Paard met vernielzucht; hoe entertainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Paard met vernielzucht; hoe entertainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 09:41

Hai!

Ik heb 2 ruinen, een 6- en een 21-jarige. Ze staan 24/7 buiten, hebben 2 grote weides, een schuilhok en een piste tot hun beschikking.

De jongste is echter een geweldige sloper: àlles krijgt hij kapot. Ik heb tegenwoordig al schrik om naar de wei te gaan omdat ik niet wil weten wat ik weer ga aantreffen.
Zo breekt hij bvb prikpaaltjes doormidden, trekt hij de dakgoot van het schuilhok er af, stampt of trekt hij de waterbakken omver, breekt hij de houten planken rond m'n boompjes in twee,... Mijn oudje een vliegenkap aandoen? Buiten hem gerekend }:) ! Dat moet er binnen het uur af!

Ook slaagt hij er regelmatig in om uit te wei te geraken (3 rijen lint met stroom op), vraag me niet hoe hij het doet...
Er liggen een paar houtstronken in de wei, en ook heeft hij een jollybal waar hij af en toe eens helemaal los op gaat, maar wat kan ik nog meer doen om hem te entertainen en te zorgen dat hij m'n infrastructuur niet elke keer weer sloopt? Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 04-08-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Re: Paard met vernielzucht; hoe entertainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:47

Je kan wilgentakken afzagen en neerleggen, dan kan hij blaadjes eten en op de bast knagen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:49

Mijn slopertje gaat helemaal los op de paarden voetbal. :j
Niet zo een goedkoop ding want daar ben je zo van af.
Maar de echte.......zelfs die van mij krijg hem niet stuk _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:50

Ik lees mee, ik heb 2 van die vandalen op weide staan... zelfde omstandigheden alleen de leeftijden zijn anders.
Paardenvoetbal vinden ze niks aan overigens. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:58

Een ander jong speels paard erbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:02

Staat hij niet "gewoon" overal aan te schuren ?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:03

Cowgirl schreef:
Een ander jong speels paard erbij.

Euhm, ja hoor, zal eens kijken of ik ergens nog wat geld in een kous heb steken :+

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:04

Shirley schreef:
Staat hij niet "gewoon" overal aan te schuren ?

Nee schuren doet hij niet. 't Is echt overal aan prullen en bijten en trekken en stampen en met zijn gat duwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:04

sowieso, ga je een paard zoeken "en wat zijn de eisen" "nou hij moet speels zijn"

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:06

Ayasha schreef:
sowieso, ga je een paard zoeken "en wat zijn de eisen" "nou hij moet speels zijn"

:D "Voor de rest moet hij niets kunnen hoor, alleen ongelooflijk speels zijn!"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:07

En dan blijkt dat ze elkaar niet kunnen uit staan.... :+ Kan je in de advertentie zetten: "Tis een ***bok maar hij is wel speels!" :j

Nee een ander paard bij kopen vind ik ook omslachtig (mede omdat er bij mij al 5 lopen, als ie daar geen vriendje tussen vindt dat voldoet vrees ik dat nog eentje bij kopen ook niet gaat helpen.)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:08

Dan zit ik daar met 2 van die breekvarkens opgescheept... -O-
Bespaar me dat!

Nee een derde paard is (voorlopig) echt geen optie. Ben een huis aan het bouwen, moet een man + 2 paarden onderhouden + heb maar x aantal euries op m'n rekening staan dus moet daar beetje rationeel mee omgaan ;) .
Laatst bijgewerkt door miezelke op 04-08-14 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:10

Met z'n gat duwen valt bij mij onder schuren ;)

Maar bijten en prullen is moeilijk af te leren, ze bijten en prullen altijd in en met de zaken die jij daar nou net niet voor bedoeld hebt !

Alleen je planken en buitenkant schuilstal beveiligen met met stroom en hem los speelgoed geven, zoals wegpilonnen, stootwillen en wilgentakken zou kunnen helpen ...
En inderdaad, eentje erbij die zo gek is om dan ook mee te doen :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:12

Shirley schreef:
Met z'n gat duwen valt bij mij onder schuren ;)

Ja, maar bedoelde dat hij totaal geen last heeft van exceem of zoiets. Elk paard schuurt wel eens. En dat kan hij nog altijd tegen het schuilhok doen, dat is daarop voorzien :Y)
Laatst bijgewerkt door miezelke op 04-08-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:12

Een schrikparcoursje in de wei leggen, en dan niet voor grondwerk maar om mee te spelen?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:14

Grappig, hier ook 2 ruinen met dezelfde leeftijden waarbij de 6 jarige ook nergens voor terugdeinst hij checkt ook iedere dag even of de stroom wel aanstaat, zo niet dan doet hij binnen no time een poging om aan de andere kant van het hek te komen :Y) en zo al vele dekens, vliegenkappen enz.... stuk. Wij proberen om hem iig naast het buitenlopen zoveel mogelijk beweging te geven zodat hij niet te veel energie heeft. En hij staat s'nachts binnen om een expeditie over het terrein te voorkomen. (goed afgesloten allemaal maar je weet het gewoon niet met zo'n dier)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:16

Zwaarder stroom apparaat aanschaffen en de zaken afzetten met goed schriklint (dus geen kapotte stukken er tussen en dan premium kwaliteit lint van 4 cm breed) voor de rest zou ik die prikpalen weg doen en afrasteren met degelijk materiaal... Dus houten palen met schrikdraad...

Wilgentakken vinden ze meestal lekker en leuk om mee te klooien.

Hoeveel gras staat op je weide en geef je hooi? Anders zou ik het hooi in kleine hoopjes door de wei verspreiden zodat hij wat moet doen om zijn voer bij elkaar te sprokkelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:18

Dat is lastig. Ik heb een merrie die zo is. Die kan ik niet tussen oudere paarden (ook niet 6 stuks) houden want die sloopte ALLES. Na verloop van tijd ook zichzelf!!
Ze brak hekken plank voor plank af, legde al het schrikdraad plat, schopte het hout tussen de paddocks weg, trok de voerbak van de muur etc etc. Uiteindelijk is ze door prikkeldraad van de buren gelopen en was de maat vol.
Dat paard moest gewoon verhuizen. Tussen jonge paarden is de sloopdrang helemaal weg.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:21

Neon schreef:
Zwaarder stroom apparaat aanschaffen en de zaken afzetten met goed schriklint (dus geen kapotte stukken er tussen en dan premium kwaliteit lint van 4 cm breed) voor de rest zou ik die prikpalen weg doen en afrasteren met degelijk materiaal... Dus houten palen met schrikdraad...

Wilgentakken vinden ze meestal lekker en leuk om mee te klooien.

Hoeveel gras staat op je weide en geef je hooi? Anders zou ik het hooi in kleine hoopjes door de wei verspreiden zodat hij wat moet doen om zijn voer bij elkaar te sprokkelen

Ja zwaardere batterij aanschaffen is iets wat ik al van plan was... De omheining is heel degelijk gemaakt: 3 rijen breed lint op houten palen, nergens geen onderbrekingen, overal fatsoenlijk verbonden. Prikpaaltjes gebruik ik om af en toe tijdelijk een bepaald stuk vd wei af te spannen, als ik bvb ergens kunstmest heb gegooid, of als k wil hooien.
Staat véél gras op de wei, hooi geef ik enkel in de winter bij (ga in de zomer geen hooi geven als ze onbeperkt kunnen grazen, zou beetje zot zijn)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:25

Nee dat is begrijpelijk... En bij voldoende gras lopen ze normaal ook de hele dag door de wei om te eten... Lastig zo'n slopert... Heb er zelf ook 1 mwar bij hem heeft bovenstaande geholpen en daar heb ik een vriendje bij gezet... Heeft hij wat aan het oudere paard of is het niet zo'n goede klik?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:28

Ze komen met z'n momenten wel goed overeen :+ Soms moeten we ze eens uit elkaar zetten als hij er weer te veel achtergaat.
Maar de oude is idd niet echt meer in the mood om nog veel te spelen... :( Ik geef grif toe dat een jong paard erbij al misschien veel zou oplossen, maar dat is voorlopig echt nog niet aan de orde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:33

Ik merk dit gedrag bij paarden die verveeld zijn maar ook die iets hebben als maagzweren.

je kan takken ook ophangen of een voetbal neerleggen, ze zijn ook te maken voor hooi. Flesjes ophangen die hij moet kantelen om brokjes te,krijgen en vaak een klein hapje hooi geven zodat zijn daarop gaat staan wachten ipv zijn buikje vol heeft, een uurtje slaapt en zich dan gaat vervelen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:36

Hooi ga ik niet bijgeven; ze hebben gras à volonté.
Iets ophangen in 't schuilhok is misschien wel eens een idee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:38

Hij klinkt als een ontzettend slim paard !
Moest wel lachen, ik heb er ook een gekend die oooooveral onder vandaan kwam.
Wat wij deden is de plaatselijke hovenier bellen om te vragen waneer ze wilgen gingen snoeien.
Deze mochten we dan meenemen (niet alleen de dunne takken maar juist de grote dikke stammen).
Lekker het land in en dat ging de verveling een poos tegen!!

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:47

de merrie van de buren is ook echt een enorme slopert, hekken, stallen, dekens, het moet er allemaal aan geloven. hun hadden alles al geprobeert maar hun merrie bleef maar slopen, dus toen hebben we de handen in eengesloten en na lang overleg en na alle opties opnieuw te hebben besproken, zijn we uiteindelijk met geit gekomen, klinkt raar maar zo'n geitje is niet zo heel duur en als je een brave vindt, dan houd die je paarden wel de heledag bezig, maar ik zeg niet dat dit altijd helpt, het helpte bij de buren, maar het is een optie.