trieste blik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

trieste blik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:32

Hey,
Verzorgpaard astra heeft 3 weken stilgestaan. 2 weken door bloedarmoede en dus alleen beetje gelongeed. En 1 week omdat ik zo ziek als een hond was.

Vorige zondag ging ik er weer naartoe. Aan de longe alles ok, mooie draf, kort gegalopeerd en veel stappen.
Maar toen ik erop ging voelde het niet goed. Astra protesteerde veel door stil te staan en niet vooruit te krijgen van de 1e keer. Pas na lang aandringen wel weer vooruit voor enkele passen.
Ben afgestapt toen hij wel braaf vooruit ging.
Eenmaal afgestapt had hij ook een trieste blik in zijn ogen. Alsof hij zei dat het niet meer fijn is.
Het is echt een blik die ik nog nooit eerder had gezien bij hem.

Is astra na de bloedarmoede verzwakt en niet meer geschikt om te rijden? Of had hij gewoon weer zijn kuren en testte hij mij opnieuw uit?

Astra is 20 jaar geworden in mei.

Cassidy

Re: trieste blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:35

Net zoals jij af en toe geen zin hebt om dingen te doen, kan een paard dat ook hebben. Helemaal na een periode dat een dier niet lekker in zijn vel zit, zou je rekening kunnen houden met het feit dat het op dat moment even niet meer wil. Dat kan een week daarna weer anders zijn....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:36

Aan de longe wel goed lopen, maar onder het zadel niet willen lopen: tijd voor een zadelcheck. Hij wordt een dagje ouder, is wat minder in conditie, dus het kan heel goed dat het zadel 'm in de weg zit.
Een paard test je niet uit, hij geeft aan dat er iets dwars zit. En soms is dat een flinke uitzoekerij om erachter te komen wat je paard dwars zit.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:37

Zou het kunnen zijn dat ie na de 3 weken ziek/stil gestaan te hebben wat afgevallen is of iets waardoor hij last heeft van het zadel?
Dit dacht ik omdat ie met longeren nergens last van leek te hebben en met rijden niet wilde.

Of is zijn conditie achteruit gegaan waardoor longeren en rijden wat te veel werd?

Of zoals hier boven me gezegd word, misschien had ie gewoon niet zo'n zin.

Succes met je (verzorg)paardje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:38

misschien heeft hij nog bloedarmoede?en kijkt hij gewoon heel moe?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:51

Gezien het medisch mis was, zou ik dat eerst laten checken door een DA, wellicht is het paard nog niet helemaal de oude, of is het weer mis? Daarnaast kan het zadel ook in de weg zitten, een ziek paard kan snel afvallen, en dat kan maken dat het zadel niet meer lekker past. Sommige paarden lopen daar doorheen, andere laten wel duidelijk merken dat het niet goed is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:54

Of het dier was gewoon moe na het longeren, na een paar weken niks gedaan te hebben en die bloedarmoede.

Als je zelf net in de lappenmand hebt gezeten heb je vaak ook niet alle energie en ben je wat hangeriger totdat je echt "beter" bent :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 10:23

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga zondag kijken of hij frisser uit zijn ogen kijkt. Het zadel is nieuw gekocht omdat de vorige niet paste.
Als blijkt dat hij niet volledig geneest bestaat de kans dat de eigenaar mij er niet meer op laat rijden.
Dan mag ik echter wel zelf een paard kopen van mijn vriend. En deze komt dan bij astra en de fjord te staan.
Al hoop ik dat astra snel beter is

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:01

Oja, dubbeltopic kwam doordat ik op mijn tablet zit. En die is soms traag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 18:09

;(
Wat is er toch met me verzorgpaard aan de hand? Ik voel zijn schouderbladen zijn ribben zie je en zijn achterste ribben kan ik ook voelen. Hij is ook agressief geworden, oren plat in de nek en een waarschuwende blik. Heeft zelfs 3x naar zijn eigenaar gestampt omdat zij hem wou aanraken in de wei. Dit deed hij anders nooit.

Bij de fjord, die 10 jaar ouder is kan ik de ribben en schouderbladen niet voelen.
Astra is dus echt aan het vermageren.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:17

Is er nog een paardenarts bij geweest die de oorzaak van de bloedarmoede heeft gevonden en behandeld? B.v. wormbesmetting? Een haflinger die zo mager wordt, dat klopt gewoon echt niet. Het klinkt alsof hij pijn heeft, en daar al z'n energie in gaat zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 18:42

Tja de da heeft hem een serum gegeven. Ik dacht ook meteen aan bloedworm, maar dit was niet te zien in het bloed.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:25

Bloedworm kan je ook niet zien in het bloed...toch?
Zit in de mest net als andere wormen...

Kan Astra wel bij het eten jaagt de fjord astra niet weg?
Dat ze te weinig krijgt?

Of krijgen ze wel genoeg te eten?

Hoe kwam Astra aan de bloedarmoede?
is daar naar gekeken?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:27

Bloedworm kan je juist beter terugvinden in het bloed dan in de mest :j

Heeft de DA opnieuw bloed getrokken?

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:31

Alles geeft aan dat er iets niet goed is met Astra.Humeurig .anders van karakter en afvallen daar zou ik allang een dierenarts bij gehaald hebben !! .Niet gissen en er een dierenarts terug bijhalen en eens goed na laten kijken .........

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 20:32

Is niet mijn paard he. Maar de eigenaar laat morgen de da komen. Ik heb gezegd dat ze moet zeggen dat ik aan bloedworm denk. Heb het zelfs opgeschreven voor haar.

Hij staat de hele dag op de wei, wordt enkele keren per week ook op een andere wei gezet die nog groter is.
Hij krijgt voldoende te eten en wordt aangevuld met hooi.
Hoe hij aan bloedarmoede komt weet ik niet. Bloedworm is mijn eerste gedachte maar bij het bloed trekken van 3 weken terug was dat niet te zien in het bloed.

Maar van zodra de da geweest is belt de eigenaar ook naar mij. Desnoods spreekt ze iets in op mijn gsm want ik moet werken van 8 tot 17u.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:36

wormen is een van de meest logische oorzaken van bloedarmoede

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 20:41

Ja dat dacht ik 3 weken terug al. Maar toen was er van wormen niets te zien in het bloed of in de mest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 07:14

Vandaag komt de da. Ik wacht bang af op een telefoontje.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:57

Hopelijk doet de DA ook even opvoelen. Ik heb een paard gehad met ontstoken dunne darm, daar werd hij ook eerst heel vervelend en daarna broodmager van. Hebben hem uiteindelijk met cola voor de dood weg kunnen halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:08

Vraag de veearts ook bloed te prikken voor cushing ppid, dat is deze maand gratis. Je betaalt alleen veeartskosten.
Daar horen de symptomen bij en gezien de leeftijd zou het best kunnen, met medicijnen knapt hij dan snel op en zijn humeur ook.
http://Www.ppidbijpaarden.nl

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 10:52

Maar heb gisteren over cushing gelezen. De symptomen van agressie zijn idd vergelijkend, maar hij heeft niet alle symptomen.
Zo heeft hij bv geen veranderingen in de vacht wat kleur of rui betreft of extra lange plukken.

Ik kan er echter niet bij zijn omdat ik moet werken tot 17u. Als er meer nieuws is wordt ik wel gebeld.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:59

Die vacht komt pas later, als je paard al enige tijd PPID heeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 17:26

Da heeft bloed getrokken. Wordt grondig gecontroleerd, maandag pas uitslag. Denkt ook aan de schildklieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:34

MaricoGraphy schreef:
Da heeft bloed getrokken. Wordt grondig gecontroleerd, maandag pas uitslag. Denkt ook aan de schildklieren.

schildklier?Dat is een unieke dierenarts.De meeste vergeten dat een paard uberhaupt een schildklier heeft :+

Word er ook op cushing gecontroleerd?Die hebben ook vaak bloedarmoede en een te trage schildklierwerking.Is allemaal relatief simpel op de lossen met medicijnen.
Mocht het cushing zijn en een te trage schildklierwerking kan de eigenaar rekenen op ongeveer 130 euro aan medicatie per maand.Of de eigenaar daar zin in heeft is een tweede natuurlijk.
Maar goed,laten we de resultaten even afwachten ;)