16 jarige na 2 jaar pensioen terug oppakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

16 jarige na 2 jaar pensioen terug oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 09:34

Ik zit een beetje met een dilemma,zal proberen het kort te houden.

Het gaat om een merrie die ik opgevangen heb,zij zou een blessure hebben waardoor zij niet meer mee kon in de sport.
Hierbij kwam nog andere medische klachten waardoor ook maar iets van 'werk' niet mogelijk was.
Momenteel is dit laatste probleem in de kiem gesmoord en zou ze best iets kunnen gaan doen zonder last te hebben.
Ook zien wij haar hier niet kreupel lopen,maar er is veel in haar management aangepast om dit voor haar beter te maken.

Momenteel krijgt zij weinig aandacht,omdat de meeste tijd in de paarden gaat die onder het zadel zijn.
Ergens voel ik me daar schuldig over en langzaam kwam het idee in me op om haar rustig aan weer eens op te gaan pakken.
Uiteraard niet gelijk onder het zadel,er zit veel werk in deze merrie en ik denk zelfs dat we helemaal op 0 moeten beginnen.

De grote vraag is,moet ik hier nog aan beginnen of moet ik haar lekker laten en van haar pensioen laten genieten.
Een vraag die voor jullie ook niet te beantwoorden is misschien,maar ik hoop op wat tips die de keuze wat makkelijker zal maken.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:44

Als je haar weer wilt oppakken, maar er is aangegeven dat ze door een blessure niet meer geschikt is bevonden om te rijden (in de sport?) zou ik haar toch eerst laten bekijken door een veearts of iemand met de nodige medische kennis op het gebied van haar blessure. Dat ze nu goed loopt betekent niet dat er niets meer is.

Stel dat ook de veearts oid zegt dat ze weer (rustig?) aan het werk kan, dan zou je het inderdaad wel kunnen overwegen.

IrishDraught

Re: 16 jarige na 2 jaar pensioen terug oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:46

Niet helemaal vergelijkbaar maar wij hebben vorige jaar een 16 jarige (fries) opgezadeld die al 4 jaar niks meer gedaan had behalve in de wei staan en veulens krijgen. Braaf was ze dus na 1 rondje bak een ontspannen buitenritje van 10 min. En die ritjes steeds langer gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:48

Ik zou ook even een kreupelheidsonderzoek laten doen, dan weet je tenminste of je er goed aan doet. Als ze daar doorheen komt zou ik gewoon weer lekker met haar beginnen hoor :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:49

Eerlijk is eerlijk, als jij beloofd hebt haar op te vangen en niet onder het zadel te brengen vanwege blessures, vind ik, ongeacht of het wel of niet mogelijk zou kunnen zijn dat je de (vorige) eigenaar eer aandoet als je diegene respecteert in zijn vraag. :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:51

Mijn merrie staat ook al 2 jaar met 'pensioen' wegens spat in beide achterbenen en artrose in de koot. Toen ze 2,5 jaar geleden de diagnose kreeg, heeft ze eerst op pijnstillers gestaan, daarna nog wat rust en toen ben ik langzaam begonnen met 'iets' te doen, telkens als ik weer 'iets' ging doen, begon ze weer wat onregelmatig te lopen. Toen heb ik besloten haar met pensioen te zetten.
Inmiddels is ze 16, helemaal tot rust gekomen (nieuwe plek), gedraagt ze zich weer als een veulen en lijkt ze af en toe wel aan te geven toch IETS te willen.
Ben nu begonnen met wandelen met haar, waar ze enorm van geniet. En ik bouw het op met 5 minuutjes per week en minimaal 3 keer per week wandelen.
Inmiddels zitten we op 15 minuten en lijkt het nog goed te gaan.

Ik weet niet wat je uiteindelijke 'doel' zou zijn?
Bij mij is het heel fijn dat ik geen doel meer heb, dat heb ik helemaal los kunnen laten. Als we zo de rest van haar leven door kunnen met af en toe een wandelingetje, ben ik blij, mocht het meer worden, is dat ook goed... :))

Daarnaast dacht ik het zelfde als upendo... Ik weet niet of het mogelijk is met de oude eigenaar te overleggen?

Wat jouw paard betreft ga ik wel mee met mijn voorgangers, ik zou haar even laten nakijken door de DA, om te beoordelen in hoeverre haar blessure nog 'actief' is..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:53

upendo schreef:
Eerlijk is eerlijk, als jij beloofd hebt haar op te vangen en niet onder het zadel te brengen vanwege blessures, vind ik, ongeacht of het wel of niet mogelijk zou kunnen zijn dat je de (vorige) eigenaar eer aandoet als je diegene respecteert in zijn vraag. :)

Dit vind ik eigenlijk ook.
Je kunt deze merrie ook aandacht geven dmv een uitgebreide poetsbeurt en aan de hand een rondje buiten te wandelen.
Dan is ze even in handen, krijgt ook haar portie aandacht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:53

Ik ga mee met upendo. En daarbij net zoals jij zelf zegt: door goed management zal het paard zich beter voelen en amper tot niet kreupelen, maar dat wil niet zeggen dat de schade of het probleem verholpen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:54

Als jij haar wilt oppakken juist om haar aandacht te geven en sterker te maken en het paard geeft aan er plezier in te hebben dan gewoon doen. Ik ga er van uit dat je met terug oppakken bedoelt dat ze een paar keer per week een ontspannen buitenritje kan maken. Dressuurrondjes in de bak zou ik niet meer aan beginnen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 09:55

Ze is direct nagekeken toen de merrie bij mij kwam wonen,ook de rontgenfoto's van de kliniek destijds zijn opnieuw beoordeeld. Er is geen reden te zien op deze foto's waardoor zij niet meer aan het werk zou kunnen.Diagnose vanuit daar is vaag,een vermoeden van maar niets aantoonbaars.

Ik denk zelf dat het een rijtechnisch probleem is geweest,maar ik wil niemand beschuldigen dus laat het in het midden.
Ze heeft groen licht om iets te gaan doen.

Deze merrie heeft al het een en ander meegemaakt in haar leventje wat haar gevormd heeft.
Helaas heeft zij ooit een ongeluk gehad in het verkeer en is daardoor absoluut niet verkeersmak.
De mogelijkheid is er wel om haar met de trailer mee te nemen.

Het is geen merrie om ineens op te stappen,ze is te temperamentvol hiervoor.
Verder zal zij eerst weer moeten leren 'correct 'door de baan te gaan.
Het is geen moeten dat ze onder het zadel komt. Enkel wat aan de hand werken of aan de longe zodat ze wat meer aandacht krijgt en haar lijf wat beter gaat gebruiken.

Upendo; ik heb met de vorige eigenaren nog steeds contact, ik geloof niet dat zij er problemen mee zouden hebben als deze merrie terug aan het werk gaat. Uiteraard komt zij niet de sport in.
De merrie was vaag kreupel wisselend aan de voorbenen en de oude eigenaren wilden graag verder in de sport en hebben er voor gekozen om afstand te nemen en met een ander paard verder te gaan.

Edit; ik kom er niet tussen :-)

Ik heb geen doel voor dit paard,ook geen verwachtingen.
Mijn gevoel zegt dat ik het sneu vind dat ze nu staat te staan,maar misschien denkt ze er zelf wel heel anders over.
Ik zeg al het is geen moeten,maar ik twijfel want misschien kan ze straks wel erg genieten van een rondje bos bv. Of voelt ze zich beter als ze soepeler word door werken aan de hand bv.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:55

Kan je niet overleggen met de eigenaar?
Ik zou het als eigenaar wel waarderen om te horen dat je er zo mee begaan bent hoor :)
Misschien is het voor het dier juist wel fijn om weer wat aandacht te krijgen.
Misschien kunnen jullie samen tot een leuk besluit komen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:01

Laat ik voorop stellen dat de eigenaren deze merrie wilden laten slachten.
Ik veroordeel ze hier niet over,alleen kwam ik met mijn dierenarts tot de conclusie dat hier geen noodzaak voor was.
Ik begrijp de oude eigenaren wel omdat zij waarschijnlijk niet wilden dat dit paard verder kapot gereden of in de handel zou komen etc.
Ze hebben haar hier nog 1x opgezocht,verder informeren zij nooit hoe het met haar gaat maar reageren wel als ik bv foto;s op facebook zet door een like bv.
Ze zijn dus eigenlijk niet betrokken meer,begrijp ik ook.
Overleg is dus wel mogelijk,er is geen wrok tussen ons en we gaan gewoon heel aardig met elkaar om als we elkaar spreken. Ik denk ook wel dat ze er mee in zouden stemmen omdat ze weten dat ik geen ambitie heb in de sport bv.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:07

Als je haar verder fysiek hebt laten nakijken zie ik niet in waarom je niet weer zou kunnen beginnen, het kan inderdaad heel goed een rijtechnisch probleem zijn, daar hadden wij er ook eentje van staan, omdat ie zo gevoelig was voor hoefbevangenheid werd zijn kreupelheid daaraan gelinkt (dat had er soms ook mee te maken hoor), maar uiteindelijk bleek dat er een heleboel opgelost kon worden met hem rechtrichten, hij heeft in zijn laatste jaar vrijwel niet meer gekreupeld.

Voor de leeftijd hoef je het niet te laten, die kan nog zo een jaar of 10 lekker mee, alleen wel zorgen dat je het rustig opbouwt. Zou ook in eerste instantie aan de hand beginnen met de buigingen om haar wat sterker te maken.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:08

Ik snap persoonlijk niet zo waarom dit paard meer aandacht krijgt, wanneer er weer mee aan de slag gegaan wordt. Zoals hier ergens boven algenoemd werd: lkkr wandelen aan de hand (mits dit geen problemen opleverd aan de benen) al is het op het erf en een goede poetsbeurt is toch ook aandacht? Ook een paard dat niet meer werkt verdient een beetje aandacht toch of zie ik het verkeerd?

Als de DA zegt dat ze weer aan het werk kan, kun je misschien beginnen met longeren.
Dan lkkr laag en rond zonder dat ze te veel op haar voorhand dendert....
Als dat goed gaat, kun je het misschien beetje voor beetje gaan uitbreiden door bv te gaan longeren met zadel op enz enz enz

Succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:13

Begrijp me niet verkeerd,zij krijgt haar aandacht wel dmv een poetsbeurt,een kroel.
(al is het verre van een kroelpaard :+ )
Maar zij krijgt niet zo lang/vaak de aandacht als de andere paarden helaas.
En misschien vind ze dit niet erg,maar dit paard heeft altijd in de sport gelopen. (nog nooit een bosrit gemaakt).
Misschien is het iets om haar ook te laten zien dat het ook anders kan,maar zit ze daar wel op te wachten?

Ik zal eens beginnen haar wat meer mee naar het bos te nemen aan de hand.
De dierenarts komt in Mei ontwormen en enten en zal haar dan nogmaals laten beoordelen en het er met hem eens over hebben.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 02-04-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:14

Beestje lekker met pensioen laten.
Misschien verzorgster voor zoeken die haar lekker dagelijks wil poetsen, knuffelen etc...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:17

Helaas zijn er geen verzorgsters te vinden die genoegen nemen met alleen poetsen :-)
Daarbij is het ook geen beginners paard,het is een pittige tante waar je wel rekening mee moet houden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:21

Mits de dierearts aangeeft dat ze blessurevrij is zou ik haar inderdaad weer rustig oppakken. Wandelen, grondwerk, longe en evt. een wekelijks (buitenritje)ritje.

Sommige paarden genieten er van om mee op route te gaan hoor.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:21

Ik vind 16 nou ook niet echt een hoogbejaarde leeftijd, als het nou 26 was zou ik zeggen laten staan... maar 16... dier kan nog makkelijk 10 jaar mee en beetje training zorgt misschien er wel voor dat ze die jaren gezonder doorkomt. Ik zou rustig er mee bezig gaan kijken hoe ze zich houdt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:23

tamaramt schreef:
Beestje lekker met pensioen laten.
Misschien verzorgster voor zoeken die haar lekker dagelijks wil poetsen, knuffelen etc...

Waarom? Dit paard is nog lang niet bejaard hoor, ik ken zelf een aantal paarden die veel ouder zijn en juist heel gelukkig worden van wat doen.

Ik snap het trouwens niet helemaal, wie is nu de eigenaar van dit paard? TS of de oude eigenaren?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:25

TS is de eigenaar.

maar er is nog wel vaag contact met de vorige eigenaars

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:26

Als ze niet meer kreupelt of andere lichamelijke problemen heeft kan het best, heb het zelf ook al 2 x gedaan met 16-jarige paarden, heb er nog héél veel plezier aan gehad. Je ziet vanzelf of ze er plezier in heeft of niet :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:28

Als ik alles bij elkaar zo lees kan ik alleen nog maar zeggen.....volg je eigen gevoel.
Nu twijfel je kennelijk nog maar op een keer ben je er voor jezelf uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:28

crazyshar schreef:
TS is de eigenaar.

maar er is nog wel vaag contact met de vorige eigenaars

Dan heeft ze toch helemaal niets te maken met wat de vorige eigenaars wel of niet zouden willen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:29

Ik ben de eigenaar van de merrie en neem zo en zo alle beslissingen over dit dier.
Oude eigenaren hebben volledige afstand genomen van deze merrie.