Merrie tijdelijk scheiden van veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aidenn

Merrie tijdelijk scheiden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 13:58

heey iedereen,
ik heb een vraag mijn merrie heeft al een poosje een veulen en ik wil weer op haar gaan rijden, maar dan kan ik het veulen er niet zo goed bij hebben aangezien ik een bak deel met andere mensen, dus hoe kan ik het veulen tijdelijk voor ongeveer 30 min alleen zetten ( op stal), er zijn ook geen andere veulens dus daar kan ik haar ook niet bij zetten. en ik hoop dat er een manier is die niet zo erg is voor en merrie en het veulen want ik wil ze geen onnodige stress bezorgen. alvast bedankt :)

alice0cullen

Re: Merrie tijdelijk scheiden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:09

Hoe oud is het veulen nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 02:06

Ligt aan de leeftijd van het veulen.

Ik geloof dat je een veulen vanaf 4 maanden rustig aan kan worden gespeend
(correct me if i'm wrong! )

Wel geleidelijk doen!
Mijn verzorgveulen werd abrupt gescheiden. Geen fijn gezicht :(
Merrie stond te springen in de box!
Maar aan je OP te lezen is dat niet de bedoeling :P

Rogier2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 02:14

uit ervaring heb ik meegemaakt dat de merrie gewoon ging rijden en er vrij ontspannen over was. en het veulen in de tussentijd in een box werd gezet met iemand erbij die het rustig hield. ging prima en het veulen werd steeds rustiger.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 03:45

Als het veulen 2 weken oud is gaan ze hier al alleen op stal en wordt de merrie gewoon weer rustig in de training opgepakt.

De eerste 2 keer is moeder een beetje onrustig maar als je zelf gewoon rustig en kalm blijft trekt dit zo weg.

Het veulen is meestal wel wat gestresst maar dit kan niet zo heel veel kwaad. Wel belangrijk zorg voor een veilige stal zodat ze bij stress niet met de benen tussen de tralies of voerbak ed. Kunnen komen.

Na een paar keer zijn ze dit gewend en kun je ook de tijd opbouwen dat ze uit elkaar zijn.

Na 1 tot 2 maanden laat ik t veulen gewoon tussen de kudde op de wei.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:15

Wij halen ze ook vanaf een week of twee, net als Annem84, even uit elkaar . Dat went inderdaad heel snel. Veulen blijft in stal met de bovenluiken dicht zodat ze er niet uit klimmen. De merrie wordt dan langzaam aan weer opgetraind.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:40

Hier heb ik merrie en veulen na een maandje pas uit elkar gehaald en was 10 min vanwegen de hoefsmid.
Veulen bleef heel braaf bij haar vader, wel even stukje rennen in het begin maar tussen door even wezen kijken en stond heerlijk rustig te grazen. En nu staat ze ook rustig bij haar surrogaat moeder als mama uit de wei word gehaald.

Merrie heeft overigens nooit een kik gegeven.. Die vond het wel fijn denk ik, die rust :P

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:59

Hoe moeder reageert scheelt heel erg per merrie. Die van mij vindt t juist wel fijn om dr veulen even kwijt te zijn. Terwijl sommige andere merries in t begin echt heel onrustig zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:11

Annem84 schreef:
Als het veulen 2 weken oud is gaan ze hier al alleen op stal en wordt de merrie gewoon weer rustig in de training opgepakt.

De eerste 2 keer is moeder een beetje onrustig maar als je zelf gewoon rustig en kalm blijft trekt dit zo weg.

Het veulen is meestal wel wat gestresst maar dit kan niet zo heel veel kwaad. Wel belangrijk zorg voor een veilige stal zodat ze bij stress niet met de benen tussen de tralies of voerbak ed. Kunnen komen.

Na een paar keer zijn ze dit gewend en kun je ook de tijd opbouwen dat ze uit elkaar zijn.

Hier precies zo, de eerste keer is de merrie ook wel wat onrustig maar dit went snel. Ik doe altijd wel zoveel mogelijk de (stal)deuren dicht zodat ze elkaar niet kunnen horen, dit scheelt ook voor de onrust de eerste keer

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:34

Joaltijd schreef:
Ligt aan de leeftijd van het veulen.

Ik geloof dat je een veulen vanaf 4 maanden rustig aan kan worden gespeend
(correct me if i'm wrong! )

Wel geleidelijk doen!
Mijn verzorgveulen werd abrupt gescheiden. Geen fijn gezicht :(
Merrie stond te springen in de box!
Maar aan je OP te lezen is dat niet de bedoeling :P

nee ik ben ook niet van plan om ze zomaar te scheiden, en mijn veulen is nu een maand of 4 ongeveer, en ik wil zo ook niet gescheiden houden, ik wil ze gewoon apart als ik aan het rijden ben, want zo'n spring ding in de bak is niet zo handig met al die paarden :P

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:39

Aukelizzy schreef:
Wij halen ze ook vanaf een week of twee, net als Annem84, even uit elkaar . Dat went inderdaad heel snel. Veulen blijft in stal met de bovenluiken dicht zodat ze er niet uit klimmen. De merrie wordt dan langzaam aan weer opgetraind.

ik weet niet of mijn manier handig is, dus ik zal er graag wat advies op willen, maar ik zet het veulen op stal met de bovenluiken dicht, zodat ze er niet uit kan, en dan zet ik mijn kalme ruin er naast, en dan word ze snel rustig, en de moeder die longeer ik dan meestal, want als ze het dan ineens in de bol krijgt dan zit ik erniet op, maar dit is mijn eerste veulen dus ik heb totaal geen ervaring er mee, en advies van de buren klint ook niet zo fijn, hun manier was om het veulen vast te binden aan een hek en dan met de moeder weg gaan todat ze elkaar niet meer zien of horen, en dat vind ik persoonlijk niet zo'n fijn gezicht. dus graag advies en alvast bedankt :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:43

Ook hier wordt er alweer een tijdje met de merrie gereden.
Veulen is nu 2,5 maand.
Stuk jonger nog dan jou veulen dus.

Ook hier gaat het veulen in de box met de bovenluiken dicht.
In het begin met oppas.
Tegenwoordig met een schep voer.
Hinniken doet ze wel.
Maar niet meer dan dat.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:43

Toevallig mijn merries er vandaag ook even af gehaald, veulens bij tante geparkeerd en ik ben even met de merries gaan wandelen. Heb van beide kanten geen gemopper gehoord, veulens zijn 4 en 6 weken oud.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:47

Wij doen het hier ook met een aantal weken, ik laat mijn veulen gewoon in stal als ik ga rijden/longeren. Went vanzelf, op een beetje schreeuwen na staat hij nu gewoon lekker hooi te eten tot mama terug komt :)
Wij doen het alleen wel geleidelijk, van 5min opbouwen tot 30-45 min

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:50

Letsdunit schreef:
Toevallig mijn merries er vandaag ook even af gehaald, veulens bij tante geparkeerd en ik ben even met de merries gaan wandelen. Heb van beide kanten geen gemopper gehoord, veulens zijn 4 en 6 weken oud.

ik had dit veel eerder moeten weten joh :P , maar ik merk zelf wel dat het makkelijker gaat nu ik gwn een ander paard in de boks naast het veulen zet,

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:54

Ja die van mij hangen de hele dag bij een andere 3 jarige merrie, ik heb ze dus met haar in een box gezet en ze hadden het met zijn 3en prima naar hun zin.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:55

Ik moet mijn veulen toch niet proberen bij een ander in de box te zetten.
Denk dat mijn merrie dan dwars door de spijlen weer terug bij haar veulen gaat

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:00

Hier worden ze ook na een aantal weken gescheiden. Eerst kort en elke keer wat langer tot de training weer in volle gang is. Ze staan in een koppel en op een gegeven moment blijven de veulens bij de tantes achter en houd het veulen zich vaak rustiger dan alleen op stal.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 21:02

ponyparadijs schreef:
Ik moet mijn veulen toch niet proberen bij een ander in de box te zetten.
Denk dat mijn merrie dan dwars door de spijlen weer terug bij haar veulen gaat

gelukkig staan die van mij gescheiden door tralies :P , en dat hou ik persoonlijk ookzo xp

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:08

Wij hebben het ook op gebouwd.
Even een rondje binnenbak met de merrie en weer terug.
Nu kan ze rustig een uur weg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:11

Annem84 schreef:

Dat is erg mooi en dat zorgt ervoor dat het een makkelijk en zelfstandig dier is en niet zo'n verschrikkelijke plakker met alle ellende als gevolg.

Gewoon rustig opbouwen en op een veilige manier (staan hier al goede voorbeelden van in deze topic).

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:58

Dank je ragdollcat.
We doen het al jaren zo met alle merries en veulens en we hebben inderdaad ook weinig problemen met de baby's.

Is vooral leuk als we meerdere veulens hebben. Als ik aan t rijden ben spelen de veulens heerlijk in de wei met elkaar.

Het veulen van mijn merrie is inmiddels 3 maanden oud en ik kan gerust een uur alleen op buitenrit met moeders hoor. Bij terugkomst is dr baby gewoon nog aan t spelen met zn vriendjes!

Op wei heeft mijn voorkeur, maar als ze nog onder de maand zijn gaat dit nog niet, dan denderen ze door de draad heen dus is de stal nog veiliger. Ik merk vanzelf als ze moeder niet meer uit de wei richting stal willen volgen dan laat ik ze lekker buiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:01

Ja, als je weet hoe aan te pakken en meerdere veulens hebben dan is het ontzettend leerzaam en leuk voor ze. Worden ze zelfstandiger van en makkelijker.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:00

Let er wel op dat je veulen uit stress niet gaat luchtzuigen oid, dat is bij ons veulentje namelijk wel gebeurt..

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:16

Aidenn schreef:
Letsdunit schreef:

ik had dit veel eerder moeten weten joh :P , maar ik merk zelf wel dat het makkelijker gaat nu ik gwn een ander paard in de boks naast het veulen zet,

Paarden zijn sociale dieren. Sociaal contact is hun nummer 1 behoefte, daarom zal het inderdaad makkelijker gaan wanneer je veulen samen is met een ander paard. Ookal staat het andere paard in een andere box.

Ik zal je veulen dan ook zeker nooit alleen zetten als je het van de moeder scheidt. Doe je dat wel, dan is dat is een heel erg stressvolle situatie voor je veulen en dan heb je dus ook eventueel kans op luchtzuigen zoals xSanneE_98 al zei.

Wel jammer dat er geen andere veulens zijn waar hij mee kan spelen enzo..