stront vervelend paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

stront vervelend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:40

Hoi!

Nog even en ik plak mijn paard achter het behang :p }>
De laatste weken is hij stront en stront vervelend...en volgens mij heeft hij
er nog schrik in ook! }:)

Meneer word van de week 21 jaar en je zou dan denken hij heeft alle gekkigheid wel gehad...maar heb het idee dat hoe ouder hoe gekker toch echt waar is...
Ik dacht hij zal die rondjes in de bak wel saai aan het worden vinden dus dacht maak een lekkere lange bosrit...ook een keer een sprongetje in de bak gemaakt..longeren. Meneer komt elke dag buiten en sinds 2 weken ook al op het land... mag dan toch wel hopen dat hij zich niet verveeld? Maar ja hij loop al bijna 21 jaar rond op deze wereld dus hij heeft alles natuurlijk al gehad en gezien.

Het probleem...hij ziet allemaal bakspoken...bloed en dan ook bloed irritant! Ik dacht hij is een jaar ouder...we doen wat rustiger aan. Om de dag rijden of 2 dagen vrij...als ik dit doe dan word hij nog vervelender! Het is dus een werkpaardje...prima..maar hij krijg nu dagelijkse beweging en voorheen werkte het maar nu blijf hij schrikachtig...en het ergste die ouwe is verrot snel in zijn schrikreacties!

Morgen komt er een vriendinnetje hem rijden (hobbelen) en kijken of hij bij haar net zo vervelend is al bij mij. Want zelf ben ik hem zat...vandaag zoekt hij het bijvoorbeeld maar lekker uit :wave:

Iemand een idee? Ik zorg voor afwisseling..niet elke dag werken..leuke dingen doen...geen zwaar werk...of zal het gewoon aan het weer liggen en is die verschrikkelijk jolig?! Help...

The_Stig

Re: stront vervelend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:42

Ziet hij nog wel goed?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:43

Heb je les?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:43

Ja ik geloof van wel..tijdens de buitenrit genoeg enge dingen en ook goed zichtbaar en dan geeft hij geen kik...

En heb 2 a 3 keer in de maand les ;)
Edit: ow ja hij loopt verder als een trein! Dus daar geen klachten over!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:45

Misschien even een tijdje met rust laten en daarna weer gaan rijden.
Maar wat doet hij allemaal?
Het enige wat ik hier uit begrijpt is dat hij schrikreacties geeft maat wat voor reacties en wat nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:45

Paarden zijn niet strontvervelend en doen het niet voor de lol ;)
Ik zou idd ook even naar zijn ogen laten kijken, bij oudere paarden komt het vaker voor dat het zicht slecht is.

En wat doe je als je paard schrikt? Straf je hem of negeer je het probleem?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:46

mijne kan er ook wat van..16 jaar en zo gek als een deur

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:46

Doet hij dit alleen onder het zadel of ook aan de hand?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:47

Hij schrikt..hij gaat kijken en met een boog er om heen. Laat hem zelfs kijken zodat hij kan zien wat er is (zie niks) maar hij blijf zich aanstellen. Zet me verstand uit en denk gaan met die banaan..maar het werkt niet...of niet meer... heeel irritant.

Ik zat zelf ook te denken aan een week vrij ofzo maar weet niet of ik er goed aan doe aangezien we best nog wel fanatiek rijden en hij wat ouder is.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:47

Zit je zelf ook ontspannen in het zadel? ;) Het kan zijn dat hij een soort spiegel voorhoudt omdat je misschien toch iets gespannen bent gaan rijden (kan me dit voorstellen als ie er telkens met een rotgang vandoor gaat :P)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:48

PaulinBijoux schreef:
Doet hij dit alleen onder het zadel of ook aan de hand?

Het terrein rondom stal is verder niet groot dus loop niet veel met hem aan de hand. Onder het zadel voornamelijk en wel is met longeren. Zadel ook uitgesloten want die is past geleden nog aangepast.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:49

Rietjee11 schreef:
Zit je zelf ook ontspannen in het zadel? ;) Het kan zijn dat hij een soort spiegel voorhoudt omdat je misschien toch iets gespannen bent gaan rijden (kan me dit voorstellen als ie er telkens met een rotgang vandoor gaat :P)

Vandaar dat ik een proefpersoon heb gezocht ;) Ik kan best de bron zijn in combinatie met zijn eerste schrikreactie. Dus morgen zal ik vast meer weten.

En hij rent niet eens weg maar hij springt uit het niets naar links of rechts of dan ook nog met de rem erop...heeeel irritant

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:50

Danielledm schreef:
Rietjee11 schreef:

Vandaar dat ik een proefpersoon heb gezocht ;) Ik kan best de bron zijn in combinatie met zijn eerste schrikreactie. Dus morgen zal ik vast meer weten.

En hij rent niet eens weg maar hij springt uit het niets naar links of rechts of dan ook nog met de rem erop...heeeel irritant

Mijn vz paard springt ook vaak opzij van hele kleine geluidjes dat je vaak zelf niet hoort, misschien is dat het wel (ik zeg ook misschien)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:52

Vervelend is dat :(

Iemand vroeg al iets over of hij wel goed zag. Ik heb daar geen antwoord op gezien ( of ik heb er over heen gelezen ) maar dat was ook een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Ik had een welshje en die was blind aan een oog en ging er steeds vandoor als ze iets niet goed kon zien.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:53

Mijn paard had opeens bedacht dat zij de baas was maar.. als baas kan je heel veel enge dingen zien! Dan opeens moet het paard het zelf oplossen terwijl ze er eerst zonder problemen langs liep.

Voorbeeld paard de baas: paard ziet een wapperend zeil. Paard vind het zeil eng dus schrikt weg.
Als jij de baas bent: paard ziet wapperend zeil, en kijkt naar de baas. Die schrikt niet dus paard schrikt ook niet.

Een simpele gehoorzaamheidsoefening aan de hand: wandelen en stilstaan op jouw commando en zolang stilstaan als jij wil (!) is een simpele methode om erachter te komen of dit het probleem was.

Kan het vanachter het scherm niet beoordelen maar bij een paard dat 'opeens schrikt' is dit vaak het probleem.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:54

Gydja schreef:
Vervelend is dat :(

Iemand vroeg al iets over of hij wel goed zag. Ik heb daar geen antwoord op gezien ( of ik heb er over heen gelezen ) maar dat was ook een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Ik had een welshje en die was blind aan een oog en ging er steeds vandoor als ze iets niet goed kon zien.

Danielledm schreef:
Ja ik geloof van wel..tijdens de buitenrit genoeg enge dingen en ook goed zichtbaar en dan geeft hij geen kik...

En heb 2 a 3 keer in de maand les ;)
Edit: ow ja hij loopt verder als een trein! Dus daar geen klachten over!

Heb er inderdaad wel gereageerd. Sluit het niet uit maar buiten is er niks aan de hand. Dus vermoed aanstellerij..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:54

Kan ook van het (jonge) gras komen.
Daar worden de meeste paarden wat sneller/actiever/opgewekter van.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:54

De eerste maand dat ze hier op gras staan, doen de paarden hier ook jolig. Gras in combi met verandering van het weer = vrolijkheid hier.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:57

PaulinBijoux schreef:
Mijn paard had opeens bedacht dat zij de baas was maar.. als baas kan je heel veel enge dingen zien! Dan opeens moet het paard het zelf oplossen terwijl ze er eerst zonder problemen langs liep.

Voorbeeld paard de baas: paard ziet een wapperend zeil. Paard vind het zeil eng dus schrikt weg.
Als jij de baas bent: paard ziet wapperend zeil, en kijkt naar de baas. Die schrikt niet dus paard schrikt ook niet.

Een simpele gehoorzaamheidsoefening aan de hand: wandelen en stilstaan op jouw commando en zolang stilstaan als jij wil (!) is een simpele methode om erachter te komen of dit het probleem was.

Kan het vanachter het scherm niet beoordelen maar bij een paard dat 'opeens schrikt' is dit vaak het probleem.

Ik laat hem vaak kijken want hij had het vroeger wel vaker. Heb ook les gehad (nog steeds maar andere instructrice) in het rechtricht verhaal maar zij vertelde ook alles op gevoel te doen. Dus niet denken wat een aansteller maar positief blijven. Maar momenteel ben ik het zat en denk dus inderdaad aansteller. Ik laat hem ook altijd kijken van joh niks aan de hand. Dus moet mijzelf anders opstellen....maar ben nu gefrustreerd en lukt het mij even niet ;)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:58

SDE schreef:
De eerste maand dat ze hier op gras staan, doen de paarden hier ook jolig. Gras in combi met verandering van het weer = vrolijkheid hier.

Hier ook, dan is die van mij soms in de meest vreselijke buien en dat kan soms een paar weken duren (met dagen dat het wel goed gaat en dagen niet)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:58

SDE schreef:

Pfff..hoelang duurt dat?
Hij heeft altijd op het land gestaan...maar heb denk ik altijd de luxe gehad van een binnenbak...dan valt er weinig te schrikken natuurlijk...ze zien alleen maar muren..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:59

SDE schreef:

Bij mij werkt het omgekeerd :+ wind, kou en sneeuw = vrolijkheid :Y) ben blij dat ik er eindelijk vanaf ben.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:00

Ik had stiekem gehoopt dat omdat hij nu 21 word wat relaxter zou worden...maar helaas...ik tref (gelukkig!) een jonge god van 21 :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:02

Probeer juist niet je paard erop te focussen want dan vergroot je alleen maar het probleem, als je voelt dat hij gaat kijken, dus terug in tempo komt, oren naar voren doet, probeer dan zijn aandacht te krijgen door wat stelling naar binnen te vragen en desnoods even een volte te rijden. Als hij echt moeilijk gaat doen ga dan een volte rijden op die manier dat je hem bij je kunt houden, dan steeds elke volte iets dichterbij rijden. Niet boos worden, geen spanning creeeren en niet kijken naar de plek des onheils, kijk om je heen en verleg ook je eigen aandacht.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:05

Joolien schreef:
Probeer juist niet je paard erop te focussen want dan vergroot je alleen maar het probleem, als je voelt dat hij gaat kijken, dus terug in tempo komt, oren naar voren doet, probeer dan zijn aandacht te krijgen door wat stelling naar binnen te vragen en desnoods even een volte te rijden. Als hij echt moeilijk gaat doen ga dan een volte rijden op die manier dat je hem bij je kunt houden, dan steeds elke volte iets dichterbij rijden. Niet boos worden, geen spanning creeeren en niet kijken naar de plek des onheils, kijk om je heen en verleg ook je eigen aandacht.

Goeie tip! Probeer dit ook wel is en dan gewoon verstand op 0. Maar op moment lukt me dit niet omdat ik geen zin heb om te vallen omdat hij zo snel is. Me instructrice zei dat een tikje op de schouder ook werkte...klopt maar op moment is hij alleen maar gefocust op het "enge"

Conclusie....het ligt dus aan mij :(