Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:00

Zoals de titel al zegt: mijn paard valt aan bij het longeren.

In het kort de situatie:
Mijn paard is zeer dominant. Dat weet ik en daar ben ik ook vaak mee aan het werk. Ik heb laatst een cursus freestyle gedaan en hierbij heb ik veel goede oefeningen gehad. Maar gisteren was het weer zover, alleen extremer dan ooit..

Ze is niet de makkelijkste, mijn paard is namelijk én dominant en zeer sensibel. Druk zetten bij haar is dan ook moeilijk. Voorheen longeerde ik (los) met een longeerzweep. Dit werkte op zich goed, maar haar dominantie werd er niet minder van. Tijdens het longeren reageerde ze prima maar daarbuiten als ik geen zweep had een stuk minder. Volgens de cursus kwam dit omdat de zweep bij haar eigenlijk teveel druk is. Ze reageert daardoor niet meer als je minder druk geeft. Dus tijdens de cursus zijn we gaan longeren met leadrope. Dit ging erg goed en het leek heel erg de goede kant op te gaan, ook buiten de longeercirkel. Tot gisteren.

Gisteren begon al niet zo goed. Ze reageerde minder snel op de aanwijzingen, maar ze reageerde.. (volgens de cursus moest ik in het begin even genoegen nemen met het feit dat ze reageert, omdat het voor het paard erg moeilijk is om het leiderschap af te geven. Elke stap is een stap vooruit zeg maar).
Totdat ik galop van haar vroeg. Ik deed de leadrope omhoog, geen reactie, ik zwaaide de leadrope heen en weer, geen reactie, ik draaide de leadrope naast me rond, geen reactie, ik gooide het uiteinde van de leadrope achter haar langs: grote reactie.

De grote reactie was direct stilstaan, naar mij toe gaan staan, op haar achterbenen gaan staan. Met haar voorbenen uithalen en dreigen met bijten. Dit deed ze op ongeveer 1,5m afstand, dus raken kon ze me zeker niet maar toch was het een behoorlijk heftige reactie. Deze aanval duurde ongeveer 5 minuten voordat ze het opgaf. Daarna liep ze met tegenzin weer haar rondje, waarna ze toen ik haar in draf vroeg weer aanviel op afstand.

Mijn reactie is de reactie die ik in de cursus geleerd heb (al was haar gedrag een stuk heftiger van tijdens de cursus) Ik zorgde dat ze afstand hield door rechtop te staan en de leadrope voor me te houden en op momenten dat ze te dichtbij kwam zwaaide ik de leadrope voor me heen en weer (en bij gevaarlijke situaties rondjes voor me). Met het idee dat dit een laatste gooi van haar naar het leiderschap is. Als de aanval klaar was ging ik weer verder met rustig richting vragen en als ze haar rondje weer liep weer door met de oefeningen.

In plaats van even 10 minuten beweging geven wat de bedoeling was, ben ik ruim anderhalf uur bezig geweest voordat ze allebei de kanten op heeft gedraafd. Toen ze dat braaf deed zonder aanvallen ben ik gestopt om het positief af te sluiten. Ze reageerde daarna ook weer perfect op het naar me toe vragen waarop ze netjes aankwam lopen en netjes op een meter afstand blijft staan.

Ik ben in de gehele anderhalf uur niet boos geworden, heb zelfs niks gezegd, alleen met lichaamstaal alles opgelost. Ik heb haar continue kleine, makkelijke opdrachten gegeven en heb mezelf buiten het gevaar gehouden.

Is dit gedrag een laatste gooi naar "haar" leiderschap?
Is dit pubergedrag? (ze is 3 jaar)

Had ik toch boos moeten worden? (de cursus zei dat alleen wanhoop boos wordt en de leider geen wanhoop hoort uit te stralen)

Was dit een gigantische test van mijn geduld en haar manier om te kijken of ik het echt meende dat ik de leider ben?

Heeft er iemand zulk gelijke problemen gehad mijn zijn paard en wat was toen de oplossing?

p.s. Dit is de eerste keer dat het zo heftig was en zo lang zo heftig bleef. Laatste keer dat een kleine soortgelijke reactie er was is meer dan een half jaar terug. Lichamelijke problemen zijn uitgesloten door de DA, osteopaat en hoefsmit.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:07

Gossie, ik heb ook een merrie die mn grens graag aftast maar zo aggressief dan ook weer niet.

Mag ik vragen wat ze te eten krijgt wbt brok?

Wbt de cursus ben ik het eens, een leider wordt niet boos. Maar blijf kalm. Echter mag je wel straffen. Zolang je maar niet uit je plaat gaat.

cherrypower

Re: Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:12

ik denk dat het gedeeltelijk het puberen is en agressie bij elkaar, ik vind trouwens dat je het heel goed hebt opgelost, ik heb altijd geleerd dat boos worden averechts werkt. Misschien moet je een professional naar haar laten kijken.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:16

Pfoe boos worden is het laatste wat je moet doen, duidelijkheid is veel belangrijker. Wat ik me verder nog afvraag is of deze merrie geen hormonaal probleem heeft. Dit gedrag is niet normaal. Hoe is ze met andere paarden in de wei? Ook zo dominant?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:19

@Nivada Ze krijgt 1/2 schep bix per maaltijd. Dit krijgt ze al bijna een jaar.

En wat bedoel jij onder straffen in deze situatie? Nu is de straf dat ze niet naar me toe kan en als ze dat wel doet dan krijgt ze een leadrope tegen zich aan. Zodra ze stopt met aanvallen stop ik met de leadrope bewegen zodat de druk weghalen de beloning is. Zou jij dit anders doen?

@Cherrypower De professional heeft juist deze methode aangeraden en het leek heel erg goed te gaan. Gisteren is de eerste keer dat ze tegen de methode in ging. Ik heb hun wel een mailtje gestuurd maar wacht het antwoord nog af. Omdat ze meestal niet zo snel reageren wilde ik het bokt toch even voorleggen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:20

@Heukeltje In de wei is ze wel dominant, maar wordt ze door iedereen op haar plek gezet. Dit accepteert ze niet volledig maar gaat hun daarna wel uit de weg. Ze is daardoor erg zelfstandig in de wei. Ze heeft wel 1 vriendin war ze erg goed mee gaat.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:23

En wat voor bix is dat als ik vragen mag?
Die van mij kon echt een verschrikkelijke etter worden van sportbrok. Sinds ik haar daar af heb gehaald en een maisbrok geef (alleen in de winter) doet ze het super goed. Geen gebok meer onder het rijden of ge-etter zoals omhoog komen.

This maar een tip :) Kun je ook eens naar kijken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:24

Hm kan me zo voorstellen dat je je toch veiliger voelt als je een longeerzweep hebt. Ik heb soortgelijke situatie mee gemaakt alleen bleef dat paard niet op afstand maar stond op een gegeven moment boven me te maaien en te bijten en dan heb je niks meer aan een touwtje... Was op stage en ik moest toen wel de roundpen uitvluchten omdat het te gevaarlijk werd, moest namelijk zelfs in elkaar duiken op dat moment. De stagebegeleidster is toen er weer in gegaan met zweep en heeft net zo lang met de zweep voor het paard op de grond geslagen totdat hij het opgaf en dit duurde max 10 minuten. Ze is niet boos geworden, heeft hem geen een keer geraakt en beter had ze het niet kunnen doen.

Ik denk de manier waarop je het doet niet verkeerd was alleen zal je toch duidelijker moeten worden in wie de leiding heeft en niet stapje voor stapje, dan maar een keer écht duidelijk zijn. Maar dan wel zonder agressie, maar met assertiviteit en geen onzekerheid. Op het moment dat je boos wordt dan roep je namelijk een strijd op en op het moment dat je te weinig leiding geeft hetzelfde. Dat dit anderhalf uur heeft geduurd is niet nodig geweest en ik denk dat je, doordat je een leadrope had ook wat voorzichtig bent geweest. Anders had je hem direct in galop moeten zetten en maar vaak van hand laten veranderen. Het is dan idd wel lastig dat je niet zonder zweep kan maar dat is dan maar even zo, zorg aan de hand ook dat hij voor nu echt úit je ruimte blijft, hoe vervelend dat ook is, het is wel belangrijk dat hij weet dat hij echt onder je staat anders blijft het een oneindige discussie...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:25

Een steigerend paard krijgt bij mij een paar dusdanige klappen met de leadrope dat hij het nooit meer in zijn botte kop haalt om dit soort fratsen uit te halen. Hier zul je echt heel cordaat en consequent op moeten reageren want dit is levensgevaarlijk... als ik jou was zou ik hier echt professionele hulp bij gaan zoeken en dan beginnen met hoe het gaat vanaf het moment dat je je paard uit de wei haalt... Hier gaat het vaak al mis namelijk, ik zie bijv. Vaker dat een paard daar al te opdringerig in de persoonlijke ruimte van zijn trainer/eigenaar staat. Als het hier al mis zou gaan, kun je ook niet verwachtendat het bij de rest van de ttraining wel goed gaat...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:13

@Neon Is het geven van klappen met de leadrope niet juist een wanhoopspoging?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:17

Neon schreef:
Een steigerend paard krijgt bij mij een paar dusdanige klappen met de leadrope dat hij het nooit meer in zijn botte kop haalt om dit soort fratsen uit te halen. Hier zul je echt heel cordaat en consequent op moeten reageren want dit is levensgevaarlijk... als ik jou was zou ik hier echt professionele hulp bij gaan zoeken en dan beginnen met hoe het gaat vanaf het moment dat je je paard uit de wei haalt... Hier gaat het vaak al mis namelijk, ik zie bijv. Vaker dat een paard daar al te opdringerig in de persoonlijke ruimte van zijn trainer/eigenaar staat. Als het hier al mis zou gaan, kun je ook niet verwachtendat het bij de rest van de ttraining wel goed gaat...

Ik wilde het net zeggen. Als een paard dat bij mij doet dan krijgt ie toch zulke harde klappen met de longeerzweep dat ie het nooit meer in zijn hoofd zal halen.
Dit is echt heel gevaarlijk en hier zal je hulp bij moeten zoeken. Dit begint al in de dagelijkse omgang zoals hierboven aangegeven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:19

Zulk levensgevaarlijk gedrag moet je één keer afleren, een keer een paar rake klappen moet genoeg zijn. Niet boos blijven. Aanval? Flinke klap (direct!) en weer verder gaan, je mag dit gewoon niet accepteren.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:23

EskeGirl schreef:
Zulk levensgevaarlijk gedrag moet je één keer afleren, een keer een paar rake klappen moet genoeg zijn. Niet boos blijven. Aanval? Flinke klap (direct!) en weer verder gaan, je mag dit gewoon niet accepteren.

Ik heb het dus opgelost zoals ik het heb getypt. Als ik haar een tik zou willen geven dan had ik naar haar toe moeten gaan, want ze bleef wel "netjes" op 1,5m afstand. Een tik zou ze zichzelf hebben gegeven als ze dichterbij kwam, want dan zou ze zelf tegen de leadrope aan zijn gelopen.

Heb de instructrice van het cursusweekend een mail gestuurd met dezelfde beschrijving. Ben benieuwd wat zij ervan zegt. Zij heeft het paard gezien en mij deze methode juist aangeraden, alleen heeft zij het dus niet zo heftig gezien.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:28

Blijven staan leadrope voor je is veel te soft. Op het moment dat ze omhoog komen of naar je steigeren gelijk erop meppen. Dat is zeker geen zwakte. Die van mij heeft zoiets 1x geprobeerd, heb gelijk het uiteinde van het leadrope naar zijn hoofd geslingerd, is ie helemaal besodemieterd. Hij heeft het ook nooit meer gedaan.

1,5 meter is dichtbij zat om flink uit te kunnen halen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:29

Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:30

PaulinBijoux schreef:
EskeGirl schreef:

Ik heb het dus opgelost zoals ik het heb getypt. Als ik haar een tik zou willen geven dan had ik naar haar toe moeten gaan, want ze bleef wel "netjes" op 1,5m afstand. Een tik zou ze zichzelf hebben gegeven als ze dichterbij kwam, want dan zou ze zelf tegen de leadrope aan zijn gelopen.

Heb de instructrice van het cursusweekend een mail gestuurd met dezelfde beschrijving. Ben benieuwd wat zij ervan zegt. Zij heeft het paard gezien en mij deze methode juist aangeraden, alleen heeft zij het dus niet zo heftig gezien.

Longeerzweep is toch lang genoeg. Evt met zijn tweeën doen, een de longeerlijn een de zweep.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:32

Er is een verschil tussen boos worden en boos doen. Boos en gefrustreerd worden heeft geen zin maar als er eentje zo lelijk doet als jij omschrijft dan krijgt hij van mij wel echt klappen.
1,5m afstand is veel te weinig als een paard steigert, kleine sprong naar voren en je hebt een gat in je hoofd.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:32

Duurde 5 minuten voor ze het opgaf, zeg je. Laat je haar dan 5 min haar gang gaan tegen je, en ondertussen zwaai je wat met de leadrope of hoe moet ik dat zien? Het klinkt een beetje knullig....
Boos worden werkt bij dit soort paarden vaak averechts, dus in die zin ben je goed bezig.
Wat ik me afvraag, straal je genoeg leiderschap uit? Als paarden in de wei klieren is er altijd 1 die de ander even hard terug op de plaats zet, dat duurt geen 5 min met wat lichte dreigingen.... snap je hem?
Misschien is het dat wel helemaal niet hoor, maar dit komt als eerst in me op.
Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:35

Majabeestje schreef:
Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.

Boos worden is ten alle tijden zwakte, zo werkt dat nou eenmaal. Assertiviteit is wat anders. Soms werkt het wel om boos te worden maar in zo'n situatie is dat niet erg verstandig.

Ts je kunt je paard wel raken zoals hier geschreven staat en soms moet je ook wel hard inkomen, maar dan moet je boven de energie van je paard staan op dat moment, dus ook echt heel hard straffen want als je toch niet helemaal zeker bent en eronder zit dan wordt het pas echt gevaarlijk en ga je een strijd aan met je paard. Dus ik zou dat zeker niet aanraden.

Ik denk dat je moet proberen dit eerst zonder fysieke straf op te lossen, mocht je merken dat dit niet genoeg baat en het paard blijft proberen dan zul je verder moeten kijken..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:37

Knap dat je zo kalm bent gebleven en zelfs in een in mijn ogen gevaarlijke situatie de theorie van je cursus nog voor ogen hield.

TS, denk je eens in dat een oudere boer, altijd gewend aan paarden, bij jouw paard in de ring stond. Wat had hij gedaan? Zou hij dit gedrag tolereren? Of een hengstenhouder die jaarlijks talloze jonge hengsten longeert? Zij hebben een dergelijke cursus niet gedaan. Een paard moet gewoon luisteren, anders is het veel te gevaarlijk. Neem een zweep mee, bestraf het paard indien nodig maar wordt niet driftig.

Jouw 'juf' mag het natuurlijk ook nog wel ff voordoen, tussen de zwaaiende voorbenen door :+
Valt mij op dat dit soort cursussen immer gegeven wordt met heel brave paarden.
Veel succes met je paard, denk dat het prima op te lossen is met consequent gedrag jouwerzijds.
Wat je paard ook te eten krijgt... ;)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:40

Die had van mij echt een ros voor d'r kop gekregen.. Ze voelt zich gewoon (nog?) de baas over je..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:43

Dit is ws heel simpel op te lossen, maar dan moet je wel iemand naast je hebben staan die je erdoorheen helpt. Het is niet handig om dit via de computer op te lossen. Waar zit je precies? Kijk eens op mijn website , ik wil best langskomen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:44

Tot afstemming en samenwerking komen is een proces wat altijd maar doorgaat en steeds verfijnder kan worden.
Je kunt naar dit voorval kijken met vanuit het oogpunt wat je nu kiest: dominantie of leiderschap. je kunt ook anders kijken? Wat deed ik waardoor mijn paard zo heftig reageerde? wat zag ik daarvoor aan communicatie van haar over het hoofd? Wat zegt ze me eigenlijk? vindt mijn paard het leuk wat ik doe met haar? vind ik het leuk? Wat wil ik eigenlijk van haar? wat wil zij? Hoe kan ik met haar omgaan, passend bij haar leeftijd? Je kunt voor meer inspiratie en een andere invalshoek eens kijken op de site van learning horse.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:50

Maakt het uit of je paard het leuk vindt? Vinden paarden voor een ploeg lopen het leuk? Vinden ze een bit in hun mond leuk? Of moeten ze gewoon doen wat wij willen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:50

Bernoe schreef:
Duurde 5 minuten voor ze het opgaf, zeg je. Laat je haar dan 5 min haar gang gaan tegen je, en ondertussen zwaai je wat met de leadrope of hoe moet ik dat zien? Het klinkt een beetje knullig....
Boos worden werkt bij dit soort paarden vaak averechts, dus in die zin ben je goed bezig.
Wat ik me afvraag, straal je genoeg leiderschap uit? Als paarden in de wei klieren is er altijd 1 die de ander even hard terug op de plaats zet, dat duurt geen 5 min met wat lichte dreigingen.... snap je hem?
Misschien is het dat wel helemaal niet hoor, maar dit komt als eerst in me op.
Succes!

In deze 5 minuten was ze boos aan het draaien voor me. Rechtsom proberen, linksom proberen. Zij was heel druk bezig met indruk maken terwijl ik niks anders deed dan mijn ruimte houden en met mn borst vooruit en kin omhoog voor haar blijven staan. Stomweg haar simpele opdrachten geven. Eerst uit mn ruimte en als ze weer een beetje normaal deed haar de kant op sturen waar ik haar heen wilde hebben. Het spelletje herhaalde zich dus continue, al nam haar reactie wel steeds meer af.

InekeN schreef:
Knap dat je zo kalm bent gebleven en zelfs in een in mijn ogen gevaarlijke situatie de theorie van je cursus nog voor ogen hield.

TS, denk je eens in dat een oudere boer, altijd gewend aan paarden, bij jouw paard in de ring stond. Wat had hij gedaan? Zou hij dit gedrag tolereren? Of een hengstenhouder die jaarlijks talloze jonge hengsten longeert? Zij hebben een dergelijke cursus niet gedaan. Een paard moet gewoon luisteren, anders is het veel te gevaarlijk. Neem een zweep mee, bestraf het paard indien nodig maar wordt niet driftig.

Jouw 'juf' mag het natuurlijk ook nog wel ff voordoen, tussen de zwaaiende voorbenen door :+
Valt mij op dat dit soort cursussen immer gegeven wordt met heel brave paarden.
Veel succes met je paard, denk dat het prima op te lossen is met consequent gedrag jouwerzijds.
Wat je paard ook te eten krijgt... ;)

Allereerst dank je :D

Die over de grote broer vind ik wel leuk om voor me te zien. Dan denk ik eigenlijk meteen aan de fokker die hengsten had (die ik trouwens ook heb getraind). Hierbij was altijd 1 hengst die ieder nieuw iemand ging uittesten door 1x aan te vallen. Deze fokker (a.k.a grote broer :P ) loste dit op door geen stap aan de kant te doen en zijn ruimte te houden. Al deed hij dit wel met een zweep en niet met een leadrope. Hij zij dat als je rechtop stond en vertrouwen uitstraalde het paard nooit zou durven doorzetten.
Nja.. dat klopte dus, ze bleef op 1,5m. Al deed die hengst het 1x en mijn merrie teste het dus anderhalf uur..

En ja deze cursussen wordt vaak gedaan met de gevoelige paarden en meestal de mensen die nog niet zo veel ervaring hebben. Toch denk ik dat het een goede basis is. Al vraag ik me wel af of zij dit extreme gedrag ook zo zou aanpakken, vandaar de mail