Schuren tegen je aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie tegen schuren?

Wegduwen
67 (31%)
Negeren
15 (6%)
Afstraffen met stem
67 (31%)
Afstraffen
33 (15%)
Anders
33 (15%)

Totaal aantal stemmen: 215

xlexxii

Schuren tegen je aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:28

M'n pony schuurt wel eens tegen me aan,
Bij mij zei iedereen op stal dat dat als teken van dominantie kan gelden,
En ze dat dus alleen mag doen op het moment dat jij dat wil.. Vinden jullie dat dat helemaal niet mag of alleen wanneer jij dat wil? en wat doen jullie hier tegen? Ik duw er meestal weg, maar daarmee stopt ze niet ofso.. wat is jullie reactie hierop?
Gewoon wegduwen?
Afstraffen?
Met stem afstraffen?
etc
Daar was ik even benieuwd naar :)

Britta31

Re: Schuren tegen je aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:29

Dat is toch omdat ze je aardig vinden.Heb ik altijd gedacht.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:30

Die van mij probeert het eigenlijk alleen na een flinke buitenrit. Meestal is een 'nee' genoeg. Hij weet ook dat als ik met de handdoek bij hem sta, dat het wel mag. Daar maakt ie dan ook gretig gebruik van :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:31

Als jij vind dat het mag, toelaten, heb je er geen zin dan duw je haar weg en zodra ze het nog eens probeert geef je een tik. Ze mag schuren, maar als jij zegt nee dan moet ze luisteren.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:32

Ik heb ook geleerd dat het respectloos is. Gezien paarden niet tegen soortgenoten aanschuren.

Ik zeg meestal als mn merrie het probeert: hey, ik ben geen schuurpaal. En dan weet ze t wel.
Ik wil t gewoon niet hebben. Schuren doen ze maar tegen de muur/paal/handdoek.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:32

xSlvna schreef:
Als jij vind dat het mag, toelaten, heb je er geen zin dan duw je haar weg en zodra ze het nog eens probeert geef je een tik. Ze mag schuren, maar als jij zegt nee dan moet ze luisteren.

Bedankt voor de tip ! :)
Ga ik zeker proberen!

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:33

Dott schreef:
Ik heb ook geleerd dat het respectloos is. Gezien paarden niet tegen soortgenoten aanschuren.

Ik zeg meestal als mn merrie het probeert: hey, ik ben geen schuurpaal. En dan weet ze t wel.
Ik wil t gewoon niet hebben. Schuren doen ze maar tegen de muur/paal/handdoek.

Daar heb ik indd nooit over nagedacht dat ze het ook niet met soortgenoten doen..

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:33

Dieselpaard schreef:
Die van mij probeert het eigenlijk alleen na een flinke buitenrit. Meestal is een 'nee' genoeg. Hij weet ook dat als ik met de handdoek bij hem sta, dat het wel mag. Daar maakt ie dan ook gretig gebruik van :)

Haha mijne doet het indd ook na het rijden meestal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:34

Die van mij mag gewoon schuren hoor, wel zachtjes. En als ik er even geen zin in heb dan zeg ik nee en dan doet hij het ook niet.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:36

xlexxii schreef:
Dieselpaard schreef:

Haha mijne doet het indd ook na het rijden meestal.

Na een les of gewoon rijden in de bak doet ie hetniet, hoor. Alleen als ie zich echt in het zweet heeft gewerkt en dat gebeurt eigenlijk alleen op buitenrit of hele warme zomerdagen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:36

Geryon schreef:
Die van mij mag gewoon schuren hoor, wel zachtjes. En als ik er even geen zin in heb dan zeg ik nee en dan doet hij het ook niet.

Precies dit.

Ik vind het niet respectloos van die twee van mij. Ze schuren aan hun been, maar als het jeukend plekje ergens zit waar ze met hun been niet aan komen, dan word ik als schuurpaal gebruikt.

Ik zou gek worden als ik jeuk had en me niet kon krabben, en vervolgens ook nog niet aan iemand anders mocht krabben hoor. :')

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:40

Dott schreef:

Mijn oude pony schuurde wel gewoon langs andere paarden mochten die er staan op het moment dat zij even jeuk had.. Ik wil niet hebben dat ze het bij mij doet maar als ze aan geeft jeuk te hebben zijn er genoeg andere mogelijkheden waar ze zich tegen aan kan schuren!
Laatst bijgewerkt door lissssan op 10-05-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:41

Zeker doen ze dat schuren ook met soortgenoten! Zie ik geregeld. Ze hebben jeuk of zin in contact, fijn denk ik dan. En als ze te hard schuren, vraag ik of het een beetje zachter kan! Want waarom zou ik niet helpen, zeker nadat ik gereden heb en hij zich voor mij heeft ingespannen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:43

Hier mag het niet, omdat paardlief een kneveltrens heeft. Heb geen zin om dat ding in gaten te krijgen waar hij niet hoort. :')

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:43

Wegduwen + afstraffen met stem.

Deed die van ons eerst ook en toen deze methode gebruikt. Soms probeert ze het nog maar na een Nee houdt ze op

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:44

Caelumm schreef:

Deed die van ons eerst ook en toen deze methode gebruikt. Soms probeert ze het nog maar na een Nee houdt ze op

En waarom moet je schuren afstraffen?

Paard heeft net 1 (of meerdere) uren voor je lopen werken en dan geef jij hem er niks voor terug? Niet eens een klein krap momentje aan zijn jeukend hoofd doordat jij gereden hebt?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:46

Mijn paard doet t ook na een flinke rit! Ik vind t wel schattig en pak haar ook eens lekker vast wanneer ze dat doet....wanneer ze te entousiast wordt duw ik haar met zachte hand weg en zeg nee dat is genoeg! Geen idee eigenlijk of dat met dominantie te maken heeft :?

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:48

xSlvna schreef:
Caelumm schreef:

En waarom moet je schuren afstraffen?

Paard heeft net 1 (of meerdere) uren voor je lopen werken en dan geef jij hem er niks voor terug? Niet eens een klein krap momentje aan zijn jeukend hoofd doordat jij gereden hebt?

Het is een nogal lomp beest en het gaat dan meer om tegen je aan beuken :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:50

Ik ga altijd met mijn rug naar haar toe staan en dan schuren maar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:50

Ja zo ken ik er ook wel een, die tik ik ook gewoon weg. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:14

Als ze geen hoofdstel of halster om heeft, heeft mijn paard het privilege om aan mij te mogen schuren. Dan heb je ook geen risico's dat ze tuigdelen daarin steken waar dat niet wenselijk is of anderszins gaten in je maken :D

Kwestie van opvoeden; je kunt ze gewoon leren dat voorzichtig schuren OK is en lomp gedrag niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:23

Ik straf af, tuig hem af (zadel en hoofdstel af dus) en dan pak ik een borstel om hem flink terug te krabbelen. Ondertussen weet hij dat en probeert hij het dus ook niet meer.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:27

Ik laat het toe. Vind het niet erg en dat het dominantie is.. nee vind ik niet. Mijn paardje is heel lief en doet het alleen even na het rijden als het hoofdstel af gaat en als beloning sta ik het toe.
Is niet zo dat ze maar overal mag en kan schuren maar dat doet ze ook niet.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:28

Mijn paard schuurt ook tegen me maar alleen nu ze in de rui is, als ik m'n hand bij de voorhoofd houd dan is het ook goed

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:14

Na het rijden wanneer het hoofdstel af is en ik haar doek heb mag ze d´r hoofd schuren,eigenlijk
lijkt het alsof we samen schuren