Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Letitia1991 schreef:Ik vind dat je helemaal prima reageert.
Ik ben zelf ook heel consequent. Ik ben nu eenmaal de leider, punt.
Ik laat ook nooit tegen me schuren, of in mijn ruimte komen. Ik ben ook weleens raar aangekeken omdat ik corrigeerde toen paard schuurde (doe ik door een "eh!" en tikje/duwtje tegen zijkant hoofd) maar dat maakt me niet uit.
Je moet maar denken, laat die meiden maar doen, die komen er snel genoeg achter. Pony laten schuren en meer van dat leuks is een recept voor een respectloze en mettertijd zelfs onveilige pony.

VisibreTeam schreef:Trapt een paard mij, trap ik terug, bijt een paard mij, krijgt hij een tik en loopt hij over me heen dan zal ik hem goed achteruit zetten. Zo zacht als werkt, zo hard als moet. Komt een paard lomp in, kom ik lomp terug.
Eigenlijk hoef ik een paard dus nooit 'fysiek' te corrigeren omdat ik ze meestal voor ben. Paarden geven gelukkig een berg signalen af voor ze zelf 'fysiek' gaan dus als je daar al op reageert, niks aan het handje

dus vind het vooral per paard en per intentie verschillend.
. 
Dus even blijven kroelen tot hij zelf zeker genoeg is
inochiyo schreef:Ik heb even getwijfeld of ik een topic zou openen, maar ik gooi het toch maar even in de groep.
Ik ben van mening dat als je 1x fel maar correct reageert dat het voor een paard veel duidelijker is wat niet gewenst is. Zo gaan paarden in de natuur toch ook met elkaar om?
Ik had een paard dat van zodra je aan zn achterhoef kwam dat hij begon te kappen.
Ik heb dit met alle zachtheid afgeleerd en hem netjes voetjes leren geven.
Ik nam hem ook nooit kwalijk dat hij dat deed, want hij wist van niet beter.
Het is een paard die heel graag de grenzen aftast en mensen test.
Gister vroeg ik zn voetje en begon hij licht te kappen/slingeren, dat durft hij heel soms nog doen en als je blijft vasthouden dan heeft hij wel meteen door wat van hem verwacht word en stopt hij.
Ook dit keer ben ik blijven vasthouden, maar ik hoorde iets kraken in mn arm en heb moeten lossen.
Vandaag vroeg hij het weer en deed hij hetzelfde, ik heb hem toen meteen een stamp op zn romp gegeven waar hij van verschoot. Meteen erna vroeg ik terug zn voetje en dit deed hij heel braaf zoals hij gewoonlijk doet en heb dan ook direct beloont. Hij beseft dus volgens mij wat hij niet mocht doen. Hij kwam nadien ook gewoon terug knuffelen.
Wanneer een paard mij bijt, dan reageer ik ook kort maar fel. ff terugbijten ofzo.
Ze verschieten ff, maar hebben wel door wat ze verkeerd deden.
Een paard dat met mn voeten speelt die zal ik het duidelijk maken dat het niet gewenst is.
Maar ik moet het paard in kwestie kennen, zou dit nooit doen tijdens een trainingsproces of een paard waarvan ik zn karakter nog niet ken. Ik ben zacht in de omgang, maar ik laat niet met mn voeten spelen. en reageer terug op een manier dat een paard me begrijpt.
Nu was er iemand bij en vond dat dit dierenmishandeling was en zeer kwaad was dat ik dit deed.
Daarom ben ik wel benieuwt hoe jullie in een gelijkaardige situatie zouden reageren wanneer een paard iets doet naar jullie waarvan je weet dat hij je aan het testen is/met je voeten aan het spelen is.
Anda123 schreef:Tip: koop een goed boek over grondwerk met je paard. Of zoek een instructeur daarin. Ieder paard heeft een leider nodig anders worden ze onzeker en gaan ze uitproberen en zoeken, juist door die onzekerheid. Als men een paard moet corrigeren door terug te trappen of terug te bijten of terug naar zijn plaats moet duwen, ben je al te laat met je reactie en dit is ook niet het uitgangspunt van grondwerk. Dit is symptoombestrijding maar neemt de oorzaak niet weg.
Als je als mens het leiderschap vanaf de grond over je paard hebt krijg je een vriendelijk, meegaand dier, wat respect zal tonen voor jou en jouw ruimte zal accepteren. Een paard wat jou volgt aan de hand en netjes een paar passen achteruit gaat in zijn stal als je binnen komt. Een paard wat zijn voetje voor je optilt, zodat je de hoeven uit kan krabben.
Wij als mens kunnen de kuddeleider niet vervangen want een paard ziet ons niet als ander paard. Door een bepaalde lichaamshouding en subtiele signalen te leren die je kan toepassen vanaf de grond krijg je een band.