De wanhoop nabij.. mijn hengst gedraagd zich als hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

De wanhoop nabij.. mijn hengst gedraagd zich als hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 17:59

Ja, niet zo raar zullen jullie denken. :Y)

Ik zal het even uitleggen.

Boris, mijn +/- 20 jarige Shetlander hengst, staat vanaf augustus 2013 op een nieuwe stalling, samen met zijn hengstenvriend (23 jr, shetlander) Johnny, en zijn nieuwe vriend Mellow (ruin, appaloosa, 13 jaar).
Johnny en Boris zijn al 4 jaar samen, en hebben altijd in vrede samengeleefd, alle seizoenen door. Op hun vorige stalling stonden zij samen, zonder contact of zicht op andere paarden.

Nu zij verhuisd zijn, staan er bij de buren paarden, en bij de andere buren ook. Wij zijn dus omringt met andere paarden, waaronder merries (soms met veulen). Natuurlijk is Mellow er ook bij gekomen, wat voor extra spanning zorgde.

Toen wij er kwamen staan, stonden er merries met veulens op het weiland naast ons. Boris was al de baas van de kudde, maar deze merries zorgden voor gevaarlijk gedrag bij mijn hengst.
Naar ons werd hij agressief, en Johnny was niet meer veilig in de wei, ik heb hem regelmatig met (ernstige) verwondingen van de weide gehaald.
Na meerdere poedertjes en middeltjes heb ik de dierenarts erbij gehaald, en die heeft mij Regumate gegeven, een vrouwelijk hormoon.
Met een vrij hoge dosis, heeft Boris de rest van het weideseizoen gemoedelijk bij de rest gestaan. Ideaal was het niet, hij was nog steeds te druk met de merries, maar hij liet Johnny en Mellow met rust en naar ons was hij de gewone Boris die we kennen.

Nadat de merries met veulens weer naar binnen gingen (de paarden van de andere buren staan 24/7 buiten, net als die van ons), hebben we Boris van de Regumate gehaald.
De hele winter is Boris weer de gewone Boris geweest, hij was lief, luisterde, speelde de hele dag door met zijn vriendjes en was echt dikke vrienden met Mellow.

Maar.. helaas.. sinds een paar weken staan de merries weer buiten, in het weiland naast ons.
Onze paarden staan nu op ongeveer een halve hectare grond (1 paard, 2 shetlanders).
We zijn direct weer met de Regumate begonnen, maar dit sloeg niet aan zoals ik gehoopt had.
Boris was nu Johnny en Mellow aan het opjagen. Hij zorgde niet voor verwondingen, maar de paarden waren de hele dag door aan het rennen.
Daarop heb ik Boris apart gezet, hij staat nu alleen op een apart stukje weiland. Dit gaat perfect, hij is naar ons gewoon de geweldige pony zoals ik hem ken.

Sinds een paar dagen geef ik hem monnikspeper (Hormoonbalans) van Puur bij, dit leek zo goed te gaan dat ik hem gisteren weer rustig bij de rest heb gezet. Hij bleef op een afstand, hinnikte helemaal niet naar de merries en leek er echt geen aandacht aan te besteden. 's Avonds zijn we nog gaan kijken en ze stonden er echt bij alsof er niets aan de hand was.
Helaas.. vanmiddag krijg ik een berichtje dat de paarden weer aan het rennen zijn.
Boris is Mellow en Johnny weer aan het opjagen, ondanks de hoge dosis Regumate en monnikspeper.
Naar mij (en andere mensen) is hij nog steeds vriendelijk, rustig en zichzelf, alleen wat alerter op andere paarden.

Jullie begrijpen dat ik inmiddels met mijn handen in het haar zit.
Ik wil niet dat de paarden de hele dag rennen, met alle gevolgen van dien. Ik wil dat ze relaxed op de weide kunnen staan.
Maar ik wil ook niet dat ik mijn paard apart moet zetten, omdat hij het veel fijner vind om bij andere paarden te staan.

Nu snap ik dat het verstandig is (voor de rust van de andere paarden, maar ook voor Boris zelf) om mijn pony de rest van het weideseizoen alleen in een aparte wei te zetten.
Misschien dat ik het weer kan proberen zodra ze weer op de hele weide mogen (2 hectare), dat is ongeveer eind mei.

Maar volgend seizoen wil ik dit probleem natuurlijk voorkomen, het veroorzaakt alleen maar stress, vooral voor Boris, die niet weet wat hij met zijn hormonen aan moet.

Nu sta ik voor verschillende opties, ga ik castreren? Is het verstandig om de andere hengst weg te doen (eerst lag het aan hem te liggen, maar nu jaagt hij ook de ruin op?), of zijn er nog andere opties?

Ik ben echt de wanhoop nabij, ik wordt er erg verdrietig van om mijn paarden zo gespannen en in de stress te zien, terwijl ze zichzelf niet zijn.
Wie kan mij helpen?

Wesco

Re: De wanhoop nabij.. mijn hengst gedraagd zich als hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:02

Waarom niet castreren?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:02

In alle eerlijkheid zou ik hem castreren, niet ideaal want het is een ingreep maar de situatie zoals die nu is wil je echt niet en bovendien is de rest van zijn leven aan de medicijnen ook erg belastend natuurlijk. Dan liever 1 keer doorpakken met een castratie.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:04

Wesco schreef:
Waarom niet castreren?

Dat vroeg ik me ook al af...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:07

20 jaar en dan nog castreren weet ik niet of dat nu zo'n goede oplossing is, dat zou je met een DA kunnen overleggen. Castreren op latere leeftijd, en dat is dit zeker, hij is al behoorlijk op leeftijd, is altijd wel risicovoller. En het gedrag zal misschien niet eens meer overgaan. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn om hem chemisch te laten castreren. Dat zou je ook even met de DA kunnen overleggen. Apart/alleen zetten is ook zo wat. Daar zal je pony niet gelukkig van worden.

octopus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:10

Met je paards hormoonhuishouding is niets mis, dat werkt juist naar behoren. Ik zou hem, indien mogelijk, chemisch castreren.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:11

Het castreren op latere leeftijd is volgens mij best wel risicovol, en omdat hij juist zo lang hengst is gebleven heb je kans dat het gedrag gewoon blijft. Apart zetten is inderdaad voor hem niet zo leuk, dan kan hij niet echt sociaal doen met de anderen.. Moeilijke keuze, ik lees mee.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:20

Ik vraag me af of castreren wel zal helpen, na 20 jaar hengst zijn. Daarbij is het ook nog eens zeer risicovol. Is terug naar de oude stalling geen optie, met beide pony's ging het daar toch goed en zonder problemen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:25

Het gedrag bestaat niet al 20 jaar, is in de winter zelfs weg. Eea lijkt dus inderdaad meer hormoon gebonden dan al echt een gedragspatroon.

Misschien toch overleggen met je DA over de voor en nadelen van (chemisch) castreren op 20jarige leeftijd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:28

In jouw geval zou ik zeker chemisch castreren. Dan kan je zien of echt castreren wel zou helpen. Toch zou echt castreren mijn keuze niet zijn gezien zijn leeftijd.
Als chemisch castreren helpt kan je dat blijven doen voor zover ik weet.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:36

Wesco schreef:
Waarom niet castreren?

Dat overweeg ik zeker, ik ga morgen ook een aantal dierenartsen raadplegen.
Met mijn vorige dierenarts heb ik het al over (chemisch) castreren gehad en hij vond het onverstandig
vanwege zijn leeftijd.

troi schreef:
In alle eerlijkheid zou ik hem castreren, niet ideaal want het is een ingreep maar de situatie zoals die nu is wil je echt niet en bovendien is de rest van zijn leven aan de medicijnen ook erg belastend natuurlijk. Dan liever 1 keer doorpakken met een castratie.

Dat is inderdaad de reden waarom ik graag wil laten castreren, dan is hij er tenminste voor altijd vanaf, maar het risico he..

isawessels00 schreef:
Wesco schreef:
Waarom niet castreren?

Dat vroeg ik me ook al af...

Zie hierboven :)

Mousmous schreef:
20 jaar en dan nog castreren weet ik niet of dat nu zo'n goede oplossing is, dat zou je met een DA kunnen overleggen. Castreren op latere leeftijd, en dat is dit zeker, hij is al behoorlijk op leeftijd, is altijd wel risicovoller. En het gedrag zal misschien niet eens meer overgaan. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn om hem chemisch te laten castreren. Dat zou je ook even met de DA kunnen overleggen. Apart/alleen zetten is ook zo wat. Daar zal je pony niet gelukkig van worden.

Nee ik wil hem inderdaad niet apart hebben, ben ervan overtuigd dat dat geen leven is voor Boris.
Chemisch castreren was mijn dierenarts niet zo enthousiast over vanwege de extreme bijwerkingen, maar ik zal er morgen nog eens naar vragen (bij andere dierenartsen).

octopus schreef:
Met je paards hormoonhuishouding is niets mis, dat werkt juist naar behoren. Ik zou hem, indien mogelijk, chemisch castreren.

Dat weet ik, en dat is het probleem juist :') , ik ga er naar informeren.

Chroosje schreef:
Het castreren op latere leeftijd is volgens mij best wel risicovol, en omdat hij juist zo lang hengst is gebleven heb je kans dat het gedrag gewoon blijft. Apart zetten is inderdaad voor hem niet zo leuk, dan kan hij niet echt sociaal doen met de anderen.. Moeilijke keuze, ik lees mee.

Ik weet niet of het gedrag wel blijft hangen, aangezien hij dit echt alleen doet in het voorjaar, zodra de merries van de buren naar buiten komen. De andere buurpaarden staan altijd buiten en daar toont hij alleen extreem gedrag naar zodra het weer voorjaar wordt.
In de winter is hij een lieve, speelse en echt geweldige pony.
Alleen nu hij aan de Regumate zit en dat ineens niet werkt, ga ik twijfelen over dat gedrag.

Maar als het echt in zijn gedrag zit, neem ik aan dat hij het het hele jaar door zou moeten doen?

Jelleee schreef:
Ik vraag me af of castreren wel zal helpen, na 20 jaar hengst zijn. Daarbij is het ook nog eens zeer risicovol. Is terug naar de oude stalling geen optie, met beide pony's ging het daar toch goed en zonder problemen?

Dat is helaas geen optie, ik ben verhuist naar een andere plaats, de stal bestaat niet meer, en ik kan nergens mijn hengsten kwijt behalve op deze stal.

Punz schreef:
Het gedrag bestaat niet al 20 jaar, is in de winter zelfs weg. Eea lijkt dus inderdaad meer hormoon gebonden dan al echt een gedragspatroon.

Misschien toch overleggen met je DA over de voor en nadelen van (chemisch) castreren op 20jarige leeftijd.

Daarom zit ik inderdaad zo hard te twijfelen, het lijkt echt aan zijn hormonen te liggen en niet aan zijn gedrag. Ik ga morgen overleggen. :j Ook over chemisch castreren.

Percy schreef:
In jouw geval zou ik zeker chemisch castreren. Dan kan je zien of echt castreren wel zou helpen. Toch zou echt castreren mijn keuze niet zijn gezien zijn leeftijd.
Als chemisch castreren helpt kan je dat blijven doen voor zover ik weet.

Zie hierboven. :) Ik ga er zeker over informeren, maar omdat mijn andere dierenarts erop tegen was vanwege de bijwerkingen, ben ik er ook niet zo enthousiast over.

Ik hoop dat ik iedereen heb geantwoord.

Iedereen ONTZETTEND bedankt voor de snelle antwoorden :+: Ben ik erg mee geholpen.

Weet iemand toevallig wat precies het risico is van oudere paarden laten castreren?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:41

Je geeft eigenlijk zelf al aan waar het mis gaat; op het moment dat jij 2 hengstjes bij elkaar hebt lopen, of de ruin erbij laat en er staan géén merrie's in de buurt gaat het goed.
Bemerkt hij wel merrie's(die nu ook heftiger hengstig worden) dan spelen zijn natuurlijke hormonen als hengst op.
Hij heeft de neiging zich te bewijzen richting jouw andere hengstje en zelfs tegen de ruin; dat is wachten op ongelukken.
Een hengst welke last krijgt van opspelende hormonen kan van het ene op het andere moment als een blad aan de boom omslaan en dan blijft het niet bij opjagen en is de kans groot dat je te laat bent.
Ik zou dus op dit moment hem apart laten staan(uiteraard niet helemaal geïsoleerd).
Heb je de mogelijkheid hem samen te zetten met een dragende merrie?
Zoja dan is dat de oplossing(tijdelijk) en kunnen de ruin en je andere hengstje ook samen staan.
Castreren op deze leeftijd is naast risicovol ook geen garantie op succes, chemisch castreren idem dito, daar kleven ook risico's aan.
Heeft hij ooit gedekt?
Dan kun je er nl sowieso al vanuit gaan dat de kans klein is dat castratie in welke vorm dan ook zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik denk dat je op dit moment 3 keuzes hebt:
1. Terugverhuizen naar je oude stalling
2. Hem apart laten staan en gedurende het zomerseizoen af en toe proberen hoe het gaat
3. Hem samen zetten met een dragende merrie die pas laat moet veulenen
Anyway, je zit in een lastig parket! Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:44

Reagerend op je laatste post; afgezien dat operatieve ingrepen op latere leeftijd voor ieder mens/dier gevaarlijker zijn(kans op hartstilstand o.a) heeft het castreren op latere leeftijd gewoonweg minder effect op de hormoonspiegel en dus het ''hengsten gedrag''.
De kans dat dit dus echt gaat helpen is vrij klein!
Zeker als hij in zijn leven ooit gedekt heeft.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:47

Wildgirl schreef:
Je geeft eigenlijk zelf al aan waar het mis gaat; op het moment dat jij 2 hengstjes bij elkaar hebt lopen, of de ruin erbij laat en er staan géén merrie's in de buurt gaat het goed.
Bemerkt hij wel merrie's(die nu ook heftiger hengstig worden) dan spelen zijn natuurlijke hormonen als hengst op.
Hij heeft de neiging zich te bewijzen richting jouw andere hengstje en zelfs tegen de ruin; dat is wachten op ongelukken.
Een hengst welke last krijgt van opspelende hormonen kan van het ene op het andere moment als een blad aan de boom omslaan en dan blijft het niet bij opjagen en is de kans groot dat je te laat bent.
Ik zou dus op dit moment hem apart laten staan(uiteraard niet helemaal geïsoleerd).
Heb je de mogelijkheid hem samen te zetten met een dragende merrie?
Zoja dan is dat de oplossing(tijdelijk) en kunnen de ruin en je andere hengstje ook samen staan.
Castreren op deze leeftijd is naast risicovol ook geen garantie op succes, chemisch castreren idem dito, daar kleven ook risico's aan.
Heeft hij ooit gedekt?
Dan kun je er nl sowieso al vanuit gaan dat de kans klein is dat castratie in welke vorm dan ook zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik denk dat je op dit moment 3 keuzes hebt:
1. Terugverhuizen naar je oude stalling
2. Hem apart laten staan en gedurende het zomerseizoen af en toe proberen hoe het gaat
3. Hem samen zetten met een dragende merrie die pas laat moet veulenen
Anyway, je zit in een lastig parket! Succes!

Niet helemaal waar wat je zegt, de buren hebben ook een merrie die altijd buiten staat, en daar doet hij alleen in het voorjaar extreem gedrag naar vertonen. Zij staat altijd naast het weiland van ons en de rest van de seizoenen besteed hij er geen aandacht aan.

Hij staat nu inderdaad apart en mijn andere hengst en de ruin samen.
Hij heeft nooit gedekt, heeft eerder zelfs nooit hengstengedrag vertoond, alleen wat hinniken en stoer doen bij andere paarden van alle geslachten.

Met een dragende merrie zetten is geen optie, buiten dat ik denk dat de merrie daar niet blij van wordt, aangezien hij best opdringerig is naar merries.

Optie 1 is geen optie. Optie 2 wordt nu inderdaad uitgevoerd, alleen is dit niet elke zomer een optie, puur omdat ik het hem niet aan wil doen om het halve jaar alleen te staan.
Optie 3 zoals hierboven is ook geen optie, ik zou wel willen :+ maar ik heb geen dragende merrie.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:49

Een van de gevaren van castreren op deze leeftijd is het wegvallen van de hormonen. Die hebben nl. niet alleen invloed op gedrag, maar ook lichamelijke invloed. Op deze leeftijd plotseling die hormonen laten wegvallen zal ook lichamelijk grote gevolgen voor het dier hebben.
Ik heb het overwogen bij mijn toen 23 jarige hengst omdat hij zichzelf steeds kapot liep. Het is mij toen door Jan Greve afgeraden.
Succes met de lastige beslissing.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:52

Alvaron schreef:
Een van de gevaren van castreren op deze leeftijd is het wegvallen van de hormonen. Die hebben nl. niet alleen invloed op gedrag, maar ook lichamelijke invloed. Op deze leeftijd plotseling die hormonen laten wegvallen zal ook lichamelijk grote gevolgen voor het dier hebben.
Ik heb het overwogen bij mijn toen 23 jarige hengst omdat hij zichzelf steeds kapot liep. Het is mij toen door Jan Greve afgeraden.

Dat is inderdaad vorig jaar ook bij mijn pony gebeurd, hij was zo aan het rennen dat hij een blessure op liep. Ik ben inderdaad een beetje bang om mijn stoere sterkte pony te verliezen. Hoewel het een hele gezonde en sterkte pony van zichzelf is (de ander zou ik nooit laten castreren dan valt hij direct dood neer).
Bedankt voor je informatie :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:53

Een dragende merrie van hetzelfde of grotere formaat laat hem alle hoeken van de wei zien als hij te opdringerig wordt ;-)
Je geeft hem op die manier een doel; nl ''zorgen'' voor zijn merrie.
Maargoed, ik snap dat daarvoor een dragende merrie aanschaffen te ver gaat.
Persoonlijk zou ik niet meer castreren op die leeftijd, en als ik het al zou doen, dan iig NIET chemisch wegens behoorlijke bijwerkingen.
Bij mij zou hij toch apart blijven staan, met tussentijds proberen hoe het gaat, totdat de ergste hormonen gezakt zijn indien verhuizen naar een andere plek geen optie is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:55

Hij doet het wanneer hij hengstige merries ruikt en die zijn er in het najaar/winter nauwelijks, vandaar dat hij dan geen aanleiding voor dit gedrag heeft. Kun je ze niet op een andere stalling zonder merries zetten?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:58

Wildgirl: ik zou het graag proberen, maar inderdaad, een drachtige merrie aanschaffen gaat me iets te ver, zeker omdat ik ook nog een andere hengst heb lopen :+ Hij blijft nu zeker apart staan, hij kan zo nog wel contact hebben met zijn 'vrienden'.

Bigone: dat is helaas niet mogelijk, ik woon in een omgeving met pensionstallen waar geen hengsten toegelaten worden, en zelf een stukje land huren is hier écht te duur. Dit is de enige stal waar mijn hengsten toegelaten werden. Als hij alleen staat vertoont hij dit gedrag trouwens helemaal niet, dan lijkt hij net een ruin.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:59

Wat ik begrepen heb is dat er in België een ander middel gebruikt wordt voor chemisch castreren dan in Nederland en dat dit middel vrijwel geen bijwerkingen heeft.

Ik heb er geen ervaring mee maar er wel eens naar geïnformeerd voor het geval onze hengst te druk zou worden. Misschien kan je dierenarts eens contact opnemen met een Belgische dierenarts? Ik kan zo uit mijn hoofd het middel niet opnoemen helaas.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:05

Percy ik zal er eens naar zoeken. Er zal vast wel een reden zijn waarom het in Nederland niet gebruikt wordt. België is ook wel erg ver voor mij, maar ik ga het opzoeken en dan bij mijn dierenarts voorleggen. Bedankt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:14

Doe wat voor je paard het beste is, (chemisch) klinkt mij erg risicovol in de oren.

Je kunt hem ook bij een stoere (dragende) merrie zetten. Ben je ineens klaar.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:15

Yamcha schreef:
Doe wat voor je paard het beste is, (chemisch) klinkt mij erg risicovol in de oren.

Je kunt hem ook bij een stoere (dragende) merrie zetten. Ben je ineens klaar.

Castreren klinkt voor mij en mijn paard als beste optie. Het is alleen dat het zo risicovol is, anders had ik het allang laten doen..

Helaas heb ik de mogelijkheid niet om hem bij een merrie te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:19

Eh, dan zal ik wel een beetje apart denken, maar iets wat nogal risicovol is, is bij mij niet de beste optie, eigenlijk......

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:24

Nee je denkt niet apart hoor, je hebt gelijk.
Maar het is van de opties die overblijven, wel de beste optie, denk ik.