Naar les met dominante merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Naar les met dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 13:17

Hoihoi

Mijn merrie van 5 jaar oud is vrij dominant tegen andere paarden.
Ze is niet bang om ruzie te zoeken en paarden die ze nog niet kent wil ze (heel) graag naar toe.
Paarden die ze wel al kent, hebben vaak al respect voor haar. Ze houd zich dan ook niet in en wil weleens een trap uitdelen, terwijl het andere paard (voor mijn idee) niets verkeerd doet.

Wanneer ik in de rijbak ben en er rijd een ander met zijn of haar paard bij in, gaat ze al snel 'showen', racen en wijkt ze af om naar het paard toe te kunnen. Ook wil ze het paard graag inhalen.
Ik heb haar dan wel goed onder controle, maar ik heb het nog niet vaak geprobeerd met 2 of meer andere paarden in de rijbak. Dan is ze vaak nog drukker.

We komen steeds verder met rijden en het gaat de goede kant op, dus was ik aan het kijken of ik lid kon worden van een rijvereniging. Ze organiseren daar wekelijkse lessen en af en toe een (knhs) wedstrijd.
Aangezien ik geen trailer heb en deze rijvereniging tegenover de pensionstal staat, is het voor mij ideaal en eigenlijk de enige kans dat ik op wedstrijd kan :+
De lessen gaat het mij niet om, want ik kan natuurlijk ook gewoon privelessen nemen, maar hierdoor gaat het probleempje niet weg.

Maar, nu zit ik er een beetje mee dat er daar natuurlijk meer mensen op les gaan en daar de lessen uit zo'n 6 mensen per uur bestaan. Met paarden die mijn paard niet kent.

Ik wil het dolgraag gewoon proberen en zien hoe het gaat want ze moet er toch een keer aan wennen, maar is dit wel verantwoord en eerlijk tegen de andere mensen die daar op les zitten?

Hebben jullie misschien tips hoe ik hieraan kan gaan werken, of om te oefenen zodat het minder wordt?
Op mijn pensionstal is het vrij rustig en rij ik vaak alleen of met een vriendinnetje wiens paard ze al kent.
Het komt erg weinig voor dat ik de kans heb om te rijden met een 'nieuw' paard.

Bedankt in ieder geval voor het lezen, het verhaal is langer geworden dan dat ik in gedachten had :+

Depende

Re: Naar les met dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:29

Is de kortste klap niet gewoon om eens met een instructeur op de club te gaan praten, zodat diegene zijn of haar mening daarover kan geven?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 13:30

Depende schreef:
Is de kortste klap niet gewoon om eens met een instructeur op de club te gaan praten, zodat diegene zijn of haar mening daarover kan geven?

Dankjewel voor je reactie
Ja dat zou ik inderdaad kunnen gaan doen :)
Aangezien er meer mensen op dit forum zitten dan er op die club zijn, dacht ik dat mensen hier misschien wel meer tips zouden hebben

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:31

hmm lastige tante jou merrie! Ik snap je probleem
Ik zou zoals depende eens overleggen met de instructie inderdaad.
Alle paarden moeten aan nieuwe dingen wennen. Ik zou het wel van te voren melden zodat mensen er rekening mee kunnen houden

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:45

Mijn merrie heeft dezelfde trekjes! Ik rijd wel al vanaf het begin af aan in de les. Ze heeft nog steeds wel dat ze lelijk doet naar manegepaarden (vooral ruinen), ik vraag gewoon of die een beetje afstand willen houden.
Als er een nieuw paard in de les loopt dan wil ze die heeel graag gaan bekijken of doet er juist heel lelijk tegen.

Mijn advies is: vragen of de anderen een beetje afstand willen houden en verder paard lekker aan het werk zetten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:50

Ik zou ook met de instructrice praten

Hier van de andere kant: in de les gereden met een groep paarden waarvan er 1 zo dominant was en je eigenlijk de hele tijd gestoord werd in je rijden, daar werd ik niet bepaald blij van.
Nu zou ik daar anders mee omgaan, was toen wel een stukje minder ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:25

Ik zou hier wel voorbereidingen op treffen, je wilt niet dat je paard helemaal niet te controleren is. Ik gooi er dus even een cliché in, maar ga eerst aan de hand eens met haar aan de gang. Je paard moet gehoorzaam blijven ook onder het zadel, gewoon onder geen beding maar als ze dat aan de hand ook niet is dan heb je geen poot om op te staan.
Dan heb ik het over aandacht bij jou, wijken voor druk, achter je blijven, terug op lichaamstaal en je ruimte respecteren oa. Dat lijken kleine dingetjes maar bij een dominant paard is dit een belangrijke basis. En ze kan dan best wel braaf zijn aan de hand, bovenstaande dingen gaan verder dan braaf. Zoek iemand die hier verstand van heeft en de kleinste 'foutjes' ziet.
Als je dit onder controle hebt kun je onder het zadel verder uitbouwen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:34

O oeps, ik ging er in mijn antwoord wel vanuit dat de merrie onder controle is. Of is dat het probleem?

Mijn paard wil ook die fratsen, maar ik kan het goed handelen en dan is een beetje afstand en aan het werk de oplossing. Als het paard echt niet meer luistert dan moet je inderdaad eerst aan die gehoorzaamheid werken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 14:37

Joolien schreef:
Ik zou hier wel voorbereidingen op treffen, je wilt niet dat je paard helemaal niet te controleren is. Ik gooi er dus even een cliché in, maar ga eerst aan de hand eens met haar aan de gang. Je paard moet gehoorzaam blijven ook onder het zadel, gewoon onder geen beding maar als ze dat aan de hand ook niet is dan heb je geen poot om op te staan.
Dan heb ik het over aandacht bij jou, wijken voor druk, achter je blijven, terug op lichaamstaal en je ruimte respecteren oa. Dat lijken kleine dingetjes maar bij een dominant paard is dit een belangrijke basis. En ze kan dan best wel braaf zijn aan de hand, bovenstaande dingen gaan verder dan braaf. Zoek iemand die hier verstand van heeft en de kleinste 'foutjes' ziet.

Hoihoi
dankje voor je reactie.
Die basis is er wel heel goed hoor.
Ze heeft superveel respect voor mij en ik heb haar ook echt wel onder controle.
Ze volgt mij overal en ze ziet me (bij alles) echt als haar leider.
Dat is dus totaal geen probleem.
Ook onder het zadel heb ik haar onder controle, ik voel alleen wel wat ze eigenlijk wil.
Bij meerdere paarden in 1 bak denk ik alleen, mijn paard kennende, dat ze nog weleens gek kan gaan doen.. Om dat te trainen vroeg ik om tips :)

Ik train haar heel veel aan de hand en dat is bij ons helemaal top

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 14:37

Tilmar schreef:
O oeps, ik ging er in mijn antwoord wel vanuit dat de merrie onder controle is. Of is dat het probleem?

Mijn paard wil ook die fratsen, maar ik kan het goed handelen en dan is een beetje afstand en aan het werk de oplossing. Als het paard echt niet meer luistert dan moet je inderdaad eerst aan die gehoorzaamheid werken.

jahoor ze is zeker door mij onder controle te houden :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:43

Goh het kan een zusje van die van mij zijn. Ook zo'n alfa merrie die denk dat ze overal de baas is, het liefst met een bult bombarie de boel op stelten zet enz.

Ik ben gewoon gegaan met haar, nieuwe locatie is wennen, andere paarden is wennen. Maar na een les of 3 was het al een stuk beter.
Iemand strak op je kont is niet handig maar goed, dat is ook niet nodig natuurlijk.
Trappen doet die van mij niet maar dreigen absoluut wel.

Als jij in het zadel je paard gewoon onder controle kan houden dan gaan. Kilometers maken met anderen in de bak.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:49

Kwestie van gewoon doen.. :+
En dan niet af gaan zitten wachten om te kijken wat ze gaat doen, maar leiding geven en been erbij.
Das de enige manier voor een dominante tante.. en elke keer als je voelt dat ze wat van plan is, een overgang voorwaarts rijden.. ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:51

sadekeshia schreef:
Joolien schreef:

Hoihoi
dankje voor je reactie.
Die basis is er wel heel goed hoor.
Ze heeft superveel respect voor mij en ik heb haar ook echt wel onder controle.
Ze volgt mij overal en ze ziet me (bij alles) echt als haar leider.
Dat is dus totaal geen probleem.
Ook onder het zadel heb ik haar onder controle, ik voel alleen wel wat ze eigenlijk wil.
Bij meerdere paarden in 1 bak denk ik alleen, mijn paard kennende, dat ze nog weleens gek kan gaan doen.. Om dat te trainen vroeg ik om tips :)

Ik train haar heel veel aan de hand en dat is bij ons helemaal top

Als haar focus niet bij jou blijft twijfels ze soms aan jouw leiderschap want ze neemt zelf initiatief zonder op jouw goedkeuring te wachten.

Werk nog meer aan jouw leiderschap en ga met haar aan de hand en / of bereden in een piste waneer een aantal ruiters vrij oefenen. Nu kan je je focus op het corrigeren van haar gedrag houden zonder dat je een les moet volgen. Zo zal ze leren dat ook als er andere paarden in de buurt zijn haar aandacht bij jou moet blijven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:00

Ik heb ook zo één :+ Als ze een ander paard ziet, loopt ze zo een paar Z-oefeningen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:36

Ik ga helemaal mee met wat "jolien en Marc-R" zeggen.
je hebt een beetje je twijfels mssn gaat ze gek doen als er andere paarden zijn, dan is er op die momenten dus niet echt aandacht naar jou toe, dat is dus duidelijk.
paard moet ook in die situaties altijd luisteren, dat is dus ook niet altijd zo, dus er is nog heel wat werk aan de winkel.
Jouw leiderschap is nog niet zo goed als dat je zelf denkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:21

sadekeshia schreef:
Hoihoi

Wanneer ik in de rijbak ben en er rijd een ander met zijn of haar paard bij in, gaat ze al snel 'showen', racen en wijkt ze af om naar het paard toe te kunnen. Ook wil ze het paard graag inhalen.
Ik heb haar dan wel goed onder controle, maar ik heb het nog niet vaak geprobeerd met 2 of meer andere paarden in de rijbak. Dan is ze vaak nog drukker.

Kun je mij uitleggen welk deel van ongevraagd racen en afwijken valt onder gecontroleerd gedrag?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:25

Ga naar de rijvereniging, leg het probleem voor en vraag vooral of er een aantal zeer ervaren ruiters samen met jou en je paard een keer willen rijden, met z'n vieren in de bak. Dan kun jij gewoon je aandacht volledig bij het paard houden en de andere ruiters zijn ingelicht over jou tante. Rood strik in de staart en probeer maar dingen uit, waarschijnlijk kun je dan binnen de kortste keren gewoon in de les meedraaien.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:35

Gewoon duidelijk aangeven dat ze inderdaad af stand behouden voor jou paard en daar zelf ook op letten in jouw rijden natuurlijk. Extra scherp wezen. Controle controle. Maar gewoon naar les want dat is de beste leerschool. Weg blijven dus niet.

Mijn merrie is ook zo'n dominant typje als ze der oor beweegt gaan voorbijgangers ineens prachtig wijken. In begin deed ze meer dan alleen met der oor bewegen. Controle zelf hebben dus en tja de anderen zullen zelf de controle over hun paard moeten krijgen.

Je bent er om beide te leren en als clubgenoten is het de bedoeling dat je elkaar daar in helpt.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:37

Casarell schreef:
Kwestie van gewoon doen.. :+
En dan niet af gaan zitten wachten om te kijken wat ze gaat doen, maar leiding geven en been erbij.
Das de enige manier voor een dominante tante.. en elke keer als je voelt dat ze wat van plan is, een overgang voorwaarts rijden.. ;)

controle controle, zo bedoelde ik het!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:43

Dankjewel voor de vele reacties :)
Ik zal binnenkort even naar de rijvereniging gaan om even te babbelen

@Sassol.
Misschien heb ik het een beetje verkeerd omschreven.
Met racen bedoel ik niet op de kletter slaan en niet willen stoppen. Hetgeen dat ik bedoel is verruimen en versnellen in galop en een paar sprongen later teruggaan naar draf dan dat ik eigenlijk wil. Dat kun je inderdaad zien als geen controle meer hebben, maar zo voelt het voor mij niet.

Het afwijken bedoel ik niet mee dat ze 5 meter uitwijkt richting het paard waar ze naartoe wil. Ik bedoel meer dat ik voel dat ze erheen wil en soms misschien een pasje uitwijkt.
Ook dit vind ik niet onder 'geen controle' vallen want ik voel wel degelijk dat ik de controle heb.

Ook neem ik het haar niet kwalijk dat ze af en toe gek doet.
Ze is een 5 jarige merrie met veel karakter en mag ook weleens paard zijn.
Zij moet ook nog veel leren, we zijn ook nog niet heel lang 'serieus' bezig.
En dan bedoel ik natuurlijk niet dat zij de teugels in handen mag nemen :+

Anyways bedankt voor je reactie.
Ik zal het in mn achterhoofd houden en er nog een keer kritisch naar kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:27

Dan denk ik dat je gewoon moet gaan en proberen. Geef vantevoren aan dat jouw paard wel z'n ruimte waardeert en mensen dus niet te dicht langs je rijden in het begin.
Verder goed aan het werk zetten zodat ze niet zoveel tijd heeft om op de andere paarden te reageren en te letten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:35

Rood lint in de staart en proberen maar :-) Inderdaad eerst even overleggen met de instructeur van de club :-)

Wel vooral gaan doen. Als je later met haar wedstrijden wilt rijden dan heb je ook een losrijterrein waar je paard nog veel meer paarden gaat zien die ze niet kent.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:37

Eerst overleg plegen met instructeur... wat ik zou doen bij de eerste les is het kort houden... ga een half uur voordat de les begint al longeren of rijden. Dan is de energie al een beetje eruit en de aandacht lekker bij jou. Daarna komen natuurlijk paarden binnen druppelen, maar 1 voor 1. Rij nog een half uur in de les zelf en dan klaar...

Zo rek je het misschien ook niet te lang en is de kans op positief eindigen ook groot.

Ik ken jou merrie verder niet, denk er zelf eens over na of dit voor jullie zou kunnen werken...

Hoe je het ook gaat doen, succes! :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:43

En dan nog, de dominantie merrie die wij ooit op wedstrijd uitbrachten ging op gegeven moment best ok met andere paarden, ze had alleen een vreselijke hekel aan pony's en schimmels (bonte paarden, nog erger).

Als je dus met losrijden een bonte pony tegen kwam dan kon je het eigenlijk verder wel vergeten in je wedstrijd, dan was zij vooral bezig met bedenken dat bonte pony's geen recht van bestaan hadden en vooral niet in haar aura moesten komen (waarbij haar aura dan voor het gemak minimaal een kilometer rondom het wedstrijdterrein lag).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:51

:')

Nah, bericht weg

Maar gewoon gaan, en bezig houden! Even aan de instructeur vragen het in de gaten te houden :)