Ik weet heel goed dat een nieuw paard moet wennen in de kudde en dat de andere paarden hem waarschijnlijk ooit een keer met rust gaan laten maar toch hoop ik dat ik een beetje gerustgesteld kan worden.
We hebben twee weken geleden ons nieuwe paard gehaald en in een aparte weide met mijn andere paard naast de kudde gezet. Dit ging echt super goed en waren erg lief tegen elkaar. Een paar dagen later kwam een stalgenoot erbij met haar nieuwe paard, ook niets aan de hand. Mijn paard heeft een week apart gestaan en kon zo over de draad kennis maken met de kudde, deze bestaat uit een gemengde kudde van 18 merries en ruinen. Over het draadje wel wat gillen maar verder niet, ons nieuwe paard liep weg en ging rustig staan eten. Na een week hebben we hem en het nieuwe paard van een stalgenoot erbij gezet, de kudde bleef achter ze aan rennen en hij heeft de eerste dag flink wat wonden opgelopen. Dit is normaal dus maakte ik me geen zorgen. De dagen erna kwam er weer een trap/bijtwond bij en ja dat hoort nu eenmaal....maar we zijn nu twee weken verder (een week dus bij de kudde) en ze laten hem nog steeds niet met rust. Het paard van mijn stalgenoot staat al tussen de rest in en heeft kleine plekjes maar verder niet. Ons paard is angstig en rent weg als er een ander paard aankomt maar trapt nooit terug. Vanmorgen schrok ik behoorlijk van de trap en bijtwonden en vraag me nu wel af wanneer ze hem nu eindelijk eens met rust laten?
Ik heb dit echt nog nooit mee gemaakt, hij laat de merries met rust komt niet aan het eten of drinken als de andere er staan en doet zijn uiterste best om bij de kudde uit de buurt te blijven.
Ik heb met mijn andere paarden level 1 van Parelli doorstaan en weet een beetje wat "paardentaal" inhoud maar dit is wel erg extreem....ons nieuwe paard lijkt een lb introvert paard.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 28-05-14 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
heb je hem wel apart gezet met de leider van de kudde?
kraakte
Geplaatst: 28-05-14 09:25
Is er een mogelijkheid hem eerst op een wei naast de paarden te zetten met een van de paarden uit de kudde waar hij wel mee op kan schieten? Zodat ze samen maatjes kunnen worden en daarna weer de grote kudde in kunnen? Dan heeft hij wat steun als hij weer weggejaagd wordt.
Ik zou dit paard gauw weg halen uit deze kudde. Straks krijgt hij een trap tegen zijn benen en kan je er niet meer op rijden. Mijn ervaring is dat een nieuw paard na een dag of 3 wel gesetteld moet zijn in een kudde. Dit duurt veel te lang.
_PatriciaH
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-14 09:32
Dat hebben we niet gedaan, wordt hij dan niet helemaal in elkaar getrapt? Een echte leider is er ook niet, een pony van 1.45 die de hengstige merries voor zich zelf wil houden en een pestkop die denkt dat hij de leider is. Ons paard is 1.68 groot maar laat zich flink in elkaar trappen.
Hij heeft met mijn ruin een week in een aparte weide gestaan en hij is echt vriendjes met hem, kruipt ook achter hem als hij "gepest" wordt maar hij helpt hem niet?
gewoon eerst samen gaan wandelen, dat helpt sowieso al. Als jij een oplossing wilt dan moet jij of stalhouder daar actief mee aan de gang. Alleen afwachten gaat de boel niet helpen. Wat stelt jouw stalhouder voor? Hier ben ik degene die de paarden koppelt, ik ken ze allemaal en weet welke combi' s ik moet maken voor een paard de kudde in kan.
Hoe groot is de ruimte waar ze met zijn allen staan?
_PatriciaH
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-14 09:49
Helaas zijn ze bij ons niet zo "natural" ingesteld in de omgeving en is dit de enige stal waar ze 24/7 buiten kunnen zijn. De eigenaren van de stal hebben dit ook nog niet eerder mee gemaakt en de laatste tijd zijn er toch wat paarden bij gekomen die echt geen week gepest werden. Die hebben nooit apart gestaan maar zijn er gewoon bij gezet zonder ook maar eerst kennis te maken....
_PatriciaH
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-14 09:50
Ze hebben ruim 4 hectare land, helaas wel kaal gegeten anders gingen ze misschien nog eten en niet pesten! Ze hebben nog 4 hectare maar dat moet eerst gemaaid worden voordat ze erop kunnen.
Ik zal vragen of de eigenaresse eens met mij wil gaan wandelen. De andere "pestkop" staat daar van zijn pensioen te genieten dus de eigenaresse zie ik nooit.
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 28-05-14 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt
fransje23
Geplaatst: 28-05-14 09:54
Klinkt als een onstabiele kudde en dan ook nog een niet heel veel te eten.. Lijkt mij geen goede combi voor je paard. Misschien tijdelijk weer even apart, naast de kudde, zetten en zodra ze op het nieuwe stuk met meer gras gaan opnieuw in de groep zetten?
Pandameisje
Geplaatst: 28-05-14 09:54
heb je al meer oplossingen op google gezocht ? want je kan ook met je eigen paard rijden en met paar paarden er bij ??
nina88
Geplaatst: 28-05-14 09:56
Ik vind dit ook niet normaal hoor.. Vooral omdat ze eerst al een week naast elkaar hebben gestaan.
Meestal is het een dag, soms 2 dagen, wat onrustig. Maar echt flinke bijtwonden of trapwonden heb ik hier nog niet gezien.
Misschien is het een idee om 2 groepen te maken?
_PatriciaH
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-14 09:57
Voordat ons nieuwe paard erbij kwam was de kudde echt heel rustig, niets aan de hand maar nu is hij de pispaal. Zal er eens heel goed over na denken! Ik heb op google gezocht maar kan niet echt iets vinden, rijden op ons nieuwe paard lijkt me niet fijn met al die bijtwonden...wandelen ga ik zeker overleggen!
Daar zal de staleigenaar echt niet mee akkoord gaan helaas, hij wil één kudde en anders niet.
Er zijn wel heel veel merries hengstig, zal het daar ook door kunnen komen? als de merries geen last meer hebben van de hengstigheid dat het jagen dan minder wordt?
Dat kan je staleigenaar wel willen, maar hier moet hij toch ook meedenken voor een oplossing? Ik zou het probleem eens aan hem voorleggen en kijken waar hij mee komt.
Neon
Geplaatst: 28-05-14 10:07
Ik zou hem uit de kudee halen... dit is wachten op serieuze ongevallen...
_PatriciaH
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-14 10:08
Dat ga ik ook zeker doen! Hij heeft dit nooit eerder gehad dus moeten we samen tot een oplossing komen vandaar ook de vraag vast hier zodat ik zelf ook iets te vertellen heb en niet ook met een "euh ja wat moeten we" kom
Misschien ben jij wel meer 'natural-minded' dan bij je paard past TS. Hoever wil je gaan? Straks heeft hij een peesblessure of nog erger. Sommige paarden zijn meer gebaat bij een box voor de nacht. Het lijkt er op dat jouw paard helemaal geen rust meer krijgt.
Onee zo bedoel ik het helemaal niet, vraag alleen om advies wat jullie denken en tips hebben en daarmee ga ik naar de staleigenaar voor een oplossing! Ik heb veel aan jullie tips, het is niet zo dat ik er niets mee doe?
xlexxii
Geplaatst: 30-05-14 10:56
Caira schreef:
heb je hem wel apart gezet met de leider van de kudde?
Dat doen wij dus ook altijd! Dan begint het niet eens of is het meteen over..
Oke...dan toch maar proberen! Ik heb hem er gisterochtend uit gehaald en met een ander paard in een apart maar wel aangrenzende weide gezet. Dan kan hij tot rust komen en kan ik er goed over nadenken wat het beste voor hem is!
Bedankt allemaal voor de tips en jullie meningen!
chantlbiesma
Geplaatst: 05-06-14 19:45
Paarden kunnen echt niet zomaar binnen 3 dagen aan elkaar gewend zijn. Ik ken een paard wat nu zo'n 4 maanden bij een groep paarden staat dat nog steeds niet goed ligt in de groep. Op ten duur zal hij van zich afbijten. Om hem bij de grootste pester te zetten, als zij elkaar gaan accepteren doet de rest meestal mee. Niet te veel zeggen dat hij zielig is. Dat helpt hem niet iets terug te doen.