Kan je hangen tegengaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Kan je hangen tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:31

Ik zet mijn bijrijdpaard altijd buiten vast. Met de paardenknoop aan een ring in de muur. Dat kent hij, is hij gewend en hij doet niet anders. Een paar maanden terug ging ie opeens hangen. Reden weet ik niet meer. Gelukkig maar heel kort en hij liep zelf naar voren zodat de druk eraf ging.

Maar vanmorgen had ik hem dus weer vastgezet en was gaan poetsen. Ik kreeg het warm dus wilde mijn trui uittrekken. Gok dat ie daarvan schrok want hij ging weer hangen. Maar toen hij ging hangen kreeg ik een kopstoot en knalde tegen de muur en toen naar de grond. Ik lag daar dus met die hoeven heel dicht naast mij. Gelukkig draaide hij wat van mij weg en toen ik uiteindelijk op kon staan (mijn lijf werkt niet goed mee, kan niet snel opstaan) was hij gelukkig weer naar voren gelopen en hing niet meer.

Touw zat muurvast terwijl ik hem normaal een paar keer opnieuw vast moet doen omdat hij steeds losgaat. Heb Woody met een ander touw aan de ring ernaast vastgezet maar ik had het gevoel dat hij dat niet zo prettig vond na het incident van daarnet. Mijn elleboog lag open en mijn gezicht is beurs aan de zijkant. Ik had een flinke stoot adrenaline en heb het tuig weer opgeruimd. Ik kon echt niet ontspannen op hem gaan rijden nu. Mijn hart zat in mijn keel en ik ben echt geschrokken. :\ Heb hem even losgegooid en toen weer in de wei gezet.

Morgen ga ik hem gewoon poetsen en zadelen in de stal (buiten vind ik veel fijner maar ja...) want ik durf hem nou niet weer vast te zetten. Maar ik wil wel rijden. Ik ben niet bang voor Woody maar voor die hang situatie. -O-

Is er iets dat ik kan doen of hem kan leren om niet te gaan hangen? Hij schrok gewoon, geen verkeerd gedrag ofzo.

Ik heb een normaal halstertouw, zonder paniekhaak. Als die er wel aan gezeten had, had hij zichzelf losgetrokken en had ik een los paard gehad....hij is al eens ontsnapt en heeft een half uur geduurd voor ik hem kom vangen...wil hem niet graag weer los hebben lopen vlakbij de weg...

Suggesties?

Glossy227

Re: Kan je hangen tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:36

Als je hem niet wilt vastzetten vanwege hangen en je wilt niet in de stal opzadelen dan houd je hem toch gewoon vast?
Halster om, leadrope eraan en poetsen en zadelen maar.
Leadrope is lang genoeg dat je overal bij kan komen terwijl je hem vast hebt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:36

Als het echt puur van het schrikken is, vrees ik dat je er erg weinig aan kan doen. Misschien schriktraining, zodat die minder onder de indruk is van bepaalde dingen? Zoals die wapperende trui.

Beterschap hoor, snap best dat je geschrokken bent :(:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:37

Oh, ik kan ook prima in de stal opzadelen maar vind het buiten fijner. Het is er lichter, je hebt meer ruimte en de haren vliegen mooi weg.

Leadrope heb ik niet, wel een longeertouw. :+

Hij is verder heel braaf, schrikt niet zo heel snel...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:37

Om te beginnen, een touw met een paniekhaak schiet niet los, maar is voor de mens een stuk handiger los te maken in een stresssituatie.

Paniekhaak is niet "schiet los bij voldoende druk".
Tenminste, als je de standaard paniekhaak aan halstertouwen bedoeld die ik denk dat je bedoeld.

Verder: je moet 1 zo'n ietwat onhandige aktie niet meteen als leidraad nemen. Je schrijft zelf dat hij het normaal gesproken niet doet. Wat je de komende tijd kunt doen, wellicht wat onhandiger misschien, maar zet hem gewoon niet vast. Hou het touw in 1 hand en poets met de andere. Of zoek een stalgenoot die een paar minuten over heeft en vraag of hij/zij even wilt vasthouden tot je klaar bent met opzadelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:40

Ik ben bijna altijd alleen op stal dus iemand vragen gaat eigenlijk nooit lukken.

En ik bedoel idd de standaard paniekhaak. :') Maar ik kan het touw wel door de ring doen maar los laten hangen. Hij blijft in principe wel staan alleen draait af en toe wat heen en weer.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:41

misschien dat je je longeertouw door de ring kan steken, en vanaf dat je paard gaat hangen meegaan? Ik kan mijn paard ook niet vastzetten, zij trekt tot ze erbij neervalt. Ondertussen laat ik haar gewoon los staan terwijl ik mijn spullen enzo neem.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:41

Maar dan ligt er een hoopje longeertouw op de grond...vind ik ook niet zo veilig als hij erin gaat staan...

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:42

Wat ik deed bij mijn vriendin d'r paard, die vond hoeven krabben niets en ging dan ook hangen,
een lang touw of longeertouw door de haak heen en keer er omheen en dan zelf het touw vasthouden.
Ze voelen de eerst wel druk, maar ik gaf dan mee met het touw zodat de druk wegviel.

Uiteindelijk geen paniek bij het paard (het was bij haar echt angst), geen kapotte halsters en touwen
en geen paard die dus los liep. Nu staat ze prima vast.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:44

Woody schrok nu alleen, hij staat al jaren gewoon vast en kan dat ook prima...

Maar jou manier zou kunnen. :j

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:45

Hiervoor heb ik onlangs de safety clip aangeschaft (overigens ook via BOKT gevonden)

http://www.depaardenverzorger.nl/harrys ... -clip.html
weet niet of ik de link hier mag plaatsen.

Tot nu toe werkt het voor mij geweldig. Kost iets, maar nieuwe touwen en halsters ook (niet te vergeten de evt schade aan paard).

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:46

Voorlopig even het touw loslaten hangen of een paar keer door de ring halen, dan schiet deze los zodra hij gaat hangen.

Als is dit geen oplossing, dit is wel een manier om er voorlopig mee om te gaan, tot de schrik bij jou weer wat minder is. Daarna toch proberen. Tegen hangen is volgens mij erg weinig te doen. Een klop op de billen, zorgt vaak dat ze weer naar voren stappen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:47

Als hij al jaren vast staat dan kan 'ie gewoon prima vast blijven staan. Elk paard schrikt heus wel een keer en wil dan wegkomen, hoeft niet te betekenen dat ze 't opeens elke dag gaan doen. Gewoon lekker vastzetten :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:48

Ik vind het fijn. Ik doe het trouwens ook met m'n eigen merrie. Nergens bang voor,
alleen met afspuiten kan ze weleens hangen (meer in de zin van naar achteren lopen
en net zolang wachten totdat het touw kapot gaat) maar op deze manier kan ze ook niet
overal heen lopen wat ze staan 'vast' en voelen ook druk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:49

Ik wilde hem ook naar voren trekken ofzo maar omdat ik door zijn kopstoot op de grond lag kon ik hem niet helpen. :+

Ik doe idd voorlopig het touw een paar keer door de ring zodat hij geen druk voelt als hij wil gaan hangen...het zal idd aan mij liggen...de schrik zit er goed in...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:53

Hier ook een groot safety clip fan! Fantastisch ding dat net wat meegeeft bij hangen waardoor je ellende voorkomt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:59

Die safety clip is wel heel gaaf zeg!! :oo

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:12

Die wou ik ook aanraden, lijkt me een veilige optie zonder te hoeven knoeien met een stuk touw in de handen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:21

Ja, het is zo te zien erg handig in gebruik...toch maar es even overleggen met de eigenaresse...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:27

Je zou kunnen kijken of bestellen uit de US of via een westernwinkel voordeliger is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:41

Longeerlijn kan je ook eerst door de ring doen waar je hem wilt zetten en het uiteinde dan door een andere ring, dan ligt het restant touw niet voor zijn voeten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:41

Safety clip gaat een leven lang mee, dan valt die 25 euro best mee toch?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:42

Ja dat is wel te doen. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 20:38

Heb vandaag de longeerlijn twee keer door de ring gedraaid en de rest op de grond gelegd, goed aan de kant natuurlijk. Dit werkte prima. :)

Hier kan je het een beetje zien.
Afbeelding

Maar die safetyclip is nog steeds een top idee. :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:00

Mijn paard ging hangen uit stoutheid, deze hebben we een keer een opvoedende schop onder zn kont gegeven zodat hij weer naar voren ging. Vrij snel daarna hebben we een elastsich halster voor hem gekocht en dit gebruiken we nog steeds.