Extreme angst voor vrachtwagens, advies/hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Extreme angst voor vrachtwagens, advies/hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:43

Hee bokkers,

Ik zit met een probleem, of beter gezegd, een probleemsituatie met met paard waarbij ik graag jullie adviezen even hoor.
Het gaat een lang verhaal worden, maar zo is wel gelijk alles duidelijk, en dat vind ik fijner dan waneer er nog allerlei informatie ontbreekt ;)

Klein beetje achtergrondinformatie van het paard.
Het betreft mijn 5-jarige KWPN merrie, [naam]. [naam] is een aanhankelijk, lief en nuchter paard.
Zeker gezien haar jonge leeftijd is ze heel relaxed in d'r koppie. Buiten is ze ook niet snel van iets onder de indruk. Tuurlijk schrikt ze wel is of vind ze iets eng, maar veel meer dan een sprong opzij of wat versnellen zal ze niet snel doen, en verder heb ik haar gewoon onder controle.
Maar het is wel een erg onzeker en gevoelig paard, heeft veel vertrouwen van de ruiter nodig. Inmiddels hebben wij wel een redelijke band opgebouwd en dat wederzijde vertrouwen is er ook. Als ik laat zien dat iets niet eng is, haar "overtuig", zal ze 9 van de 10 keer dan naar mij 'luisteren'. Verder is ze ruim een half jaar in mijn bezit.

Nu het probleem... [naam] is extreem bang voor vrachtwagens. Op het moment dat er eentje langskomt is het enige wat ze wil vluchten, aan de hand en onder het zadel.

Situatie
Een tijdje geleden had ze een opgezwollen borstspier, waarop de DA ons geadviseerd had 3x per dag 10 minuten op het harde te stappen. 's Ochtendsvroeg (lees; 7 uur 's ochtends) samen met mijn moede naar stal gegaan om even een stukje te lopen. M'n moeder ging met d'r wandelen, en ik fietste nog een stukje mee (moest daarna snel door naar school, vandaar dat mijn moeder dit deed. Zij rijd ook paard, t'is niet dat ik haar zomaar even met m'n jonkie op de weg liet lopen,ze wist wat ze deed om zo maar even te zeggen).
Op het moment dat wij bijna de oprijlaan van stal af zijn, komt er een vrachtwagen voorbij rijden (logisch op dat tijdstip). Toen ging het bijna mis... [naam] raakte volledig in paniek, probeerde zich los te rukken en weg te rennen. Gelukkig kon m'n moeder haar houden, mede omdat ze in de paniek niet zo snel wist war ze heen moest vluchten, en omdat de vrachtwagen door reed en uit beeld verdween, waardoor ze weel langzaam kalmeerde. Inmiddels was ik ook bij hun (reed al een paar meter verder, fiets op de grond gegooit en terug gerend) en van mij kalmeerde ze gelukkig weer, en hebben we ook nog gewoon een stukje kunnen lopen.
Dit was de eerste keer dat wij een vrachtwagen tegen gekomen zijn, en voor mij ook de eerste keer dat ik mijn paard zo in paniek gezien heb.

Maar dat moment dat de vrachtwagen kwam... Ik zag alleen nog maar pure paniek in d'r ogen, haar hele lichaam straalde doodsangsten uit... Het is geen paard dat zomaar door je heen rent, en ook niet eentje die van je wegrent, al helemaal niet op de "openbare weg", maar toen... Ze was voor niks en niemand aan de kant gegaan, zeker weten, ze was zo bang.
Ik zou niet eens willen weten wat er gebeurd was als wij al wel op dezelfde weg als de vrachtwagen gelopen hadden, in blinde paniek gaat een paard immers voor vrijwel niks meer aan de kant :n
Ik heb even met tranen in m'n ogen gestaan, zoveel pure angst bij mijn maatje, ze was zo bang... D'r hele uitstraling, maar vooral die blik in d'r ogen, zal ik niet snel kunnen vergeten :(

Onder het zadel heb ik het later ook een keer gehad, maar toen was de vrachtwagen nog op redelijke afstand en reed hij ook gewoon door. Al was haar reactie hetzelfde, alleen maar willen vluchten, maar ook wederom in de paniek niet weten waarheen.

(Ik straf haar trouwens niet op deze momenten! Ik probeer haar te kalmeren en door de lopen/rijden alsof er niks gebeurt is)

Het is nu 2x goed gegaan, en verder staat ze niet in een gebied waar nou veel vrachtwagens komen. Maar ik ben zo bang dat het wel een keer misgaat, dat wij wel een keer op dezelfde weg als de vrachtwagen lopen/rijden...
Ik vind het lijken alsof ze een trauma heeft, alsof er vroeger voor ze bij mij kwam iets gebeurt is met een vrachtwagen. Al zal ik dit nooit 100% zeker weten, ben ik er wel van overtuigd dat het zoiets moet zijn.
Bij bussen of grote aanhangers doet ze niks, het is echt alleen bij vrachtwagens. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om nou precies te achterhalen wat ze nou zo eng vind aan die dingen.

Heeft er iemand ervaring met zoiets? Of met getraumatiseerde paarden en die dit herkent? Alle tips of adviezen welkom, hulp kunnen wij goed gebruiken!
Ik wil haar zo graag van deze angst afhelpen. Ik ga graag met haar naar buiten, [naam] vind dit ook echt heerlijk! Maar ergens in m'n achterhoofd ben ik toch altijd bang dat we een vrachtwagen tegenkomen.

Het is nog langer geworden dat ik dacht, heel erg bedankt als je alles gelezen hebt!
Ik hoop dat iemand ons kan helpen :)

[naam] & [naam]

Anoniem

Re: Extreme angst voor vrachtwagens, advies/hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:48

niemand?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:57

Denk dat je voor een deel toch zelf die angst overbrengt op haar. Dit maak ik op uit jouw laatste zinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:01

FriesWytske schreef:
Denk dat je voor een deel toch zelf die angst overbrengt op haar. Dit maak ik op uit jouw laatste zinnen.

Dat zal na de eerste keer vast een beetje kunnen, (die keer onder het zadel zal vast ook een beetje dor mijn 'paniek' komen, al kan ik vaak juist in zo'n situatie wel rustig blijven) maar de eerste keer aan de hand (de eerste keer dat ze schrok) kan het niet van mij geweest zijn, ik had namelijk geen idee dat ze zo bang was voor vrachtwagens en reageerde zelf dus ook helemaal niet op die vrachtwagen (en ik had haar zelf ook niet vast toen)... Zelf ben ik er trouwens niet bang voor, dus ik denk dat het wel wat diepe zit dan alleen haar reactie op mij :(

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:06

Ik herken dit zeker, alleen dan met sjovels. Mijn merrie is als de dood voor sjovels. Nu staat deze gewoon op ons terrein en oefen ik dus regelmatig (sjovel helemaal uit, sjovel draaiend maar stilstaand en sjovel rijdend) maar de angst blijft.

Wel heb ik haar kunnen leren dat ze bij mij bang mag zijn, dus ze kruipt zowat in mij als ik er naast loop en als ik erop zit maakt ze een mooie passage. Ik bevestig haar angst niet, blijf haar wel confronteren en corrigeer niet als ze bij mij blijft, hoe druk ze op die plek ook doet.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:33

@Princesje; ik heb het idd ook een tijdje gehad met menwagens, die vond ze heel eng. Gevraagd of er een paard dagen een menwagen in de bak mocht blijven staan, en daardoor is ze daar een stuk minder bang voor geworden idd!
Ze mag van mij ook best bang zijn, ze hoef echt niet met dr neus tegen een vrachtwagen te kunnen lopen. Normaal als ze iets eng vind (grote verkeersborden), zorgt ze dat ik tussen haat en "het gevaar" inloopt en kruipt ze ook zowat in me ja, maar met die vrachtwagens wil ze echt alleen maar vluchten, en als dat dan zonder mij is... moet dat maar denkt ze.... Har angst bevestigen doe ik ook niet, maar zodra de vrachtwagen uit beeld is kalmeert ze ook heel snel weer, dus ik rij/loop gewoon door alsof er niks gebeurd is.

@mebianca (en ook nog @princesje); die mogelijkheid heb ik helaas niet, al kan ik altijd proberen een vrachtwagenbedrijf te bellen... Ik wil haar niet naar een terrein brengen met veel vrachtwagens. De rede daarvan is omdat ze trailerladen ook nog best spannend vind. Dit gaat nu eindelijk echt de goede kant op, maar daarom wil ik haar geen 'nare ervaring' geven door haar met de trailer naar een terrein met vrachtwagens te brengen, ben bang dat ik haar dan vervolgens helemaal niet meer op de trailer krijg... En zoals ik al in de OP zei, staat ze niet echt in een omgeving met veel vrachtwagens, dus dat confronteren is zo lastig :(
je linkje ga ik even bekijken!
EDIT: het filmpje doet het helaas niet op mijn laptop, maar zal t vanavond even op die van mn ouders proberen! volgens mij is het wel interessant namelijk

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:16

Hoi TS, als ik jouw verhaal en reacties lees vind ik dat je hartstikke goed bezig bent met je maatje

Mijn ijslander is na een (voor hem) traumatische ervaring met een tractor een tijd lang erg bang voor tractoren en ander groot verkeer zoals vrachtwagens geweest. Echt blinde paniek als hij groot verkeer zag. Of ik er nou op zat of naast liep, en ook als mijn vriend hem vast hield.
Uiteindelijk waren we tijdelijk allebei niet meer verkeersmak :)
Wat bij ons geholpen heeft is in eerste instantie veel wennen aan stilstaande tractors met draaiende motor, die mogelijkheid had ik gelukkig wel.
Verder heb ik een tijdlang daarna paardensnoepjes bij me gehad en als er iets groots aankwam kreeg Fursti een snoepje als ie bij me bleef (ernaast of onder het zadel). Er zullen vast mensen tegen deze 'methode' zijn maar voor ons werkte het goed. Als hij ging rennen kreeg hij geen snoepje en als hij niet reageerde op verkeer ook niet. Dus alleen als hij angstig werd en toch bij me bleef kreeg hij zijn beloning. En hij kon zelf heel goed aangeven of hij vond dat hij hem verdiend had of niet. Als hij niet stresste vroeg hij er ook niet om, slim paard.
Ook heeft het mij geholpen om heel goed de aandacht bij mezelf te houden als er groot verkeer aankwam. Dus even een snelle check, waar kunnen we uitwijken, waar is ander verkeer, voetgangers ect en daarna heel erg bij mijn eigen ademhaling en mezelf bezig zijn. De intentie hebben dat het allemaal goed blijft gaan en dus zelf niet gaan stressen.
Nog steeds ga ik aan de kant waar mogelijk, het "gevaar" opzoeken vind ik totaal onnodig en straffen heb ik ook nooit gedaan.
Inmiddels is het al bijna 2 jaar niet meer fout gegaan, al blijft hij soms licht spannen bij iets heel groots maar tegenwoordig is mijn "kom maar jochie, je kan het" voldoende.
Misschien heb je wat aan mijn verhaal.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:22

Citaat:
Ik heb even met tranen in m'n ogen gestaan, zoveel pure angst bij mijn maatje, ze was zo bang... D'r hele uitstraling, maar vooral die blik in d'r ogen, zal ik niet snel kunnen vergeten

Als jij deze energie in je voelt kun je geen leider voor je paard zijn. Door medelijden help je haar niet. Probeer niet alleen te doen alsof er niks aan de hand is, dat heeft een dier meteen door. Laat deze negatieve energie los voordat je ook maar denk aan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:00

@jetm; ik hoop inderdaad toch ook een manier te vinden haar met de vrachtwagens te confronteren, ik ga is kijken hier in de buurt! Want uit jou verhaal op te maken, werk de confrontatie wel

@Gwahir: Misschien had ik er even bij moeten zetten dat dat stukje wat jij geciteerd heb niet op dat moment zelf was, het drong eigenlijk pas echt tot me door toen we alweer 5 minuten aan t wandelen waren (en m'n moeder haar nog steeds vast had, ik dus weer op de fiets).
Er zelf niet aan denken is makkelijker gezegd dan gedaan ;) Ik kan me eigenlijk altijd vrij makkelijk over dat soort dingen heen zetten, en zelf heel rustig blijven is ook geen probleem. Ik denk er alleen steeds aan t moment dat [naam] in d'r blinde paniek een keer voor de vrachtwagen (of iets anders) springt... Is niet zo makkelijk uit je hoofd te zetten zo'n beeld ;) Ik schiet zelf niet echt in de stress, in ieder geval niet zodanig dat [naam] het merk (zoals ik al zei is ze heel gevoelig, maar beide keren was het geen reactie op mij, want zij zag de vrachtwagens eerder dan ik).
Je zegt ook dat ik 'niet moet doen alsof er niks aan de hand is', wat dan wel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:16

Citaat:
Als hij ging rennen kreeg hij geen snoepje en als hij niet reageerde op verkeer ook niet. Dus alleen als hij angstig werd en toch bij me bleef kreeg hij zijn beloning.

Hmmm, dat klinkt toch niet helemaal logisch. Zo leer je hem (en dat blijkt ook uit je latere zinnen) dat-ie voor angst beloont wordt. Logischer zou zijn wél belonen bij rustig blijven, en niet belonen zolang hij angstig is.

TS: ik denk dat veel oefenen gaat helpen, maar wat zeker ook zal helpen is 'm meer ruimte geven. Het feit dat jij hem kort houdt en hij dus niet weg kán, geeft extra stress. Ruimte geven zodat hij voor z'n gevoel wel weg kan, maar hem de keuze geven bij jou te blijven/af te wachten/te leren dat het wel mee valt zal een stuk paniek weghalen. Neem 'm desnoods aan de longe mee, en laat 'm maar draaien. Doe dat natuurlijk wel onder gecontroleerde omstandigheden als je oefent bij een stilstaande vrachtwagen etc. op een afgesloten terrein.

En beloon pas (met snoep of je stem) als-ie weer rustig is. Timing is bij dit soort gedrag oefenen heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:21

Met snoep belonen is niet zo zeer nodig, een beloning met m'n stem is voor haar vaak voldoende ja :)
Aan de hand hou ik haar eigenlijk wel 'lang' (zolang de lengte van het touw het toelaat), maar tijdens het rijden neem ik toch de teugels kort op het moment dat ze wilt vluchten, moet ik dit dat ook niet doen? Ik wil haar namelijk wel duidelijk maken dat ze bij me moet blijven, maar ik snap (nu jij het zo zegt) ook dat dat haar juist meer stress kan bezorgen... Hoe zou ik hier een middelweg in moeten vinden, heb je daar enig idee van?
Ik snap wat je bedoeld, en op afgesloten terrein (als ik zoiets kan regelen) zal ik haar zeker aan de longe doen, bedankt! Het is alleen zo moeilijk om haar te laten draaien, zoals ik al zei wil ze echt alleen maar vluchten, en dan durf ik ook eerlijk toe te geven, ik ben niet sterk genoeg om haar dan tegen te houden (aan de hand, onder het zadel lukt me vaak wel net iets beter)... :n

Verder heb ik op buitenrit gewoon lange teugels en met wandelen een los halstertouwtje, hier loopt ze gewoon braaf mee :) Dus het idee van de longe ga ik zeker even proberen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:56

Zoals "gewahir" ook al zei, jij bent op die momenten niet echt de leider meer, jij straalt zelf ongerustheid uit naar je paard.
Doen alsof er niets aan de hand is is verkeerd, je geeft leiding of je geeft geen leiding, zo een beetje half leiden is niet leiden.
Dus jij moet meer overtuigend en veel sterker overkomen in heel je zijn en denken.
Dit is enkel een kwestie van op dit onderdeel wat meer training in te bouwen, ieder paard dus ook jouw paard kan hier ook bomproof in worden.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:36

Het is makkelijker gezegd dan gedaan om rustig te blijven. Ik heb het zelf ook ik weet dat hij opzij kan springen voor grote vrachtwagens als ze op hem afkomen. Op een gegeven moment waren we elkaar ook zo kwijt dat mijn vader hem voor de kar heeft gezet en maar even met hem ging rijden. In het begin sprong hij natuurlijk ook wel even iets opzij maar omdat me vader daar niets op deed, deed m'n paard ook niets bij de volgende vrachtwagen. Daarna heb ik hem gereden onder het zadel en nu gaat het goed. Het helpt als ik zelf niet kijk naar de vrachtwagen of naar hem en hou mijn teugels normaal (niet ineens strak) en praat tegen hem of m’n vader dan doet hij ook niets. Maar dat heeft ook even geduurd…. Had je het filmpje nog gezien trouwens??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:43

heb het filmpje gezien! vind het heel interessant hoe hij zoiets aanpakt :)

Mijn paard is niet beleerd voor de wagen, dus dat is geen optie ;)
Ik heb zelf helemaal niet het gevoel dat ik op die vrachtwagens reageer, en heel eerlijk gezegd doe ik dat ook niet (wat ik zal zei, paard "vlucht" al voordat ik ze uberhaupt gezien heb). Ik krijg juist vaak complimenten dat ik in zulk soort situaties zo rustig kan blijven, en ben dus ook vaker 'gevraagd' om met jonge/onrustige paarden naar buiten te gaan om ze aan zulk soort dingen te laten wennen, daarom snap ik echt niet waarom me dat bij m'n eigen paard niet lukt :+
Ik ga toch nog even kijken of er wat opties hier in de buurt zijn..

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:52

Ja dat vond ik ook :D
En als een ander paard naast hem loopt (die uiteraard niet bang is), had je dat al geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:54

nee nog niet. We gaan natuurlijk ook wel is samen met een ander paard naar buiten, maar toen nog nooit een vrachtwagen tegengekomen!
Dat vind ik ook zo lastig, ik weet niet wanneer wel en wanneer er geen vrachtwagens rijden :') Ik moet hier echt maar het "geluk" hebben dat ik er een tegen kom, is niet zo veel namelijk

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:00

Je zult het toch op moeten zoeken ben ik bang, zijn er nog andere dingen waar ze op reageert (niet flipt hoor, maar waar ze nerveus van wordt)? Dan kun je daar namelijk wel al mee aan het werk en dat dus opbouwen naar het desensibiliseren voor vrachtwagens. Ga zoveel mogelijk kijken bij groot verkeer, dingen die lawaai maken (hebben ze geen bussen in de buurt rijden ofzo?). Zorg wel dat je eerst voldoende aan grondwerk doet, dat blijft toch de basis en versterkt jouw positie als leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:15

Bussen rijden hier genoeg, stal ligt vlak naast een busbaan, maar daar reageert ze helemaal niet op...
Verder is er zo snel ook niks wat ik kan bedenken waar ze wel bang voor is. Tuurlijk schrikt ze wel is, maar dat is niet standaard van hetzelfde, de laatste keer schrok ze van een hijskraan die ineens bewoog, vond ik niet zo gek, maar daar reageert ze niet zo heftig op.
En verkeersborden zijn nog wel is eng, maar daar lopen we regelmatig langs (zolang het weer het toelaat gaan we vaak elke dag een stukje over de weg uitstappen), dus die zijn ook zo eng niet meer :)

Heb gevonden dat hier een stukje vandaan (half uur tot 3 kwarties stappen) een parkeerplaats is voor vrachtwagens die op het moment even niet gebruikt worden, ga even kijken hoe het bedrijf heet en dan maar even een mailtje sturen!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:55

Ik heb wat tips voor je:

Sowieso natuurlijk lekker blijven wandelen en dingen met haar ondernemen. Je zegt dat je haar een half jaar hebt, dat is niet lang. Soms kunnen zulk soort grote angsten zomaar verdwijnen naarmate het vertrouwen groeit. (Dit om je hoop te geven ;) )

Heel belangrijk om zelf ontspannen. Wat helpt is glimlachen of een liedje zingen, klinkt maf, maar daardoor ga je ontspannen, blijf je ademen en dat helpt je paard ook om te ontspannen.

Wat heel goed helpt is, als een vrachtwagen je van achteren heeft ingehaald (en je paard is gekalmeerd, niet op en top gestrest dus), er achteraan gaan draven. Het maakt je paard stoer en zelfverzekerder, omdat ze hem dan 'wegjaagt'.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes :)

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:35

Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad. Als 4-jarige is ze een keer heel erg geschrokken van een vrachtwagen op de weg die de hoek om kwam rijden. Ik zat erop en ik voelde haar in paniek raken, ze trilde over haar hele lichaam. Sindsdien was ze doodsbang voor vrachtwagens. Ze is nu 20 en altijd wel iets bang voor vrachtwagens gebleven, maar de grootste angst heeft ze wel overwonnen. Ik ging vrachtwagens in ieder geval nooit uit de weg maar zorgde wel dat er geen gevaarlijke situaties konden ontstaan. Als ik een vrachtwagen tegenkwam op een smalle weg waar ik geen kant op kon dan zorgde ik wel dat ik ergens naar toe kon waar er ruimte was, een inrit bijvoorbeeld. Was er niet direct een uitwijk mogelijkheid in de buurt dan ging ik midden op de weg rijden en gebaarde naar de vrachtwagen chauffeur om even te stoppen. Na verloop van tijd werd haar angst steeds minder, hoe vaker ze een vrachtwagen tegenkwam. Wat ik in ieder geval niet deed was de teugels strakker pakken. Als je dat doet creeer je juist spanning. Wat ook hielp bij mijn paard was dat ze er goed naar kon kijken. Als er een vrachtwagen van achteren naderde was het paniek, ik draaide haar dan juist er naar toe zodat ze kon kijken. Nu was mijn paard sowieso heel angstig toen ik haar net had. Overal van schrikken en dan omdraaien en hard weg galopperen. Ik heb veel overwonnen door haar te overtuigen dat ze niet bang hoefde te zijn als ik bij haar was. Wat veel scheelt is grondwerk met je paard doen. Daar leer je je paard mee om op jou te vertrouwen. Als je je paard leert dat ze op jou kan vertrouwen kan je haar de juiste steun geven om minder angst te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:53

Als een vrachtwagen nog eens langs komt zal ik er zeker achter aan draven, vind dat echt heel slim klinken, thanks :D
Ik heb ook zeker wel hoop hoor, ik geef niet zo snel op ;) Maar over je teugels niet korter nemen, vind dat toch lastig, en dan vooral met de achterliggende gedachte dat ik haar dan toelaat om te vluchten, wat ik juist niet wil...

grondwerk wil ik sowieso wat meer gaan doen na m'n examens, omdat ik het leuk vind, maar ook zeker omdat ze dan echt leert op mij te vertrouwen!

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:10

Met de teugels korter pakken geef je juist aan dat er iets aan de hand is of dat er iets gaat gebeuren, en dan zal ze juist eerder gaan schrikken. Ze zal de teugels korter pakken gaan associëren met 'de enge vrachtwagen'. Op het moment dat ze wel wil rennen kan je d'r meteen terugnemen, en als ze daar op terugkomt je handen weer naar voren doen zodat er geen druk meer op het bit zit. Springt ze weer naar voren dan weer terug nemen, blijft ze bij je dan ontspannen en handen naar voren. Probeer ook tijdens de training in de bak je paard zoveel mogelijk te rijden op de zit (ook het terug rijden in tempo, voorwaarts enz, alles op de zit) en zo min mogelijk te doen met de teugels. Als je je paard goed kan rijden met je zit heb je veel meer controle over je paard in alle situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:38

Rijden op zit probeer/train ik heel veel ja! Maar daar moet nog veel mee geoefend worden, doorzitten begrijpt ze niet dan loopt ze onder me uit, vind ze heel lastig, maar zijn we mee bezig!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:45