bestaan.

Heeft er iemand tips voor mij?

Blackberry28

Re: Nieuwe kudde.. Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:22

Als ik het goed begrijp zijn het nu dus 2 ruinen en 2 merries?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:24

2 ruinen en 3 merries

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:26

Lijkt erop dat de andere ruin heeft besloten dat de merries "zijn" kudde zijn en vind hij dat daarin voor jouw pony ruin geen plek is. Concurrentie enzo. Of hij is van mening dat jouw ruin teveel babbels heeft voor zijn grootte en vind hij het nodig om hem "op zijn plaats te zetten". Zou zo ff niet weten hoe je daarin met menselijk ingrijpen kunt bijsturen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:28

Er staan momenteel dus 2 ruinen en de rest is merrie?
1 van die ruinen is de nieuweling.....
Denk dat daar het probleem zit, als ik de situatie goed begrijp.

De ruin die er al stond accepteert misschien wel nieuwe merries maar een ruin erbij geeft voor hem problemen.
Sommige ruinen kunnen de komst van een andere ruin maar moeilijk accepteren.
Het zijn 'zijn' merries!!!

Er komen op termijn andere paarden bij begrijp ik, weet je misschien of dit merries betreft of ook ruinen?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:36

Ja het zijn inderdaad echt 'zijn merries'.. Daarom hebben we hem ook eerst apart kennis laten maken. Voor zover ik weet heeft ook deze ruin eerder met andere ruinen gestaan, zal ik nog even navragen. Ook ben ik vergeten of de nieuwe een merrie of een ruin is...

Jullie hebben in elk geval het probleem goed verwoord, hopelijk weet iemand anders een oplossing ;)

Er is genoeg ruimte om mijn pony weg te jagen en hij laat zich nu ook echt wel wegjagen.. Dus waarom de ruin er dan achteraan blijft gaan snap ik niet zo goed.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:48

Hij blijft jagen omdat jou ruin niet ver genoeg weg is van de kudde van de ander ;)
Een oplossing is lastig. In eerste instantie in 2 groepen verdelen en zo in stukken land naast elkaar zetten. Dan weer proberen om ze samen te zetten (het liefst in een nieuw stuk land) en kijken of het gaat, zo niet, dan weer uit elkaar...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 12:05

Hoe ver is dan ver genoeg? Naar mijn idee is het land echt wel groot genoeg. Zelfs als er geen kudde in de buurt is blijft hij mijn pony opjagen/wegjagen... En hij doet dit niet zachtjes, mijn pony heeft nu allemaal bijtplekken op zijn rug en kont...

Er is wel ruimte om ze tijdelijk apart te zetten, maar niet voor 2 stukken land naast elkaar.

Ik heb juist het idee dat eerst de 2 ruinen elkaar moeten accepteren (in elk geval tolereren..) en dan pas met andere paarden erbij.. Maar ik zou niet weten hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:11

Hoe ver is ver genoeg? Dat weet alleen het paard dat de ander wegjaagt. Kan zomaar een kilometer zijn bij wijze van spreke.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:11

Punt is dat het waarschijnlijk op den duur best goed gaat als je de 2 ruinen bij elkaar zet, zonder andere paarden erbij. Maar de kans is groot dat wanneer er dan weer andere paarden bijkomen ( merrie's) dat het dan weer fout gaat... omdat er dan weer een kudde / een "bezit" is die opgeeist en verdedigd moet worden.
Lastig hoor, dit probleem. Zijn er anders eventueel mogelijkheden om er toch maar 2 groepen van de te maken, eventueel een ruinen groep en een merrie groep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:15

Donja schreef:
Hij blijft jagen omdat jou ruin niet ver genoeg weg is van de kudde van de ander ;)
Een oplossing is lastig. In eerste instantie in 2 groepen verdelen en zo in stukken land naast elkaar zetten. Dan weer proberen om ze samen te zetten (het liefst in een nieuw stuk land) en kijken of het gaat, zo niet, dan weer uit elkaar...

Dit is in mijn ogen inderdaad de beste oplossing.

Bij ons is het exact hetzelfde gegaan een paar maanden geleden. Nu staat de nieuwe ruin gewoon tussen 2 merries en de oude ruin. Ze zijn nog geen "vrienden", maar gedogen elkaar. Het land is wel ruim genoeg zodat hij zich uit de voeten kan maken, mocht dat nodig zijn.

Wij hebben de nieuwe ruin gewoon een ruime tijd aan de andere kant van het draad gezet.

Als er ruimte genoeg is dan komt het over het algemeen wel goed, maar je moet even geduld hebben.

Bij ons staan ze dus gewoon met 2 merries en 2 ruinen in het land. Waar trouwens 1 van de merries gewoon dominant is en de hele boel regelt.....

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:29

Ik heb ook een ruin die andere ruinen eerst wegjaagt uit zijn kudde (met merries) voor hij ze langzamerhand accepteert. Het probleem ligt hem in de aanwezigheid van de merries. Zonder zal hij de ruin accepteren en met nog niet.
Ik denk dat je jouw ruin eerst apart moet zetten, maar wel zo dat ze contact kunnen maken. Een paddock midden in het land bijv, of op een plek waar de leidruin graag staat. En dan is het een kwestie van tijd. Ik trek er gerust 2 maanden voor uit. Tussendoor eens met je ruin aan een lang touw door de kudde heen lopen, misschien eens samen op een buitenrit gaan etc; korte momenten van rustig contact en dat uitbreiden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 18:06

Bedankt voor het meedenken allemaal! 2 aparte groepen willen we eigenlijk niet. Ook is er niet de mogelijkheid om ze met zn allen op een nieuw stuk te zetten...

Nu stond tijdelijk de andere ruin alleen en mijn pony bij de rest van de kudde, maar hierdoor gaat hij het ook meer als 'zijn merries' beschouwen... Wat het probleem alleen maar groter maakt.

Nu staan alletwee de ruinen ieder apart. Woensdag komt er een nieuwe merrie. Deze gaat dan even in de paddock die aan het merrieland grenst en zsm bij de merries.

Vanaf woensdag gaan de 2 ruinen naast elkaar op stal (er zijn 3 schuren met een aantal stallen, dus er zijn dan geen merries in de buurt). Hopelijk leggen ze zich snel neer bij elkaars aanwezigheid en zo kunnen ze elkaar in elk geval niet verwonden.

Daarna gaan ze in aangrenzende paddocks, nu staan ze nog ver uit elkaar.

Als dit goed gaat dan gaan ze samen in de bak/paddock/weiland. Vanaf begin volgende maand komt er nog een nieuwe ruin. Deze gaat dan waarschijnlijk ook eerst kennismaken met de mannen. Wanneer de dominatie bepaald is en het echt goed gaat proberen we weer de hele kudde bij elkaar...

We gaan inderdaad ook bij elkaar in de bak rijden en ook eens een buitenrit maken om ze ook zo aan elkaar te laten wennen.

Op dit moment accepteert de ruin mijn pony nog geeneens zonder de merries erbij, dus dat wordt de eerste stap. Mocht het dan nog steeds niet gaan is een stukje afzetten midden in het land ook een goed idee, dit moet wel te realiseren zijn.

Hopelijk zorgen de nieuwkomers voor een positieve verandering.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:49

Waarom voorlopig 's nacht niet apart? Soms kan het wel een half jaar duren voordat een kudde stabiel is.

Ik heb er een tijd terug ook een paard bijgekregen,die heeft toch wel een tijdje 's nachts in een aangrenzende paddock gestaan.Gewoon draad ertussen,geeft rust,veiligheid en gelegenheid tot goed kennismaken.

In het verleden zelfs met opstandige merries goed gegaan op deze manier.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 19:18

Ze staan nu apart van elkaar en gaan 's nachts op stal. Ik vind het een veiliger idee ze eerst naast elkaar op stal te zetten, dan zit er een stal tussen en niet alleen een draadje. Het is een stal met half houten wand en het bovenste deel tralies.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:50

Stal is natuurlijk ook prima...als ze maar contact met elkaar hebben ;)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 22:31

De merries zijn trouwens allemaal hengstig... Waarschijnlijk ging het daardoor fout. Ik vond het zo apart dat het eerst wel goed ging (bijna een week).

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:14

Heeft de andere ruin ooit wel samen met andere ruinen en merries gestaan dat je weet?

Wij hebben op stal een ruin die echt niet samen gaat met andere ruinen als er merries in de buurt zijn en zelfs met een draadje er tussen onhandelbaar is als er andere merries en ruinen naast hem staan. Het lijkt dan wel een hengst. Dus wil je niet ontmoedigen, maar misschien gaat het gewoon echt niet.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:19

TS: ik denk dat dat best eens goed zou kunnen dat het aan de hengstigheid ligt.

Zolang alle paarden regelmatig de tijd krijgen om te eten/drinken/slapen en mits ze zichzelf of elkaar niet serieus verwonden zou ik ze gewoon door laten vechten om de rangorde/ merries. Als je er elke keer tussen komt, blijft het "gevecht" onbeslist en moet t weer opnieuw beginnen. Bij ons is t telkens zo geweest dat t, wanneer het eenmaal duidelijk was na een paar dagen, het ook rustig bleef.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:27

Update:

De nieuwkomer (tinker) heeft gezorgd voor een positieve verandering!!

Mijn pony en deze tinker zijn samen in de bak/paddock gezet, dit ging eigenlijk bijna meteen goed. Tinker was overduidelijk de baas. Mijn pony zocht het nog een paar keer op, maar tinker joeg hem boos weg, maar ging niet achter hem aan.

De andere ruin had een aangrenzende paddock, dus er was al wat snuffelcontact geweest.

Vanmorgen de 3 mannen bij elkaar. Dit ging boven verwachting!!

De tinker vindt dat de merries van hem zijn (dus blijft naast de merries lopen en de andere 2 mogen niet neuzen bij de merries) en de andere 2 hebben elkaar.

Ik had het niet gedacht, maar het lijkt erop dat ze nog vriendjes gaan worden ook! Mijn pony heeft zich erbij neergelegd dat hij onderaan staat en laat zich door de andere ruin "beschermen" tegen de tinker. Ze eten samen uit een ton (terwijl er 3 staan) en gingen samen rollen.

Ik ben hier zo blij mee, dus moest het even met jullie delen.

De volgende stap is de ruinenkudde (3) en de merriekudde (5) bij elkaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:31

Fijn dat het beter gaat met de ruinen onderling.
3 ruinen en 5 merries hoeft meestal geen probleem te zijn, meestal is 1 van de ruinen het dominantst ten opzichte van de rest en als de andere 2 ruinen zich daarin kunnen schikken lost het probleem zich vanzelf op.
Vaak als de hengstigheid is dan kan het even oplaaien maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Succes!!!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 21:53

Te vroeg gejuicht: tinker is door het schrikdraad/hek gerend... -O- Het merrieland in en ging daar de merries opjagen.

Tinker op stal gezet. Andere 2 ruinen bij elkaar maar dat ging ook niet zo goed.

Nu alle ruinen weer apart...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:50

Is soms best lastig hoor, wij mensen bepalen even dat ze elkaar maar aardig moeten vinden,
wat soms gewoon niet zo is.
En als er echt gejaagd wordt is een weiland al snel te klein.

Hoop dat jullie alsnog en oplossing vinden.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:12

Wat een vervelende toestand zeg! :(:)
Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt met mijn ruin, alleen was hij de "agressor" zeg maar.

Zie topic:
[VSW] paard kan niet meer in de kudde

Er gebeurt nu natuurlijk veel in korte tijd, alle verhoudingen in de kudde gaan op de schop en dat gaat vaak niet zonder slag of stoot.

Ik denk dat je de ruin die jouw ruin onder handen heeft genomen niet moet onderschatten, als hij de merries echt als de zijne ziet, zal hij niet schuwen om net zolang door te gaan totdat hij hem ernstig verwond heeft of ook door de draden heeft gejaagd.
Mijn oplossing zat hem in het scheiden van de ruinen van de merries. Mijn ruin staat nu samen met een andere ruin en ze zijn echt beste maatjes geworden die amper zonder elkaar kunnen. Ze spelen samen, ze kroelen met elkaar en af en toe doen ze ook wel eens lelijk tegen elkaar, maar dat beperkt zich tot één beet of wat lelijk kijken naar elkaar.
Dus geef niet op en probeer gewoon een combi te vinden die wél werkt.
Heel veel succes!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:24

als het fout blijft gaan zul je ze toch apart moeten houden...
je kan allerlei dingen proberen soms vind je dan een oplossing..

wij hadden ook een groep pensionners.. maar ze staan nu toch apart.. twee samen en 4 andere samen. en eentje alleen, die joeg een gewoon door het hele land en de draden heen...