Hoe mijn pony te corrigeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loekax

Hoe mijn pony te corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:25

Hallo allemaal,

Ik heb nu bijna 7 weken een eigen pony, maar het gaat niet zoals ik had gehoopt. :\
Het is een Welsh van 5 en dus erg in de pubertijd. Ze heeft al heel wat streken uitgehaald, maar nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Eerst mocht ik alles bij haar doen, hoeven uitkrabben zo het zadel erop leggen etc. maar sinds een tijdje als ik alleen maar aan de hoeven zit trapt ze. Op een gegeven moment was dat weer over, ik ging de hoeven doen toen ik had gereden zodat ze wat rustiger was en ik het minder spannend vond, dat ging super goed! Ik ben het toen ook weer voor het rijden gaan doen, en toen ging dat ook goed! Totdat ze een wondje kreeg.. telkens als ik die moest schoonmaken trapte en beet ze me. Ze loopt nu ook weer enorm te klieren met het zadel (trappen) terwijl het rijden super gaat! Ze heeft me een keer 2cm onder me knieschijf getrapt.. daar ben ik best wel van geschrokken. We hebben de dierenarts en al verschillende mensen om hulp gevraagd en langs laten komen, maar eigenlijk helpt het allemaal niet... Hebben jullie misschien nog tips voor mij? Ook voor hoe ik haar het beste kan corrigeren?

Groetjessss! :wave:
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-07-14 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Jamiejoyce

Re: Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:44

Hallo, een jong paard is nou eenmaal pittig! Misschien is het handig als je goede begeleiding krijgt? Weet niet of je dat krijgt en les is ook belangrijk.
Ze zal je ook vast aan het uitproberen zijn maar je bent conseqent zijn en de leider zijn ik weet alleen niet of ze je als leider ziet als ik dit hoor

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:49

longeer haar anders even voor het optuigen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:51

Je paard is je aan het uitproberen.
Hij probeert de leider te zijn.
Er kan maar een de leider zijn en dat ben jij.
Leiderschap krijg je niet zomaar, dat moet je verdienen.
En dat verdien je door duidelijk aan een paard aan te geven dat jij een goede leider voor hem kunt zijn.
Dat kun je stapjesgewijs verkrijgen door grondwerk met je pony te gaan doen.
Verdiep je eens in Parelli

Loekax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:45

Cassidy schreef:
Je paard is je aan het uitproberen.
Hij probeert de leider te zijn.
Er kan maar een de leider zijn en dat ben jij.
Leiderschap krijg je niet zomaar, dat moet je verdienen.
En dat verdien je door duidelijk aan een paard aan te geven dat jij een goede leider voor hem kunt zijn.
Dat kun je stapjesgewijs verkrijgen door grondwerk met je pony te gaan doen.
Verdiep je eens in Parelli

Dit is een goed idee, ik ga daar zeker eens wat meer over opzoeken! Bedankt :)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:48

ik heb een merrie van 4jaar, ik herken me in jouw verhaal.
wij zijn met zn 2en echt al heel ver.
heb je vragen? mijn postvak staat altijd open voor je vragen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:04

Aangezien dit topic niks te maken heeft met harnachement verplaats ik het naar OPG.

melissapupa

Re: Hoe mijn pony te corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:11

duidelijk zijn, jij bent de leider niet de pony!
als ze trapt, bijt of zoiets mag best even terug tikken hoor.
succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:20

Terugtikken gaat het probleem alleen maar erger maken.
Er zijn paarden die dit namelijk als spelletje gaan zien, en ze zijn sneller dan jij.
Dat kan zover komen dat je paard je in de box heel snel gaat bijten en dan weer heel snel achterin de box gaat staan.
Een eventuele correctie moet binnen 3 seconden, anders is het mishandeling.
En voordat jij bent hersteld van de schrik, en bij hem bent voor die "correctie", zijn die 3 seconden om.
Als jij leider bent van je paard gaat hij het niet in zijn hoofd halen om te bijten.
Doet een ondergeschikt paard namelijk ook niet bij de leider van de kudde.
Dus dien je leider te worden van je paard. Wat ik al eerder had aangegeven.
En dat kan door grondwerk, en nogmaals zou ik Parelli adviseren.

Lees onderstaand artikel maar eens door.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

_Anjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:48

Je pony probeert je uit en moet respect voor jou krijgen. Vraag anders hulp aan een ervaren persoon want het gaat ook om je eigen veiligheid :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:51

Loekax schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb nu bijna 7 weken een eigen pony, maar het gaat niet zoals ik had gehoopt. :\
Het is een Welsh van 5 en dus erg in de pubertijd. Ze heeft al heel wat streken uitgehaald, maar nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Eerst mocht ik alles bij haar doen, hoeven uitkrabben zo het zadel erop leggen etc. maar sinds een tijdje als ik alleen maar aan de hoeven zit trapt ze. Op een gegeven moment was dat weer over, ik ging de hoeven doen toen ik had gereden zodat ze wat rustiger was en ik het minder spannend vond, dat ging super goed! Ik ben het toen ook weer voor het rijden gaan doen, en toen ging dat ook goed! Totdat ze een wondje kreeg.. telkens als ik die moest schoonmaken trapte en beet ze me. Ze loopt nu ook weer enorm te klieren met het zadel (trappen) terwijl het rijden super gaat! Ze heeft me een keer 2cm onder me knieschijf getrapt.. daar ben ik best wel van geschrokken. We hebben de dierenarts en al verschillende mensen om hulp gevraagd en langs laten komen, maar eigenlijk helpt het allemaal niet... Hebben jullie misschien nog tips voor mij? Ook voor hoe ik haar het beste kan corrigeren?

Groetjessss! :wave:

Misschien eens minder lief zijn voor je pony. Zoals ik het lees, heb jij geen overwicht op de pony. En doet je pony daarom gewoon dingen waar hij/zij zelf zin in heeft. En dit krijg je niet door allerlei spelletjes te doen. Je kunt je pony gerust een keer een schop verkopen, als ze jouw slaat. Doen ze bij hun soortgenoten ook. En met bijten, mag je gerust een keer een tik op hun neus geven. Worden ze echt niet hoofdschuw van.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:00

Wat doe jij als je pony dreigt te schoppen?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:15

Paarden communiceren op heel subtiel niveau; ga maar es een middag als het zonnetje lkkr schijnt in de wei zitten en je zult al snel zien dat een gekanteld hoofd, een zwiep van een staart, een oortje wat even de andere kant op draait allemaal zn betekenis heeft. Andere paarden wijken en hoppa; de ware leider van de groep is ontdekt :)

Als jij als mens niet leert oog hiervoor te hebben en je voordeel hiermee leert te doen zullen je paard en jij al gauw langs elkaar communiceren. Dit is iets waar je volges mij nooit in uitgeleerd raakt :) ik ga nu 25 met paarden om en leer nog elke dag van mn dieren :)

Het ene paard is wat onderdaniger dan het andere en de meeste paarden zullen hun mens ( met al zijn/ haar tekortkomingen ;) ) toch braaf gehoorzamen. Dit omdat ze dit van nature mee krijgen ( het geeft grotere overlevingskansen om een goede leider te gehoorzamen)

Toch een paar vierbenige vrienden en met name de pubers zullen grenzen gaan opzoeken. Tijdens het poetsen, tijdens het meelopen aan het halster, zelfs tijdens het lief kriebelen... het is belangrijk ook op deze momenten goed door te hebben wat je paard ( hierarchisch) doet. Correcties als schoppen en slaan zijn dan NIET nodig. Je paard WEET wie de leider is en zal zelfs meer ontspannen en tevreden worden...

Heel verhaal; ik hoop je met mijn ervaringen net iets verder te laten kijken dan enkel ' het probleem: mijn pony bijt'
... :)

Veel succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:18

rhian schreef:
Paarden communiceren op heel subtiel niveau; ga maar es een middag als het zonnetje lkkr schijnt in de wei zitten en je zult al snel zien dat een gekanteld hoofd, een zwiep van een staart, een oortje wat even de andere kant op draait allemaal zn betekenis heeft. Andere paarden wijken en hoppa; de ware leider van de groep is ontdekt :)

Als jij als mens niet leert oog hiervoor te hebben en je voordeel hiermee leert te doen zullen je paard en jij al gauw langs elkaar communiceren. Dit is iets waar je volges mij nooit in uitgeleerd raakt :) ik ga nu 25 met paarden om en leer nog elke dag van mn dieren :)

Het ene paard is wat onderdaniger dan het andere en de meeste paarden zullen hun mens ( met al zijn/ haar tekortkomingen ;) ) toch braaf gehoorzamen. Dit omdat ze dit van nature mee krijgen ( het geeft grotere overlevingskansen om een goede leider te gehoorzamen)

Toch een paar vierbenige vrienden en met name de pubers zullen grenzen gaan opzoeken. Tijdens het poetsen, tijdens het meelopen aan het halster, zelfs tijdens het lief kriebelen... het is belangrijk ook op deze momenten goed door te hebben wat je paard ( hierarchisch) doet. Correcties als schoppen en slaan zijn dan NIET nodig. Je paard WEET wie de leider is en zal zelfs meer ontspannen en tevreden worden...

Heel verhaal; ik hoop je met mijn ervaringen net iets verder te laten kijken dan enkel ' het probleem: mijn pony bijt'
... :)

Veel succes!

Hoe denk je dat paarden onderling bezig zijn. Dan wordt er als er niet geluisterd wordt ook een trap gegeven of zelfs gebeten. Ze gaan echt niet dood van een keer een klap of een schop.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:22

Jij zult het wel weten... :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:26

Ja, ik weet dat. Wij hebben hier paarden van alle leeftijden in het land lopen. En kan je zeggen dat die regelmatig wel eens rondlopen met een schrammetje en wondje hier en daar. En zie het ook wel eens gebeuren dat ze ruzie hebben. En als ze bij ons wat doen wat niet door de beugel kan, zoals bv trappen. Dan krijgen ze net zo hard een trap terug. En daarna hoef je dat niet meer te doen, dan is waarschuwen alleen al voldoende. Bovendien zijn ze er echt niet minder mak daarvan geworden. Eerder makker, omdat ze weten hoe de regels zijn als wij met ze aan het 'werk' zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:28

FriesWytske schreef:
Hoe denk je dat paarden onderling bezig zijn. Dan wordt er als er niet geluisterd wordt ook een trap gegeven of zelfs gebeten. Ze gaan echt niet dood van een keer een klap of een schop.

Met dat verschil dat paarden onderling een heel scala aan waarschuwingen hebben, en de tegenpartij ruimschoots de kans krijgt om zich terug te trekken. Heel veel mensen zijn niet in staat om deze waarschuwingen gaandeweg te versterken, en komt voor het paard die ram of die trap onverwachts.

Zou het niet beter zijn als je al in het vooruit die pogingen om de grenzen te proberen te verleggen, in de kiem kon smoren, zodat die aanvaring gewoonweg niet nodig is?
En mocht je wel een keer een aanvaring krijgen, zou je het dan niet fijn vinden als je andere manieren wist om dit op te lossen dan alleen die ram of die schop?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:31

Ach, Cassidy weet dat jij bent van aai paardje aai. Maar weet uit ervaring dat dit de beste manier is. En ja er gaat eerst een waarschuwing aan vooraf. Maar doen ze het dan alsnog. Dan krijgen ze echt wel hetzelfde terug.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:34

Jammer...zoals eerder omschreven:
Als je ook de subtielere signalen van een paard kunt lezen is trappen en slaan NIET nodig...

Ieder zn ding hoor, ik beweer ook niet dat jij of wie dan ook iets fout doet... ik deel enkel mijn ervaringen en dat je niet HOEFT te trappen of te slaan naar paarden als je zelf beter leert te kijken naar hoe zij zelf communiceren...

Ik zou het zelf niet prettig vinden om te slaan naar een dier... maar dat ben ik :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:36

FriesWytske schreef:
Ach, Cassidy weet dat jij bent van aai paardje aai. Maar weet uit ervaring dat dit de beste manier is. En ja er gaat eerst een waarschuwing aan vooraf. Maar doen ze het dan alsnog. Dan krijgen ze echt wel hetzelfde terug.

Cassidy is van zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Ik ga er helemaal in mee dat je een keer dient in te komen in een intensiteit die aankomt als het dier geen gehoor geeft aan eerdere aanwijzingen. Alleen mis ik zo vaak die eerdere aanwijzingen en gaat men meteen rammen en slaan. Zo jammer dat deze manier van denken anderen ertoe zet om precies hetzelfde te gaan doen. Negen van de tien keer is het gewoon NIET nodig.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:38

Amen to that sister... :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:40

Slaan, schoppen, schreeuwen... uitingen van frustraties en tekortkomingen...

Stilte, ontspanning en liefde...uitingen van balans en wederzijds respect

MIJN MENING... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:45

rhian schreef:

Tot je een keer raak geschopt wordt omdat aaien niet helpt. "Foei niet meer doen paard".
Duidelijk zijn en vroeg ingrijpen. Je bent duidelijk te lief en dat kan op langere termijn voor echt een gevaarlijke pony zorgen (wat eigenlijk al gebeurd is aangezien je al getrapt bent). Al dat zachtzinnige gedoe... Kom nou, een dominante pony van een paar honderd kilo moet je gewoon niet over je heen laten walsen. Nou zeg ik niet dat je hem onnodig hard moet slaan/schoppen maar ik zou zeker duidelijk zijn en de signalen die voor de trap komen al direct afkappen.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:49

Alleen al uit jouw opmerkingen Frieswytske merk ik al op dat jouw paarden geen respect voor jou hebben als ze naar jou slaan.. Ik heb zelf ook paarden en die hebben mij nog nooit geschopt.. zelfs mijn shetlander van die ik heb vanaf haar 8ste maand heeft me nog nooit geschopt of iets omdat ze weet dat ik de leider ben.. En dit bouw je op uit rust maar ook hoe jij jezelf ziet tegen over je paarden.. En als jij direct begint te schoppen of te slaan of slaan bouw je niet echt respect op.. Als mijn paard gaan dreigen of ook maar probeert om haar kont naar mij toe te draaien dan hoef ik haar alleen maar aan te kijken en ze weet al genoeg..maargoed dat is mijn mening! Ik denk dat jij het toch wel beter weet ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:57

Bizzybijtje schreef:
rhian schreef:

Tot je een keer raak geschopt wordt omdat aaien niet helpt. "Foei niet meer doen paard".
Duidelijk zijn en vroeg ingrijpen. Je bent duidelijk te lief en dat kan op langere termijn voor echt een gevaarlijke pony zorgen (wat eigenlijk al gebeurd is aangezien je al getrapt bent). Al dat zachtzinnige gedoe... Kom nou, een dominante pony van een paar honderd kilo moet je gewoon niet over je heen laten walsen. Nou zeg ik niet dat je hem onnodig hard moet slaan/schoppen maar ik zou zeker duidelijk zijn en de signalen die voor de trap komen al direct afkappen.

En om dat te leren, zul je even verder moeten kijken dan alleen maar naar degenen die roepen dat rammen en slaan wel kan omdat ze onderling ook niet zo zachtaardig met elkaar omgaan. Gaandeweg leiderschap krijgen over je paard ga je niet redden met "aai paardje, aai". Maar door een stukje paardenpsychologie en communicatie naar het paard toe. Op een manier die het paard begrijpt. En gaandeweg ga jij dan ook leren signalen beter te herkennen. En weet je wat ik dan ook zo grappig vindt? Dat het paard op dat moment het wel uit zijn hoofd haalt om bepaalde dingen bij je te flikken....

Maar goed, paarden zijn hele goede mensentrainers. Ze weten door hun reacties de mens maar al te vaak daar te krijgen waar ze ze hebben willen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt