Bij vlagen extreem angstig paard...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Bij vlagen extreem angstig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:19

... en ik weet niet zo heel goed meer wat ik ermee aan moet ;( .

Het gaat om mijn vierjarige Welsh cob Ivy. Ik heb haar als tweeënhalf jarige helemaal groen gekocht en zelf beleerd. Vanaf het begin is het al geen held, maar meestal bleef het bij snurken en blazen naar alle enge dingen. Als ze ergens van was geschrokken, was het meestal al snel weer over. Ze is afgelopen augustus ingereden en dat is allemaal heel makkelijk en ontspannen gegaan. Ook in de omgang was ze altijd superbraaf en makkelijk. Ze staat nu een half jaartje op mijn huidige stalling met twee andere paardjes samen. Ze staat 24/7 buiten en word ongeveer 3 keer per week licht gereden. Maar de laatste tijd is het af en toe helemaal mis.

Ze schrikt van de kleinste dingen en blijft dan heel erg gespannen. Elke keer dat ze schrikt word het erger tot ze gewoon helemaal over haar toeren is. Het arme ding staat te trillen van angst en is gewoon bijna niet te kalmeren. Vandaag durfde ze eerst de wei niet uit omdat ze geschrokken was van een rammelende bak voer -O- . Ze kwam pas toen ik haar kwam halen en toen sloop ze al snuivend en snurkend achter me aan. Haar voerbakje was ook al eng, en toen gingen tot overmaat van ramp per ongeluk de sproeiers aan. Paard weg, ik bijna de kudde over mee heen en ik kon haar weer uit de wei gaan vissen. Eenmaal terug bij de stallen was ze zo bang dat ze niet durfde te eten. Haar voerbakje was zo eng dat ze het bijna niet in de buurt wilde hebben. Ze schrok van elk klein geluidje, tot ze op een gegeven moment als een spinnetje met vier kromme pootjes stond te bibberen. Het was zo onwijs sneu om te zien.

Het lijkt een beetje bij vlagen te komen, dus ik heb een vaag vermoeden dat het misschien een beetje met de hengstigheid te maken heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat een paard daar zo extreem op kan reageren, maar een andere theorie heb ik voorlopig niet. Ze blijft nog steeds heel braaf in de omgang, maar zit zo vol spanning dat ze zichzelf enorm in de weg zit.

Heeft er iemand ideetjes wat dit zou kunnen veroorzaken en hoe ik dit het beste aan kan pakken? Want ik weet het niet zo goed meer... Ze krijgt nu valeriaan om een beetje rustig te blijven, maar dat is geen permanente oplossing natuurlijk. Alle ideeën zijn welkom!

Anoniem

Re: Bij vlagen extreem angstig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:27

Of ze vertrouwd jou voor geen meter en versterk jij haar angst of misschien heeft ze iets met haar ogen en beperkt zicht. Dat laatste kun je checken door je hand dicht bij haar oog te bewegen zonder dat je haar aanraakt. Het eerste moet je aan de grond mee aan de slag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:33

Een keer ergens training volgen met eerst theorie?
En dan bedoel ik schrik training, maar dan wel van een goeie, dus daar waar je echt ook alles eerst uitgelegd krijgt en niet zo een parcours wordt ingestuurd.

Je kan namelijk ook onbewust haar angst versterkten, het zij doordat ze je niet vertrouwt omdat jij onvoldoende leiding geeft, danwel omdat je allicht het verkeerde gedrag onbewust versterkt hebt door op de verkeerde momenten te "belonen".

En inderdaad eens kijken of ze wel goed ziet, maar een paard dat bang is voor zijn voerbak...
Denk dat je nog wel een karwei tegemoet gaat met haar.
Wat doet ze als iemand anders met haar loopt? Zelfde gedrag, erger? minder erg?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:37

Gezichtsvermogen testen is inderdaad een idee, dankjewel!
Vertrouwen in mij... tja. Ik dacht altijd dat dat goed zat, maar nu twijfel ik er ook een beetje aan. Ze zoekt mij wel duidelijk op als ze bang is. Bij voorbeeld toen ze niet uit de wei durfde vandaag. Het was genoeg als ik voor haar bleef lopen. Had geen halster bij me ofzo. Ook eet ze wel uit mijn hand maar niet uit de voerbak.

Er loopt niet zo vaak iemand anders met haar, alles loopt hier altijd los mee.

Ik heb wel eens wat schriktraninghindernissen gedaan, maar daar was de reactie lang niet zo extreem op. Het is echt iets wat de laatste tijd bij vlagen de kop op steekt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:56

Je zegt dat je haar zelf beleerd hebt, dus tjaaa dan ga ik er van uit dat je de fout ook bij jezelf zal moeten zoeken.
Paard vertrouwd jou niet, er is onvoldoende leiderschap, onvoldoende respect, .....
Uiteraard kan het zeker geen kwaad eerst het zicht van het paard even te checken, maar de kans dat het beleren verkeerd of onvolledig gedaan is is vele malen groter.
Zoek hulp, een ervaren trainer die gewend is met jonge dieren te werken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:03

Kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft en daarom zo heftig reageert.
En inderdaad eens na laten kijken of ze wel goed ziet.
Want daar kunnen ze heel bang van worden

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:06

Wat maf... :)

Is ze onlangs op ander voer over gegaan?
Of is er iets anders ineens veranderd? Je denkt zelf aan hormoontjes, zou best kunnen...

Hoe reageer jij als ze schrikt?
Het is al eerder genoemd maar mocht jij weer van haar schrikken ( wat mij ook nog es wil lukken bij onze zenuwpees, haha) dan bevestig je natuurlijk haar 'reden tot angstig zijn en het willen vluchten'...

Ik zou zelf goed geaard proveren te blijven als ze zo doet. Rustige bewegingen, rustige stem en niet te veel aandacht geven als ze schrikt... ze zou dat als beloning kunnen zien indd...

Probeer telkens vanuit ontspanning te werken met haar, ongeacht of het een poetsbeurt of aan het werk in de bak is...
Als ze schrikt stel je zelf dan voor als rotsblok.. jij blijft staan, er is geen reden tot paniek...

Succes ermee...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 22:43

@ Rhian: Ik probeer inderdaad zelf zo rustig mogelijk te blijven, al is dat best lastig, want je schrikt er zelf van natuurlijk. Gister ging het echt even mis. Toen de sproeiers aan gingen schrokken ze allemaal, maar omdat die van mij ervandoor speerde ging de hele groep ervandoor en kreeg ik een paard over me heen en een klap op mijn hoofd. Toen zat bij mij de schrik er goed in, en dat hielp niet mee zeg maar :D.

Met mijn instructrice werk ik ook heel veel aan ontspanning en rust. De laatste keer dat ik las had was ze ook wat nerveus en toen zijn we bewust alleen met mijn houding aan de slag gegaan. Mijn manier van zitten heeft een enorme invloed op hoe zij reageert. Ik kan nu als ik erop zit aardig goed ontspannen blijven als ze schrikt en haar met mijn zit vertellen dat er niets aan de hand is. Op de grond is het nog was lastiger.

Ik kan me niet bedenken wat er recent is veranderd... voer is hetzelfde, dagelijkse routine ook. Zal nog even navragen bij de mensen waar ze staat.

@ralphtdw: Ik ga denk ik inderdaad als dit aan blijft houden de DA een keer bellen om naar haar ogen te kijken en misschien bloed af te nemen. Verder oogt ze kerngezond, maar ik kan er niet in kijken natuurlijk.

@ aeolusnr1: Ik heb haar inderdaad zelf beleerd, maar niet alleen. Ik heb er begeleiding bij gehad van een hele fijne instructrice die goed weet waar ze het over heeft. Het is ook allemaal hele rustig en ontspannen gegaan. Ik heb haar nu sinds september 2012, en dit gedrag is van de laatste maand en ook niet continu. Ze heeft het een paar weken geleden een paar dagen gehad en nu weer.

Vandaag was ze dus weer heel erg op haar gemak. Geen spoor meer van al het angstige gedoe van gisteren. Ook de voerbak was niet eng meer. Ik heb haar wel bewust in het land gevoerd in plaats van bij de stallen waar ze gisteren stond. Ik vond haar bij de stallen nerveuzer dan op het land, dus theorie twee is dat ze daar ergens heel erg van geschrokken is. Ze zijn vlak bij een bedrijventerrein aan het afbreken, misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Gezichtsvermogen lijkt goed, ik kreeg goede reactie bij beide ogen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:01

Dit klinkt wel erg extreem, lijkt me ook geen fout in de opvoeding, dan zou het eerder bij niet alledaagse handelingen aan het licht komen. Je moet wel iets heel erg knap fout doen om een paard bang te laten worden van zijn voerbak.
Een bloedtest lijkt me geen fout plan, er zijn best veel aandoeningen die angstaanvallen, nervositeit en ander raar gedrag opwekken. Slecht zicht zou kunnen, maar dan is het ook vreemd dat nu pas dingen eng worden. Op deze leeftijd al ogen die achteruit gaan... dat is raar en dan sowieso niet iets dat op zichzelf staat.
Is ze toevallig ziek geweest ofzo?

Offf het is gewoon een extreme puber met extreme hormoonschommelingen die zich uiten in extreem neurotisch gedrag.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 23:31

Nog nooit ziek geweest, nooit iets bijzonders aan de hand geweest voor zover ik weet. Het enige dat ik me kan bedenken is dat de tandarts weer moet komen, maar dat lijkt me er niets mee te maken hebben.
Ze is van zichzelf altijd wel wat nerveus geweest, maar het was altijd heel goed te controleren. Zelfs als ze schrikt blijft zo nog steeds keurig bij me, ze houd alleen niet op met schrikken en raakt steeds verder overstuur.

Ik moet er wel even bij zeggen dat ze een aantal keer geschrokken is (van stomme kleine dingen) terwijl ze stond te eten. Vandaar de angst voor de voerbak. Zodra ze zo'n bui heeft, heeft dat ding het gedaan.

Nerveuze hormonale puber kan ook nog natuurlijk :D.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:00

Het klinkt alsof jouw paard vooral gefocust is op alles om haar heen in plaats van op jou. Ik heb hetzelfde gehad met mijn merrie. Zorg dat jij de leider wordt. Mij is dit gelukt door heel consequent te zijn, jij bepaalt of ze vooruit, achteruit of opzij gaat, en nooit over jou heen. Op het moment dat je paard niet meer op jou let, zorg je door die oefeningen te doen dat de focus weer op jou is in plaats van de omgeving. Op het moment dat je paard zich losrukt of door jou heen dendert, ga je weer terug naar die plek en leer je je paard omgaan met de angst en laat je jouw leiderschap zien, pas als je paard een beetje ontspant en dit accepteerde mag het verder lopen. Bij mij heeft een hengstenketting ook geholpen, Missiën een idee? Dan heb je net wat meer overwicht. En ga de enge dingen niet uit de weg, dit is, ook als het niet in een keer goed gaat, een leermoment en voor jou een kans om je leiderschap te laten zien!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 06:59

karin_gracia schreef:
Het klinkt alsof jouw paard vooral gefocust is op alles om haar heen in plaats van op jou. Ik heb hetzelfde gehad met mijn merrie. Zorg dat jij de leider wordt. Mij is dit gelukt door heel consequent te zijn, jij bepaalt of ze vooruit, achteruit of opzij gaat, en nooit over jou heen. Op het moment dat je paard niet meer op jou let, zorg je door die oefeningen te doen dat de focus weer op jou is in plaats van de omgeving. Op het moment dat je paard zich losrukt of door jou heen dendert, ga je weer terug naar die plek en leer je je paard omgaan met de angst en laat je jouw leiderschap zien, pas als je paard een beetje ontspant en dit accepteerde mag het verder lopen. Bij mij heeft een hengstenketting ook geholpen, Missiën een idee? Dan heb je net wat meer overwicht. En ga de enge dingen niet uit de weg, dit is, ook als het niet in een keer goed gaat, een leermoment en voor jou een kans om je leiderschap te laten zien!

Het punt is een beetje dat ze zich juist niet losrukt en door me heen denderd. Als ik haar vast heb, blijft ze keurig bij me en op haar plaats, maar raakt steeds verder over haar toeren. Toen ze schrok van de sproeiers stond ze los. Ze vertoond dit gedrag vooral als ze niet aan het werk is maar gewoon losloopt. Ik vind het wel een heel goed idee om op die manier aan het werk te gaan als ze van slag is, dankjewel! Ga haar voorlopig ook niet meer los voeren, maar altijd even een halster om.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:11

25 mei is er via Paard en Lifestyle een clinic van Tristan Tucker, je kan je nog opgeven tot 18 mei volgens mij. Moet je wel ingeloot worden, maar dit lijkt me een goede casus. Volgens mij kan dat wel wat voor je zijn ;). Tristan kan het in ieder geval heel goed uitleggen. Probleem ligt denk ik ook in bovenstaand, kwestie van vertrouwen en leiderschap.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:11

Er zijn al een paar goede tips gegeven, bijvoorbeeld door karin_gracia. Wat goed dat ze wel netjes bij je blijft als ze bang is. Misschien kan je haar wat meer gaan bemoedigen en zelf vertrouwen erin hebben dat het niet zo'n probleem is. Ze blijft toch beleefd? Als ze ergens naar gaat snuiven roep je gewoon: jaaaa, dat lijkt eng maar dat kan je wel!! Veel en uitbundig belonen, sommige paardjes reageren er goed op. En zelf er niet zo'n probleem van maken als ze staat te trillen, als ze maar braaf en gehoorzaam blijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:43

Wat iedereen zegt over leiderschap ga ik in mee, dat is heel belangrijk! maar ik denk niet dat de oorzaak bij jou ligt. Ik denk dat je een extreem sensibel paard hebt welke een binnenvetter is en daar spanning in opbouwt wat "ineens tot uiting" komt op het moment dat er daar een prikkel voor is.

Voor jou de kunst om te gaan herkennen waar ze spanning van opbouwt {bijv. alleen weg van de kudde?}. voelt ze zich niet lekker? etc.

Daarnaast..probeer erachter te komen waardoor je de spanning weer af kunt laten vloeien..op die manier kun je de spanning af laten vloeien voordat het tot een uitbarsting komt.

Weet je of er iets gebeurd/verandert is de laatste tijd waardoor het gedrag kan zijn ontstaan? is ze ergens door uit haar evenwicht gebracht? {veranderingen in de kudde, in het voerbeleid, andere mensen om haar heen?}

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:54

Naast alle goede tips hier boven gegeven, kun je ook proberen haar minder "heet" te maken met ander voer.

Als je niet al sober voer geeft (bv muesli voor koudbloeden), kun je dit proberen. Het duurt wel even voor je het effect hiervan merkt.

Het zal je probleem niet oplossen, maar het kan wel een verschil maken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 21:06

ankie2013: Ga even kijken! Ik heb hem op Horse Event gezien, en vond het erg interessant allemaal. Hij heeft een fijne en duidelijke aanpak.

EvelienKiss: Het is verder een keurig gemanierd en opgevoed paard. Ik vind het vooral heel sneu voor haar zelf dat ze zo over haar toeren raakt dat ze niet meer durft te eten. Het is gewoon zielig om te zien en ik kan het niet verklaren. Ik moet inderdaad zelf meer vertrouwen uit gaan stralen. Ik ben niet bang voor haar reacties, maar van haar gedrag word ik onzeker en dat merkt ze.

Elisa2: Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Ze is echt heel sensibel. In de dagelijkse omgang en met rijden moet ik heel voorzichtig zijn met mijn hulpen, want ze reageert snel overdreven. Ze pikt dingen heel snel van mij op en dat is iets waar ik best aan heb moeten wennen. Mijn vorige paard was een super stabiele haflinger waar ik alles mee kon. Dan is dit wel wat anders!
Met rijden kan ik inmiddels redelijk haar spanning aanvoelen en af laten vloeien. Normaal gesproken ernaast ook, maar als ze echt zo paniekerig is weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Er zijn nu een aantal dingen waarvan ik weet dat ze ze heel eng vind. Water en de tuinslang zijn doodeng, net als voer dat op de grond valt :? . Ik wil nog wel eens een handje voer op de grond gooien voor haat weidegenootjes als ze staat eten, maat dat is tegenwoordig gegarandeerd paniek.

De enige verandering die ik me kan bedenken is het ontmantelen van het bedrijventerrein naast de stal. Dat is nu bijna klaar, en dan zou het gedrag dus minder moeten worden. Laten we het hopen!

@ suussuus76: Het is nogal een hittig ding af en toe en ze word snel dik, dus ze krijgt al niet veel. Een half schepje basisbrok per dag en soms na het rijden een beetje slobber voor de verwennerij. Toch bedankt voor je tip!

Kreeg net een appje van stalgenoot, vandaag was paardlief weer heel rustig en relaxed. Niks aan te merken. Morgen wil ik er weer even op, ben heel benieuwd hoe ze is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:22

Dat ontmantelen van het bedrijventerrein kan best stress veroorzaken..bij dit soort sensibeltjes zijn alle veranderingen stressvol,ook degene waar wij totaal niet bij stil staan.

Ik denk dat het wel goed is om je wat te gaan verdiepen in grondwerk om om te leren gaan met haar stress/paniek aan de de hand.
Eventueel kun je samen met een ervaren persoon haar ook wat gaan desensibiliseren.
Dit soort paarden voelt inderdaad ook alles aan van de begeleider..dus het is belangrijk om 100% in het hier en nu te zijn om een stabiele leider te zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:17

ankie2013 schreef:
25 mei is er via Paard en Lifestyle een clinic van Tristan Tucker, je kan je nog opgeven tot 18 mei volgens mij. Moet je wel ingeloot worden, maar dit lijkt me een goede casus. Volgens mij kan dat wel wat voor je zijn ;). Tristan kan het in ieder geval heel goed uitleggen. Probleem ligt denk ik ook in bovenstaand, kwestie van vertrouwen en leiderschap.

Dat staat niet op zijn site.

Edit;l excuus , zie dat er net een opmerking over gemaakt wordt

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:15

Ooh, zie nu pas dat het een welshie is.... ja,die van ons ook... en meneer doet dit ook af en toe... ik heb minder het vermoeden dat ze leiderschap en vertrouwen mist vanuit jou ( anders was zij wel weg gerend bij jou vandaan of zou ze 'op' jou springen)... misschien iets meer duidelijkheid en sturing... dat ze net wat meer weet vanuit jou wat ze moet doen... wat doe jij als ze schrikt? Neem je dan een afwachtende houding in?

Wat bij die van ons ook goed werkt is veel wandelen langs enge dingen... ik neem echt overdreven veel tijd ervoor wanneer hij schrikt voor iets... ga er naartoe en geef hem alle tijd het te onderzoeken... ondertussen vertel ik hem natuurlijk uitgebreid op welke manieren het wapperende plastic zakje hem zal opeten e.d. :)

Pas wanneer hij zijn hoofd wat laat zakken en niet meer bezig is met het enge object draai ik hem om.. met het enge ding uit zijn zichtveld.. als hij dan niet opnieuw onrustig wordt belonen en weg stappen.. anders op nieuw omdraaien en weer opnieuw 'laten wennen'...

Geregeld ook enge dingen opzoeken of creeeren.. schrik oefeningetjes waarbij je aan het halster met longeertouw ( en handschoenen!) Telkens weer laat zien dat jij weet dat zaken niet eng zijn... niet straffen of mee bewegen wanneer zij schrikt... enkel bij gewenst gedrag belonen.. en dan ook niet zuinig belonen :)

Let op je lichaamstaal, hou je schouders ontspannen en ga niet frontaal naar het paard staan maar meer van opzij, net iets voor je paard ga je samen het enge plastic monster onderzoeken... ;)

Bij die van ons werkt de coolmix voer ook goed... haalt net wat de scherpe randjes van zn nerveuze gedrag...

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:19

Ik bedoel dit niet beledigend ofso,
En ik ken jou paardje natuurlijk niet..
Maar bij een paardje bij ons op stal, die schrok 'expres'
Zodat ze bijv bij het rijden er onderuit kwam of niet op de hoefslag hoefde etc..
Vat dit alsjeblieft niet op als een belediging zo bedoel ik het helemaal niet !

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 13:02

connepon85 schreef:
Meer over de Pavo Tristan Tucker dag kun je hier vinden: http://paardenlifestyle.com/pavo-tristan-tucker-dag/ :)

Dankje! Vanavond heb ik de tijd, dan ge ik het even rustig bekijken.

@rhian: Ik denk inderdaad dat ik wat te afwachtend ben en de boel daardoor erger maak. Ik begrijp haar gedrag niet goed als ze zo is, en ik denk dat ze dat oppikt als onzekerheid. Ik heb vandaag bewust op mijn eigen houding gelet en hoe ik naast haar stond, en ik heb de neiging afstand te nemen als ze zo schrikt. Dus bewust naar haar toe gestapt, niet teveel staan kletsen tegen haar en rustig doorgegaan waar ik mee bezig was, en het leek een heel stuk te helpen. Ze heeft ook weer vrede gesloten met haar voerbak :D . Ik kwam veel te onzeker aan als ik dat ding in mijn handen had.

Het gekke is, dan ik geen lang touw en handschoenen nodig heb. Ze blijft keurig bij me en ik kan haar met een hand onder controle houden, maar intussen zit ze wel bijna op haar kont omdat ze het zo eng vind. En elke keer dat ze schrikt word het erger en lijkt het zich allemaal op te stapelen tot mevrouw helemaal over haar toeren is en er verder eigenlijk weinig meer tot haar doordringt. Maar dan blijft ze alsnog netjes bij me als ze een halster om heeft.

Jouw aanpak lijkt me wel heel fijn en vriendelijk. Ik ga ermee aan de slag!
Coolmix is van Havens toch?

@ xlexxii: Ben niet beledigd hoor :D. Maar ik geloof daar niet zo in, dat ze expres zou schrikken. Ze werkt heel graag en ze is vaak juist angstig als ze niet aan het werk is.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:24

Ik voer ook naast ruwvoer alleen coolmix van havens en geef mijn paarden magic 5 star van Naf, sinds ik met deze combinatie ben begonnen zijn mijn paarden echt veel rustiger. Natuurlijk is dit niet de complete oplossing, maar het heeft mij ontzettend goed geholpen om weer positieve resultaten te boeken met rijden en grondwerk. Eerder gaf ik mijn paarden alleen ruwvoer en basisbrok en had daarbij het gevoel dat ze, ook al wilden ze zich wel gedragen, het gewoon niet lukte door heetheid. Mijn merrie was voorheen echt een bommetje, spanning bouwde zich op tot ze ineens ontplofte. Loom worden ze er niet van, ze kunnen allebij nog lekker uit hun dak gaan, maar de ontspanning en vooral samenwerking met mij is heel erg verbeterd. Nu zit ik weer in een positieve spiraal met mijn merrie.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:40

Ja, havens indd.. lees net nog een positieve reactie.. leuk :)

Het duurde bij onze roffelmans wel even voor ik echt verschil merkte.. je bent toch een kleine drie weken verder denk ik..

Ik heb nooit lessen gevolgd in grondwerk of in het begrijpen van paarden of hun taal.. wel heb ik als kind uuuren naar ze zitten te kijken in de wei... je ziet dat wanneer een paard uit de groep schrikt of meerdere paarden schrikken de dominantere bepaald wat er gebeurd en het lijkt alsof deze het minst 'fladdert' noem ik het maar... :)

Ze bewegen niet mee, blijven met aandacht kijken naar wat eng ( hoofd wat lager, oren gespitst en snorkend) is en pas wanneer het echt schrikken geblazen is nemen ze de benen. De wat lagere paarden draaien dan al wat om de groep heen, hoofd omhoog, soms met staart zwiepend...

Misschien heb je er wat aan :)!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:54

Bedankt voor alle goede tips! heb ik zeker wat aan!

Iemand gaf me over pb nog een tip over magnesium voeren, maar ik heb het pbtje per ongeluk verwijderd, dus ik weet niet meer wie het was. Ga me daar zeker even over inlezen en eventueel even overleggen met de DA om te kijken of het wat voor Ivy is.

Bij de zaak waar ik mijn voer haal hebben ze geen Havens, heb nu strucomix pony van Cavalor meegenomen, kijken of het verschil maakt. Ivy was vandaag heel braaf en op haar gemak, ondanks het onrustige weer. Morgen krijgt ze even geen valeriaan en dan kijk ik hoe ze zich dinsdag gedraagt. Als het nu over is, lijkt het er toch echt op dat het aan de hengstigheid ligt. Als dat zo is, zou ze het over een dag of twintig weer moeten doen.