Paard trapt als ze opzij moet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LottieLover

Paard trapt als ze opzij moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:35

Hallo,
Als ik mijn paardje een beetje aan de kant wil duwen draait ze zig heel snel om en haalt ze flink uit.
Dit is heel lastig want als ze even in de weg staat of als ze gewoon even een stapje opzij moet zetten voor t hek ofzo moet je dat op een hele onhandige manier doen.
Ik doe al grondwerk met haar maar hier kom ik niet uit!
Ik moet haar
Leren "wijken voor druk" maar dat wil gewoon niet want dan gaat ze dus heel hard trappen.
Weet iemand hier raad mee?
Alvast bedankt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:37

Een ervaren iemand bij halen, tot het fout gaat.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:39

Ess_Ramona schreef:
Een ervaren iemand bij halen, tot het fout gaat.

Ik neem aan dat je voordat bedoelt, en niet tot ;) .
Maar inderdaad, haal er iemand bij die hier ervaring in heeft, zelf gaan klooien met oplossingen van bokkers is een recept voor problemen. Niet dat er alleen maar slechte oplossingen komen, maar zij kennen jou en jouw paard niet, en je kunt dus niet zeggen of een oplossing echt gaat werken of het alleen maar verergert, tenzij je jullie in real life bezig ziet (en dan niet via een filmpje).
Laatst bijgewerkt door Merileth op 10-09-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:40

Kan het zijn dat je (voor haar gevoel) teveel druk gebruikt, wellicht kan je haar opzij zetten zonder haar aan te raken, door bijv. Alleen je hand op te steken of door te zwaaien met een halsterrtouw?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:42

Oeps ja!
Foutje haha.

LottieLover

Re: Paard trapt als ze opzij moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:48

Dus de enige oplossing is een ervaren iemand zoeken?
Oke bedankt allemaal en als iemand nog n goeie oplossing heeft hoor ik het graag

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:54

Gaat het om de minishet in je profiel?
In dat geval zou ik zeggen, een flinke skup onder haar edele kont. Je laat je toch niet de les lezen door zo'n opdondertje? :j

Wanneer het hier een groter paard betreft, dan zou ik ook hulp van een professional inschakelen, voordat er ongelukken gebeuren! :(:)

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:58

Ja ze is 80cm en 1 jaartje oud

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:00

Maeve schreef:
Gaat het om de minishet in je profiel?
In dat geval zou ik zeggen, een flinke skup onder haar edele kont. Je laat je toch niet de les lezen door zo'n opdondertje? :j

Wanneer het hier een groter paard betreft, dan zou ik ook hulp van een professional inschakelen, voordat er ongelukken gebeuren! :(:)

*\o/* :D
Sorry wat een varken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:06

Blijkbaar vraagt/eist ze jou om te wijken ipv dat ze voor jou wijkt. Slimme dominante tante heb je dus. Hoe reageer je als ze jou aan trainen is?

Als jij namelijk wijkt voor haar dan heeft ze jou hartstikke goed getraind. Maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.. Heb je haar al eens een beste schup/pets verkocht? Ze mag dan klein van lijf zijn maar lijkt groot van karakter en daar moet je dan maar naar handelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:07

Wat die je dan aan grondwerk? Wijken voor druk is toch net wat grondwerk inhoudt? Wijkt ze al wel voor druk aan het halster en vanuit de nek opzij? Of begrijpt ze het hele principe nog niet?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:13

Als het de shet is....je bent 18 en hebt vast een flinke schoenmaat, gebruik deze dan ook :7 alleen foei zeggen helpt niet...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:18

Maatje 41 en een lik op stuk beleid is wel de nuchterste Natuurlijk met paarden omgaan aanpak...
Is ze nou helemaal belazerd!!

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:19

Ze is 1 jaar oud een heeft haar hele leventje in een wei gestaan en er is verder niet naar haar omgekeken.
Toen ik haar een paard maandjes geleden kocht kon ik haar na uren in de wei zitten pas aanraken toen heb ik haar geleerd dat ze het halstertje omkan, meelopen aan een touwtje, dat ik haar overal aan kan raken en dat ik haar voetjes kan optillen.
En dat via grondwerk stappen alleen dat wijken voor druk wil niet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:21

LottieLover schreef:

"Ach mach man dass so" zei ooit een Duitse mijnheer die met zijn dochter op een kleine shet over het strand wandelde, waarbij die shet zich op de grond gooide en het liefst ging rollen terwijl het kindje stom verbaasd nog op hem zat. Toevallig liep ik een meter naast hem en met een brul sprong ik naar voren en ik haal me toch uit en geef die kleine shet een oplawaai met mijn wandelschoen onder zijn buik. Het was een fractie van een seconde en paardje sprong overeind. Ik pakte gelijk het halstertouw af van de vader en liep met de kleine doerak door en maakte rondjes etc en liet hem op commando achteruit gaan. Shetje luisterde perfect. Toen met vader aan het touw en mij ernaast eventjes wat regels uitgelegd en in welke positie hij moest stappen en hoe dominant hij moest zijn.
Ging super en met zijn kleine dochter (2,5 jaar) heeft hij een gezellig half uurtje rondje kunnen stappen zonder problemen verder met de kleine shet.
Dus alé hé, je weet wat je te doen staat. Enne één keer duidelijk en hard zonder twijfel. Is niet zielig. Pas als hij jou trapt in je buik, dan is het zielig en wellicht nog erg ook. Aanpakken die kleine en braaf is braaf hé. Kort maar krachtig en duidelijk. Doet hij het goed, dan normaal belonen en gewoon weer iets anders doen. Dan gelijk stoppen met zijwaarts vragen.

Daarnaast als ik jouw verhaal hierboven lees (we posten vrijwel gelijk) is ze wellicht nog te jong om te wijken voor druk. Ze is pas 1 jaar hé. Dus korte stukjes werken met haar en nog niet te moeilijke dingen vragen. Als ik hierboven lees, dan is het gewoon nog te vroeg om te wijken en overvraag je haar, maar trappen mag echt niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-09-14 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:23

Ja ze heeft dus veel te leren. Maar 1 van de dingen die ze moet leren is dat zij niet de baas is. Dat denkt ze nu wel. En dat kan je op een zachte manier aanleren als je heel ervaren bent en al bij het kleinste signaal ingrijpt maar blijkbaar pik jij die signalen niet op en gaat ze heel ver over de grens. Dan is de snelste oplossing even ver over de grens te gaan als dat zij doet. Wil je graag leren hoe je de subtiele signalen oppikt dan zul je les moeten nemen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:28

Ik zou hem gewoon 1x een goeie rotschop geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:31

pien_2010 schreef:
LottieLover schreef:

"Ach mach man dass so" zei ooit een Duitse mijnheer die met zijn dochter op een kleine shet over het strand wandelde, waarbij die shet zich op de grond gooide en het liefst ging rollen terwijl het kindje stom verbaasd nog op hem zat. Toevallig liep ik een meter naast hem en met een brul sprong ik naar voren en ik haal me toch uit en geef die kleine shet een oplawaai met mijn wandelschoen onder zijn buik. Het was een fractie van een seconde en paardje sprong overeind. Ik pakte gelijk het halstertouw af van de vader en liep met de kleine doerak door en maakte rondjes etc en liet hem op commando achteruit gaan. Shetje luisterde perfect. Toen met vader aan het touw en mij ernaast eventjes wat regels uitgelegd en in welke positie hij moest stappen en hoe dominant hij moest zijn.
Ging super en met zijn kleine dochter (2,5 jaar) heeft hij een gezellig half uurtje rondje kunnen stappen zonder problemen verder met de kleine shet.
Dus alé hé, je weet wat je te doen staat. Enne één keer duidelijk en hard zonder twijfel. Is niet zielig. Pas als hij jou trapt in je buik, dan is het zielig en wellicht nog erg ook. Aanpakken die kleine en braaf is braaf hé. Kort maar krachtig en duidelijk. Doet hij het goed, dan normaal belonen en gewoon weer iets anders doen. Dan gelijk stoppen met zijwaarts vragen.

Daarnaast als ik jouw verhaal hierboven lees (we posten vrijwel gelijk) is ze wellicht nog te jong om te wijken voor druk. Ze is pas 1 jaar hé. Dus korte stukjes werken met haar en nog niet te moeilijke dingen vragen. Als ik hierboven lees, dan is het gewoon nog te vroeg om te wijken en overvraag je haar, maar trappen mag echt niet.

Nou, moest jij het lef hebben dat bij mijn paard/pony te doen dan krijg je daar zelf een oplawaai dat je wel weet waar je staat ;)
Verder: Wijken voor druk kan zelfs een veulen. Hoe leer je ze anders mee lopen aan een halster? Voetjes geven? Dit alles heeft ook al te maken met druk. Niets overvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:31

Kabayo schreef:
Ik zou hem gewoon 1x een goeie rotschop geven.

Maar dan wel op exact het juiste moment, op de juiste plek en de juiste hardheid.
Oftewel; beter toch hulp inschakelen van iemand die weet waar ie mee bezig is en je kan laten zien hoe je hier mee om kunt gaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:34

Mijn god, hebben jullie allemaal zo'n rotleven ofzo? Wedstrijdje wie het hardste kan schoppen? En pien_2010, heb jij even mazzel dat ik daar niet bij was, ga naar een goede psych voor je onverwerkte emoties maar een paard op die manier bewerken voor de ogen van een 2,5 jarig kind????

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:34

Schop verkopen, en een flinke. Pony is heus niet nerveus of onzeker als ze dat durft te doen. Als ik die van mij om zou duwen en hij legt z'n oren in z'n nek krijgt die al een snauw en als die dan nog even zijn been optilt heeft hij hem te pakken en niet voor een kleine. Laat mezelf toxh niet het licht uit m'n ogen slaan en al helemaal noet door een Shetlander :n

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:51

Caira schreef:
Mijn god, hebben jullie allemaal zo'n rotleven ofzo? Wedstrijdje wie het hardste kan schoppen? En pien_2010, heb jij even mazzel dat ik daar niet bij was, ga naar een goede psych voor je onverwerkte emoties maar een paard op die manier bewerken voor de ogen van een 2,5 jarig kind????

Juist :')

enig idee hoe ze dit in het wild doen? Paarden trappen elkaar harder. Dez pony is de baas in dit verhaal. Moet op de plek gezet worden

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:00

Echt, zoek hulp, want jullie hebben duidelijk een (communicatie) probleem. En dan maakt het naar mijn idee weinig uit of je met een Shetje of een groot paard te maken hebt. Als je dit niet op een goede manier oplost, blijf je mogelijk problemen houden. Het is gewoon nodig dat iemand die er verstand van heeft meekijkt om te zien waarom dit dier op deze manier reageert. Is het vanuit angst, dominantie, of geef jij je hulpen mogelijk te grof waardoor het dier schrikt..
Kijk, natuurlijk mag het dier jou niet slaan. Maar juist daarom moet je dit op een goede manier oplossen want het is best een serieus probleem wat niet erger mag worden.

En ga alsjeblieft niet zomaar het dier schoppen :?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:05

pien_2010 schreef:
LottieLover schreef:

Dit had je dus niet bij mijn paard moeten doen want dan had jij ook een knal gehad.

Je moet hem/haar gewoon laten zien wie de baas is TS.
Ik heb in april ook een mini shet gekocht die nooit in de hand was geweest en die me in de eerst 5 minuten toen ze hier was mijn wilde bijten.
Ik heb haar een flinke tik verkocht en 3 weken in de stal met een leesboek gezeten, tot ze me vertrouwde en naar me toe kwam zodat ik haar kon aanraken en aaien.
En nu!! Ik heb nog nooit zo'n lief ding gehad, zelfs de kindjes spelen ermee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:15

Caira schreef:

Caira als ik daar toevallig niet had gelopen dan was het kindje er niet meer geweest want had onder paard gelegen. Heb dit verhaal later die dag tegen het verhuur bedrijf verteld (ken die mensen goed) en paardje is nooit meer ingezet en dus op de wei gezet. Die mensen schrokken zich rot. Hadden wel eerder gehoord dat pony niet braaf was maar niet van iemand met verstand van zaken. Als kindje eronder had gelegen dan was de ellende niet te overzien geweest. Dus paps en kindje hadden puur geluk dat ik daar was en de eigenaar van die pony zeer geschrokken heeft me bedankt voor het ingrijpen en melden.