Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) en haar te leren dat een click iets positiefs is.
blijft geen tip over als je niet wilt horen over training, opvoeding of belonen
upendo schreef:Ik leer mn paard aan dat een clicker een beloning is, door snoepjes aan clicker te linken (ik weet niet op je Pavlov kent? Klassiek conditioneren, zoek maar eens op!) en haar te leren dat een click iets positiefs is.
ze is nu zover dat ik haar kan belonen door enkel een click. (En soms een snoepje tussendoor als reminder)
Scheelt snoepjes en schooien.
Je kan ze ook afleren om te schooien door middel van vrijheidsdressuur. Misschien leuk om daar meer over op te zoeken!
tamary schreef:Click = beloning, die afspraak maak je met je paard, daar vervolgens op terug komen demotiveert behoorlijk, zeker op langere termijn.
tamary schreef:Click en beloning zijn gekoppeld, click is nl de brug (tussensignaal) zodat je genoeg tijd hebt om te belonen voor het gewenste gedrag.
Citaat:Net als een foto maken een beeld van een specifiek moment is. 1/2 sec eerder of later is het beeld anders en dat kan wel eens net niet zijn wat je wil trainen.
Hij hoeft het niet eens te leren... hij hoeft alleen maar te leren dat deze regel bij jou ook geldt, net als bij zijn moeder toen hij nog een veulen was.
VisibreTeam schreef:Ga je het lekkers elke keer weglaten, dan heeft die click ook totaal geen inhoud meer
Shadow0 schreef:VisibreTeam schreef:Ga je het lekkers elke keer weglaten, dan heeft die click ook totaal geen inhoud meer
Niet per se waar. Ten eerste kan de click zelf na verloop van tijd zelf als beloning ervaren worden. Dit mechanisme is gevonden bij hersenonderzoek bij diverse dieren (en bij mensen) - in eerste instantie is het signaal de aankondiging, na verloop van tijd neemt het signaal de plek in van beloning zelf. De dopamine-rush (die het leren mogelijk maakt) treedt op bij het signaal en niet meer bij het voer.
Ten tweede blijft de koppeling click-voer vermoedelijk ook in stand als je af en toe voer geeft.
Overigens betekent dat niet dat mensen die nu met click=altijd beloning bezig zijn dat moeten veranderen, maar het onderzoek dat bekend is over beloningssystemen wijst erop dat dat mogelijk niet de enige manier is waarop het kan werken.

Koper schreef:Clickertraining en een jong paard... no offence TS maar hoe ervaren ben jij met clickers?
Mijn paard was er handiger mee dan ikDus voor mij is het geen praktische methode gebleken.
Hilli schreef:Ik heb twee dingen aangeleerd met snoepjes: los staan en de volgorde van het optillen van de voeten voor het uitkrabben. Ik heb het 'werk' wat voor de beloning gedaan moest worden steeds verder uitgebreid tot ik was waar ik wezen wilde en daarna de snoepjes afgeschaft en vervangen door een 'goedzo' of een kroel. Absoluut geen rocket science, wel effectief.
En bedelen negeren, want negatieve aandacht is ook aandacht.