Paard niet vooruit te branden in de bak!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Paard niet vooruit te branden in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:10

ik weet niet zeker of het hier goed staat maar volgens mij valt dit onder gedrag

Sinds een paar maand staan wij op een nieuwe (kleinschalige) stal. Haar vorige stal was groot en daar had ze best wel veel stress en was ze nogal "opgefokt".

Nu op deze nieuwe stal zagen wij haar helemaal "zenn" worden, misschien zelf iets te zenn... In de bak is ze letterlijk niet meer vooruit te branden! Longeren gaat prima, buitenrijden denkt ze dat ze een hengst is, maar als we dan in de buitenbak rijden kan je schoppen en slaan wat je wilt maar je krijgt gewoon geen reactie. We dachten dat het eraan lag dat ze alleen maar dressuur moest rijden en dat saai vond, maar ook met afwisseling (dressuur, springen, "western", buitenrijden) helpt het niet. Sterker nog het wordt steeds erger!

We zitten echt met onze handen in ons haar, want we weten echt niet hoe dit komt, op haar vorige stal sjeesde ze door de bak en had ze er plezier in, liep ze af en toe wat opgejaagd, maar hier is het echt een drama!

Ze is verder helemaal lichamelijk nagekeken door de DA, het zadel licht goed en we voeren haar nu extra haver en sportbrok. Meer energie heeft ze wel maar niet onder het in de bak rijden.

Weten jullie hier een oplossing voor?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Paard niet vooruit te branden in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:13

Wat bij meestal goed werkt is les

Afgelopen 3 weken was die van mij ook niet vooruit te branden, springen bosritten niks maakt hem uit hij bleef lui
Nu heb ik vandaag weer les gehad en hij liep zó fijn.

Mijn advies is dus neem een aantal lessen en begin bij 0

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:15

Wij zijn nu aan het lessen, instructrice is er zelf even op geweest om te voelen maar die is er na 10 min weer af gegaan omdat ze ECHT niet vooruit te branden was, dat terwijl zij verschillende paarden naar hoog niveau heeft gereden en aardig wat meer kracht heeft als ons. Paar maand geleden liep ze echt de sterren van de hemel toen ze erop zat maar nu is het drama

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:16

Je wil dit vast niet horen maar bijna alle rijproblemen worden veroorzaakt door de ruiter. Goed gedrag beloon je, slecht gedrag pak je consequent aan en dat alles in een taal die je paard begrijpt. Als het wat warmer is zullen de meeste paarden wat kalmer worden maat niet reageren op je been, dat moet je zelf hebben veroorzaakt. Zoek een goeie instructeur zou ik zeggrn.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:17

Ik lees even mee, ik rij ook zo'n geval.
In de wei rent hij heen en weer en heeft hij veel energie, maar onder het zadel in de bak en buiten heel slecht vooruit te branden. Alleen een sprongetje neemt ie wel een loopje voor.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:18

janntjuh schreef:
Wij zijn nu aan het lessen, instructrice is er zelf even op geweest om te voelen maar die is er na 10 min weer af gegaan omdat ze ECHT niet vooruit te branden was, dat terwijl zij verschillende paarden naar hoog niveau heeft gereden en aardig wat meer kracht heeft als ons. Paar maand geleden liep ze echt de sterren van de hemel toen ze erop zat maar nu is het drama

Heeft niks te maken met kracht, wel met handigheid en timing, fouten die je erin rijdt zijn er echt niet in 10 minuten weer uit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:21

Hoe oud is je paard en hoe lang is ze al onder het zadel? Het kan soms ook zijn dat ze nog wat slap zijn. Dan kun je beter elke dag 10 minuten rijden en actief houden. Zodra je hem actief heb, stop je zeg maar...

wie weet valt het kwartje dan bij je paard dat goed gedrag onmiddellijk beloond wordt. Je moet het vanuit je paard bekijken. Stel dat je steeds maar harder en langer moet werken en het maakt eigenlijk weinig verschil of je goed werk aflevert of je ongestraft de kantjes er af kan lopen. Dan kiezen de meeste mensen ook voor de gemakkelijkste weg.

een week of wat consequent aanpakken en goed gedrag onmiddellijk belonen doet een hoop.
Laatst bijgewerkt door piezze op 16-07-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:28

Ze is 13 en al sinds haar 3e onder het zadel

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:29

hoe ziet je rijschema eruit?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:34

Normaal 5-10 min instappen (afhankelijk van temp) met lange teugel, die wat oppakken en oefeningen doen, daarna draf met langere teugel, verder oppakken, lekker galopperen (dat is haar makkelijkste gang en kan ze goed loslaten en ontspannen) daarna is ze in draf ook makkelijker en kunnen we haar ook in draf goed doorpakken. Daarna weer rustig langer laten worden en uitdraven en uitstappen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:35

Als ze dertien is en in goeie conditie denk ik echt dat ze jullie een beetje in de maling neemt eerlijk gezegd. Check ook eens op wormen zeker als je op een andere wei bent gekomen, daar worden ze ook niet fitter van.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:36

piezze schreef:
Als ze dertien is en in goeie conditie denk ik echt dat ze jullie een beetje in de maling neemt eerlijk gezegd. Check ook eens op wormen zeker als je op een andere wei bent gekomen, daar worden ze ook niet fitter van.

Ook op gecontrolleerd! Ze is tiptop in orde, wil gewoon niet lopen in de bak

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:38

Dus meestal veel van hetzelfde.
is het een idee om andere dingen te doen?
slalommen om pionnetjes, door een balkendoorhof?
iets waar bij ze zelf na moet denken?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:38

Je rijschema lijkt wel ok maar ook een beetje saai. Misschien moet ze wat meer uitdaging? Ik kan mijn paard helemaal vrolijk en voorwaarts krijgen met onverwachte oefeningen. Van halthouden zo snel mogelijk weggalloperen. Na 3x weet ze wat de bedoeling is en gaat ze op je stem. Of een slalom met tonnen. Probeer gewoon wat.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:40

Dat soort oefeningen doen we ook, veel overgangen, van stap naar galop, we houden haar wel bezig. Ook balkjes, pionnen, figuren weet ik wat

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:40

Of wat schouderbinnenwaarts en achterwaarts, een 13 jarige zou toch wat meer moeten kunnen dan een beetje stap, draf en galop. Ik begin ook wel eens met de galop, bind ze ook leuk aan het begin. Dus ff warm stappen en hup mrteen een gallopje.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:42

Tja dan weet ik het ook verder niet. Gek dat je instructeur je niet kan helpen. Mijn paard is van nature ook niet de meest voorwaartse maar gaat bij ons juist steeds beter met de oefeningen die ik zei.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:44

Zag 7k in je profiel nou dat je ook western rijdt?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:46

We hebben nog maar 1 westernlesje gehad, dacht aangezien ze geen plezier heeft in het rijden nu, misschien dat ze dit wel meer een uitdaging vind

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:54

Ok met western leert je paard helemaal om op piepkleine hulpen te reageren dacht ik, dus das wel een slimme zet van je denk ik. Wel een hele omschakeling voor je paard.

hopelijk heeft hij er lol in en is je probleem er snel mee opgrlost. Wel top van je dat je zo meedenkt mrt jr paard.
Laatst bijgewerkt door piezze op 16-07-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:55

De basis blijft hetzelfde :) Tot een bepaald niveau natuurlijk. En daar moet ze ook veel meer op eigen benen lopen, af en toe kan ze echt in de teugels gaan hangen. Maarja echt effect heeft het tot nu toe niet :(

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:59

ik denk dat ze er gewoon geen zin in heeft... vanwege de veranderingen kan het te veel voor haar zijn.
Ik zou haar lekker een maand op wei zetten en dan rustig op pakken!!
helemaal opnieuw opbouwen en af en toe afwisselen qua western springen en buitenritjes.

niet teveel belasten... vergelijk het met mensen die overspannen of een burnout hebben... :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:01

Ja heb je ze al lang? Sommige paarden zijn jong al zo verreden dat je echt heel goed moet kunnen rijden om ze fijn te krijgrn. Ik heb er wel eens een om verkocht. Paard was 10 en geweldig op buitenrit maar met dressuur moest je zo hard aanpakken dat het niet meer leuk was. Ik had een kennisje dat echt goed ermee om wist te gaan. Daarna wassie dan los en soepel en reageerde hij weer super op alle hulpen maar ik vond het maar sneu. Later hoorde ik dat hij met slofteugel was gereden altijd dus hij was hard in zijn mond en kende alle truukjes om er onder uit te komen. Ja das voor een amateurtje niet het meest geweldige leerpaard dan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:04

Is het een erg zware bakbodem mss, waar ze het moeilijk mee heeft?

Heb hier trouwens zo'n pensionpaard gehad, echt niet vooruit te branden. Eigenares wou er niet meer mee rijden, stelde het paard te koop, maar raakte niet verkocht. Uiteindelijk hebben ze haar gehouden als wandelpaard, en na een tijd ging pistewerk ook weer. Paard was gewoon pistemoe.
Dus mss eventjes een time-out qua pistewerk?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 23:04

Ik heb haar nu 2 jaar, we hadden het voor elkaar dat ze op 2 pinken te rijden was en voorwaards was. Door een blessure moesten we een paar week stoppen en haar stil zetten, daarna weer op gaan pakken, dat ging prima. Daarna de verhuizing en verder doorgepakt, maar dat gaat nu alleen maar bergafwaards