Angst te paard, tips en raad gevraagd!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Angst te paard, tips en raad gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:00

Ik heb lang getwijfeld om dit topic te openen. Ik rijd al heel lang paard en heb eigenlijk nog nooit met dit probleem te kampen gehad. Hoogtevrees heb ik wel altijd al gehad, maar dat heb ik flink onder controle kunnen houden.

Het is eigenlijk een paar maanden terug begonnen. Mijn man en ik gingen zoals heel vaak een buitenrit maken. We wonen in Spanje in een prachtig gebied met bergen, wijngaarden, riviertjes etc. Als we van ons land afrijden moeten we eerst een behoorlijk stuk steil naar beneden, dit is niet zo'n probleem, want het pad is superbreed. Maar op die zondagochtend kwamen er opeens 6 a 7 honden van onze buren (krakers) achter ons aan gestormd en het paard vn mijn man schrok en begon te galloperen. Ik reed een klein stukje voorop en dacht wel even het paard te stoppen, dus liet ik mijn paard een beetje in het midden lopen om Bengel te blokkeren, met als gevolg dat de twee paarden op elkaar klapten, mijnman een boom in gelanceerd werd en ik op de grond belandde. De paarden ervandoor natuurlijk. Afgezien van veel schaafwonden en bont en blauw, hadden we eigenlijk niet veel. De paarden ook niet, die stonden beneden aan het pad rustig te wachten.

Nu is het zo dat ik door die klap bang geworden ben om met paard en al in het ravijn te belanden, klinkt gek en eigenlijk een beetje belachelijk, maar ik hoor nog steeds die dreun in mijn hoofd en zie mijn man tegen de boom hangen met overal bloed.
Ik heb het geprobeerd te onderdrukken met heel veel longeren, stappen op het land, oefeningen, en korte buitenritjes. Gisteren durfde ik het aan om weer een langere buitenrit te maken. De rit ging in het begin goed, zonder problemen, tot het punt dat mijn paard langs een enorme kei moest waar met stift een pijl op getekend was, hij schoot naar rechts, naar de kant waar het bos naar beneden gaat en ik gaf de hulp om door te lopen, wat hij weigerde en begon te dribbelen en doen. Ik raakte helemaal in paniek, zo ontzettend bang werd ik. Op slot is mijn man voorop gegaan en hebben we de rit afgemaakt, alhoewel ik de hele weg doodsbenauwd ben geweest.

Ik heb al hulp gezocht via een vriend van ons die een manege heeft , ik heb hem gevraagd om mijn paard beter door te rijden, zodat ik meer op mijn paard kan vertrouwen(paard is nog jong, wordt net 5) en gevraagd of ik in de tussentijd een manegepaard kan lenen om verder te oefenen.

Maar is er misschien iemand die nog meer tips voor me heeft, of raad of adviezen.?? Het zou zo jammer zijn dat mijn grote passie en hobby zo een nachtmerrie wordt. Ik hoop op wat reacties, zijn er overigens nog meer mensen die hoogtevrees te paard hebben?

Bedankt voor het lezen van dit hele stuk.!!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:04

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:06

Dankje Ruth, ik heb dat topic idd doorgelezen, maar dat gaat niet echt over hoogtevrees. Ik ben namelijk niet bang voor mijn paard. Het gaat er echt om dat als hij naar de rand gaat van een bergpad, ik totaal in paniek raak, ben ik op open vlakte of gewoon terrein, is er niets aan de hand.
Bedankt voor het meedenken :)

ruth91

Re: Angst te paard, tips en raad gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:16

en heb je de hoogtevrees ook als je zonder paard aan de rand van een ravijn oid staat?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:50

Poeh wat lastig, zelf ga ik ook liever niet hoger dan een keukentrapje, anders krijg ik het al benauwd. Ik kan me je angst heel goed voorstellen.
Misschien als je paard beter doorgereden is, bewust oefenen met zijn schrikreactie?
Wie weet wil je man helpen om hem af en toe expres te laten schrikken, zodat jij beter word in het opvangen van die reactie?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 14:17

Ruth, dan heb ik idd ook hoogtevrees, maar dan heb ik het zelf onder controle. Te paard heb ik dan het gevoel dat ik het niet onder controle heb.

Gypsy, heb jij er dan geen last van te paard? Ik heb met mijn man samen idd trainingen gedaan maar zonder paard, dus express hoge bergwandelingen maken en veel oefenen en dat gaat/ging behoorlijk goed. Ook te paard dacht ik het aardig onder controle te hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:29

Nee te paard gelukkig niet, hoewel ik me wel comfortabeler voel op niet al te hoge gevallen. Mijn merrie toont groot maar blijft als je haar gaat meten bij de e pony's steken. :+

Het zit er 'm dus een beetje in, dat je bang bent de controle kwijt te raken en dan nouja, zie je allerlei doemscenario's van jezelf in een ravijn voorbij flitsen?
(Dat heb ik namelijk wel als ik op de dijk rijd, of bij een stuk waar het stijl omlaag gaat. Ravijnen hebben we hier godzijdank niet. Mijn paard zou zo naar beneden kunnen rennen die red zich wel, da's een tank. Maar ik vraag me af of ik wel meekom, en dan zie ik mezelf van heel hoog vallen. :+ Heb jij ook zoiets? )

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:56

Dat is het precies Gypsy. Ik zie mezelf in gedachten met paard en al naar beneden donderen.Alhoewel iedereen zegt dat paarden hoogteverschil zien en echt niet zomaar naar beneden vallen, blijf ik dat toch aldoor maar denken. Op gewone weggetjes heb ik dat helemaal niet , als er geen hoogteverschillen zijn.
Voorheen had ik dit een beetje, maar dat was controleerbaar. Sinds die val raak ik gewoon in een soortement van paniek. En dat is erg jammer, want de omgeving is zo prachtig mooi.

Mijn man heeft deze fotos gemaakt te paard, ik durfde dus niet eens fotos te maken.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is het pad met aan de rechterkant bosjes en waar het naar beneden afloopt.

Afbeelding
Ik zie hier zelf wel in dat het pad echt niet zo smal is als ik denk, maar te paard dacht ik daar heel anders over.

Afbeelding

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:01

wat prachtig! Ik kan me idd voorstellen dat je bang bent. Het is hoog ja...
Ik denk dat het inderdaad wel verstandig was je paard weg te brengen om door te brengen, maar als 'ie terug is zou ik ook zeker investeren in schriktraining. Zodat je weet hoe je paard reageert bij schrik en ook weet hoe je daar mee om kunt gaan.
Als een schrikreactie geen probleem meer is hoef je er misschien ook niet bang voor te zijn?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:06

Ik zou t al in mn broek doen als ik daar op de fiets langs moest, laat staan t paard. :o

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:10

Ja idd Gypsy, ik ga ook meer schriktraining doen nu. :) Ik heb Huugje nog niet naar de manege gebracht om hem door te laten rijden, ik hoop eigenlijk dat mijn vriend hierheen kan komen. Anders vind ik het weer zo sneu voor ons andere paard, ze zijn erg aan elkaar gehecht. :j

Tones, hahahha, idd het is erg hoog. Waarschijnlijk zou ik er op de fiets nog wel langsdurven, want dan heb je het zelf onder controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:24

Hoe lang is dat pad? Ik heb een paard gehad die met heeeel veeeel geduld verkeersmak is gemaakt en dus ook in de sloot is beland toen er een vrachtwagen aan kwam. Ik ben de eerste weken naast hem het pad langs een drukle weg naar de bossen gegaan...en toen ik dacht dat hij het nu wel kon, er op...

Misschien dat je langs dat ravijn in eerste instantie gewoon er naast loopt, goede gym ook :D en als je moedige bui hebt, steeds een klein stukje erop....totdat je je paard en jij zelf bomproef hebt...jij zelfvertrouwen hebt dat je paard zich niet van de wijs laat brengen..

Enne ik wil ook wel kraken hoor, ik heb bejaarde honden, word ik je nieuwe buuf.. *\o/*

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:18

Dat is ook een goed idee Russell, afstijgen en later gewoon weer opstappen. Dit pad is vrij lang hoor, ongeveer 3 km, en dan later komen er natuurlijk nog meer weggetjes omhoog, maar het idee is goed.

Jahoor, kom jij maar als kraker met je honden, gezellig, kan je gelijk mee de buitenritten maken :j

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:25

Misschien kan je wat grondwerk gaan doen met je paard? Zodat jullie een betere band krijgen, en op elkaar kunnen vertrouwen? Of kunnen jij en je man een tijdje ruilen van paard? Of je neemt je paard een tijdje mee als ''handpaard''? Succes in ieder geval!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:47

Radieuxtje, daar zijn we idd al volop mee bezig. :j ook zijn we weer begonnen om te wandelen, en wat met schriktrainingen te doen.

Hartstikke bedankt weer voor het meedenken!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:59

rocymax schreef:
Dat is ook een goed idee Russell, afstijgen en later gewoon weer opstappen. Dit pad is vrij lang hoor, ongeveer 3 km, en dan later komen er natuurlijk nog meer weggetjes omhoog, maar het idee is goed.

Jahoor, kom jij maar als kraker met je honden, gezellig, kan je gelijk mee de buitenritten maken :j

Ooooo als dat toch eens kon he? Onze droomwens zou dan in vervulling komen....zucht....veel plezier daar, laat je niet kisten! Ook een mooie persoonlijke ontwikkeling!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:25

Wauw, ik heb ook een beetje hoogtevrees en de foto's zien er spannend uit ('het paard zou inderdaad maar per ongeluk naar rechts toe springen'). Je moet doen wat nodig is om je veilig te voelen. Als dat afstappen is, so be it. Andere tips:
- body protector aan doen
- paard scherp aan de hulpen maken: zijkanten laten begrenzen door teugel en been
- stelling nemen naar de kant die onveilig is: dan kan het paard niet daar naar toe springen
- elk paard is anders, maar als mijn paard gaat dribbelen aan de zijkant van de weg, geef ik haar juist ruimte en voorwaartse beweging, dan is het in een paar seconden over
- doe ontspanningsoefening (googel zo nodig op internet) want nu slaat de stress van jou over op het paard
- laat je man aan de onveilige kant rijden

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:23

O mijn goudvis...als ik die plaatjes zie en bedenk dat ik dan daar op een paard zou moeten zitten krijg ik het al Spaans benauwd (hoe heerlijk toepasselijk) en zelfs achter mijn scherm de ontzettende behoefte om naar links te sturen.
Wij hebben in de buurt een brug waar je overheen moet. Geen enorm gevaarte, maar toch, zo hoog (1.45 is het beessie :') ) op een paard ziet het er toch best eng uit. En dan heb je zo'n lolbroek onder je kont die dan even, vlak langs de reling, zichzelf even helemaal uitschudt (en dat vervolgens aan haar moeder vertelde - joh, moet je schudden, komt er toch zo'n leuk geluid uit! - zodat die dat de dag erop deed, monsters >;) ). Liefst stap ik af om dat stukje te lopen en anders rij ik bij voorkeur in het midden met mijn blik op het eind en dan maar gewoon blijven ademhalen. Maar goed, ik geloof niet dat dat in de buurt komt van waar jij mee zit.

Paard een tijdje daar door een ander laten rijden is in ieder geval wel goed voor het paard. Die leert dan niet jouw angst over te nemen. Dat zou eeuwig zonde zijn.

Een paar beproefde middelen tegen paniek in z'n algemeen zijn de al eerder genoemde ontspanningsoefeningen, maar ook op je ademhaling letten (ademhalen vanuit je buik - buik uit = adem in, buik in = adem uit) en een hele leuke voor meerijders en paarden met gevoelige oren: zingen. Zingen reguleert ook je ademhaling en bovendien vinden je hersenen het erg moeilijk om in paniek te blijven als je ook nog eens een liedje moet zingen. Persoonlijk denk ik dat, als je zangkunst zodanig is dat paard of meerijders daarvan aan de haal gaan, kletsen ook wel helpt, en daar kan een meerijder dan ook weer behulpzaam bij zijn. Op het moment dat je de paniek voelt opkomen roep je gewoon 'paniek' en is dat voor de ander de cue om tegen je aan te kletsen 'wat voel je, wat gaat er door je heen, waar zou je nu willen zijn, wat is je lievelingseten'. Je moet dan ook ineens aan andere dingen denken dan aan de paniek.
En dan vooral juist heel veel doen, hoe meer hoe beter, en misschien eerst op een paard dat nergens van opkijkt, zodat de positieve gevoelens weer de overhand krijgen en je weer gewoon kunt genieten van die prachtige omgeving.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:34

Paarden vallen echt niet zomaar ergens naar beneden hoor.
Het probleem zit eigenlijk meer bij jou dan bij het paard, nu blijkt wel dat je eigenlijk weinig tot geen controle hebt over waar en hoe het paard zijn voeten zet.
Dus meer rijtechnisch gaan rijden, meer controle krijgen en het paard dus zelf meer gaan rijden, dus niet enkel meerijden.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:43

Misschien heb je wat aan de one rein stop, zoals uitgelegd op de site van paardnatuurlijk.nl . Lastig probleem, verder... er blijft altijd iets oncontroleerbaars in het paardrijden, helaas. Daar heb ik zelf ook last van, maar dan in het algemeen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:24

Russell, hartstikke bedankt voor je bemoedigende woorden :j

Evelienkiss, thanx voor je tips. Een bodyprotector zit ik idd aan te denken :j Het doorrijden van Huugje laat ik idd door een professioneel iemand doen en dan vooral de beenhulpen, dus als je meer druk geeft naar rechts , dat hij niet protesteerd of niet begrijpt, maar dus ook daadwerkelijk naar rechts gaat. Bovendien denk ik erover om na het doorrijden, zelf ook wat meer les te nemen met Huugje om te kijken of er ook belangrijke fouten zitten in mijn rijden. I
Ik ben er een tijdje uit geweest door een driedubbele rughernia en kon bijna niet meer lopen, het is eigenlijk al een wonder dát ik überhaupt weer kan paardrijden. :)
Normaal gesproken rijden we op zulke paden achter elkaar, en het gekke is dat als hij aan de niet veilige kant rijdt, ik ook bang word, niet voor mij, maar voor hem. :\

Pluizebolpum, oh die brug, ik zie het zo helemaal voor me.
Grappig dat je het zingen benoemt, met mijn vorige paard , heel nerveus tiepje, deed ik dat vaak, daar werd hij rustig van. Of als ik met ons tweeen was, gezellig praten en veel lachen. Dat leidt idd af.
Ik was dat helemaal vergeten, en ga ik dus nu weer in praktijk brengen. Dankje!!

Aeolus, natuurlijk weet ik dat ook wel, maar het rationeel weten en iets voelen , tja hoe moet ik dat nu uitleggen. Iemand die geen angsten kent, vind het misschien wel belachelijk als iemand hoogtevrees heeft. :)

RuthenRoos, ik ga eens kijken op die pagina, bedankt voor de tip.

Allemaal weer hartelijk bedankt voor het meedenken, ik ga sommige tips zéker in praktijk brengen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:17

Tja Astrid, ik ken het probleem. Kloppend hart als het diep naast me is en hier is het dat ook wel eens alleen nog nooit nare dingen meegemaakt. Dus de angst valt wel mee. Ik kijk altijd de andere kant op en niet in de diepte en als er iets is en paardje wordt wat heet, dan blijf ik de andere kant op kijken waar het niet diep is, maar zet haar in stelling zodat ze het diepe ziet in de hoop dat paardje verstand genoeg heeft om daar niet in te dribbelen. Ik zie op de foto dat jij de kant van het gat opkijkt, advies is gewoon niet meer doen, andere kant op kijken.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 12:45

Pien, ok dat is ook een goede tip, de andere kant opkijken. Ik heb de fotos ook een beetje geanalyseerd, en wat me echt heel erg opvalt is dat in mijn gedachtengang het pad veel kleiner en smaller lijkt dan dat het in werkelijkheid is.
Dankje voor het meedenken :j

Kim_Morit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:40

Ik ben 2 jaar terug van een jong paard gevallen die bovenop mij is gesprongen en een half jaar later nog een keer daar hield ik een zware hersenschudding aan over. daarna ben ik heel bang geweest en kreeg ik een brok ik me keel als ik het paard op moest. via mijn stage ben ik bij iemand terecht gekomen die kan voelen en zien aan de reactie van het paard waar mijn blokkades en angst in zit, ik heb daar maar 3 lessen gehad maar dat heeft mij wel geholpen. ik weet niet of ze zoiets ook in spanje hebben maar je kan er even naar googelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:44

Ja dat viel mij dusook op en tevens dat je zelf naar het diepe kijkt en Huugje nog net niet in stelling hebt de andere kant uit kijkend terwijl het net andersom moet. Paarden zijn niet gek hé Astrid die gaan echt niet het ravijn in, tenminste die van mij niet (ga ik eventjes vanuit).
Ik heb ooit met Hercule in de Pyreneeën gereden, nu dan weet je het ook wel. Zo zeg....de k.k zat bijna in mijn broek want dat was echt heel smal paadje en aan een kant heel diepe ravijn. Ik heb toen de andere kant op gekeken en hem in stelling richting ravijn kant er langs laten stappen.

Met mijn vriendin ooit over een bruggetje gegaan over een ravijntje (links). Ze deed het letterlijk in haar broek met haar KWPN-er dus Hercuul voorop zoals hierboven aangegeven (wel eventjes schietgebedje hoor want ik vond het heel eng). Zij deed hetzelfde als jij, keek naar het gat. Paard, tja typisch dus een KWPN-er deed zo iets stoms en gleed floep de brug af de diepte van anderhalve meter in. Vriendin lag op de brug, paard stond zeer laconiek beneden. Tja mijn vriendin wat doen we nu. En ik: "je hebt kampioen springpaard", we gaan verder en roepen hem en hij zoekt het maar uit, want hij kan als hij die hoek pakt zo op de kant krabbelen/ springen. Dus wij verder gegaan. Een keer roepen en mijnheer sprong eruit en we konden gewoon verder rijden. Brug helemaal naar zijn fillistijnen en toen hebben we toch ook wel heel erg gelachen van de zenuwen :(:) := want dit had anders af kunnen lopen. Dus Sas een beetje geluk moet je ook hebben en die Huugje van jou is niet gek.