Mijn paard blijft na vele malen het zelfde stuk buiten te hebben gereden schrikachtig en nerveus op bepaalde stukken. Ook in het bos kan ze van een vogeltje naar de zijkant springen, of van een tak op de grond op de noodrem gaan. Ik oefen echt veel met haar, laat haar lekker lopen om de ontspanning er in te krijgen. Ik blijf zelf ontspannen ten alle tijden, trek niet aan de teugels, geef haar het vertrouwen als ze ergens langs moet maar het blijft lastig. Er is 1 stuk met beton blokken die redelijk dicht bij elkaar liggen, daar durft ze tot de dag van vandaag echt alleen door als ik af stap en voor haar uit loop. Ze wilt het echt wel, dat merk je aan haar. Zonder dat ik haar teveel hoef te pushen loopt ze met volle moed naar de blokken, maar springt ze toch weer terug. Een week geleden schrok ze van iets (nog steeds geen idee van wat) en kon ik een keer echt niet meer blijven zitten. Vier benen gingen de lucht in en ik werd gelanceerd. Het is allemaal goed afgelopen.
We rijden zowel met andere paarden als alleen. Met ander paard als leider zijn er weinig problemen, dan volgt ze braaf en vertrouwdt ze gewoon volledig op het voorste paard. Zelf leiden doet ze wel goed, ze aarzelt namelijk nooit om voorop te lopen. Ook rij ik alleen met haar zo het erf af en kan ik in principe overal met haar naar toe rijden. Het zijn die schrik reacties die lastig zijn en blijven. Ik schrik er zelf ook iedere keer weer van
. Ze gaat er overigens nooit vandoor, ze blijft bij mij. Ik weet bij veel stukken gewoon niet de ontspanning er in te krijgen, ze loopt echt als een bommetje die ieder moment kan ontploffen, ze voelt dan ook best onveilig op die momenten. Eenmaal in het bos kan ze mag lang teugeltje ontspannen en loopt ze heerlijk, maar ik moet altijd op mijn hoede zijn van eventele sprongen of kleine stukje vooruit spurten, op de rem etc. \
Wandelen doe ik ook met haar, ze wordt dan even nerveus en zenuwachtig maar heeft dan geen schrik reacties. In de bak doen we wel eens "schrik training", ze vertrouwd mij 100% en ik kan letterlijk alles met haar beginnen dan. Zeilen over haar heen, vlaggetjes wapperen noem het maar op.
Ik ben echt benieuwd wat ik nog met haar kan doen om meer ontspanning op buitenrit te krijgen de schrik reacties in ieder geval te minderen.

Heb dus geen tips voor je TS, bij de mijne is het er nooit uitgegaan. Gewoon heel veel doen en daar wordt het wel iets beter van. Aan de hand trouwens hier ook geen probleem.
Je leert na een tijd vanzelf wel alert zijn en meegaan in de rare zijsprongen
Ik vertrouw er meestal maar gewoon op dat mijn pony uiteindelijk bij me blijft, dat doet ze namelijk ook. Héél soms niet, maar daar kan ik dan toch niks aan veranderen.
Lijkt me ook voor de paarden zelf niet fijn.
Gelukkig is het meestal gewoon leuk hoor, op die wegspringacties na
) Dus als ik iemand aan kan raden..