Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Neon schreef:Een steigerend paard krijgt bij mij een paar dusdanige klappen met de leadrope dat hij het nooit meer in zijn botte kop haalt om dit soort fratsen uit te halen. Hier zul je echt heel cordaat en consequent op moeten reageren want dit is levensgevaarlijk... als ik jou was zou ik hier echt professionele hulp bij gaan zoeken en dan beginnen met hoe het gaat vanaf het moment dat je je paard uit de wei haalt... Hier gaat het vaak al mis namelijk, ik zie bijv. Vaker dat een paard daar al te opdringerig in de persoonlijke ruimte van zijn trainer/eigenaar staat. Als het hier al mis zou gaan, kun je ook niet verwachtendat het bij de rest van de ttraining wel goed gaat...
EskeGirl schreef:Zulk levensgevaarlijk gedrag moet je één keer afleren, een keer een paar rake klappen moet genoeg zijn. Niet boos blijven. Aanval? Flinke klap (direct!) en weer verder gaan, je mag dit gewoon niet accepteren.
PaulinBijoux schreef:EskeGirl schreef:Zulk levensgevaarlijk gedrag moet je één keer afleren, een keer een paar rake klappen moet genoeg zijn. Niet boos blijven. Aanval? Flinke klap (direct!) en weer verder gaan, je mag dit gewoon niet accepteren.
Ik heb het dus opgelost zoals ik het heb getypt. Als ik haar een tik zou willen geven dan had ik naar haar toe moeten gaan, want ze bleef wel "netjes" op 1,5m afstand. Een tik zou ze zichzelf hebben gegeven als ze dichterbij kwam, want dan zou ze zelf tegen de leadrope aan zijn gelopen.
Heb de instructrice van het cursusweekend een mail gestuurd met dezelfde beschrijving. Ben benieuwd wat zij ervan zegt. Zij heeft het paard gezien en mij deze methode juist aangeraden, alleen heeft zij het dus niet zo heftig gezien.
Majabeestje schreef:Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.
Bernoe schreef:Duurde 5 minuten voor ze het opgaf, zeg je. Laat je haar dan 5 min haar gang gaan tegen je, en ondertussen zwaai je wat met de leadrope of hoe moet ik dat zien? Het klinkt een beetje knullig....
Boos worden werkt bij dit soort paarden vaak averechts, dus in die zin ben je goed bezig.
Wat ik me afvraag, straal je genoeg leiderschap uit? Als paarden in de wei klieren is er altijd 1 die de ander even hard terug op de plaats zet, dat duurt geen 5 min met wat lichte dreigingen.... snap je hem?
Misschien is het dat wel helemaal niet hoor, maar dit komt als eerst in me op.
Succes!
InekeN schreef:Knap dat je zo kalm bent gebleven en zelfs in een in mijn ogen gevaarlijke situatie de theorie van je cursus nog voor ogen hield.
TS, denk je eens in dat een oudere boer, altijd gewend aan paarden, bij jouw paard in de ring stond. Wat had hij gedaan? Zou hij dit gedrag tolereren? Of een hengstenhouder die jaarlijks talloze jonge hengsten longeert? Zij hebben een dergelijke cursus niet gedaan. Een paard moet gewoon luisteren, anders is het veel te gevaarlijk. Neem een zweep mee, bestraf het paard indien nodig maar wordt niet driftig.
Jouw 'juf' mag het natuurlijk ook nog wel ff voordoen, tussen de zwaaiende voorbenen door![]()
Valt mij op dat dit soort cursussen immer gegeven wordt met heel brave paarden.
Veel succes met je paard, denk dat het prima op te lossen is met consequent gedrag jouwerzijds.
Wat je paard ook te eten krijgt...